36

Wideofilmowanie w pigułce – polecam wszystkim zaczynającym przygodę z wideo

Kiedyś kamera to było osobne, wyspecjalizowane urządzenie. To wciąż jest prawda w przypadku zastosowań profesjonalnych, jednak w segmencie konsumenckim dokonała się rewolucja. Dziś w zasadzie każde urządzenie robiące zdjęcia nagrywa również filmy, od telefonów, przez aparaty fotograficzne typu kompaktowego, na lustrzankach kończąc. To znacznie zmieniło podejście do filmowania. Podobnie jak w przypadku robienia zdjęć, potrzebna jest pewna wiedza i doświadczenie, aby nagrany materiał dobrze wyglądał i pozwalał […]

Kiedyś kamera to było osobne, wyspecjalizowane urządzenie. To wciąż jest prawda w przypadku zastosowań profesjonalnych, jednak w segmencie konsumenckim dokonała się rewolucja. Dziś w zasadzie każde urządzenie robiące zdjęcia nagrywa również filmy, od telefonów, przez aparaty fotograficzne typu kompaktowego, na lustrzankach kończąc. To znacznie zmieniło podejście do filmowania. Podobnie jak w przypadku robienia zdjęć, potrzebna jest pewna wiedza i doświadczenie, aby nagrany materiał dobrze wyglądał i pozwalał oglądać się z przyjemnością.

Prawdopodobnie największy wpływ na wideofilmowanie miało w ostatnich latach dodanie funkcji filmowania do lustrzanek. Po raz pierwszy wysoka jakość obrazu wraz z małą głębia ostrości została udostępniona dla amatorów, którzy nie wydadzą na kamerę kilkudziesięciu tysięcy złotych. Skorzystali na tym nie tylko amatorzy, wielu dziennikarzy realizujących materiały wideo dla telewizji przerzuciło się na tańszy i mniejszy sprzęt, oferujący zbliżoną jakość, jak niedawno sprzęt profesjonalny. Aby jednak w pełni wykorzystać możliwości filmowania w wysokiej jakości, warto przyswoić podstawowe pojęcia, które już na początku pomogą skupić się na istotnych rzeczach i w razie potrzeby dalej zgłębiać wiedzę, wiedząc czego szukamy. Z poniższej infografiki dowiecie się czemu aparaty fotograficzne nie są sprzedawane jako kamery i mają ograniczenia dotyczące czasu nagrywania i wielu innych ciekawych rzeczy. Mimo, że amatorsko nagrywam filmy od wielu lat, sam znalazłem na tej infografice kilka ciekawych informacji, więc postanowiłem się nią z wami podzielić.

Infografika została przygotowana przez agencje interaktywną aiac przy współpracy ze sklepem WINMAR. Grafika z nagłówka pochodzi z bloga Daniela Yeow.

aiac_infografika_wideo

  • Marcin M. Drews

    Janek, wielki plus za temat!

  • piotr

    bardzo bardzo podstawowe, amatroskie informacje encyklopedyczne. nie jest to niestety zadne wprowadzenie do FILMU, tylko do KAMEROWANIA :)

    • matisnape

      nie ma takiego słowa jak „kamerować”

    • Marcin M. Drews

      W branży mówi się, że operator kamery „szwenkuje”, inaczej mówiąc to „szwenkier”.

    • Łukasz Polowczyk

      Jest.

    • Od czegoś trzeba zacząć. Jestem przekonany, że informacje zawarte na infografice i tak nie są znane większości osób nagrywających filmy w domowym zaciszu. Osoby bardziej obyte nie będą poszkodowane jak trafia na ten materiał.

    • Marcin M. Drews

      Podstawy to… podstawa. Spotkałem wielu lokalnych „kamerzystów” telewizyjnych, którzy robili złe zdjęcia, bo nie znali własnie tych podstaw.

  • w

    planetawideo.pl

  • Piotr

    Jedna uwaga językowa tylko. Czy crane to przypadkiem nie dźwig?

    • Oczywiście, ale u nas przyjęło się mówić na to kran. Słyszałem to kilkakrotnie z ust profesjonalnych filmowców.

    • pankracy

      Jak juz to zuraw. Mozna tego slowa uzywac choc w slangu fimowym przyjelo sie jednak angielskie okreslenie – kran kamerowy.

    • Marcin M. Drews

      W branży mówi się na to „kran”.

    • a w grach to chyba korbka – przynajmniej w serii Resident Evil tak było ;P

  • dlaczego producenci aparatów musieliby płacić większe cło gdyby sprzedawali swoje aparaty jako kamery? i kto to wymyśla że aparat musi mieś ograniczoną długość nagrywania bo inaczej to będzie kamera?

    • jscst

      (…) kto to wymyśla że(…)

      lub czasopisma

    • Alplo

      Kto? Ot taki mały dokument ITA (Information Technology Agreement). Więcej na ten temat: http://dslry.pl/news/ograniczony-czas-nagrywania-wideo-w-lustrzankach/

    • Haha kiedyś Sony chciało sprzedawać PS2 i PS3 jako komputer bo możliwa była instalacja linuxa i na tym zyskali niski podatek jednak nie na długo … Taka analogia

  • r0d

    Zgadzam się, to są raczej informacje dla osób, które nigdy nie miały styczności z filmowaniem.

  • Pingback: Wideofilmowanie w pigułce – pol...()

  • pytanie

    Moje pytanie brzmi: jaka jest różnica pomiędzy przeplotem (i) a progresją (p)? Jaki ma to wpływ na kodowanie obrazu i w rezultacie na jakość wyświetlanego filmu na telewizorze lub w internecie??

