Polska

Amazon nie będzie miał w Polsce łatwo, więc od czegoś musi zacząć

Konrad Kozłowski
Amazon nie będzie miał w Polsce łatwo, więc od czegoś musi zacząć
9

Po wczorajszej konferencji Amazonu, którą relacjonował na Antyweb Tomasz, pojawiło się wiele negatywnych opinii. Zresztą w pełni uzasadnionych, bo rzeczywiście podczas wydarzenia nie powiedziano tak naprawdę nic ponad to, co już wiemy. Firma jest zainteresowana otwarciem bram do swojej oferty dla Po...

Po wczorajszej konferencji Amazonu, którą relacjonował na Antyweb Tomasz, pojawiło się wiele negatywnych opinii. Zresztą w pełni uzasadnionych, bo rzeczywiście podczas wydarzenia nie powiedziano tak naprawdę nic ponad to, co już wiemy. Firma jest zainteresowana otwarciem bram do swojej oferty dla Polaków i ten status quo pozostaje nadal prawdziwy. Są jednak powody do zadowolenia.

Wczorajsze wydarzenie nie wniosło nic nowego - to stwierdzenie powtarzane jest od wielu godzin jak mantra. Treść konferencji komentowano bardzo ironicznie, wskazując na to, że Amazon zagrał nam jedynie na nerwach prezentując urządzenia i usługi, które od wielu lat omijają Polskę szerokim łukiem. Skąd więc u mnie ta drobna dawka optymizmu? Dlaczego wczorajszą konferencję nie uznaję za zupełnie zbędną? Odpowiedź będzie wręcz lakoniczna - konferencja w ogóle odbyła się.

Amazon jest marką globalną. "Macki" tego formatu firmy sięgają bardzo daleko i nieistotne jest czy będziemy podróżować na zachód czy wschód część logo rozpoczynające się od literki "a" i kończące na "z" z podkreśleniem w formie uśmiechu jest doskonale rozpoznawalne. Owszem, nie w każdym z regionów oferowane są wszystkie usługi i produkty, ale na słowo "Amazon" odpowiednio zareagują miliony ludzi. Jak to wygląda w Polsce? Postanowiłem przekonać się na własnej skórze i podczas dłuższego spaceru podpytywałem spotykanych przechodniów o "sklep Amazon" i ich ofertę. Skierowałem się też do znajomych, w których kręgu zainteresowań nie mieszczą się technologiczni giganci i rynki na których operują. Nie określiłbym tej sondy badaniem, gdyż pytane osoby były zupełnie przypadkowe, ale zaskutkowało to ciekawym obrazem Amazonu w oczach Polaków.

Blisko połowa zapytanych po raz pierwszy usłyszała słowo "Amazon" w roli nazwy sklepu internetowego. To spory problem dla firmy planującej wejście na rynek, gdzie zadomowiły się lokalne usługi i sklepy, z których miliony użytkowników korzystają każdego dnia. Uświadomienie tychże osób o istnieniu sklepu i jego ofercie nie jest łatwym zadaniem i od czegoś trzeba zacząć - choćby od wydarzenia mającego wczoraj miejsce. To właśnie dzięki niemu po raz kolejny przez media przetoczyła się fala wiadomości związanych z ofertą sklepu. Jeszcze dla Polaków niedostępną, ale informacje poszły w świat.

A jak ze świadomością na temat istnienia Amazonu u pozostałych osób? Spora część z nich co najmniej raz słyszała tę nazwę, ale z niczym konkretnym nie była w stanie skojarzyć. Kilka osób próbowało zrobić tam zakupy, ale ceny wysyłki okazały się "przerażającą kwotą". Zdecydowanie bardziej "chwytliwą" nazwą był Kindle, co mnie nieco zaskoczyło. Niewiele osób było jednak w stanie wskazać producenta i głównego dystrybutora czytników.

Naturalnie, jak wspominałem, mój mały "projekcik" może nie do końca oddawać realiów polskiego rynku i świadomości użytkowników. Jestem jednak przekonany, że uzyskane rezultaty nie różniłyby się znacząco, gdyby przeprowadzona została rzeczywista sonda na próbie kilku tysięcy ludzi. Na przestrzeni lat, w wielu rozmowach z wieloma osobami padały z moich ust nazwy "Amazon" czy "Kindle" i reakcje bywały zazwyczaj bardzo podobne. Jest to wyzwanie, z którym firma musi się zmierzyć i bez odpowiednio poprowadzonej kampanii marketingowej sytuacja nie ulegnie zmianie. Amazon zdaje się stosować metodę małych kroczków w budowaniu rozpoznawalności marki w Polsce i realizowane na ten moment działania są dla mnie zrozumiałe. Wkroczenie do Polski z zaskoczenia mogłoby się odbić czkawką i nie spotkać się z takim przyjęciem, jakiego gigant oczekuje. Jak zostało zapowiedziane przed nami kolejne wydarzenia organizowane przez Polski oddział Amazonu, więc ten długofalowy proces już się rozpoczął i z pewnością jeszcze trochę potrwa.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

KindleAmazon