straż pożarna
257

Zamachy terrorystyczne? Polska ma inny problem: wypadki drogowe zabijają tysiące ludzi

Czy na polskich szosach jest bezpiecznie? Wiele osób stwierdzi pewnie, że tak, że najgorsze już za nami, sytuacja ulega poprawie: powstają nowe drogi, społeczeństwo się bogaci, więc kupuje nowsze, bezpieczniejsze auta, zmienia się mentalność kierowców. Pisząc krótko: Polska przestaje być dzikim krajem, gdy mowa o komunikacji samochodowej. To jednak... ułuda, pobożne życzenie - liczby wskazują jednoznacznie, że nadal jest źle. Na szosach ludzie giną masowo, a koszty wypadków dla gospodarki są olbrzymie. Za takie pieniądze można finansować program 500+ przez dwa lata i sporo jeszcze zostanie w kasie...

Wypadki komunikacyjne nadal zbierają w Polsce straszne żniwo. Ginie w nich ponad trzy tysiące Polaków rocznie, aż 1/5 młodych osób, które tracą życie pada ofiarą zdarzeń na drodze. To najbardziej zatrważająca informacja z raportu Strategia poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce opracowanego przez Polską Izbę Ubezpieczeń, przedstawionego podczas XXVII Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju i omówionego m.in. przez Gazetę Wyborczą. Ten dokument nie pozostawia złudzeń: nasze drogi nadal są bardzo niebezpieczne, mimo członkostwa w UE, rozbudowy infrastruktury i walki z demonami przeszłości, nie udało się jeszcze rozwiązać pewnych problemów.

prowadzenie samochodu

Śmierć kilku tysięcy ludzi, a zatem strata porównywalna z wymazaniem z mapy dużej wsi czy miasteczka, to oczywiście ludzki dramat. Do sprawy warto też jednak podejść od strony ekonomicznej:

Z raportu wynika, że koszty społeczne i gospodarcze wypadków wynoszą 50 mld zł, co wynosi aż 3 proc. polskiego PKB. Sfinansowałoby to budowę 500 km autostrad bądź pokryło 6-letni budżet polskiej policji.

Od siebie dodam, że program 500+ ma w tym roku kosztować 25 mld złotych. Wspomniana wyżej suma mogłaby go zatem podwoić i jeszcze zostałoby kilka miliardów – to pokazuje, z jak dużymi środkami mamy do czynienia. I zdecydowanie nie jest tak, że Polska wpisuje się w unijną średnią, że w innych krajach też kiepsko to wygląda – znajdujemy się na czarnej liście. Wynika to wyłącznie z opóźnienia gospodarczego względem krajów „starej Unii”? Niekoniecznie – inne państwa z Grupy Wyszehradzkiej lepiej wypadają w statystykach. W czym należy upatrywać przyczyn wysokiej śmiertelności na polskich drogach? Odpowiedź jest złożona.

zardzewiałe koło

Z jednej strony odpowiada za to oczywiście infrastruktura – wciąż budowana i remontowa, czasem w sposób niewłaściwy i nieprzemyślany. Do tego dochodzą kiepski stan techniczny aut, ich wiek oraz związane z tym systemy bezpieczeństwa. A właściwie ich brak. Winy nie można jednak zrzucać wyłącznie na kwestie techniczne – swoje wciąż robią brawura, niewystarczające doświadczenie kierowców oraz alkohol. Na szczęście ten ostatni czynnik przestaje być zmorą, Polacy rzadziej siadają za kółkiem pod wpływem. Mimo to wypadki wciąż są przyczyną wielkich nieszczęść.

otwieranie piwa za kierownicą

Przez nadmierną prędkość – wciąż najczęstszą przyczynę wypadków – ginie rocznie ok. 900 osób. Paradoksalnie najczęściej do takich wypadków dochodzi w dobrych warunkach atmosferycznych, w okresie letnich wakacji i na obszarze niezabudowanym. Najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym powodują kierowcy, prowadzący auta 10-20-letnie.

Patrząc na te liczby, trudno zrozumieć, dlaczego ludzie obawiają się autonomicznych pojazdów: dopracowanych technicznie, wyposażonych w wiele systemów bezpieczeństwa, dostosowujących jazdę do warunków na drodze i przepisów. Zadziwiające są ludzka wiara we własne możliwości i nieomylność, a przy tym brak zaufania do nowoczesnych rozwiązań. Pisałem jednak, że to mija, gdy zacznie się poznawać owe nowinki. I właśnie na edukację należałoby zwrócić uwagę, w kwestii poprawy bezpieczeństwa na drodze. Co jeszcze można zrobić? Polska Izba Ubezpieczeń proponuje wdrożenie rozbudowanego programu, który do roku 2030 mógłby się przyczynić do zmniejszenia liczby ofiar wypadków o 2/3.

naprawa starego samochodu

PIU poprzez publikację raportu, chce zapoczątkować generalne zmiany w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego. Inicjatywy proponowane przez PIU podzielone są na kategorie: legislacja, egzekwowanie przepisów, infrastruktura czy edukacja. Izba postuluje m.in. możliwość taryfikacji ubezpieczenia OC w oparciu o mandaty i punkty karne kierowców.

Wyższe składki dla piratów drogowych? Nie mam nic przeciwko. Jednocześnie wspomina się o większej kontroli badań technicznych pojazdów, uzależnieniu wysokości mandatu od zarobków, większej ochronie pieszych (dzisiaj stanowią oni aż 1/3 ofiar) czy przebudowę niebezpiecznych miejsc na drogach. Działania, przynajmniej część z nich, wydają się oczywiste, ale ich wdrożenie wymaga działań z strony władz centralnych i lokalnych, wsparcia ze strony mediów i różnych instytucji, lecz także (a może przede wszystkim) zrozumienia i chęci współpracy społeczeństwa. To ostatnie powinno w końcu zrozumieć, że największym zagrożeniem nie są dla nas zamachy terrorystyczne i to nie ich powinniśmy się bać w pierwszej kolejności – każdego dnia na polskich drogach ginie średnio prawie 10 osób i z tym trzeba coś zrobić. Nas zwyczajnie nie stać na wypadki…

  • Tomasz Słupicki

    Drogi dziurawe, brak autostrad i tak to jest.

    • Jasne, to jeden z głównych czynników. Ale nie zrzucajmy całej winy na drogi – przecież każdy z nas wie, jak zachowują się niektórzy kierowcy…

    • Tomasz Słupicki

      Jak niby mają się zachowywać? Nikt nie będzie z karkowa do Olsztyna jechał 15h bo przepisy mówią 50 kmh.
      Każdy jedzie szybciej i tak jest bezpieczniej, bo dojeżdża w połowę krótszym czasie i jest o połowę mniej zmęczony

    • Podejrzewam, że miałeś na myśli Kraków. Czy na całej wspomnianej trasie obowiązuje 50 km/h?

    • Tomasz Słupicki

      I to nie raz. To jest chore. Nie mamy aut z 1945 roku tylko z 200 a te spokojnie dają sobie radę z prędkością 200km/h ale nie 50!!! 300! Ja mam lepszy pomysł.
      Skoro prędkość zabija( tak twerdza idioci którzy nie wiedzą że pędzą z prędkością kilku tysięcy km/s) to zróbmy ogranicznie do 0km/h!!! Wtedy będzie najbezpieczniej!!

    • Czyli nadmierna prędkość na nieprzystosowanym do tego odcinku, w starym aucie, nie zabija?

    • Tomasz Słupicki

      Nie zabija
      Od kiedy?
      Wiesz ze cały czas w okol słońca pedzisz o wiele więcej niż te 200? I jak żyjesz? Jakim cudem
      ?

    • Piszesz to serio czy trollujesz?

    • Tomasz Słupicki

      Ja się zastanawiam jak ty możesz być tutaj redaktorem jak nie wiesz nawet co to jest obiektywizm dziennikarski.
      I nie prędkość nie zabija, bo jak widać wszyscy na ziemi bu już dawno nie żyli. Naucz się trochę fizyki a potem oceniaj mnie.

    • Nie wiem, jaki jest związek, ale poproszę o wyjaśnienie: co to jest obiektywizm dziennikarski?

    • Tomasz Słupicki

      Taki ze jak nie rozumiesz czegoś w tym wypadku zasad fizyki to nie traktuj ludzi z góry i nie wyzywaj ich od trolli. To jest kpina!

    • Do dyskusji o wypadkach wplatasz prędkość kuli ziemskiej i piszesz o zasadach fizyki. Kto jest niepoważny? A zresztą… Panie @doogopis:disqus – czy Ziemia jest kulą i krąży wokół Słońca?

    • Tomasz Słupicki

      Pytaj się doogpoisa.
      Jak chcesz dyskutować o wypadkach bez praw fizyki? Czary Mary? Czy pomodlisz się o odpowiedź?

    • User

      Rozmawia pan z chłopem z kategorii dojeżdżania na centymetry do zderzaka i strzelania długimi światłami, bo jedziesz 100 na 70 a można 200… Wyprzedzania na przejściach dla pieszych, blokowania lewego pasa bo jazda na zamek spowalnia itd. Szkoda czasu, oni mają swoją własną mietkową fizykę i logikę. Nie przetłumaczysz, na drodze najlepiej unikać, prędzej czy później ci mistrzowie mający miliony kilometrów i lata doświadczenia kończą w rowie i lepiej być wtedy gdzie indziej.

    • doogopis
    • Juras

      Nie wiem po co z nim dyskutujesz, zaraz ci powie, że światło ma prędkość jaką ma i nie zabija nikogo, a nawet daje życie :). Właściwie to jedyna odpowiedź tej osobie powinna brzmieć: tak masz rację, prędkość światła nie zabija, prędkość orbitowania Ziemi nie zabija, za to prędkość z jaką rypniesz w drzewo ma wpływ bezpośredni na to, co z ciebie zostanie.

    • airhead

      Trolluje

    • Rincewind

      Przecież to Norbe wcielenie 20 któreś.

