10

Spotify, Apple i Tidal doczekają się nowego rywala. Nadchodzi Amazon Music

Dość liczna rodzina usług streamingowych będzie miała nowego członka. Już wkrótce mamy doczekać się Amazon Music, czyli usługa muzyczna z prawdziwego zdarzenia, która nie zastąpi jednak niszowej Prime Music dostępnej dla abonentów usługi Prime.

Firma Jeffa Bezosa jako pierwsza postanowiła wprowadzić pod strzechy komputery obsługiwane komendami głosowymi – w przypadku Amazonu do czynienia mamy z asystentką Alexa i urządzeniem Echo. Podczas gdy konkurenci, jak Google czy Apple, dopiero opracowują swoje rozwiązania, Amazon celuje w maksymalnie możliwe uniezależnienie własnego produktu od zewnętrznych usług. Do tej pory w roli głównej aplikacji muzycznej występowało Spotify ze względu na najobszerniejszy katalog.

Amazon słynie z chęci do „zamykania” użytkowników w obrębie własnego ekosystemu, a jednym z najdobitniejszych przykładów jest niechęć do sprzedaży w swoim sklepie online konkurencyjnych dla Fire TV przystawek do telewizorów (Chromecast, Apple TV). Amazon postawił Apple i Google warunek w postaci obowiązku preinstalowania aplikacji usługi Amazon Prime Video, lecz firmy nigdy nie osiągnęły kompromisu.

Amazon Music ma wystartować późnym latem lub wczesną jesienią. Wszystko zależne jest od terminu sfinalizowania wszystkich trwających rozmów i chwili podpisania umów z wytwórniami. Mówi się, że oferta Amazon Music będzie porównywalna do asortymentu Spotify, Apple Music i innych. Czy w grę wejdą materiały niedostępne nigdzie indziej? Amazon może w ten sposób spróbować przyciągnąć nowych użytkowników, więc nie wykluczałbym takiego scenariusza. Według przecieków comiesięczny abonament będzie kosztował 9,99 dolarów, a więc będzie on na dokładnie takim samym poziomie, co oferta Spotify i Apple w Stanach Zjednoczonych.

Amazon Music a sprawa polska

Nic nie wskazuje, by usługa Amazon Music miała być dostępna dla Polaków. Oczywiście wynika to z braku dostępu do wszystkich pozostałych usług multimedialnych Amazonu z terenu Polski. Jeżeli uległoby to zmianie, to podejrzewam, że Amazon Music, jako zupełnie nowa marka, miałby nikłe szanse na zdobycie uznania wśród polskich użytkowników. O rywalizacji ze Spotify nie byłoby mowy, Amazon mógłby spróbować konkurować z Apple Music, Tidal i Deezerem.

Istnieje spore prawdopodobieństwo, że pod pewnym względem polscy użytkownicy usług streamingowych jednak odczują pojawienie się nowego gracza na rynku. Z całą pewnością Amazon będzie ambitnie walczył z konkurentami na wielu rynkach, a to może przełożyć się zwiększenie kreatywności i aktywności pozostałych firm. Jak donoszą niektóre źródła już w poniedziałek Apple zaprezentuje nową wersję iTunes na OS X-a, w której granica pomiędzy lokalną kolekcją, a Apple Music zostanie zatarta w podobny stopniu, jak stało się to w aplikacji Muzyka na iOS.