37

50 lat ewolucji świateł samochodowych w obiektywie kamery Sony FDR-AX700 4K HDR

Kilka dni temu miałem okazję uczestniczyć w wydarzeniu związanym ze 120-leciem produkcji samochodów w firmie Opel. Mieliśmy okazję jeździć wieloma samochodami, które Opel zaprojektował na przestrzeni tak wielu lat. Spotkanie skupiało się najbardziej wokół systemów oświetlenia samochodowego. To była dobra okazja do tego, by sprawdzić jak testowana przeze mnie kamera Sony FDR-AX700 radzi sobie w nocnych warunkach.

Opel - 120 lat historii samochodów

Zapewne kojarzycie wiele moich materiałów na temat oświetlenia samochodowego. Uważam to za najważniejszy system bezpieczeństwa podczas nocnej jazdy samochodem. Opel jest jednym z liderów w tej dziedzinie. Niewątpliwie największe zasługi należą się za popularyzację oświetlenia matrycowego (w pełni adaptacyjnego) w stosunkowo przystępnych cenowo samochodach. Najlepszym dowodem na to jest hatchback Opel Astra, którego zaskakująco skuteczny system adaptacyjnych reflektorów IntelliLux LED jest dostępny za bardzo rozsądne 5900 zł. To pierwszy samochód z tego segmentu z takim oświetleniem!

Opel IntelliLux LED

Podczas rzeczonego wyjazdu miałem okazję sprawdzić w nocnych warunkach jak działa i jak działało zewnętrzne oświetlenie samochodowe na przestrzeni kilkudziesięciu lat. A trzeba pamiętać, że pierwsze modele samochodów miały świeczniki (tak, świeczniki), których zadaniem było nie tyle oświetlanie drogi, co informowanie innych uczestników ruchu o tym, że automobil się zbliża. Takie właśnie rozwiązanie zastosowano w modelu Patentmotorwagen System Lutzmann. Jadąc tym pojazdem ciemną i nieoświetloną drogą z prędkością rzędu 20 km/h było naprawdę wyjątkowym doświadczeniem… dosyć niebezpiecznym gdyby nie LED-owa lampka zamontowana na czole kierowcy.

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann

Późniejszy rozwój nakierowany był już na oświetlanie drogi w celu poprawy bezpieczeństwa jazdy. Jednym z takich modeli był Opel Kadett Caravan z 1963 roku, w przypadku którego udało mi się nagrać krótki materiał wideo z przejazdu nocnego. Chwilę później jechałem już nową Astrą z reflektorami IntelliLux LED. Spodziewałem się dużej różnicy, a zobaczyłem dosłownie przepaść!

Różnica polega nie tylko na tym jak mocno jest oświetlona jezdnia i pobocze przed nami, ale także na tym, że z systemem matrycowych reflektorów adaptacyjnych (IntelliLux LED) możliwe jest używanie świateł drogowych (tzw. długich) także w sytuacji gdy inne auto jedzie przed nami.

Oświetlenie samochodu w 1950 roku

Kamera Sony FDR-AX700 4K HDR

Wszystko udało się uwiecznić kamerą Sony FDR-AX700 4K HDR. Piszę o tym dlatego, że dłuższy już czas próbuję znaleźć kamerę, która byłaby w stanie dobrze odwzorować to co widzi ludzkie oko podczas takich nocnych przejazdów. Zwykle do uwieczniania takiego materiału używam… wideorejestratora Asusa, bo okazuje się on w tym zadaniu lepszy niż jakiekolwiek GoPro czy wiele kamer i aparatów które stosowałem na przestrzeni lat. Niestety wspomniany wideorejestrator, choć najlepszy z dotychczas stosowanych urządzeń, oddaje może 20-30% efektu które widzę podczas takiego testu. Z kamerą Sony FDR-AX700 przedstawiony materiał na powyższym filmie jest już bardzo bliski temu, co ujrzały moje oczy :)

Na koniec polecam także lekturę: Jak nie zabić pieszego na drodze nocą? Nowoczesna motoryzacja w służbie bezpieczeństwu.

Opel Astra