23

Agora kupuje trader.com za blisko 120 milionów złotych

Dzisiaj Agora ogłosiła, że kupuje firmę Trader.com w skład której wchodzą takie serwisy jak autotrader.pl, domiporta.pl, kupsprzedaj.pl oraz tabor24.pl. Wartość transakcji jest (moim zdaniem) nieco szokująca bo wynosi blisko 120 milionów złotych (54.350.000 USD) – przychód trader.com w 2007 roku wyniósł 7,5 miliona dolarów (czyli jakieś 16 milionów złotych), ale już tylko 0,1 miliona EBITDA. […]

Dzisiaj Agora ogłosiła, że kupuje firmę Trader.com w skład której wchodzą takie serwisy jak autotrader.pl, domiporta.pl, kupsprzedaj.pl oraz tabor24.pl.

Wartość transakcji jest (moim zdaniem) nieco szokująca bo wynosi blisko 120 milionów złotych (54.350.000 USD) – przychód trader.com w 2007 roku wyniósł 7,5 miliona dolarów (czyli jakieś 16 milionów złotych), ale już tylko 0,1 miliona EBITDA.

Z megapanelu możemy się dowiedzieć, iż trader.pl (motoryzacyjny) nie jest gigantem jeśli chodzi o generowany ruch (ponad 580 tysięcy real user i blisko 12 milionów odsłon w lutym) – należy jednak brać pod uwagę, że megapanel może obciąć nawet kilkadziesiąt procent, jeśli chodzi o wyniki serwisu.

Agora w swojej informacji prasowej podaje, że w przeciągu najbliższych 3 lat rynek reklamy i ogłoszeń będzie znacząco rósł a spółka jako liczący się podmiot w kategorii serwisów ogłoszeniowych chce umacniać w niej swoją pozycję.

Dlaczego TME (właściciel) sprzedało trader.com ? – według TME (info z noty prasowej) w chwili obecnej spółce trader.com w Polsce było by bardzo trudno osiągnąć znaczący wzrost (w stosunku do sytuacji obecnej) oraz znacząco podnieść swoją zyskowność. TME jest zadowolone z wyceny serwisu i osiągniętego zwrotu z inwestycji.

Rynek motoryzacyjny i przychody jakie generują serwisy ogłoszeniowe są mi (niestety) nie znane, ale nawet biorąc pod uwagę przychody wielkości 16 milionów złotych i obecną oglądalność serwisów to trzeba przyznać, że kwota 120 milionów złotych jest dość duża.

Ciekawe jest to, co Agora pisze o wycenie trader.com

Wycena odzwierciedla aktualne warunki panujące na rynku transakcji zakupu interesujących aktywów internetowych i uwzględnia wszystkie dodatkowe korzyści, które Grupa Agory powinna osiągnąć w wyniku wspólnie wypracowanej strategii rozwoju.

.

Ciekaw jestem, czy inne portale również będą umacniać swoją pozycję poprzez zakupy (bo do tej pory chyba kupowany był raczej zasięg a kwoty transakcji nie były tak duże) coraz większych internetowych spółek – jeśli przyjrzeć się tematycznemu megapanelowi to w każdej kategorii obok wielkich portali kręci się zawsze kilka niezależnych serwisów z w miarę dużą oglądalnością.