    • Damian Borowczyk

      Norbe? Co to za typ?

    • Rincewind

      To idzie tak: nie kochasz Korwina – jesteś lewakiem. Masz telefon z innym systemem niż Windows – jesteś lewakiem. Nie pytaj czemu… Chociaż ostatnio można mieć wszystko byle nie Androida. Nie zgadzasz się z nim – onanizujesz się do portretu Hitlera. Serio, nie przesadzam. Spierasz się z nim dłużej – przekręca Twoje wypowiedzi i łże jak nawiedzony. Nadal się spierasz – grozi Ci śmiercią. Miał już w ciul kont: Norbe, Darthnorbe, Ksiądz Robak, i kilkanaście z imionami i nazwiskami obcych ludzi, np. Marian Szewczyk.

    • Tomasz Słupicki

      Wypraszam sobie!

    • Rincewind

      Norbe ty to sobie możesz nogę do miksera najwyżej wsadzić a nie wypraszać.

    • Tomasz Słupicki

      Zachowujesz się jak troll!

    • Rincewind

      Traktuję gościa, który wielokrotnie groził ludziom śmiercią jak idiotę. Ciekawe czemu?

    • Tomasz Słupicki

      Ludziom? Czy może zbrodniarzom? Uwarzasz że ktoś kto szczyci się tym że jego idolem jest Stalin ma nie ponieść kary? Może od razu pozwólmy gwałcicielom chodzić sobie dalej po ulicach a mordercom rozdajmy cukierki?

    • Rincewind

      A pedofilom baloniki:) podoba mi się twój tok myślenia!

    • Tomasz Słupicki

      Serio, skończ trolling to pogadamy. Chyba że na perawdę chcesz dawać pedofilom baloniki to musisz iść do psychiatry.

    • Rincewind

      Ale o czym ja mam gadać z debilem, który mi wkłada w usta nie moje słowa i poglądy a potem z nimi walczy i jest nimi oburzony?

    • Tomasz Słupicki

      FLAGA!

    • Rincewind

      ….na masz, Irak jest nasz!

    • Light [CAT S60]

      Jeszcze się pytasz? Przecież to norbe, który był tu już nieraz banowany (jak i wszędzie) i dziwię się że jego konto „Tomasz Słupicki” nie zostało jeszcze zbanowane, mimo że cały czas trolluje i obraża innych.

    • Małgorzata Zaleśna

      A co ma Słońce do tego? Odbiegasz od tematu.

    • Tomasz Słupicki

      Prędkość jest. Dlaczego żyjemy?

    • Łukasz Rola

      Rzeczywiście, nadmierna prędkość nie zabija. Zabija dopiero natkniecie się na przeszkodę przy tej prędkości. Tak samo jak przy upadku z wysokości zabija nie wysokość a spotkanie z gruntem. Wystarczy teraz spamować głupim argumentem, że prędkość nie zabija bo przecież lecimy w kosmosie ileś km/h.

    • Borsuk

      Zbyt niska ŚREDNIA prędkość oraz nadmiernie urozmaicanie kierowcom drogi gigantyczną liczą znaków i ciągłym zmuszaniem do hamowania i przyśpieszania zabija racjonalną psychikę.

    • SceptycznyStefan

      Względność ruchu to jak rozumiem teoria Ci obca?

    • Tomasz Słupicki

      Dlaczego ma być obca? Wiesz ze możesz zginąć stojąc w miejscu? Dlatego bawią mnie teorie że prędkość zabija. Cały czas mamy jakąś prędkoś i tp wcale nie mała a żyjemy

    • Małgorzata Zaleśna

      Wybacz, ale chora jest Twoja argumentacja. Auta może i dadzą radę z 200 km/h, ale nie duża część kierowców, która ich używa. Jedyne, co stosują, to wieszanie się na pedale gazu i ew. hamulcu w ostatniej chwili. A najlepszą gwarancją bezpieczeństwa na drogach jest PŁYNNA JAZDA, BRAK ZAUFANIA DO CZĘSTEGO STOSOWANIA ZA DUŻYCH PRĘDKOŚCI, CIERPLIWOŚĆ i MYŚLENIE!. A wpadanie ze skrajności w skrajność to słaba argumentacja.

    • Tomasz Słupicki

      „Wybacz, ale chora jest Twoja argumentacja. Auta może i dadzą radę z 200 km/h, ale nie duża część kierowców, która ich używa.”
      To dlaczego chcesz zakazywać tej mądrzejszej mniejszości jazdy?

    • a jak przyspieszysz 4-krotnie to nawet nie zauważysz, a już będziesz w domu!

    • Tomasz Słupicki

      No a jak. Niemcy jakoś autobanami jeżdżą 300 i 400 kmh i jakoś żyją. Jak to możliwe?,

    • Bigos Trismegistos

      No to jak się ktoś zastanawiał dlaczego tyle osób ginie na drogach to w tym wątku to dobrze widać.
      Tomasza nie zabija prędkość, ponieważ Ziemia obraca się wokół własnej osi i wokół Słońca. Tomasz zawsze zareaguje wystarczająco szybko na sytuacje na drodze (przecież pisze w tym wątku, więc do tej pory zawsze zdążał). Prawa fizyki są po jego stronie, a po przeciwnej są nieobiektywni dziennikarze i lewaki. Jasne jak drut.

      Najchętniej zaproponowałbym mu po prostu kij w oko, albo co innego w co innego i nie przejmował się tym zbytnio, ale dobrze wiem, że któregoś dnia on albo jemu podobny husarz kierownicy zabije mnie lub kogoś z mojej rodziny na drodze i dlatego jest mi smutno.

      Nadzieja chyba tylko w rygorystycznym odbieraniu uprawnień.

    • Tomasz Słupicki

      Jasne. Od razu na sybir!
      Wiesz że za zdradę narodu każdy odpowie?

    • Bigos Trismegistos

      A za Polaków bestialsko pomordowanych na drogach twoim passeratti odpowiesz?

    • Tomasz Słupicki

      Jak zabije to odpowiem.
      A do tej pory nikogo nie zabiłem.
      Dlaczego chcesz mnie karać za coś czego nie zrobiłem?
      PS
      Gardzę wieśwagenem

    • Bigos Trismegistos

      Nie odpowiesz bo będziesz nieżywy.
      I tak właśnie kaci narodu unikają odpowiedzialności.

    • Tomasz Słupicki

      Jak mnie zabijesz teraz przed popełnieniem przestępstwa to będę.
      Nie wstyd ci?

    • Rincewind

      To je Norbe. To je głupie.

    • Rincewind

      Może być i Sybir jeśli ma być bezpieczniej od takich kierowców jak Ty.

    • Tomasz Słupicki

      Gratuluje dogadania się z sympatykami stalina i lenina. Wiesz że to nie najlepiej świadczy o tobie?
      Pewnie masz plakat Stalina nad łóżkiem?

    • Rincewind

      Tak. Hitlera w łazience a Twoją matkę na lodówce.

    • Tomasz Słupicki

      Super. Masz się z czego cieszyć zdrajco.

    • Rincewind

      Nie zdradziłem Cię! Nic mnie z Agą nie łączy, kocham tylko Ciebie! Nie wywlekaj tego do internetu:(

    • Tomasz Słupicki

      No i totalny lewak mi tu z pedalstwem wyjeżdża. Fu!

    • 400? To pinć lat temu, teraz 600

    • Tomasz Słupicki

      I żyją? Żyją. Jakim cudem jak prędkość zabija. Ech idioci naogladali się tv a własnego mózgu nie mają i powtarzają takie brendnie

    • doogopis

      A powinni zobaczyć wszystkie części Szybcy i Wściekli! I tak populać! Ze 600km/h. Bardzo brawo.

    • Tomasz Słupicki

      Tyś lewak?

    • Robert M

      :)))))

    • mall

      Nie wiem jak ty ale swego czasu pod Dortmundem na autobahnie (o niższym niż polski standardzie!) było ograniczenie do 100km/g. Ale musiało mi się przywidzieć.

    • Tomasz Słupicki

      W niektórych miejscach są ograniczenia, np na zjazdach, co w tym dziwnego?

    • mall

      To nie były zjazdy i „niektóre miejsca”. Zakazy do 100-110 km/g obejmowały większość odcinka. Ale musiało mi się przywidzieć i wiesz lepiej :)

    • Tomasz Słupicki

      Większość bo miał 5 km Xd

    • Juras

      http://www.dw.com/pl/niemcy-rekordowo-ma%C5%82o-zabitych-na-drogach-rekordowo-du%C5%BCo-wypadk%C3%B3w/a-37707804.

      Obawiam się, że ty nigdzie nie byłeś na żadnej niemieckiej autostradzie. Obawiam się też, że te 300-400km/h to chyba ci się przyśniło. Samochód jadący z taką prędkością spala tyle, że starczyłoby mu paliwa na kilka minut, więc daleko sobie by nie pojechał. W Niemczech stacje paliw na autostradach są co średnio 60km, więc nie pojechaliby daleko.

    • Tomasz Słupicki

      Bo co? Kto ci zabroni co 60km tankowac? Ty bo jesteś lewakiem

    • Juras

      Weź pigułkę…weź pigułkę…weź pigułkę…

    • Tomasz Słupicki

      Ty weź. Najpeiej cyjanek

    • Bulitl

      300 400 km/h ? Poważnie ? Przestań brać te tabletki bo na mózg Ci siada.

      Owszem są regiony u naszych zachodnich sąsiadów gdzie na autostradach nie ma ograniczeń ale to nie znaczy, że od razu Niemiec ciśnie pedał do podłogi bo go ograniczenia nie obowiązują. Poza tym poczytaj to się dowiesz, że i w Niemczech na autostradach wprowadzają ograniczenia. Ciekawe czemu ? Może przed Polakami jadącymy na Wyspy własnym samochodem.

