10

15 lat w motoryzacji: bezpieczeństwo. Projekt Skoda Auto Safety

Już 15 lat trwa projekt Skoda Auto Safety, którego zadaniem jest szkolenie kierowców i zwiększanie w ten sposób bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nieodłącznym elementami są: Skoda Auto Szkoła, Skoda Auto Lab oraz Skoda Autodrom Poznań, których zadaniem jest m.in. uświadamianie obecnych i przyszłych kierowców w kwestiach związanych z bezpieczeństwem, a także prezentowanie i testowanie najnowszych rozwiązań z zakresu ochrony uczestników ruchu drogowego. Miałem okazję uczestniczyć w szkoleniu, w trakcie którego mogłem porównać zachowanie samochodów dzisiejszych z tymi sprzed… 15 lat.

Skoda Auto Safety

Bezpieczeństwo ruchu drogowego to dla wielu mało interesujący temat. Niestety, stosunkowo niewiele osób jest zainteresowanych podnoszeniem swoich umiejętności za kierownicą, a także świadomości na temat zagrożeń jakie czyhają nas na drodze. Na szczęście, w ostatnim czasie sporo w tej kwestii się zmienia, w czym swój udział mają m.in. ośrodki doskonalenia techniki jazdy. Sporą część swoich artykułów poświęcam tematyce bezpieczeństwa, jak choćby zeszłoroczne materiały: jak zapobiegać wypadkowi, co się stanie, gdy kierowca zaśnie czy jak uchronić się przed stłuczką parkingową.

Dlatego tym bardziej doceniam starania osób związanych z projektem Skoda Auto Safety, którzy przez tak długi czas szkolą obecnych i przyszłych kierowców pod kątem właśnie bezpieczeństwa na drodze. W 2004 roku, z inicjatywy marki Skoda, powstało miejsce specjalizujące się w doskonaleniu umiejętności kierowców: Skoda Auto Szkoła. Do dziś projekt znacząco się rozwinął i nie ogranicza się wyłącznie do trenowania uczestników drogi. Nieodłącznym elementem jest na przykład: Skoda Auto Lab. To ogromne miejsce, w którym znajdują się różnego rodzaju eksponaty, jak np. rozbite w testach zderzeniowych auto, rozcięty samochód by pokazać co znajduje się w środku, a także wyjęte ze środka podzespoły odpowiedzialne za nasze bezpieczeństwo. Są też prezentacje multimedialne, można też odczuć na własnej skórze jak to jest siedzieć w samochodzie który przewrócił się na dach.

Skoda Auto Lab

Skoda Auto Lab

Skoda Auto Lab

Skoda Auto Lab

Skoda Auto Lab

Z okazji 15-lecia projektu Skoda Auto Safety dziennikarze mieli możliwość odbycia krótkiego szkolenia, w którym w kilku próbach porównaliśmy zachowanie aut dzisiejszych – Skoda Octavia RS, Skoda Kodia RS, Skoda Fabia, Skoda Superb – z ich 15-letnimi odpowiednikami (niekoniecznie RS). Była więc pierwsza generacja Skody Superb z legendarnym przecież silnikiem 1.9 TDI, Skoda Octavia 1.6 czy pierwsza Skoda Fabia. O tym, jak wiele dzieli te samochody świadczy choćby to jedno porównanie:

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety

Największa różnica dotyczy oczywiście aktywnych systemów bezpieczeństwa, które mają na celu wyeliminowanie błędów kierowcy jeszcze przed pojawieniem się sytuacji rzeczywiście niebezpiecznej. Co może być jednak zaskakujące, nawet 15-letnia Skoda Superb była wyposażona w naprawdę pokaźny zestaw rozwiązań ratujących z opresji kierowcę w kryzysowej sytuacji. To np. ESP, MBA czy oczywisty już w tamtych latach ABS. Czy i na tym polu nowy Superb się poprawił?

Szarpak: w tak ekstremalnej próbie, która polega na całkowitym wytrąceniu tylnej osi z równowagi, kluczowa okazuje się szybkość reakcji kierowcy i tempo wykonania stosownego manewru. Choć finalnie udawało mi się niemal za każdym razem wyprowadzić „starego” Superba z poślizgu, to jednak nowym samochodem byłem w stanie to zrobić z nieco większą prędkością i miałem też poczucie lepszego panowania nad sytuacją – auto w mniejszym stopniu „kładło się” na bok. Różnice nie były jednak bardzo duże, co dowodzi, że w takiej sytuacji nawet starszy, ale zadbany jeśli chodzi o elementy mechaniczne, Superb jest odpowiednio bezpieczny.

