4

1,4 mld dolarów – tyle Cisco zapłaciło za biznes, który pomoże zarobić wielkie pieniądze

Cisco przejmuje firmę Jasper Technologies. Słyszeliście o tym? Informacja pojawiła się w mediach kilka dni temu, o transakcji zrobiło się głośno, ale nie bardzo głośno. Trzeba przy tym zaznaczyć, że o ile kojarzymy korporację Cisco, o tyle przejmowany podmiot może już być zagadką. Tymczasem wartość zakupu jest spora (1,4 mld dolarów), a jego znaczenie dla biznesu może być naprawdę duże. Znacznie większe niż przejęcie Instagrama, o którym tak się rozpisywano kilka lat temu...

Korporacji Cisco nikomu nie trzeba przedstawiać, to prawdziwy gigant działający w branży IT od kilku dekad. Funkcjonują globalnie, ich oferta jest szeroka, zatrudniają rzesze ludzi. I zamierzają się rozwijać, a jedną z ważniejszych „ścieżek” będzie Internet rzeczy. To nie może dziwić, ten biznes wydaje się być bardzo perspektywicznym – do Sieci będzie się podłączać coraz więcej urządzeń, liczba zbieranych przez nie danych powinna nieustannie rosnąć. Kilka kwartałów temu Grzegorz przywoływał ciekawe dane podawane przez Cisco, pojawiły się w nim prognozy dotyczące Polski:

Do 2018 roku liczba urządzeń połączonych z siecią wzrośnie w Polsce do 178,4 mln, co oznacza średnio 4,7 urządzenia na jednego mieszkańca. W 2013 roku połączonych z siecią było w Polsce 99,6 mln urządzeń.

To obrazuje skalę zmian. Rozwijając się w tym kierunku firma zamierza pracować nad własnymi projektami, ale nie obejdzie się też bez przejęć. A o jednym z nich napisałem we wstępie. Jasper Technologies to biznes, który powstał w ubiegłej dekadzie i ma swoją siedzibę w Dolinie Krzemowej. Zatrudnia kilkaset osób, dla ludzi spoza branży (i to konkretnego jej segmentu) to raczej nieznany podmiot. Tymczasem liczba klientów firmy jest naprawdę długa i znajdziemy na niej wielkie korporacje z różnych sektorów gospodarki. Amazon, Ford, General Electric, Heineken, Garmin – lista robi wrażenie. Pod tym adresem znajdziecie więcej informacji na ten temat.

Czym właściwie zajmuje się Jasper Technologies? Oferuje rozwiązania chmurowe do zarządzania urządzeniami w ramach Internetu rzeczy. Tak w wielkim skrócie i uproszczeniu. W przypadku korporacji Coca-Cola chodzi np. o zbieranie danych z automatów, by szybko można uzupełniać towar sprzedawany za ich pośrednictwem. Atutem rozwiązania jest to, że można je stosować w różnych branżach i na różną skalę. To z jednej strony spoiwo łączące mnóstwo urządzeń, a z drugiej kanał, dzięki któremu można pozyskać ważne informacje.

Dla Cisco taki biznes może się okazać bardzo przydatny. Włączenie ich w swoje struktury, skorzystanie z ich rozwiązań i dotarcie do klientów daje spore możliwości. Amerykańska korporacja wykonała solidny krok w kierunku umocnienia swojej pozycji na rynku Internetu rzeczy. I warto zauważyć, że dokonała tego za rozsądne pieniądze – 1,4 mld dolarów to nie jest suma porażająca w tym biznesie. A płaci się za biznes, którego funkcjonowanie w miarę łatwo wytłumaczyć, który ma sens i stanowi sporą wartość. To nie jest jeden w wielu komunikatorów czy serwis do przesyłania zdjęć obiadów, lecz firma, dzięki której można poważnie unowocześnić swój biznes i wejść z nim na nowe tory.

Zazwyczaj nie zwracamy na takie firmy uwagi, uznajemy ich obecność i pracę za coś oczywistego lub mało istotnego. To dzieje się w tle. W efekcie Jasper Technologies może być prawdziwym novum dla rzeszy ludzi, pod względem rozpoznawalności marka blednie w porównaniu z przywołanym już Instagramem. I to jest ciekawe zjawisko. Ale czy powinno nas dziwić? Do pewnych rzeczy chyba zdążyliśmy się już przyzwyczaić.