    • Tomasz Słupicki

      Nie ma ograniczeń to sobie jadą 300. Dlaczego? A dlaczego nie? Tak jedt bezpieczniej. Skoro jadę 2x szybciej to dojezdzajac będę 2x mniej zmęczony więc np nie zasne i nie zabije kogoś bo jechałem jak żółw i potrwalo to 2x dłużej

    • Bulitl

      Jak czujesz się zmęczony to nie siadasz za kółko a w trasie zjeżdżasz na pierwszy napotkany postój i odpoczywasz. I nie zastanawiasz się czy tym razem dojedziesz do domu czy zajebiesz kogoś na drodze bo zgrywałeś kozaka.
      Strasznie głupi argument wysuwasz, że jadąc szybciej, szybciej zajedziesz. Jadąc szybciej tak samo możesz być zmęczony a przy większej prędkości masz mniejsze szanse na zareagowanie na zagrożenie do którego się zbliżasz.

    • Tomasz Słupicki

      No właśnie, i jak jadę szybciej to dojezdzajac nie jestem zmęczony więc nie zrobię wypadku.
      Nikogo nie zabiłem, o co mnie oskarzasz lewaku?

    • Bulitl

      Nie nazywaj mnie lewakiem i wskaż w którym miejscu mojej wypowiedzi oskarżyłem cię o zabójstwo.

      Wróć proszę do podstawówki i ją powtórz.

    • Tomasz Słupicki

      Powiedziałeś że mogłem kogoś zabić.
      Nie będziesz mnie oskarżać o żadne haniebne czyny!
      Jeżdżę i nikogo nie zabiłem, a ty chesz mnie za to karać. Może od razu do pierdla mnie wsadz bo mam nóż w domu? Co? Mogę kogoś zabić! Od razu do paki, tego byś chciał?

    • Bulitl

      Nad zbyt interpretujesz czyjeś wypowiedzi pod swoje głupie myślenie. Nie napisałem, że mogłeś ale, że możesz to zrobić.
      „I nie zastanawiasz się czy tym razem dojedziesz do domu czy zajebiesz kogoś na drodze bo zgrywałeś kozaka.”

      Czysto hipotetyczne stwierdzenie. Nie ma w nim wskazania na ciebie jako osoby która coś już zrobiła, ale jako osoba która może coś zrobić prowadząc samochód będąc zmęczonym.

    • Tomasz Słupicki

      Więc hipotetycznie mogę zabić i teraz bo mam nuż w domu. Mam iść do pierdla czy mndat mi dasz za to?

    • Bulitl

      Dla ciebie nie ma ratunku, tobie nawet psychiatryk nie pomoże.

      Właśnie zdałem sobie sprawe, że produkuje się na darmo bo do tej twojej pustej głowy (od tych prędkości wiatr wywiał ci wszystkie szare komórki) nic a nic nie trafia. Dyskusja z toba jest bezpłodna a reszta kolegów nabija się ze mnie po cichu, że wdałem się z toba w dyskusje.

    • Tomasz Słupicki

      No tak, nie masz argumentów to możesz iść.
      Do widzenia

    • Robert M

      No no, 400 a nawet 500, jasne.

    • Tomasz Słupicki

      Byłeś? Nie ? To się nie wypowiadaj na tematy na które nie masz pojęcia

    • Robert M

      Ile samochodów jest w stanie przekroczyć 250km/h? A co dopiero 300:/

    • Tomasz Słupicki

      W Niemczech? 90% pojedzie 250

    • Robert M

      Jasne:)))))))

    • doogopis

      Ta,a co 5 ma lumie! Norbe wytrzeźwiej!

    • Jinto

      Ale wiecie że ostatnio na naszych nowych autostradach jest więcej wypadków niż kiedy ich nie było ? Szybkość to nie wszystko. Co ci da to że jedziesz 140km/h na autostradzie ( co i tak jest moim zdaniem za szybko i nie ekonomiczne) jak po zjeździe przez takich szybkich gości wszyscy hamują i robi się korek. Trzeba pamiętać , korek robi 1 (słownie jeden) kierowca, nie kilku.

    • Tomasz Słupicki

      Korki robią idioci co nie potrafią jeździć.

    • Jinto

      Co to znaczy dla ciebie „nie potrafią jeździć” ?

    • Tomasz Słupicki

      Jeżdżą 50, skręcają pół godziny, ruszają na światłach po minucie.

    • Jinto

      Ale wiesz że zgodnie z przepisami jeździ się 50 w terenie zabudowanym. A co do świateł to po części racja ale to nie do końca wina kierowców tylko przepisów. Żółte światło nie ma w prawie określonego czasu świecenia więc świeci np 1s, a tobie z daleka wydaje się że ludzie stoją. Niestety reakcja to 1s a kolejna to wykonanie jakiegokolwiek manewru i tak cały rządek samochodów przed tobą. Ze ze skręcaniem to znowu przepisy, masz ustąpić skręcając w prawo. A skręt w lewo to znowu wina kierowców którzy jada na żółtym.

    • Tomasz Słupicki

      „Ale wiesz że zgodnie z przepisami jeździ się 50 w terenie zabudowanym.”
      Te przepisy dla deskorolek są?

      „Ze ze skręcaniem to znowu przepisy, masz ustąpić skręcając w prawo. ”
      Ale ruszaj się a nie czekasz godzinę i samochody którym masz ustąpić przejadą dopiero za 30 sekund. Przejedziesz trzy razy pociągiem!

    • Krzysztof Zadwórny

      Jestem obecnie w Niemczech i widzę jak młodzi od krzyżówki do krzyżówki ruszają autami z piskiem opon. Fakt jest taki że nie jeżdżą starymi pasatami za którymi Niemcy płaczą do tej pory. Tylko nowymi lub rocznymi autami marki BMW, audi czy Mercedes. Nie którzy mają wersję o których 90% Polaków może tylko marzyć ponieważ nikt nie da 700tyś polskich zlotych za audi rs czy bmw m-power

    • Feniks06

      Kolejny pomysł na to jak zasilić budżet z kieszeni kierowców. Dziwię się że to popierasz. Oczywiście wszystko pod płaszczykiem dbałości o nasze bezpieczeństwo. Dlaczego postuluje się zwiększenie składek tym co jeżdżą niebezpiecznie a nikt nie postuluje tego by obniżyć składki tym co jezdza bezpiecznie? To jasno pokazuje intencje. Kasy ma być więcej a nie bezpieczniej. A kierowców się doi i doi…

      Czemu Polacy tak czesto łamią przepisy? To proste…bo mogą. Wykrywalnosć i karanie stoi na bardzo niskim poziomie. Tak samo styl jazdy. Nie predkosc sama w sobie. U nas się tylko wbija coraz większe mandaty. Nikt nie patrzy na to że karany mandatem jest 1 na 100 łamiących przepisy. Tu tkwi problem. Patroli na drogach jest zbyt mało.

      Prędkość zabija? Wolne żarty. Na autostradzie gdzie wszyscy by jechali 170kmh na godzinę byłoby bezpieczniej niż na takiej gdzie 20% jeździ 80kmh, 40% 110kmh, 30% 130kmh i 10% powyżej 150kmh. Problemem są różnice w prędkościach i przez to skrócony czas na reakcję.

      No i najważniejszy czynnik czyli styl jazdy. Nagła zmiana pasów, brak sygnalizowania wykonania manewrów, wyprzedzanie w sposób niedozwolony, jazda na zderzak, okupowanie lewego pasa, jazda zygzakiem, zawracanie w miejscach niedozwolonych, jazda na czerwonym świetle, wymuszone pierwszeństwa, wyprzedzanie na pasach, nagle nie uzasadnione hamowanie. To te zachowania poprzedzają większość wypadkow które potem opisuje się jako „nadmierna predkosc”. Nieważne że gość jechał wyprzedzając to z lewej, to z prawej potem trzymając się zderzaka. Wbił się w dupe temu co jechać przed nim gdy ten ten zahamowal przed skrzyżowaniem? Nadmierna prędkość. Sprawca nie zdążył przecież wyhamowac. Zauważcie że większość tych objawów złego stylu jazdy jest karana w 99% przypadkach dopiero gdy dojdzie do kolizji. Bo gdy mają miejsce to policji nie ma, nikt o niczym nie wiem, nikt się nie skarży, problem nie istnieje. Dopiero jak się debil rozwali albo na kogoś wpadnie to wtedy dopiero jest karany.

    • andrzeju_nie_denerwuj_sie

      Patrząc na mentalność Tomasza, chyba już wiesz dlaczego mamy tyle wypadków? :)

    • Molimo

      Autostardy w PL są bardziej niebezpieczne w dużej liczbie przypadków niż zwykłe drogi krajowe.

    • Tomasz Słupicki

      Bo są ciągle remontowane. Ale czy to wtedy jest autostrada? Mówię właśnie że brakuje nam autostrad.

    • Nie, bo ludzie zwyczjanie nie potrafią jeździć na autostradach. Wpychanie się na drugi pas bez sprawdzenia, czy się da albo kierunkowskaz się zużył i szkoda wajchę marnować. Albo jak jest jakiś wypadek na drugiej nitce, to zwalniają, żeby zobaczyć, co się tam dzieje.

    • Tomasz Słupicki

      Ta. Jakich autostradach? W Polsce nie ma autostrad. A4 która ma dwa pasy?
      Przecież tam trzeba cztery a wybudowana za kwotę szesciopasmowek

    • Gun’s

      Dodałbym jeszcze notoryczne blokowanie środkowego pasa (S2 „POW”), niezachowywanie odpowiedniego odstępu (czyli klasyczne siedzenie „na ogonie”) przy prędkościach powyżej 120 km/h, wpychanie się na pasy zjazdowe w ostatniej chwili (sugeruję obserwować zachowanie „kierowców” zjeżdżających z S2 na S8 na Węźle Konotopa – jadąc od strony Ursynowa).

    • ja

      jakieś dane na ten temat? bo na takiej a1 od otwarcia było mniej wypadków śmiertelnych, niż na równoległej krajowej 1 w miesiąc…

    • Molimo

      Statystyki policyjne. Nasze autostrady są naprawdę niebezpieczne.

