11

Zamknij się i bierz mój szmal, czyli o wczorajszej premierze Astronautów

Astronauci kupili mnie wczoraj bez reszty. W czasie, gdy oczy całego kraju zwrócone były na konferencję CDP, ja czekałem na zapowiedziany trailer prawdopodobnie najlepszej komputerowej opowieści grozy ostatnich lat. To, że Chmielarz ma dar opowiadania, wiedzą wszyscy – i jego zwolennicy, i przeciwnicy. Facet sypie historiami jak z rękawa i gdyby był masochistą, zostałby jednym […]

Astronauci kupili mnie wczoraj bez reszty. W czasie, gdy oczy całego kraju zwrócone były na konferencję CDP, ja czekałem na zapowiedziany trailer prawdopodobnie najlepszej komputerowej opowieści grozy ostatnich lat.

To, że Chmielarz ma dar opowiadania, wiedzą wszyscy – i jego zwolennicy, i przeciwnicy. Facet sypie historiami jak z rękawa i gdyby był masochistą, zostałby jednym z płodniejszych polskich pisarzy. Na szczęście wybrał branżę gier, bo snucie opowieści multimedialnych pozwala realizować nie tylko własne ambicje, ale jeszcze na tym zarobić.

Wczoraj w późnych godzinach wieczornych swą premierę miał pierwszy trailer „The Vanishing of Ethan Carter”. Owszem, była już wcześniej zapowiedź wideo, ale należy ją traktować w kategorii tzw. teasera.

Teraz dostaliśmy bite dwie minuty filmu nagranego na silniku gry. Tego nie pacykowali graficy, nikt z pędzelkiem nie siedział. Gra ma status wczesnej alfy, a już wygląda po prostu pięknie!

Oczywiście jeszcze wczoraj rozgorzała w sieci dyskusja, a osoby z branży, skrzywione zawodowo, patrzyły na nową zapowiedź pod kątem liczby polygonów etc. Postacie występujące w trailerze wzbudziły więc lekką falę krytyki – jak gdyby zapomniano, że to film nagrany na alfie. Cóż, zboczenie zawodowe to rzecz straszna, bo człowiek na nie cierpiący nie daje się ponieść klimatowi. A ten jest – wybaczcie mi określenie slangowe – sążny jak mało co!

„The Vanishing of Ethan Carter” będzie grą wyjątkową. To doskonały mariaż sandboxa z przygodówką, a wszystko to skąpane w mrocznym klimacie mistycyzmu, okultyzmu i weird fiction. Przepiękne, sielskie krajobrazy koegzystować tu będą z czającą się za naszymi plecami grozą rodem z Grabińskiego, Lovecrafta i Poego.

Niestety, ja znam już tajemnicę morderstwa ukazanego w trailerze, bowiem oglądałem podczas Pixel Heaven pierwszy publiczny pokaz gry. Adrian zaprezentował rozwiązanie zagadki związanej właśnie z dwoma mężczyznami z trailera. To jednak ledwie początek gry, a Chmielarz buduje ją zgodnie z wytycznymi Hitchcocka – słowem, na początku winno być trzęsienie ziemi, a potem napięcie powinno wzrastać…

W kwestii tytułu niniejszego felietonu – tak, wiem, po polsku ten mem już nie brzmi to tak dobrze, ale myśl oddaje należycie. Jestem w stanie kupić grę w ciemno. Mało tego, choć nie należę do geeków, którzy dostosowują sprzęt do gier, po raz pierwszy w życiu – jeśli mój komputer okaże się zbyt wolny – wymienię go z takiego właśnie powodu.

Fot. Paweł Kozierkiewicz