Telewizja

Cyrków z abonamentem RTV ciąg dalszy - kablówki miałyby udostępniać dane swoich klientów

Grzegorz Ułan
Cyrków z abonamentem RTV ciąg dalszy - kablówki miałyby udostępniać dane swoich klientów
67

To już przestaje być śmieszne, a pomysły na poprawę ściągalności abonamentu RTV mnożą się w nieskończoność. Kilka dni temu Krzysztof Czabański potwierdził, że trwają już zaawansowane prace nad ustawą wprowadzającą obowiązek przekazywania przez operatorów kablowych danych swoich klientów, którzy będą musieli regulować również abonament na telewizje publiczną. Operatorzy się sprzeciwiają.

Najpierw był pomysł z opłatą audiowizualną, później abonament miał być doliczany do rachunków za prąd, był też pomysł wrzucenia go do jednolitego podatku i ostatni absurdalny pomysł Jacka Kurskiego z września ubiegłego roku, mówiący o nałożeniu obowiązku zapłaty na klientów kablówek i platform satelitarnych:

Przeczytaj też: Abonament RTV - wysokości opłat, kar, niezbędne informacje.

Powinno się po prostu automatycznie domniemywać, że w każdym gospodarstwie domowym jest odbiornik telewizyjny.

Przypominam, że w Polsce mamy niemal 14 mln gospodarstw domowych, z czego około 10 mln, to klienci platform satelitarnych oraz kablówek. Trudno zakładać, że ktoś płaci abonament w UPC czy w Polsacie Cyfrowym i ma w domu zamiast telewizora, ramę od obrazu. W ramach uproszczonego mechanizmu kontroli, wystarczy na operatorów kablówek i platform satelitarnych nałożyć obowiązek przekazania stosownych informacji Poczcie Polskiej. Poczta powinna pozostać odpowiedzialna za ściąganie abonamentu, ponieważ jako jedyna posiada odpowiednią logistykę, która może być zaktywizowana szybko i sprawnie, a nowe instrumenty poboru i kontroli w zakresie poboru opłaty, muszą spowodować skokowy wzrost skuteczności działań tego podmiotu. Tym bardziej, że dla Poczty to znaczący przychód, po który warto się schylić.[źródło]

Niestety pomysł ten wrócił kilka dni temu w słowach Szefa Rady Mediów Narodowych, Krzysztofa Czabańskiego w rozmowie z Wprost. Wyjaśnił w niej, że Ministerstwo Kultury kończy już pracę nad odpowiednią ustawą, która do końca lutego ma trafić już rządu i za chwilę do parlamentu, a to już prosta droga do szybkiej realizacji pomysłu.

Ustawa ma zobowiązać operatorów platform cyfrowych i kablówek do dostarczania Poczcie Polskiej baz danych swoich klientów. Liczymy, że dzięki temu mniej więcej dwukrotnie wzrośnie liczba osób płacących abonament.

Najprawdopodobniej abonament będą płacić nie gospodarstwa domowe, ale wszyscy płatnicy PIT, CIT i KRUS. Ściąganiem opłat będą się zajmowały urzędy skarbowe. W przypadku „kroku drugiego” abonament ma być niższy niż obecnie. „Miesięcznie byłaby to mniej więcej równowartość ceny jednej kawy”

Co na to kablówki? Serwis Wirtualne Media otrzymał list, który Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej PIKE wysłał do Krzysztofa Czabańskiego, a w którym poinformował, że dane klientów stanowią tajemnice handlową tych firm i nie mają obowiązku udostępniania ich ani przypominania klientom o płaceniu abonamentu RTV.

Z tym, że obawiam się, że jeśli ustawa narzuci taki obowiązek, na nic się zdadzą takie pisma. Pomysł z doliczaniem do rachunków za prąd padł, bo koncerny energetyczne zdecydowanie się temu sprzeciwiły, ale one mają większą siłę przebicia, niż operatorzy kablówek czy platform satelitarnych.

Najgorsze w tym wszystkim jest to, że zdecydowali się na uderzenie w grupę klientów najbardziej wrażliwą na obowiązek płacenia abonamentu RTV, którzy to wychodzą z założenia, że już płacą raz za oglądanie telewizji swoim operatorom i nie mają zamiaru płacić dodatkowo za oglądanie telewizji publicznej czy słuchanie radia.

Trudno nie przyznać im racji, zwłaszcza jeśli jej nie oglądają. TVP dziwi się, że wpływy z abonamentu maleją, ale przecież i maleje oglądalność, a maleje, bo wylewa się z niej z każdej strony stronniczość tylko do jednej opcji politycznej oraz manipulacja faktami. Ludzie mają tego dosyć, jak przyjdzie im jeszcze za to płacić, to słabo to widzę.

Co do operatorów kablowych, może się to okazać katastrofalne w skutkach dla nich, część klientów może po prostu zrezygnować, a już na pewno trudniej będzie im pozyskiwać nowych klientów, których będzie odstraszać konsekwencja przekazywania ich danych Poczcie Polskiej.

/\/>

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

hotwklejka