22

Android Market od dziś wspiera wiele wersji aplikacji. Co to oznacza dla zwykłego użytkownika?

Okazuje się, że ta drobna zmiana kierowana głównie do deweloperów, ma również zasadnicze znaczenie dla zwykłych użytkowników. Otóż do tej pory, gdy ktoś posiadał zarówno tablet jak i telefon z systemem Android, często musiał pobrać dwie wersje aplikacji, zoptymalizowane albo pod jeden albo drugi rodzaj urządzenia. Jeśli aplikacja jest płatna, oznaczało to konieczność zakupu dwa razy tego […]

Okazuje się, że ta drobna zmiana kierowana głównie do deweloperów, ma również zasadnicze znaczenie dla zwykłych użytkowników. Otóż do tej pory, gdy ktoś posiadał zarówno tablet jak i telefon z systemem Android, często musiał pobrać dwie wersje aplikacji, zoptymalizowane albo pod jeden albo drugi rodzaj urządzenia. Jeśli aplikacja jest płatna, oznaczało to konieczność zakupu dwa razy tego samego programu, raz na telefon i raz na tablet.

Co prawda Google zachęcało do pisania aplikacji w ten sposób, aby automatycznie dostosowywały się do przekątnej ekranu, ale nie zawsze jest to równie łatwe. Od teraz problem zostanie rozwiązany i wystarczy raz kupić daną aplikację, a automatycznie pobierze się wersja najlepsza dla danego urządzenia.

Kiedy mówimy o prostych aplikacjach, zoptymalizowanie ich pod wiele rożnych urządzeń jest stosunkowo nieskomplikowane. Zmiana rozmiaru menu, czy czcionek zwykle załatwia sprawę. Jednak w przypadku bardziej skomplikowanych aplikacji, czy choćby gier, optymalizacja jest znacznie trudniejsza. Umieszczenie wielu zestawów tekstur dla gry w różnej rozdzielczości znacznie powiększa rozmiar programu i ma niewiele sensu. Po co komuś na telefonie tekstury w rozdzielczości dla ekranu 10 cali, skoro nigdy ich nie wykorzysta? Do tej pory problem był rozwiązywany w ten sposób, że do Android Marketu wstawiane były dwie wersje aplikacji, osobno na tablet, osobno na telefon. Jednak jeśli aplikacja nie była darmowa, dla posiadaczy dwóch różnych urządzeń z Androidem oznaczało to dwukrotny zakup tej samej aplikacji.

Od dziś problem zostaje rozwiązany u samego źródła. Deweloperzy mogą wgrywać do sklepu wiele różnych wersji aplikacji, dla rożnych urządzeń. Klient płaci raz i automatycznie pobiera na określone urządzenie wersje najlepiej dopasowaną. Gdy zaloguje się do Android Marketu z innego urządzenia będzie mógł ponownie zainstalować tą samą aplikację, ale w innej wersji, lepiej dopasowanej.

Jak informuje Tech Crunch, część deweloperów może świadomie zignorować nowe możliwości i z rozmysłem naliczać osobno za każdą wersję aplikacji, będzie to jednak wybór dewelopera, a nie odgórne ograniczenie narzucone przez techniczne ograniczenia Android Market.