15

37 rad na Blipa w biznesie.

autorem tekstu jest Konrad Traczyk Wczoraj natrafiłem na post Chrisa Brogana będący listą porad na temat tego jak w sposób efektywny wykorzystywać Twittera, jako narzędzie do promocji firmy, usług świadczonych osobiście, czy też własnej osoby. Materiał dość leciwy, bo prawie sprzed roku, lecz konsekwentnie aktualizowany, a więc wciąż wartościowy.Czytając poszczególne punkty, zacząłem podświadomie podmieniać nazwę […]

autorem tekstu jest Konrad Traczyk
Wczoraj natrafiłem na post Chrisa Brogana będący listą porad na temat tego jak w sposób efektywny wykorzystywać Twittera, jako narzędzie do promocji firmy, usług świadczonych osobiście, czy też własnej osoby. Materiał dość leciwy, bo prawie sprzed roku, lecz konsekwentnie aktualizowany, a więc wciąż wartościowy.Czytając poszczególne punkty, zacząłem podświadomie podmieniać nazwę amerykańskiego giganta na naszego swojskiego Blipa. Ku memu zaskoczeniu stwierdziłem, iż 90% z nich można już z czystym sumieniem przedłożyć użytkownikom mikrobloggingowego serwisu znad Wisły.

Krótko mówiąc: poniżej dość swobodne tłumaczenie wpisu amerykańskiego autora, z lekkim skrętem w stronę Blipa. Oceńcie sami, czy mocno się pomyliłem.

Pierwsze kroki

1. Załóż konto na Blipie i zacznij nasłuchiwać co piszą inni. Najłatwiej będzie Ci zacząć od Blipcast.pl, który agreguje tzw. kanały z Blipa. Kanał powstaje, gdy użytkownik wpisze bezpośrednio przed wybranym słowem znak „#”. Przejrzyj kanały, które wydają się być dla Ciebie interesujące i zobacz jak „to” robią inni Blipowicze.
2. Dodaj swoje zdjęcie. Wszyscy chcemy Cię zobaczyć.
3. Pisz o sprawach, które dotyczą nie tylko Ciebie, ale także innych Blipowiczów.
4. Dziel się z innymi linkami do rzeczy, które uważasz za interesujące.
5. Nie przesadzaj z ilością blipów dotyczących Twojego biznesu. Zagorzali zwolennicy będą Cię za to kochać. Pozostali uciekną w popłochu.

Jak blipować

6. Zamiast pisać o tym „co teraz robisz”, spróbuj raczej mówić „o czym teraz myślisz”, czyli czemu aktualnie poświęcasz swoją uwagę.
7. Dobrze byłoby mieć kilku blipowiczów w firmie. Ludzie zmieniają pracę, wyjeżdżają na wakacje, a niektórzy nawet chorują. Poza tym nieco różnorodności nigdy nie zaszkodzi.
8. Jeżeli blipujesz o poście na swoim blogu, napisz krótko czego można się po nim spodziewać, zamiast po prostu wklejać linka.
9. Zadawaj pytania. Blip doskonale nadaje się do zbierania opinii.
10. Obserwuj interesujące osoby. Jeżeli znajdziesz kogoś kto blipuje o ciekawych rzeczach, sprawdź kogo obserwuje i przez kogo obserwowanym ów jest.
11. Jeszcze raz. Wykazuj zainteresowanie innymi Blipowiczami. W ten sposób zdobędziesz ich szacunek.
12. Jeżeli blipujesz o sprawach dotyczących Twojego biznesu, staraj się, aby był to pożyteczny materiał. Doradzaj, dziel się linkami do wartościowych treści, blipuj zdjęcia i ilustracje itd.
13. Pokaż „ludzką” twarz swojej firmy. Pisz o zabawnych sytuacjach, które się Wam przydarzają. Pokazuj fotki z biura.
14. Nie promuj w sposób nachalny swoich usług i produktów. Blip to nie telewizja. Tutaj to nie przejdzie, a łatwo możesz narazić się na śmieszność.
15. Komentowanie i cytowanie blipnięć innych użytkowników, jest świetnym sposobem na budowanie społeczności wokół swojego profilu na Blipie.

Nie daj się zwariować

16. Nie musisz przeczytać każdego blipnięcia obserwowanych osób!
17. Nie musisz także odpowiedzieć na każdą wiadomość skierowaną do Ciebie. Staraj się odpowiadać na jak największą liczbę, lecz nie czuj się winny, gdy nie dasz rady zareagować na wszystkie.
18. Jeżeli chcesz napisać o czymś, co niekoniecznie dotyczy wszystkich obserwujących Cię blipowiczów, kieruj wiadomości bezpośrednio do wybranych osób.
19. Jeżeli przed dodaniem nowego Blipowicza do swoich obserwowanych, chciałbyś sprawdzić jak bardzo będzie absorbował Twoją uwagę, możesz to sprawdzić na Prawdziwe.info. ;-)
20. Zewnętrzne aplikacje i dodatki takie jak ABlip, deskBlip czy BlipFromReader mogą znacznie ułatwić Twoją aktywność na Blipie. Aktualną ich listę znajdziesz tu.
21. Blipując całymi dniami, podczas gdy Twoi współpracownicy zajęci są pracą nad projektami, narażasz się na uszczypliwe uwagi na ten temat.
22. Blipując całymi dniami, podczas gdy rozliczasz się z klientem na podstawie stawek godzinowych, narażasz się na uszczypliwe uwagi na ten temat.

Złe rzeczy, które usłyszysz o Blipie

23. Blipowanie zajmuje czas.
24. Blipowanie negatywnie wpływa na Twoją produktywność.
25. Bez strategii, to tylko stukanie w klawiaturę.
26. Są inne sposoby na budowanie swojej pozycji w sieci.
27. Blip nie zastąpi Ci kanału obsługi klienta.
28. Blip nie nadaje się do zastosowań wewnątrzkorporacyjnych.
29. Blip jest tylko dla geek-ów.
30. Blip nie eliminuje potrzeby korzystania z email-a.
31. Blipowanie to tworzenie kolejnej agory dla krytykantów Twojej firmy.

Kontrargumenty

32. Blip jest świetnym narzędziem do natychmiastowego zbierania opinii.
33. Blip pozwala na tworzenie zwrotnego kanału „live” podczas event-ów.
34. Blip rozprowadza news-y szybciej, niż inne narzędzia online.
35. Blip stanowi agorę dla krytyki Twoich działań, lecz pozwala natychmiast ją analizować i reagować na nią.
36. Na Blipie spotkasz sporo mądrych głów, od których możesz się wiele nauczyć.
37. Blip nie zastępuje kanału obsługi klienta, ale może go wzmocnić i rozszerzyć.