28

Adblock Plus – Będzie blokował reklamy… czasami

Twórcy najbardziej popularnego i zarazem najbardziej kontrowersyjnego rozszerzenia dla przeglądarek -Adblock Plus, ogłosili w zeszłym tygodniu, iż począwszy od wersji 2.0, wtyczka ta będzie domyślnie pozwalała na wyświetlanie nieinwazyjnych reklam. Dla kogo kontrowersyjna? Oczywiście najbardziej dla właścicieli stron, zwłaszcza tych, których jedynym źródłem dochodu z tych witryn są właśnie reklamy. Do tej pory AdBlock pozwalał, […]

Twórcy najbardziej popularnego i zarazem najbardziej kontrowersyjnego rozszerzenia dla przeglądarek -Adblock Plus, ogłosili w zeszłym tygodniu, iż począwszy od wersji 2.0, wtyczka ta będzie domyślnie pozwalała na wyświetlanie nieinwazyjnych reklam. Dla kogo kontrowersyjna? Oczywiście najbardziej dla właścicieli stron, zwłaszcza tych, których jedynym źródłem dochodu z tych witryn są właśnie reklamy. Do tej pory AdBlock pozwalał, domyślnie, na blokownie nawet tych najmniej inwazyjnych, czyli tekstowych.

A co w praktyce oznacza nieinwazyjne dla twórców rozszerzenia? Otóż dopuszczalne będą reklamy statyczne, czyli bez dźwięków czy animacji. Oczywiście tekstowe wykorzystujące jeden skrypt wyświetlania podczas ładowania strony.
Ruch ten tłumaczony jest dobrem, właśnie właścicieli stron oraz „zmuszeniem” reklamodawców do tworzenia takich mało inwazyjnych reklam. Dalej jednak mamy wyjaśnienie, iż na chwilę obecną, twórcy AdBlock „ręcznie” będą odblokowywać takie reklamy, na podstawie umów z niektórymi wydawcami i reklamodawcami, których kreacje będą spełniać te kryteria. Można więc wysnuć podejrzenie, iż ruch ten został niejako wymuszony przez wspomnianych tajemniczych wydawców i reklamodawców. Nie są to z pewnością właściciele tych małych stron w obronie których twórcy rozszerzenia stają w tym momencie.

Obiektywnie rzecz biorąc to bardzo korzystna i szlachetna inicjatywa dla wszystkich wydawców, jak przekonują twórcy rozszerzenia, również i dla większości użytkowników, tylko 25% z nich jest przeciwko każdej formie reklamy na stronach. Wydaje mi się jednak, że jest w tym wszystkim drugie dno. Być może nawet wprowadzany jest właśnie model biznesowy dla Adblock Plus. Patrząc na statystyki, tylko dla przeglądarki Firefox, widzimy, iż jest to bardzo liczna grupa użytkowników Internetu, a co za tym idzie znaczne straty dla reklamodawców i wydawców stron, którzy w ten sposób chcieliby je zminimalizować.

Można też uznać, że znaleziono tym sposobem złoty środek i kompromis, zarówno dla reklamodawców jak i użytkowników Internetu. Jestem tylko ciekawy jak będzie wyglądała ta pierwsza lista dopuszczonych reklam.

Funkcję odblokowania nieinwazyjnych reklam będzie można samemu odznaczyć w ustawieniach rozszerzenia.