    • Marek Pleśniar

      Dawno Pan wyjeżdżał poza swoją gminę?
      Objeżdżam kraj regularnie – większość trasy pokonuję drogami ekspresowymi i autostradami

    • Tomasz Słupicki

      Podróżuje po Polsce 30 tys km rocznie. I widzę. Dziura na dziurze. Ekspresowek i autostrad nie ma

    • Marek Pleśniar

      bo widzi Pan – czyli jeździ Pan lekko więcej niż przeciętny Polak – do pracy i na wakacje raz w roku, plus 10 tys więcej niż średnia. Ja jeżdżę średnio 60 000. Przez ostatnie 17 lat widziałem jak zmieniły się drogi – najpierw w okresie przedakcesyjnym remontowano stare, potem kilkanaście lat budowano nowe drogi
      To zupełnie inna Polska. Standard dróg krajowych nie dopuszcza dziur. Drogi gminne – owszem są dziurawe – przyznaję.
      Dobry obrazek: http://www.dzienniklodzki.pl/motofakty/aktualnosci/a/przecietny-polski-kierowca-ile-wydaje-na-paliwo-ile-kilometrow-rocznie-pokonuje,11599326/

    • Tomasz Słupicki

      Idiota czy co? Drogi są podiurawione jak sito, jeżdżę to wiem, ale debil usłyszy w tv że jest git to będzie bredzil że jest.
      To są fakty, przejedz się trochę lewaxka mendo to wie dowiesz. Chyba że płacą ci za pisanie takoch bzdur to tylko jedna rada. Jak Polska odzyska niepodległość to odpowiesz za swoje zbrodnie przeciwko narodowi polskiemu

    • doogopis

      Ta,chyba autobusem w Stroniu!

    • Habanerdo

      weź Niepierdol lepiej w podwójnej dawce – ludzie zachowują się na drogach jak bydło – każdemu się spieszy, przepisy mają w dupie, wsiadają na kacu albo po alko, wymuszają, czytają smsy, palą, rozmawiają przez telefon, mają gdzieś pieszych, rowerzystów, motocyklistów (ta grupa to też masa imbecyli na drodze). Potem lament, że masa wypadków – kierowcy ogarnijcie się, to mniej ludzi będzie ginąć… dziurawe drogi, k…a…

    • Tomasz Słupicki

      Sam niepierdol.
      Drogi dziurawe to wypadków pełno i to jest fakt.

    • Rafal

      Absolutnie się z Tobą Tomasz nie zgadzam. Mieszkam przy ruchliwym skrzyżowaniu, gdzie po wyremontowaniu nawierzchni wielu kierowców jeździ o wiele szybciej niż przed remontem. Może myślą, że tak męsko wyglądają gnając na złamanie karku łamiąc wszelkie ograniczenia, ale zdarzenia drogowe, do których dochodzi dosłownie co tydzień, nie pozwalają mi spokojnie myśleć, że moje dzieci tamtędy idą do szkoły. Rozbite samochody lądują na chodniku, absolutnie niesamowite, że wiele z tych aut jest bardzo bezpiecznych, tylko kierowcy widząc znak 40 dodają jeszcze 20 i dziwią się, że ktoś wyjeżdża im przed maskę – nie ma już czasu na reakcję, a skrzyżowanie jest naprawdę trudne do interpretacji. Znakomita droga, dobrze oznakowana zarówno pionowo i poziomo i masz babo placek – nie ma co i na kogo zwalić winy. Po prostu trzeba u nas wprowadzić prawo jazdy czasowe – co 5 lat egzamin teoretyczny (dla przypomnienia wraz z oglądaniem drastycznych zdjęć z wypadków) a co 10 praktyczny, bo ruch gęstnieje i auta coraz mocniejsze, a umiejętności z wiekiem słabną. Pewnie, żebyśmy chcieli, aby autostrady powstały w tydzień, najlepiej 3 pasmowe, ale takie mamy realia, że przez szereg lat żyliśmy w państwie bloku wschodniego i jeszcze długo nie będziemy mieć cywilizacji na poziomie zachodu, a już na pewno wiem, że do wielu rzeczy jeszcze nie dorośliśmy.

    • Tomasz Słupicki

      Jasne
      Bajki lewaka.
      Dobr droga to od razu nie ma wypadków. To są fakry potwierdzone statystyka

    • Rafal

      Fakty potwierdzone są takie, że ja potwierdzam, że są potwierdzone. Uważam, że bez mojego potwierdzenia w ogóle się nie liczy. ;) pozdr.

    • Tomasz Słupicki

      Pozdro

    • Bulitl

      Wygrałeś !!!
      A tak w ogóle dyskusja z tym kolesiem nie ma sensu. Jak jest coś nie po jego myśli zaraz od lewaków Cię wyzywa albo co gorsze pierdoli coś o odzyskaniu niepodległości i rozliczeniu zdrajców. Kolesiowi na mózg padło kompletnie.
      Pozdrawiam

    • Slawko

      Przecież w Polsce liczba wypadków i ich ofiar na autostradach i drogach szybkiego ruchu jest większa jak na tych dziurawych lokalnych.
      Jeździmy jak jeździmy i poco tu szukać usprawiedliwienia.

    • Tomasz Słupicki

      Bo są remontowane 24/7
      Jakiego chcesz usprawiedliwienia za brak autostrad? Kradną lewaki i tyle

  • Rincewind

    Uznajmy część wypadków za zamachy to będziemy bardziej europejscy i po problemie. Dopisałbym coś jeszcze o 500+ ale nie mam pomysłu. Widać czemu to nie ja jestem znanym bloggerem, taki to musi umieć i to wcisnąć.

  • doogopis

    A co państwo z niepełnosprawnymi umysłowo politykami może w tej sprawie zrobić? Więcej mandatów dawać? Czy wprowadzi nową ustawe? Śmiech na sali!

    • Akurat państwo może w tej materii zrobić sporo…

    • Tomasz Słupicki

      Może wprowadzić obozy koncentracyjne dla piratów. W końcu tak uwielbiają lewicowe praktyki to dlaczego nie obozy?

    • Radykalne podejście.

    • Tomasz Słupicki

      Tak jak cała lewica. Skoro kradniesz kasę ludziom żeby dać nierobom to następnym krokiem są obozy

    • W jaki sposób doszliśmy do lewicy i kradzieży?

    • Tomasz Słupicki

      Karanie kierowców za jazdę to typowa praktyka bolszewicka.

    • SceptycznyStefan

      Strasznie się starasz rozmawiać na poziomie z kucem o marnym pojęciu na temat fizyki :)

    • I robię przed monitorem coraz większe oczy ;)

    • Tomasz Słupicki

      Dziecko, ty w gimnazjum miałeś może co najwyżej początki fizyki.. Ja jestem po studiach i miałem tam trzy lata zaawansowanych praw fizycznych.

    • Rincewind

      Mam nadzieję, że chociaż na fizyce się znasz bo w tym temacie to tak pieprzysz…

    • Tomasz Słupicki

      Nie pieprzę. Prędkość nie ma wpływu na zachowanie obiektu. Możesz mieć prędkość 40000km/h i będziesz żył. Co udowodnili amerykanie w misjach apollo. Przeżyli? A no przeżyli.
      Fakty.

    • SceptycznyStefan

      Make physics great again! facts!

    • Tomasz Słupicki

      Make Poland great again!
      Ale nie da się bo za dużo idiotów którzy myślą że prędkość zabija bo w tv tak pan policjant powiedział

    • Rincewind

      Ależ czytaj ze zrozumieniem.

    • Tomasz Słupicki

      Cały czas to robię lewaku.

    • Rincewind

      Wczoraj byłem prawakiem, dziś lewakiem…

    • Tomasz Słupicki

      Skoro wielbisz Stalina i Hitlera to kim jesteś?

    • Rincewind

      Twoim ojcem

    • Tomasz Słupicki

      No, to wiesz co się z nim stało.

    • Rincewind

      Jak się norbercik nauczył korzystać z internetu poszedłem kupić fajki i nie wróciłem.

    • Tomasz Słupicki

      Palenie zabija

    • Rincewind

      To się podpal.

    • Tomasz Słupicki

      Podpalę. Zdrajców narodu.

    • Rincewind

      Nazwałeś mnie zdrajcą narodu. Czy to znaczy, że i mnie podpalisz?

    • Tomasz Słupicki

      A jesteś?

    • Rincewind

      Tak mnie przecież nazwałeś. To co z tym podpaleniem?

    • Tomasz Słupicki

      Na razie to mogę ci pomóc twojego golfa w dieslu odpalić. bo jestem porządnym człowiekiem.

    • Rincewind

      Miałeś podpalać… Co? Nie chce ci się po kolejnej groźbie karalnej nicka zmieniać? Żałosny jesteś. I tak mam screeny jak mi groziłeś śmiercią z innych kont Norberciku. Wiem jak się nazywasz, wiem gdzie mieszkasz także nie jesteś anonimowy i kiedy zechcę zgłoszę to gdzie trzeba.

    • Tomasz Słupicki

      To zgłoś.
      Pamiętaj że prawo jest prawem i propagowanie ustrojów totalitarnych jest u nas karane!

    • Rincewind

      To mnie pozwij. Mi szkoda czasu na ciąganie kolesia chorego psychicznie po sądach. Cenię swój czas, po prostu informuję Cię, że wiem kim jesteś.

    • Tomasz Słupicki

      Jednak nie wiesz bo nazywasz mnie inaczej.
      Psychicznie chory to może ty jesteś, wszak przyznałeś się że masz plakat hitlera w domu

    • Rincewind

      I twojej matki. Nie zapominaj o swojej matce na mojej lodówce.

    • SceptycznyStefan

      No no a Twój tata jest kosmonauta i masz największy telewizor na całym osiedlu :)

    • Tomasz Słupicki

      Chciałbym :)
      Może wtedy zwiedziłby Kennedy Space Center.

