15

Hej, Marku – czy za fajne interakcje ze znajomymi na Facebooku będę teraz płacił?

Z każdą kolejną zmianą na Facebooku robi się jeszcze większy śmietnik. Najsmutniejsze w tym wszystkim jednak jest to, że chyba sam serwis już się pogubił. Ale ma nowy plan, w myśl którego zamierza wypchnąć do przodu interakcje ze znajomymi. Czyli co, teraz będzie zarabiał na nich?

Facebook dziś

Podobno Facebook u każdego wygląda inaczej. Algorytm uczy się zachowań użytkownika, uczy się wyświetlać reklamy (no i nie oszukujmy się – podsłuchuje). Finał jest taki, że przy kilkuset znajomych wyświetla tylko posty kilkunastu/kilkudziesięciu osób, z którymi na ogół wchodzę w interakcje. Brzmi logicznie, ale przy większej grupie znajomych Facebook przestaje mieć sens – ja nie chcę zbierać tam pokemonów, tylko śledzić treści udostępniane przez kolegów i koleżanki. Skoro serwis tych treści nie wypycha do przodu, jego główny sens przestaje istnieć.

Co w takim razie widzę? Tonę śmieci. Wyciągane po kilku tygodniach wpisy znajomych z filmikami, które kompletnie mnie nie interesują. Co jest ciekawego w tym, że ktoś tam ktoś tam polubił stronę coś tam coś tam? Nic. Kiedyś Facebook tak nie wyglądał. Najwyraźniej sam Zuckerberg zdał sobie wreszcie z tego sprawę i chce wrócić do tak zwanych korzeni.

Idzie nowe, Facebook stawia na znajomych

One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.We built…

Opublikowany przez Mark Zuckerberg na 11 stycznia 2018

Każda usługa i każdy serwis potrzebuje zmian. Szczególnie Facebook, nad którym chyba nikt już nie panuje. Pieniądze muszą się zgadzać, więc nie jestem zdziwiony, że u wielu osób dominują wpisy oficjalnych profili, firm i najzwyklejsze, chamskie reklamy (niekoniecznie związane z moimi zainteresowaniami). Co chce zrobić Mark Zuckerberg? Wrócić do korzeni serwisu i promować wpisy znajomych, a nie firm. Treści rodzinne i związane z grupami. Brzmi świetnie, prawda?

Patrząc na wypowiedź Zuckerberga trudno jednak nie uśmiechać się pod nosem. Twórca serwisu wspomina o “eksplozji” materiałów wideo i zachwianiu balansu treści. Przecież sam jest temu winien. Pamiętacie jak to wyglądało? Nagle platforma zaczęła promować materiały wideo, kompletnie nie zwracając uwagi na naruszanie praw autorskich. Ludzie bezczelnie pobierali filmy z YouTube i wrzucali je na Facebooka. Serwis wypychał je do przodu i dostawaliśmy wiralowe posty wideo z zasięgami rzędu kilkudziesięciu czy kilkuset milionów. Kiedy fanpage powoli zaczynały się przyzwyczajać do algorytmu faworyzującego klipy filmowe, przyszło zasięgów i zachęcanie do wykupowania kampanii reklamowych. Dostaliśmy więc standardowy schemat – dajemy coś za darmo, pokazujemy jak bardzo jest to fajne, a potem chcemy kasy.

Zmiana priorytetów

Założenia są jasne. Algorytm będzie faworyzował wpisy znajomych kosztem mediów i zawartości typowo biznesowej. Wracamy więc do początkowych założeń Facebooka – tych, dzięki którym serwis stał się tak popularny. Bo pewnie niewiele osób pamięta, że kiedyś nie było reklam, fanpagy i liczyła się tylko interakcja ze znajomymi. Ja do takiego Facebooka dołączyłem, dziś to już jednak zupełnie inne miejsce. Gorsze.

Nowy algorytm ma nie tylko wypychać do przodu treści znajomych, ale również przewidywać w których dyskusjach chcielibyśmy wziąć udział i z którymi znajomymi wejść w interakcje. Zamysł brzmi bardzo ciekawie i chętnie zobaczę jak się to sprawdzi w praktyce. Oznaczać to bowiem będzie, że program nas pozna, nauczy się naszych zachowań, humorów i na podstawie tych danych dobierze nam konwersacje. Ba, zdecyduje kogo lubimy bardziej, a kogo mniej – jestem bardzo ciekawy na ile będą to wybory trafione.

Ok, ale co z zarabianiem?

