popularność stacji radiowych w Polsce
26

22 mln Polaków każdego dnia słucha stacji radiowych FM

Mimo popularyzacji usług streamingowych i darmowego dostępu do Spotify, nie słabnie popularność odsłuchiwania stacji radiowych w Polsce.

Komitet Badań Radiowych opublikował optymistyczne dane za I półrocze 2018 roku, z których wynika, że prawie 73% Polaków słucha radia codziennie. Mamy więc już prawie 22 mln osób w Polsce, którym radio towarzyszy każdego dnia, to 760 tysięcy osób więcej niż rok wcześniej.

Nie jest to też jakiś krótkotrwały kontakt, na zasadzie włączenia na chwilę w drodze do pracy czy szkoły, bo okazuje się, że średnio słuchamy radia aż 4 godziny dziennie.

Co ciekawe, najwyższe zasięgi radio notuje wśród najbardziej atrakcyjnej grupy odbiorców w wieku 25-39 lat – 74,4% i 40-59 lat – 75,4%. W przypadku młodzieży jest trochę gorzej, bo 70,9% osób w wieku 15-24 lata słucha radia codziennie, niemniej optymistycznym akcentem jest tu wzrost tego odsetka z 69,4% z roku ubiegłego.

Zaskoczeniem dla mnie i chyba nie tylko dla mnie jest mała grupa osób słuchająca radia w pracy, wydawało mi się, że ta forma odsłuchiwania stacji radiowych znacznie wpływa na ogólny wynik popularności radia w Polsce. Okazuje się jednak, że tylko 14% Polaków (4 miliony) słucha radia w pracy przez 384 minuty, to 1/4 ogólnego czasu słuchania.

Nieco więcej Polaków 37,6% (11 milionów) Polaków słucha radia w samochodzie przez średnio 121 minut. Z kolei 52,5% kierowców słucha radia codziennie, a czas słuchania radia w samochodzie odpowiada za 23% całego czasu słuchania. Największą słuchalność w aucie stacje radiowe notują w godzinach pomiędzy 7 a 9 oraz pomiędzy 15 a 17, czyli jak łatwo się domyślić w czasie jazdy do i z pracy.

Dobrze to wygląda również w rozbiciu na wykształcenie słuchaczy, najwyższe zasięgi odnotowuje się wśród osób z wyższym wykształceniem – 76,9%, to lepszy wynik niż w zeszłym roku – 75,1%, a wśród osób ze średnim wykształceniem – 73,4%, tu również nastąpiły wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym z poziomu 71,6%. Radio najbardziej popularne jest wśród dyrektorów, prezesów, specjalistów, przedstawicieli wolnych zawodów i właścicieli firm.

Popularność stacji radiowych w Polsce

No dobrze, a jakie najchętniej stacje radiowe słuchamy? Według najnowszych badań, wśród stacji ogólnopolskich niezmiennie najpopularniejszą stacją i dużą przewagą nad pozostałymi jest RMF FM – 25,4% słuchalności wśród Polaków. Na drugim miejscu jest Radio ZET – 12,5%, które od zeszłego roku straciło 1% słuchaczy. Podium zamyka Program I Polskiego radia z wynikiem 7,1%, rok wcześniej 8,4%. Spory spadek zanotowała też „Trójka” z 6,8% w roku ubiegłym do 5,7% obecnie.

Sieci radiowe w Polsce

W przypadku sieci radiowych najpopularniejsza jest ESKA z wynikiem 8,1%, na drugim sieć regionalnych rozgłośni Audytorium 17 składająca się między innymi z takich stacji jak Radio Kraków, Radio Szczecin czy Radio Wrocław – 5,3%, a na trzecim RMF MAXXX – 3,3%.

Photo: Wavebreakmedia/Depositphotos.