    • Rincewind

      Toż to Norbe. Zawodowy operator miksokreta i kretyn hobbysta.

    • Cezary Sucharek

      A czymże jest przymus ubezpieczeń komunikacyjnych jak nie kradzieżą!? ;-) Do tego zuchwałą i bezczelną ;-) A przymus ubezpieczeń wprowadziła na świecie lewica więc i logika nie cierpi kiedy się w dyskusji o przymusie ubezpieczeń komunikacyjnych kończy na lewicy i kradzieży ;-)

    • Sprecyzuj proszę, która lewica wprowadziła na świecie ów przymus.

    • Cezary Sucharek

      Za zakałę, która to świństwo oficjalnie wprowadziła uważa się niemieckiego kanclerza Bismarcka, który tak bardzo nie chciał aby ówcześni komuniści zdobyli poparcie wśród ludu niemieckiego, że wprowadził ich postulaty w życie. Miało to jakoby zaszkodzić komunistom ale jak widać, tylko im pomogło. Miękki był i nie wiedział, że za miękkość płaci się ogromną cenę, którą płacimy do dziś. Trzeba było komunistów rozstrzelać a pomysł o przymusie ubezpieczeń wsadzić im do trumny i dziś żylibyśmy w normalnym świecie ;-)

    • Przez jakiś czas uważano, że jak chrześcijan będzie się rzucać lwom na pożarcie, to „problem” z nimi sam się rozwiąże…;)

    • Cezary Sucharek

      Bo by rozwiązał ;-) Ale Rzym był już miękki i przegrał ;-)

    • mall

      Brzydka manipulacja. Bismarck obawiał się socjalistów, nie komunistów. To socjaliści zdobywali poparcie w ówczesnym Reichstagu i to dzięki wzrostowi ich popularności Bismarck przyjął część reform socjalistycznych.

    • Cezary Sucharek

      Pewnie mnie za szczerość nie polubią ale dla mnie demokrata / socjalista / komunista to synonimy ;-) To trochę jak larwa / poczwarka / motyl -> najpierw demokrata marzy o opiekuńczym państwie więc głosuje za socjalizmem, kiedy już socjalizm jest ustanowiony i działa to kolejnym działaniem jest przepoczwarzenie się socjalizmu w komunizm, który dla demokratów jest jak niebo po śmierci dla katolika ;-)

    • mall

      Wyrazy współczucia.

    • Damian P.

      Ale pamiętaj, że ziemia nie jest płaska.

    • Tomasz Słupicki

      Ziemia jest kwadratowa!

    • doogopis

      Oj kuloupośledzony! No co ty nie powiesz! https://uploads.disquscdn.com/images/60174139fb2a8bd9146dc9dc1cf248709411a1aa2a85b332be5494cabb88e907.jpg
      Od object A do tangent point jest 5km! https://uploads.disquscdn.com/images/fe9464ba2ae0f9711bb60e74a8139e9ec07d169e30c0b0fb174770b7de7f6300.png co jasno potwierdzają obliczenia Damianku! https://uploads.disquscdn.com/images/7ff16ec26a575ff1cc33f18e6977631b8567df65e24465222f78ad09edb538d4.jpg bo sam jesteś tak cienki i nie znasz wymiarów,koło liczby 3 która znaczy 3mile,około 5km! A ziemia opada prawie 2 metry!
      . 72 inches is 182.88 centimeters
      Tylko jest jeden problem,nauka nie umie udowodnić że ląd czy woda na 5km odgina sie 2metry! Tak im cieżko! Możecie se zaginać światło! Ląd i woda są kompletnie płaskie a wy otępiali! A skoro sie tak ziemia sie odgina złamasie to dlaczego jak widze budynki 10km dalej są pod identycznym kątem? No i se w buty wsadź swoją hipotezę!

    • Damian P.

      Panie, co Pan. Jak okrągła to chociaż zagięta na krańcach bo cała woda wypadnie !

    • doogopis

      To akurat pisali w 1931 w popular sience! https://uploads.disquscdn.com/images/e446fc37280d29a4bb84a30536242dd8db9ed49932ea78dfb9de6825af79023d.jpg koleś który jako pierwszy dotarł do stratosfery!
      A kiedy opłyniecie świat z północy na południe? Bo ze wschodu na zachód mi sie znudziło? https://uploads.disquscdn.com/images/3a5b27f21475d6fe09b9c1e86436ed381a881ed99794144850fbabac8f082273.jpg a prawdziwe fotki ziemi już na ciebie czekają!

    • qwerty

      Ja tam bym wszystkich półanalfabetów pałował dzień w dzień! Do czasu zmiany poglądów na normalne.

    • doogopis

      Głupi to se może pomarzyć! A pałować to sie możesz do woli!
      Każdy wie że ziemia jest kulą i na 5km odgina sie 2 metry! https://uploads.disquscdn.com/images/7ff16ec26a575ff1cc33f18e6977631b8567df65e24465222f78ad09edb538d4.jpg znaczt ląd na 5km odgina sie 2 metry!
      Tylko wielka nauka nie potrafi tego udowodnić!
      Ale wam powiedzieli taaaaaaaka duża! To wasza znajomość wymiarów!
      Ciekawe dlaczego nie widze budynków odchylonych 5 km dalej? https://uploads.disquscdn.com/images/bd33d4ca842943eaf2cad0b678d1d67f28272a315eb31f0719752f22a8969301.jpg ciemnota umysłu ciężka rzecz! Idź se jeszcze spejsłoki z basenu pooglądać!

  • Ananas

    Po jakiego grzyba szanowny autorze wplatasz w ten artykuł 500+ i terroryzm? Jaki to ma związek? Nie baw się chłopie w politykę, bo ci nie wychodzi. Jeszcze mógłbyś wlepić tu coś o Apple i iPhone, może by było parę klików więcej.

    • Politykę? Odpocznij proszę. Wplatam 500+, bo to wielki wydatek, który może służyć za porównanie. Jak chcesz, możesz to zestawić z czymś innym, np, z kosztem budowy siedziby Apple – mnie jest wszystko jedno. Terroryzm? To proste: obawiamy się ataku, który wywoła znacznie mniejsze szkody, niż wypadki na drogach. Trzeba to w końcu zrozumieć. Jeśli to dla Ciebie polityka…

    • Bulitl

      A to ciekawe. Atak terrorystyczny wywoła mniejsze szkody jak wypadek samochodowy. Czyś ty się naoglądał „oszukać przeznaczenie” – ta część z wypadkiem na autostradzie, że wysuwasz takie przypuszczenia ?

    • To nie polityka. To dymanie logiki. Gorsze niż polityka. Ludzie obawiają się i wypadków i zamachów. Kropka! Skutki zamachów to po pierwsze nie tylko liczba ofiar, a po drugie – mamy prawo zabezpieczać się przed zdarzeniami, które jeszcze do nas nie dotarły. Na koniec polecam prześledzenie częstotliwości zamachów w czasie trzech ostatnich ramadanów. Były okresy takie: Europa – tydzień w tydzień, świat – dzień w dzień. Ale to już drugorzędna sprawa. Najważniejsza jest obrona logiki przed dymaniem.

    • Ogau

      I Muska! Koniecznie muszę wiedzieć co o tym myśli Elon :D

  • zenek73

    Przykład idzie z góry. 1 września w Gdyni kolumna ministra M zmusiła do ucieczki z drogi karetkę pogotowia na sygnale.
    Kierowca R-ki nie miał wyboru bo wiadomo jak rządzący jeżdżą. A potem komisja śledcza i oskarżenie o zamach…
    Sam jako kierowca najgorzej oceniam jechanie zderzak w zderzak. Niektórzy chyba chcą mniej spalić i wykorzystują podciśnienie za jadącym przed nim autem. Tacy Janusze Szos…

    • Janusze szos to ci co jada 60-75 na 90ciu albo na autostradzie trzymaja sie lewego pasa, bo uwazaja ze jest bezpieczniej niz na prawym

  • Rafał Małek

    Jeżdżą jak wariaci, to się zabijają. Wielokrotnie widziałem sytuację, że ktoś wyprzedzał, a z przeciwka jechała ciężarówka z szybkością 90km/h i ten ktoś zjeżdżał na własny pas dosłownie 3 metry przed tą ciężarówką. No, ale oczywiście to wina drogi, bo powinna być szersza…

    Stan drogi nie ma większego znaczenia, chyba że w nocy znienacka wyskoczy przed samochód jakaś wyrwa w asfalcie. Mogłyby być same gruntowe drogi, jak na afrykańskiej sawannie, to bez znaczenia, bo obowiązkiem kierowcy jest dostosować szybkość do warunków na drodze.

    Wypadki drogowe nie są najczęstszą przyczyną śmierci w Polsce, więcej ludzi popełnia samobójstwa. A około pół miliona rocznie rodzi się i podobna ilość umiera z jakiejkolwiek przyczyny, taka skala.
    Niedawno próbowałem oszacować szansę, że jeśli nie przeżyję następnego dnia, to w wyniku morderstwa. I mi wyszło, że mam mniej niż 0,5% szansy zostania zamordowanym, a ponad 99,5% szansy że zgon nastąpi z innego powodu (ciekawy argument dla miłośników noszenia broni palnej w samoobronie). Co roku około 20…30 osób w Polsce umiera z powodu pogryzienia przez pszczoły lub osy.

    Więc nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, szansa na śmierć w wyniku ataku terrorystycznego jest dosyć znikoma.

    Natomiast na całym świecie statystyki są takie:
    Co roku umiera 55 milionów ludzi. Z czego…
    Rekiny zabijają 10 osób, lwy niecałe 100, hipopotamy 500, krokodyle i aligatory 1000, psy 25 tysięcy (głównie wścieklizna), węże 50 tysięcy, ludzie mordują 475 tysięcy osób, a komary 725 tysięcy.
    Ponad 800 tysięcy umiera z powodu biegunki wywołanej w większości przypadków brakiem dostępu do czystej wody.
    1,2 miliona samobójstw, 1,3 miliona ofiar wypadków drogowych.
    Papierosy 5 milionów.
    HIV zabija 1,5 miliona, choroby zakaźne 12 milionów.
    Głód 10 milionów.

