Świat

Wymarzony CEO czyli Dan Nye z linkedin.com

Grzegorz Marczak
Wymarzony CEO czyli Dan Nye z linkedin.com
1

Dan Nye prowadzi serwis Linkedin.com od lutego zeszłego roku. To co ten człowiek zrobił z tą firmą powinno być moim zdaniem przykładem na to jak należy postrzegać rozwój i jak wykorzystywać to co się ma (czyli również pieniądze) do tego aby umacniać i rozwijać swój biznes. Przeczytałem właśnie wy...

Dan Nye prowadzi serwis Linkedin.com od lutego zeszłego roku. To co ten człowiek zrobił z tą firmą powinno być moim zdaniem przykładem na to jak należy postrzegać rozwój i jak wykorzystywać to co się ma (czyli również pieniądze) do tego aby umacniać i rozwijać swój biznes.

Przeczytałem właśnie wywiad z Dan Nye i muszę przyznać, że jego osiągnięcia zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Zachęcam do lektury a poniżej w kilku słowach to o czym Dan opowiadał w wywiadzie.

Dan Ney dołączy do linkedin w momencie kiedy firma jak na stadardy US należała do kategorii małych czyli zatrudniała 60 osób. W serwisie w tamtym okresie zarejestrowanych było 8 mionów osób. Był to rok 2007. Od zeszłego roku firma zwiększyła swój stan zatrudnienia do ponad 370 osób, liczba zarejestrowanych użytkowników wzrosła do 30 milionów. W obecnej chwili serwis wyceniany jest na miliard dolarów i moim zdaniem jest to jedna z nielicznych wycen która jest poparta faktami i wyliczeniami.

Oczywiście to co jest najważniejsze dla każdej firmy to pieniądze (wzrosty zatrudnienia, czy też oglądalności i rejestracji w serwisie są również ważne ale tylko w tedy kiedy da się na nich zarabiać) w tym aspekcie Linkedin rośnie jeszcze szybciej niż popularność serwisu. W 2006 roku dochody firmy osiągały w granicach 10 milionów dolarów w roku 2008 mówi się o 75 do 100 milionów, są to liczby nie do końca potwierdzone przez Linkedin jednak z sugestią że zakres jest trafny.

Linkedin sumując wszystkie rundy finansowania otrzymał od inwestorów 75 milionów dolarów, okazuje się jednak, że firma jest w tak dobrej kondycji finansowej iż pieniądze z ostatnie rundy finansowania potraktowała jako rezerwę finansową złożoną w banku i czekającą na nieoczekiwane wydarzenia czy też ciężkie czasy których wszyscy oczekują.

Na pytanie czy Lilnkedi poszukuje więcej pieniędzy i czy ma zamiar się sprzedać Dan Ney dopowiedział, że nie potrzebują więcej funduszy i nie myślą o sprzedaży. Starają się rozwijać firmę we wszystkich kierunkach, rozbudowują technologię, uruchamiają nowe data center, inwestują w swoich ludzi. Jego zdanie takich działań nie podejmuje się aby sprzedać swój biznes. W planach natomiast pojawia się IPO - nie wiadomo kiedy, ale jest to rozważane.

Na czym więc zarabia Linkedin? Tutaj też można by się wiele nauczyć.
W chwili obecnej wyróżnić można cztery źródła dochodów a już powstaje kolejne. Tak więc w linkedin mam reklam - przy tak dużej sieci profesjonalistów z znanymi dokładnie zainteresowaniami, rozkładem demograficznym, wysokimi zarobkami itp. Reklama w serwisie jest doskonale targetowana z czego korzystają takie firmy jak Dell Computer, Hewlett-Packard, Radisson Inn, Southwest Airlines, Porsche, BMW, Nissan itp.

Kolejne źródło pieniędzy to subskrypcje a następnie płatne ogłoszenia o pracę. Oba te kanały są tak oczywiste, że nie ma co ich tłumaczyć, szczególnie w serwisie takim jak linkedin.

Bardzo ciekawym źródłem dochodów jest współpraca z korporacjami, które mogą tworzyć konta dla swoich firm (jest to tego przeznaczony osobny interfejs) , prowadzić przez nie proces rekrutacji i zarządzać wszystkimi rekrutacjami prowadzonymi w swojej firmie.

Nowo powstającym źródłem pozyskiwania pieniędzy mają być płatne badania. Mając dostęp do tak dużego i różnorodnego grona biznesmenów i ich firm stają się oni doskonałym obiektem do przeprowadzania różnego rodzaju ankiet i badań za które firma będzie pobierać pieniądze.

O konkurencji ze strony Facebooki i podobnych serwisów Dan opowiadał raczej jako o serwisach o zupełnie innym ukierunkowaniu, wprawdzie dzielą się użytkownikami ale Facebook (i podobne) traktowane są przez użytkowników jako miejsca rozrywki. Kiedy internauta chce nawiązać biznesowe kontakty czy też szuka zasobów czy wsparcia dla swojej firmy udaje się na Linkedin.

W skrócie to tyle - wydaje się, że Dan Ney na pozycji CEO jest niemal idealny - wiele firm ma pieniądze i potencjał ale bardzo niewiele umie te elementy tak efektywnie wykorzystać jak ten człowiek. Oczywiście w takich wywiadach trzeba brać pod uwagę to, że CEO zawsze "przesłodzi" trochę sytuację firmy aczkolwiek uważam, że biznes jaki prezentuje Linkedin jest niemal idealny.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

linkedin