Promowanie postów z materiałami wideo, czy wpisów biznesowych nie jest przypadkiem. Pieniądze zarabia się nie na konwersacjach ze znajomymi, nie na słodkich kotkach czy wpisach o #piateczku. Zmiana priorytetów na Facebooku oznacza mniejsze zasięgi dla postów sponsorowanych, co musi oznaczać mniejsze zarobki. No chyba, że…

Zapłacimy za interakcje ze znajomymi. Brzmi niedorzecznie, ale nie takie numery widziałem w internecie. No bo zobaczcie – chcę napisać post z pytaniem o polecane seriale. Zaczynam pisać, algorytm szybko dowiaduje się o co chodzi. A gdyby tak w tym samym czasie zaproponował wykupienie “reklamy? Ja zostawiam w serwisie powiedzmy 2 złote, ale dzięki temu moje pytanie trafia do osób, które często o serialach piszą, które się na nich znają. Ja nie muszę nikogo oznaczać i trzymać kciuków by zobaczył ten post. 2 złote to małe pieniądze za taką pomoc, prawda? To oczywiście tylko żarty i fantazjowanie, ale jeśli taki mechanizm się pojawi, pamiętajcie że najpierw słyszeliście o nim ode mnie.

grafika

nd3000/Depositphotos

  • Alot

    Jedyny sposób to:
    1. Uwolnienie treści ze strumienia w formie chronologicznej.
    2. Przeniesienie treści ze stron do oddzielnej zakładki.

    Z tym, że powyższe nigdy nie dojdzie do skutku, ponieważ w tak uporządkowanym strumieniu/niach nie uda się wcisnąć reklam tak, żeby user tego nie zauważył. A chodzi o to, by reklamy stały się niewidzialne na tyle, by ich konsumpcja była zbliżona do konsumpcji niekomercyjnych treści.

    Skończy się więc odpływem tak firm jak i userów, tym szybciej, im szybciej negatywny wpływ zmian zauważy jakiś duży gracz.

    • Artur Łukasz

      1. Można włączyć sortowanie po najnowszych.

    • Alot

      Abyś zrozumiał, posłużę się przykładem.
      Logujesz się do swojego konta bankowego. Chcesz pobrać wyciąg. A bank wyświetla operacje wg własnego algorytmu. Alborytm jest tajny więc nie masz pojęcia co i kiedy wyświetli. Więc wyciąg nie ma żadnej wartości, bo raz, że nie ma wszystkich operacji, dwa, nie są ustawione chronologicznie.
      Ucieszyłbyś się z takiej jakości usługi?

      Zatem nie o to chodzi co „można”, ale o to, co jest oczywiste i naturalnie wynika z chronologii, którą trzeba co rusz ustawiać ręcznie, a i tak jest zakłócana niepotrzebnym, z punktu widzenia usera, algorytmem.

      Oczywiście FB ma jasny cel w algorytmie. Celem jest takie zamieszanie, które pozwoli osiągnąć wpisom komercyjnym (za które ktoś zapłaci) status zbliżony do wpisów niekomercyjnych. Mówiąc wprost, masz nie widzieć reklam i traktować je jak oczywisty (i klikalny) element strumienia.

    • Artur Łukasz

      Nie musiałeś pisać takiego wywodu.
      Ustawiłem raz „najnowsze” i tak zostało.

      Reklam nie widzę bo ich tam nie mam :)

    • Alot

      Tak na profilu prywatnym jak i w grupie którą zarządzam, najnowsze zmienia się na najciekawsze bez mojej wiedzy i zgody. Pomimo wielokrotnego ustawiania, przy kolejnej wizycie wraca do poprzedniego.

      Więc albo jak mam zje..go fejsa albo Ty.

      Poza tym nie chodzi o to, co można sztucznie ustawiać, ale co jest NATURALNE I oczywiste.

  • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

    Ciekawe czego dowiedział się ostatnio o mnie :D Od prawie pol roku nie korzystam aktywnie z FB. Wchodzę tylko jak mnie ktoś oznaczy. Już nawet nie przysyłają mi emaili i powiadomień „wróć do nas” :D
    Ostatnio jak wszedłem to nie poznałem wyglądu bo niemal wszystko było inne

    • mall

      FB jest w stanie monitorować także tych, którzy konta nie mają.

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Konto mam ale nie korzystam aktywnie, o to mi chodzi ;)

    • A smartfon?

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Przez jakiś czas nie miałem, teraz fb light bo web mnie wneriwal

    • Mam dokładnie to samo
      Fb dla mnie to wysypisko śmieci i strata czasu

  • airhead

    Trudno mi sobie wyobrazić, żeby prywatni użytkownicy płacili za promocję na Facebooku. Strony komercyjne już płacą ogromne haracze, ale nie wyobrażam sobie, żeby to moglo zadziałać wśród zwykłych użytkowników.

    • FB w założeniu jest portalem darmowym. A co gdyby wprowadzono konta standard i konta premium? Dodając bonusowe funkcje, jak chociażby dotarcie do większej ilości znajomych, lepsze monitorowanie interakcji itp – naprawdę myślisz, że nikt by z tego nie skorzystał?

    • Alot

      Myślę, że nie da się oszukać cyklu życia produktu. FB może kombinować i rozciągnąć upadek w czasie, ale ten upadek jest nieuchronny.
      Oczywiście nadal jakiś odsetek będzie korzystał i może nawet masturbował się oczywistościami wprowadzanymi z wielką pompą jako fjuczery.

      Niemniej… można już zacząć odliczanie.
      Mark my words.

    • Artur Łukasz

      Na instagramie to już działa.
      Konta sponsorowane są zamiast reklam.