    • „Natomiast na całym świecie statystyki są takie:
      Co roku umiera 55 milionów ludzi. Z czego…
      Rekiny zabijają 10 osób, lwy niecałe 100, hipopotamy 500, krokodyle i aligatory 1000, psy 25 tysięcy (głównie wścieklizna), węże 50 tysięcy, ludzie mordują 475 tysięcy osób, a komary 725 tysięcy.
      Ponad 800 tysięcy umiera z powodu biegunki wywołanej w większości przypadków brakiem dostępu do czystej wody.
      1,2 miliona samobójstw, 1,3 miliona ofiar wypadków drogowych.
      Papierosy 5 milionów.
      HIV zabija 1,5 miliona, choroby zakaźne 12 milionów.
      Głód 10 milionów.”

      Zdecydowanie nie uznam tego dnia za stracony…

    • Damian Borowczyk

      Branie statystyk dla całego świata w kontekście oszacowania prawdopodobieństwa konkretnej śmierci osoby żyjącej w Polsce (w tym przypadku ciebie) jest średnio sensowne. Chyba, że masz podobne statystyki stricte dla Polski. U nas raczej nie umiera się z głodu ani od komarów, hipopotama zobaczysz co najwyżej w zoo itd.

      W sumie mnie ciekawi skąd masz te dane (czy dostępne jakoś zgrabnie w jednym miejscu?). Bo chętnie bym sobie z ciekawości takie coś poczytał.

    • doogopis

      No to ciekawe.
      „Ponad 800 tysięcy umiera z powodu biegunki wywołanej w większości przypadków brakiem dostępu do czystej wody.”
      Bo jak ja pisze że Gates zamiast szczepionek powinien zadbać w Afryce o to by ludzie mieli dostęp do czystej wody. To nikt nie wierzy. Co po szczepieniach skoro piją brudną wode? Liczbe ludzi którzy z głodu umierają codziennie wystarczy pomnożyć przez 10dolców to nie wychodzi pewnie tak wiele.

  • W kraju gdzie średni wiek auta to bodaj 15 lat, najwięcej wypadków powodują prowadzący samochody 10-20-letnie” :D

    • Tomasz Słupicki

      Z tym się zgodzę. No ale jak mamy mieć nowsze auta jak zarabiamy 4000 a kradną nam z tego 2000?

    • Mustachian

      Kto zarabia 4000 i komu kradną 2000?

    • Tomasz Słupicki

      Każdy w polsce kto ma na rękę np 2000zł. Państwo bierze drugie pół. Dokształć się z ekonomii to odkryjesz jak jesteśmy dymani

    • Mustachian

      Żeby pracownik dostał do ręki 2000 zł, pracodawca musi wydać 3347 zł, więc państwo nie zabiera połowy, tylko 40%, jak już chcesz być taki dokładny i dokształcony z ekonomii.
      http://www.bankier.pl/narzedzia/kalkulator-placowy

    • Tomasz Słupicki

      Kup cokolwiek z tych 2000zł.
      Ile vatu będzie tam? Ile innych podatków musisz zapłacić?
      Połowę nam chamy zabierają.

    • Daniel

      Ale po super autostradach chciałbyś jeździć? Policja by Ci dupsko chroniła to też fajnie mieć, ale za free?

    • Tomasz Słupicki

      Policja nikogo w tym kraju nie chroni a za autostrady przecież płacę. Może widziałeś taki szlaban przed autostradą gdzie trzeba zapłacić??

    • Daniel

      Tak tak, Policja nic nie robi – siedzi na dupie i piję kawkę. Głupie pierdolenie.
      Komunikacja miejska też często jest finansowana z podatków, ale i tak trzeba te kilka złoty za nią dać. Jakby podzielono koszty wybudowania autostrady na opłaty przy bramkach, to byś dawał stówę co bramkę.

    • Tomasz Słupicki

      „Tak tak, Policja nic nie robi – siedzi na dupie i piję kawkę.”
      Fakty.
      Pierdolenie to takie jak ty nasłuchali się głupot w TV i wierzą.

      „Komunikacja miejska też często jest finansowana z podatków, ale i tak trzeba te kilka złoty za nią dać. ‚
      To niech upadnie. Nie mam zamiaru dopłacać do nierentownego biznesu.

      „Jakby podzielono koszty wybudowania autostrady na opłaty przy bramkach, to byś dawał stówę co bramkę.”
      Nie, dawałbym tyle samo, tylko jak by prywatna firma robiłą a nie państwo, bo rak robi rząd to 5% idzie na drogę a 95% idzie do kabzy kaczora czy donalda kiedyś.

    • Maks Cavallera

      Pocieszę Cię. Chętnych do Policji coraz mniej, więc problem sam się rozwiąże niedługo.

    • Tomasz Słupicki

      I bardzo dobrze. A jak mają być ludzie chętni do wstepowania do zopo?

    • Mustachian

      Jak za te 2000 zł kupię samej wódki, to 1500 zł oddam państwu i z 3347 zł zrobi się 500 zł, czyli państwo zabierze 85% – to jest dopiero dramat!

    • Rincewind

      To nie ma sensu. Serio. Chyba, że czerpiesz satysfakcję z dyskusji z debilami.

    • Mustachian

      Satysfakcję może nie, ale pośmiałem się przynajmniej.

    • Rincewind

      Uważaj, bo Cię podpali :P Ten człowiek zakłada co rusz nowe konto, pisze te swoje pierdoły ale jest tak specyficznie głupi, że każdy kto z nim gadał go rozpoznaje. Zwykle nie wytrzymuje, grozi śmiercią i znika na jakiś czas jak się go prokuraturą straszy.

    • Daniel

      A jak kupisz tylko chleb to do państwa wróci tylko 5% :)

    • Tomasz Słupicki

      No więc widzisz.
      A dlaczego wolny człowiek nie może kupić za swoją zarobioną kasę wódki?

    • Rincewind

      Daj spokój to Norbe…

    • Ja tylko zauważyłem pewną prawdopodobną przyczynowość w statystyce, bo wskazanie że stare auta powodują więcej wypadków, może budować wrażenie, że przyczyną wypadków jest posiadanie starych aut.
      I biorąc, że te nowsze zwykle mają lepsze zabezpieczenia wypadkowe, częściowo pewnie będzie to prawdą, mimo to uważam, że to jest nadużycie statystyki.

    • Tomasz Słupicki

      Też tak uważam. Czyli znowu wina rządu że nas okrada. Okradając nas zabija.

    • Rincewind

      I gwałci! I mleko kwasi!

    • Tomasz Słupicki

      Serio będziesz bronił tej czerwonej hołoty? Ty tv masz zamiast mózgu czy co z tobą nie tak?

    • Rincewind

      Norbe, ja jestem za krytyka. Ale krytyką mądra a nie robieniem z siebie idioty i walką z urojeniami.

    • Tomasz Słupicki

      Urojenia to masz ty.
      Wszystko co opisałem ma poparcie w faktach.

    • Rincewind

      Łącznie z naszym małym romansem, tym że jestem twoim ojcem i plakatem twojej matki na mojej lodówce?

    • Bulitl

      Ta tych chyba z tvn 😂

    • Tomasz Słupicki

      Gardze tvnem

    • Statystyka

      Podobna sytuacja – im więcej ludzi jeździ w kaskach, tym więcej jest urazów głowy.
      .
      .
      .
      Bo nie umierają na miejscu.

    • Maks Cavallera

      To nie auta powodują wypadki, tylko ludzie. Co z tego, że mam 15 letnie auto? Jest zadbane, w bardzo dobrym stanie technicznym. Nie jest składane z kilku, a widziałem nowsze składaki. Rok temu miałem stłuczkę. Winny był kierowca pół rocznego auta, więc z autopsji wiem, że argument o wieku aut jest kulawy.

    • Borsuk

      Wolę 15 letnie volvo niż nowego VW.

  • teges

    Zakażmy jeździć samochodem szybciej niż prędkość pieszego, tylko rower i hulajnoga!

    A tak na poważnie, to samochody są strasznie niebezpieczne, a w połączeniu z prawie każdym dorosłym człowiekiem są gorsze niż bomba atomowa (chociaż może nie do końca). Nigdy nie będzie bezpiecznie, bo ludzie jeżdżą niewyspani, zdenerwowani, rozkojarzeni i są tak głupi, że nie wiem jak zdali prawo jazdy. Wypadki będą i trzeba się z tym pogodzić, rozglądać i trzymać nogę na hamulcu (lub gazie w zależności od sytuacji) w razie niebezpieczeństwa.

  • Karol Hamann

    Są wypadki bo coraz więcej osób jeździ i niic się z tym nie zrobi. Jedyne z czym można walczyć to z tym by było jak najmniej ofiar śmiertelnych.

  • Patro

    Ludzie giną bo kierowcy zap….lają. Nie zakrzyczycie prawdy.

    • Tomasz Słupicki

      Wszyscy niemcy w takim razie powinni dawno nie żyć.
      Tam średnia prędkość poruszania się jest co najmniej 2x wyższa a o dziwo o boże jak to możliwe, żyją!

  • Ogau

    „Z raportu wynika, że koszty społeczne i gospodarcze wypadków wynoszą 50 mld zł, co wynosi aż 3 proc. polskiego PKB. Sfinansowałoby to budowę 500 km autostrad bądź pokryło 6-letni budżet polskiej policji.
    Od siebie dodam, że program 500+ ma w tym roku kosztować 25 mld złotych. Wspomniana wyżej suma mogłaby go zatem podwoić i jeszcze zostałoby kilka miliardów ”

    2×25 > 50. No nieźle panie redaktorze.