    • Pełne klatki dają lepszą jakość, zwłaszcza jak dodatkowo manipulujemy prędkością odtwarzania filmu. Za Wikipedią:

      Skanowanie progresywne – Technika ta w znaczący sposób zwiększa jakość obrazu oraz niweluje zmęczenie oczu spowodowane migotaniem obrazu.

      Przeplot – Stosuje się ją w celu zmniejszenia pasma przenoszenia przesyłanego sygnału, bądź w celu zwiększenia pozornej rozdzielczości wyświetlanego obrazu. W telewizji stosowana głównie do zmniejszenia efektu migotania ekranu (dwukrotnie częstsze wyświetlenie połowy linii, zamiast rzadszego wyświetlania pełnej klatki).

      Właśnie to miałem na myśli pisząc, że znając poszczególne pojęcia można drążyć temat i szukać informacji,

    • Oj to raczej dotyczy wyświetlania obrazu – pamiętacie jak kiedyś monitory migotały, np na Amigach gdy odpalało się w wyższych rozdzielczościach właśnie w trybie interlace?

    • MDW2

      Tylko w trybie PAL (i jak wspomniałeś – wyższej rozdzielczości). Jak się używa trybu np. DblPAL to nie miga. Tylko, że wtedy obrazu nie zobaczymy na stych starych PALowych monitorach (np. Commodore 1084S albo Philips) i trzeba używać typowych (dzisiejszych) monitorów VGA. Oczywiście to wszystko nie dotyczy Amiga, które mają karty graficzne, bo tam żadnego migania czy PALa już nie ma. :)

    • Z tego co pamiętam były solidne monitory od samej Amigi, które przy PALu w HiRes nie migotały.

      Znalazłem linka – niezłe rozdziałki ma :D
      http://www.cucug.org/amiga/aminews/1996/M1764.html

    • MDW2

      Nie ma możliwości pokazania obrazu PAL bez interlace podłączając Amigę do monitora PAL. Zawsze będzie migał. Można było kupić takie urządzenie/przejściówke (Flicker Fixer) dzięki której obraz PAL w 512 lub więcej pixeli w pionie nie migał. Jednak Amigę trzeba wtedy było podłączyć do monitora VGA. Urządzenie takie jednak zawsze było dosyć drogie. 1,5 roku temu swoje sprzedałem za 350 zł, a i tak poszedł do handlarza, który to pchnie za ponad 400 zł. A urządzenie ma ok. lat. :)

      Monitor, który pokazałeś to normalny monitor VGA. To jest dokładnie monitor Microvitec. Gdy pod koniec lat 90 Amiga Technologies reaktywowała produkcję Amig 1200 i 4000, dogadała się z Microvitekiem i dodając tylko naklejkę „Amiga” sprzedawała te monitory jako amigowe. Wybrano je z jednego powodu. Łykały częstotliwość 15KHz, czyli potrafiły wyświetlić obraz PAL. Ale oczywiście mrugający. Do niemrugania ciągle trzeba było użyć trybu DblPAL albo PAL ale z FlickerFixerem. Z innych monitorów VGA z tą wyjątkową cechą kojarzę jeszcze Nec MultiSync 3D, którego miałem długo. Rozdzielczości, które tam widzisz to rozdzielczości jakie potrafi wyświetlić monitor, a nie Amiga. Klasyczna Amiga potrafi wyświetlić to co jej kości graficzne. Jak masz standardową to mniej, jak masz kartę graficzną to i 1600×1200 z całkiem sensowną częstotliwością.

    • Dzięki za sprostowanie – pamięć mnie zawiodła :D Pozdrawiam

    • Marcin M. Drews

      Unikaj przeplotu, bo jest z nim cholerny problem przy publikacji materiałów w sieci. Można oczywiście zrobić deinterlacing nawet w darmowym virtualdubie, ale jest to równoznaczne z usunięciem sporej dawki informacji z obrazu. Na szczęście współczesne kamery kręcą w trybie progresywnym, więc nie ma takiego problemu. Ale jeśli jest zapotrzebowanie na materiał dotyczący problemów z przeplotem, Antyweb z chęcią się tym zajmie!

    • W Jeśli materiał jest dynamiczny to już lepiej zejść na niższą rozdzielczość niż ryzykować totalnym rozjechaniem się obrazu przez interlace – troche przesadzilem ale po prostu lepiej nie ryzykować

    • Marcin M. Drews

      Jeśli operujesz angielskim, stanowczo polecam tę stronę – wszystko pięknie wyjaśnia: http://100fps.com

  • Pingback: Studio video | Pearltrees()

  • szyji… litosci!

    • jscst

      Mów Pan po polsku, a nie po świńskołacińskim.

    • przykro mi bardzo, ale jestem zbyt leniwy i otyly, zeby uzywac prawego alta. szczegolnie ze na macu jest on umiejscowiony w bardzo niewygodnym miejscu. rowniez nad tym ubolewam, ale moge pokazac zaswiadczenie od lekarza potwierdzajacego moja otylosc.

    • jscst

      Mi chodzi o bełkotliwe słownictwo Pana. Do tego nie trzeba żadnego alta tylko ogłady.

    • no dobrze, zatem jeszcze raz, tym razem powoli:

      w artykule sa obrazki.
      na jednym z obrazkow jest napisane: „naciągnięty pasek na szyji”
      i do tej wlasnie „szyji” na tym obrazku odnosil sie moj komentarz.
      pozdrawiam.

  • Wojtek

    Jaką kamerę cyfrową polecacie do 2000 pln a jaką do 4000 pln ? Kamera do blogo na YT ale koniecznie z zewnętrznym mikrofonem.