Skoda Auto Safety Skoda Superb szarpak

Skoda Auto Safety Skoda Superb szarpak

Skoda Auto Safety Skoda Superb szarpak

Przy tej okazji chciałem zwrócić uwagę na to jak kluczowe jest odpowiednie przygotowanie do tego typu sytuacji na drodze. Obydwie ręce na kierownicy i skupienie na sytuacji przed nami jest niezbędne, by wyjść z tego typu opresji obronną ręką. Nie wszystkie moje podejścia do tej próby były udane. Tutaj nieocenioną pomocą okazały się porady instruktora z wieloletnim doświadczeniem – Robert Szpindor – który potrafił skutecznie wytłumaczyć mi na czym polegały moje błędy i co muszę poprawić. Ogromny szacunek za jego cierpliwość, wytrwałość i właściwe podejście do mniej lub bardziej opornych kursantów ;)

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety Skoda Octavia test łosia

Druga próba to niemalże klasyczny „test łosia” czyli próba ominięcia przeszkody. Najpierw naszym zadaniem było przejechanie odcinka z taką prędkością by nie trzeba było hamować, a później dołączyć do tego właśnie wytracanie prędkości. Wykorzystywane auta to: aktualna Skoda Octavia RS, 15-letnia Skoda Octavia 1.6 oraz Skoda Kodiaq RS. Najbardziej interesująca jest pierwsza dwójka. Tutaj dało się odczuć przepaść dzielącą Octavie w kwestii zawieszenia i sprawności hamulców. Nowsza generacja systemu ABS pozwalała precyzyjniej dozować siłę hamowania, a przez to hamowanie ze skręcaniem było po prostu skuteczniejsze. Dało się też wyczuć działanie systemu skracającego drogę hamowania przy nagłym zdjęciu nogi z gazu i wciśnięciu hamulca. Wówczas – de facto jeszcze przed wciśnięciem hamulca – podnoszone jest ciśnienie w układzie, klocki zbliżają się na minimalną odległość do tarcz, a hamowanie z pełną siłą rozpoczyna się wręcz od pierwszych centymetrów wciśnięcia pedału hamulca. Zyskujemy więc czas, w którym nasze auto jedzie z największą prędkością. Do tego, nowa Octavia była po prostu stabilniejsza w tego typu sytuacji. W efekcie: większą prędkość wejścia i bezpiecznego wyjścia dało się uzyskać właśnie w nowej Octavii. Oczywiście różnica nie jest potężna, bo mówimy o 2, może 4 km/h, ale jak osoby zorientowane wiedzą: w próbie ominięcia przeszkody dodatkowe 2 km/h na wejściu może oznaczać, że nie uda się wyprowadzić samochodu.

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety

Skoda Kodiaq RS choć dużo wyższa, cięższa, a przede wszystkim z wyżej położonym środkiem ciężkości, zachowywała się nadzwyczaj dobrze. Prędkość nie była tak wysoka, jak w przypadku Octavii RS, ale „starą” Octavię dało się pokonać.

Jak poprawić swoje umiejętności?

Nie od dziś wiadomo, że najsłabszym „podzespołem” samochodu jest ten łączący pedały z kierownicą czyli człowiek. To od jego umiejętności, skupienia na drodze zależy w dużej mierze bezpieczeństwo pasażerów tego auta jak i innych uczestników ruchu drogowego. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa są w stanie w wielu sytuacjach poprawić kierowcę i naprawić jego błąd wynikający np. z roztargnienia. Zahamują awaryjnie przed poprzedzającym autem, będą ostrzegać o innym pojeździe znajdującym się z boku (martwe pole), a gdy kierowca zasłabnie zatrzymają nasz samochód i zadzwonią po pomoc. Ale wciąż w wielu innych sytuacjach, to właśnie kierowca musi podjąć właściwe działania. Wiele z systemów bezpieczeństwa zadziała skutecznie wtedy gdy kierowca wyznaczy kierunek jazdy. Właśnie dlatego tak ważne jest, by choć raz wziąć udział w profesjonalnym szkoleniu z doskonalenia techniki jazdy i mieć okazję sprawdzić się w tego typu próbach. To doświadczenie, które procentuje na wiele lat.

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety

Skoda Auto Safety