    • Fakt, w tekście chyba tego nie zawarłem, ale z raportu wynika, że te 50 mld to nie koniec strat – ogólny rachunek wzrasta do 60 mld zł.

  • Mateusz

    Masowo to Polacy giną od alkoholu. W wypadkach 10/dziennie, z powodu alkoholu 26/dziennie na same choroby, nie wliczając wypadków spowodowanych przez pijanych.
    O TYM SIĘ NIE MÓWI WCALE

    • I w tym kontekście naprawdę dziwi mnie takie zwalczanie np. marihuany, nawet tej leczniczej…

    • Mateusz

      zwalczanie? coś tam dopuszczono ostatnio kojarzę…

    • lanister

      Dla mnie bez różnicy czy jedzie po alkoholu, czy po marihuanie. Dożywotnio zabierać prawko za takie ekscesy. Jak sobie używamy to jedziemy, ale z buta lub z trzeźwym kierowcą.

    • Gun’s

      Do zabierania prawo jazdy dodałbym jeszcze dodatkową karę (np. publikowanie tożsamości pijanego kierowcy w mediach oraz stosowny wpis do akt – jak w przypadku odsiadki), tak aby skutecznie odwieść kolejnych półmózgów (a w zasadzie bezmózgów) od takich zachowań.

    • lanister

      Cieszy mnie to, że w tym temacie jest w miarę ogólna zgoda.

  • Cezary Sucharek

    A czy artykuł promujący zamierzenia rządu nie powinien być oznaczony jako artykuł promocyjny czy reklama? ;-) Przecież to agitka rządowa promująca kolejną podwyżkę OC, która nie da najmniejszej poprawy na drogach za to znacznie poprawi stan budżetu państwa. Ten film ma tytuł „Krojenie Polskich Kierowców – Sezon 2017”. No bo chyba nikt o zdrowych zmysłach nie da się nabrać na ględzenie o kosztach śmierci na drogach podczas gdy w Polsce mamy dwa razy więcej samobójstw i więcej młodych ludzi popełni samobójstwo niż umrze na asfalcie. Część połączy statystyki i popełni samobójstwo rzucając się pod pojazd. Ale o programach antysamobójczych ani widu ani słychu w mediach. Żaden redaktor nie zapłacze nad losem tysięcy Polaków, którzy nie pójdą do nieba bo religia zabrania przyjmowania tam samobójców. Ile młodych ludzi umrze na nowotwory czy inne choroby!? A czy NFZ wysyła plutony egzekucyjne do szpitali aby zrobić porządek z lekarzami, którzy mało efektywnie leczą!? No ale po co ma wysyłać jeśli nie chodzi o śmierć ale o zdobycie kasy na spełnianie wyborczych obietnic partii rządzącej. Rząd potrzebuje kasy na 500+ i inne socjalne bzdury więc musi nakręcić makaron na uszy bezmyślnemu tłumowi, że chodzi o ich bezpieczeństwo. Cóż demokracja ;-) Świat baranów rządzonych przez hieny ;-)

    • Ale to raport PIU. A ci stawiają sprawę jasno: płać więcej, jeśli jeździsz niebezpiecznie. Płać mniej, jeśli jeździsz bezpiecznie.

    • Cezary Sucharek

      No tak, a PIU to prywatna organizacja neutralnych ubezpieczeniowo fachowców ;-) Jedyny sposób na poprawienie warunków jazdy to zniesienie przymusu ubezpieczeń. Może to być szokujące dla kogoś wychowanego na marksizmie od urodzenia ale nie szukaj głęboko – pomyśl jak wielu twoich znajomych zapieprza po drodze bezmyślnie bo myśli o tym, że jak będzie mieć dzwona to go poduchy uratują a kasę odzyska z polisy OC kogoś kto wypadek spowoduje. Bo to przecież oczywiste, ze nie on sam spowoduje wypadek ;-) A teraz pomyśl jak by jeździli ludzie gdyby byli zmuszeni zachowywać się jak żołnierz Wehrmachtu atakujący z styczniu ruiny Stalingradu. Za każdym zakrętem może czaić się leszcz bez ubezpieczenia i jak się w niego wpieprzy to będą problemy z odzyskaniem kasy gdyż całym majątkiem leszcza jest dwudziestoletni Lanos. Bogaci by kupowali najdroższe AC jakie można wykupić i mieliby w dupie leszczy bez OC. Za to cała reszta kierowców na drodze byłaby zmuszona do maksymalnej ostrożności bo nie stać ich na dzwona bez kasy na naprawę czy leczenie. No ale teraz nie muszą się martwić bo nawet jak ma na koncie pięć złotych to przy dzwonie dostanie kasę od ubezpieczyciela – niezależnie czy sprawca wypadku miał wykupione OC czy nie. Więc po co się martwić – można zapieprzać ;-)

    • lanister

      Nie znam nikogo kto myśli „a co mi tam, pojadę szybciej, najwyżej oddadzą mi kasę”. Ludzie na drodze, bardziej niż o kasę, martwią się raczej o swoje zdrowie i życie. W życiu bym nie pomyślał w momencie wypadku o kasie.

    • Cezary Sucharek

      Przeczytałem pięć pierwszych wyrazów i stwierdziłem, że nie warto z tobą dyskutować ;-)

    • lanister

      No i bardzo dobrze.

    • mall

      Ja tam się ubezpieczycielom nie dziwię bo to oni płacą coraz więcej za konsekwencje nieogarniania przez państwo tego, co powinno ogarniać od dawna. Państwo średnio się stara jeżeli chodzi o poprawę bezpieczeństwa na drogach co ma wpływ na ilość wypadków, co przekłada się na koszty funkcjonowania ubezpieczycieli. Siłą rzeczy muszą szukać $$$, potrzebnych choćby na rosnące odszkodowania sądowe. Państwo spadku wydatków nie może zapewnić swoimi staraniami to kto zostaje jak nie klienci?

  • Forrest Gump

    Powody: 1. Nad Wisłą średni wiek samochodu to aż 15 lat, przy czym 10 i więcej lat ma 16 mln pojazdów. Z „wkładką” w dowodzie rejestracyjnym krowa zostanie dopuszczona do ruchu 2. stan dróg zwłaszcza powiatowych 3. niskie umiejętności kierowców 4. Wariacki styl jazdy – choć kto raz chociaż był w krajach południa Europy to nasz styl jest „średni”. Teraz dane wprowadzamy do wzoru i….

    • Borsuk

      Masz nasrane. Jeszcze dodaj, że drzewa są po to aby karać kierowców.

  • mall

    Owszem- bardzo często spotyka się „nadmierną prędkość” jako uzasadnienie ale jak ktoś zauważył w jakimś wywiadzie na brd24.pl państwo polskie nie wie co jest przyczyną. Dlaczego? Przyczyna tkwi w błędnym zbieraniu danych na temat wypadków co prowadzi do klasycznego zjawiska „garbage in, garbage out”. Otóż osoba wypełniająca ankietę o wydarzeniu drogowym może podać jeden i tylko jeden powód wypadku. Nietrudno więc wyobrazić sobie dylemat i jego rozwiązanie na przykład takie:
    – miał niesprawny samochód ale jakby jechał wolniej to by zdążył zareagować wcześniej, więc lepiej wskazać nadmierną prędkość jako jedyną przyczynę wypadku niż niesprawność auta;
    – na zakręcie stało zaparkowane auto zasłaniające widoczność, ale gdyby kierowca jechał wolniej to zdążyłby zareagować, więc lepiej wskazać nadmierną prędkość jako jedyną przyczynę wypadku.

    Tego typu sytuacji, gdzie można użyć mechanizmu zastąpienia przyczyny nadmierną prędkością można znaleźć mnóstwo.

    • gghghghghgh

      Jakby jechał 0 km/h to nie byłoby wypadku, zdecydowanie nadmierna prędkość to przyczyna.

    • mall

      Ładne obrócenie tego w absurd tyle, że spróbuj postawić się w sytuacji policjanta składającego raport o wypadku. Musisz wpisać JEDNĄ przyczynę wypadku. Jak masz stare auto i wpiszesz „zły stan techniczny” to musisz to uzasadnić ekspertyzą, że to faktycznie zły stan techniczny KONKRETNEGO podzespołu spowodował wypadek. Gdybyś chciał wpisać przyczynę w postaci „wadliwej infrastruktury” wówczas musiałbyś uzasadnić to inną ekspertyzą. Tego typu alternatywy kosztują, zabierają dużo czasu a ostatecznie policjant może trafiać na rozprawy sądowej gdy ubezpieczyciel będzie chciał się wymigać od wypłaty odszkodowania lub dochodzić straty od faktycznego winowajcy.
      A po drugiej stronie masz prędkość idącą z prostym intuicyjnym argumentem „gdyby jechał wolniej miałby więcej czasu na reakcję i zapewne uniknąłby wypadku”.

      Jeżeli wątpisz to poszukaj na BRD24.pl- w końcu trafisz. Jako wisienkę na torcie dodam, że policja nie umie powiedzieć jaki był udział kierowców o zawartości alkoholu np. 0,1 lub 0,2 lub 0,4 wśród powodujących wypadki. Otóż okazuje się, że wysyłają w raportach informacje o fakcie jakiejkolwiek zawartości alkoholu i trafiają później one w zbiorcze raporty o wypadkach w stanie nietrzeźwym (co jest bzdurą, bo zawartość 0,1 nie jest nietrzeźwością ale jednak takie sytuacje lądują w raportach).

  • Pan Kleks

    „Najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym powodują kierowcy, prowadzący auta 10-20-letnie.” To zdanie jest zwykłą manipulacją bo najwięcej jest własnie takich pojazdów na naszych drogach.

    • Tomasz Słupicki

      Dziwisz się jak redaktor jest fanem lewicy? Chciał mnie do obozu koncentracyjnego wysłać za przekroczenie prędkości

  • mall

    Tak a propos prezentacji krynickiej: był tam taki slajd prezentujący średni poziom mandatów w odniesieniu do średniej krajowej. Nieco odczapistyczny slajd bo jest mnóstwo zmiennych. Niemniej jednak wniosek był następujący: mamy bardzo niskie mandaty.

    • Tomasz Słupicki

      Każdy manat to kradzież a ja jestm przeciwny bandyctwu

    • mall

      haha :)

    • Tomasz Słupicki

      Haha. Dlaczego chcesz mnie karać za zwykła jazdę? Nikomu nic nie zrobiłem to zwykły bandycki napad jest

    • mall

      Skoro to bandycki napad to jestem z tym, żeby zabierano auta. Niech to będzie porządny bandytyzm!

    • Tomasz Słupicki

      Tak, od razu na Sybir albo do aushwitz, skoro mamy lewicę za rzsdzacych to czemu nie od razu obóz?

    • mall

      hiehie lewicowa partia chcąca wprowadzić totalne zakazy aborcji i usuwająca antykoncepcję.
      Właściwie to zazdroszczę Ci nieco tej skali ignorancji- ileż łatwiejsze jest wówczas życie!

    • Tomasz Słupicki

      No lewica bo zabrania
      Prawica jest za wolnością lewaczku
      Życie było by łatwiejsze gdyby nas lewaki nie okradaly. Mielibyśmy wtedy 2x więcej kasy.
      Każdy kto kradnie zostanie w końcu gdy odzyskamy niepodległośc osadzony

    • damianglu

      Ty to jesteś crazy świr wiesz? Przeczytaj to po tym kacu czy chaju na którym dziś jesteś ok? Leże pod stołem ze śmiechu haha

    • Tomasz Słupicki

      Lez. Myślisz że jak odzyskamy niepodległośc to każdy kto kolaborowal z okupantem nie zostanie osadzony?

    • Robert M

      A kto nas okupuje?

    • Tomasz Słupicki

      IV rzesza

  • Piotr Potulski

    Jakiś czas temu było głośno o sprawie chyba Belga, który wrzucił filmik z zasuwania po autostradzie Aston Martinem z prędkościami znacznie powyżej dozwolonych. Efekt był taki, że oprócz kar w postaci utraty prawa jazdy z zakazem starania się o nowe przez odpowiednio długi czas dowalili mu grzywnę w wysokości porównywalnej z wartością samochodu. U nas za zapieprzanie przez miasto, można zostać ukaranym mandatem będącym równowartością 2 zbiorników paliwa.
    W Niemczech około 30% pojazdów nie przechodzi przeglądu technicznego – po przyjeździe do Polski nagle okazuje się, że 99% nie ma problemu ze zdobyciem stempelka.
    Jakością dróg też już tak bardzo nie odstajemy, tylko umiejętnościami poruszania się po nich – co chwila słychać jak jakiś mistrz kierownicy porusza się pod prąd autostradą, inny zaparkuje sobie na poboczu tej drogi, a reszta w 5 metrowych odstępach zapierdala.
    Więc podsumowując: w najbliższym czasie się nic nie zmieni.

  • Darek Łata

    Ilość ludzi ginących w wypadkach systematycznie spada (około dwukrotny spadek na przestrzeni 10 lat). Za to dwukrotnie więcej ludzi popełnia samobójstwa o czym rzadko się mówi (prawie 3000 na drogach i prawie 6000 samobójstw). Może zająć się tymi drugimi – gdyby ograniczyć samobójstwa o 50% co jest realne to zysk będzie taki jak ilość ginących na drogach (a tej liczby do zera nie zmniejszymy).

  • ja

    A nie umiejący pisać po polsku blogerzy to nie problem? :>
    „Wypadki drogowe zabijają tysiące ludzi.”
    Sam wczoraj widziałem jak taki wypadek szedł ulicą i myślał, kogo by tu dzisiaj zabić :D

  • Juras

    Polska Izba Ubezpieczeń ma gdzieś ilu ludzi ginie lub nie, za to bardzo interesuje ją pobieranie składek i nie wypłacanie za szkody :). Zakładając jednak, że ilość wypadków równa będzie zero, to złe wieści by były dla PIU, gdyż zniknąłby powód do ubezpieczeń, a w związku z tym zniknąłby przymus ubezpieczeń i poszliby z torbami.

    Co do statystyk o tych autach 10-20 lat, nie wiem jak to jest liczone, ale to po prostu wynikać może z jednego faktu iż takich aut mamy na drogach najwięcej. W Niemczech w 2016 roku 2.6 mln wypadków, w których rannych było prawie pół miliona osób, a oni przecież mają nowe auta. To zresztą potwierdza praktyka moja, gdyż niedawno wracając z wakacji, jedyne wypadki jakie widziałem (a jechałem przez kilka krajów, łącznie robiąc ponad 4 tyś km) to wypadki na niemieckich autostradach.

    Z mojego doświadczenia wynika, iż główną przyczyną wypadków jest po prostu nie przestrzeganie przepisów dotyczących prędkości jak i wyprzedzania w miejscach średnio do tego się nadających i zbyt mały odstęp pomiędzy autami. W miastach to już zwykła nieuwaga.

    Jedno co mogę stwierdzić po latach za kółkiem, że truizm prędkość zabija jest aktualny. Mówię to z pozycji osoby, która skasowała dwa auta :).

  • Ogólnie potrzebny artykuł. Więcej takich na AW! „uzależnieniu wysokości mandatu od zarobków” W końcu! Skończy się zatrzymywanie najwyższej klasy mercedesa przy 180 między światłami, z którego potem wysiada bogol z bezczelnym uśmieszkiem na ryju.

  • tayfun

    Czy każdy może być pilotem? Nie. Ale już kierowcą może być każdy. Ślepy, głuchy, imbecyl, kretyn, debil, psychopata itd. Gdzie jest powiedziane że każdy musi mieć prawo jazdy. Połowa uprawnionych nie powinna w ogóle siadać za kierownicą. Już o narodowym uwielbieniu dla piwa i debilnej brawurze nie ma co wspominać. Ale najważniejsze są podatki z tego przestępczego procederu i się daje prawo jazdy każdemu kto jak małpa nuczy się kodeksu i zda za 16 razem jazdy, ale że taki ma gówno zamiast mózgu to już nie ma znaczenia. Sami sobie jesteśmy winni bo zamiast odpowiedzialności i rozsądku wolimy wygodę i brawurę.

  • Borsuk

    To jest właśnie polski paradoks. W zasadzie większość prowadzi samochody, rower czy inne pojazdy, sporo ludzi wie jak się naprawdę podróżuje w Polsce. Pomimo tego są wśród tych kierowców osoby, które uważają, że wystarczy wolno jechać, zgodnie z przepisami aby uchronić się od wypadków. Ci sami ludzie twierdzą, że ile razy ktoś się zabije na drzewie to nie drzewa wjeżdżają w samochód i że w zasadzie dobrze, że się ktoś zabił bo jechał za szybko i poniósł zasłużoną karę. HIPOKRYZJA!!! Szczytem hipokryzji jest jednak polska policja, która na kwestie bezpieczeństwa ma mówić brzydko „wyjebane”. Swoją skuteczność liczą tylko za pomocą wskaźników proporcjonalnych w zasadzie JEDYNIE DO ILOŚCI WYKROCZEŃ spowodowanych przekroczeniem prędkości. JEDYNY kraj który uczciwie podchodzi do sprawy to Szwecja. Oni wprost twierdzą, że za bezpieczeństwo na drodze odpowiadają WSZYSCY tj. zarządca drogi, policja oraz uczestnicy ruchu drogowego. Drogi przebudowano, drzewa wycięto, posadzono dalej lub zabezpieczono, pasy ruchu są oddzielane, krótko mówiąc ZAŁOŻYLI, że KIEROWCY popełniają błędy oraz łamią przepisy świadomie lub nie. Przynosi to efekty. Swoją drogą w Polsce na drogach policja nie istnieje bo zamiast jeździć po drogach, siedzą w krzakach i nabijają wskaźniki. K…wa.

  • Borsuk

    Kolejna sprawa to chaos w oznaczeniach, źle dobrane limity prędkości czy niebezpiecznie usytuowane przejścia dla pieszych (np. zaraz za zakrętem) oraz antyinteligentna sygnalizacja świetlna (vide wszyscy stoją). Szkodliwy też jest nielogiczny czasy trwania światła żółtego ustawionego w całej Polsce na 3 s. Na całym świecie żółte jest adaptacyjne (4,5-10 s w zależności od prędkości). Polskie żółte (3 s) pasuje tylko do prędkości 35-40 km/h.

  • Borsuk

    Kierowcy są niestety też winni ale o tym każdy wie. Na polskich drogach najgorsza jest BEZKARNOŚĆ.

  • Borsuk

    Zbyt niska ŚREDNIA prędkość oraz nadmiernie urozmaicanie kierowcom drogi gigantyczną liczą znaków i ciągłym zmuszaniem do hamowania i przyśpieszania zabija racjonalną psychikę.

  • qws

    najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym powodują kierowcy, prowadzący auta 10-20-letnie.

    -słaby argument-

    – auto samo się nie prowadzi tylko robi to…… tak – człowiek

    fakt starsze auto = gorsze bezpieczeństwo szczególnie jak ktoś nie dba (zawieszenie, opony, oświetlenie i inne) co nie zmienia faktu, że jak ktoś ma mózg(którego używa podczas jazdy) w głowie a nie siano to nawet mało bezpiecznym rozklekotanym autem da rade tyś km przejechać.

  • placidus

    Sory ale porównywanie zamachów do śmiertelnych wypadków drogowych nie ma sensu. Skrajnie dwie różne kategorie tragedii. Zamachy wyzwalają społeczny lęk. Są aktem terroryzmu. Zorganizowanym i nieprzypadkowym. Wymierzonym w bezbronnych ludzi. Wypadki samochodowe maja zgoła inne podłoże.
    Ale fakt jest taki jaki jest… na drogach ginie bardzo dużo ludzi. Są tez inne statystyki o których publicznie się nie mówi.