123

Nie zaskoczę Was. Mobilny Windows ponownie traci udziały w rynku

Żadnego zaskoczenia, prawda? Skoro już tak dobrze się zgadzamy, nadmienię, że Kantar jako dostarczyciel danych m. in. na temat kondycji platform mobilnych podał dane dotyczące sprzedaży urządzeń z różnymi systemami operacyjnymi. Trójka, która nas najbardziej interesuje - iOS, Android oraz Windows zachowuje się w zestawieniach dokładnie tak, jak przewidywano. Na kluczowych rynkach, dwie pierwsze platformy zyskują, a Windows... cóż. Gryzie piach.

W okresie od września do listopada, iOS w Wielkiej Brytanii wykręcił połowę wszystkich sprzedanych sprzętów. Co ciekawe, w analogicznym okresie w roku poprzednim, do Androida tracił ponad 10 procent. Obecnie, obydwie platformy zrównały się ze sobą i kto wie – może przy obecnym trendzie role się odwrócą. Microsoft natomiast zaliczył tam przeogromny spadek – z 9,1% do 2,1%.

windows

Na macierzystym rynku dla Google i Apple – USA, Android traci przewagę nad iOS, przy czym ta druga platforma cały czas się umacnia. Windows, który nigdy nie zdołał jakkolwiek namieszać na rynku amerykańskim zanotował tam spadek z 2,3 procent w analogicznym okresie z roku poprzedniego do zaledwie 0,8 procent.

windows

Niezwykle ciekawie przedstawia się sytuacja w Chinach. Otóż, tam Android cały czas umacnia swoją pozycję niekwestionowanego lidera dzierżąc niemal 80 procent całej sprzedaży. iOS odpowiadał w tym okresie za prawie 20 procent wszystkich sprzedanych urządzeń. Reszta? Po 0,1 procenta. Powodem, dla którego ten trend utrzymuje się jest głównie świetna kondycja macierzystych producentów urządzeń mobilnych. Huawei dokonał udanej ekspansji na zagraniczne rynki, podobnie jest i z Xiaomi. Chińskie produkty nie są już tylko ciekawostką w wielkim technologicznym świecie. Patrząc na to, jak poczyna sobie Huawei, mogę śmiało stwierdzić, iż nie stanowi on już potencjalnej konkurencji, lecz realne zagrożenie dla Samsunga, czy Apple.

windows

Na co wskazuje obecny trend i z czego to wszystko wynika?

Jak widać – psy szczekają, a karawana jedzie dalej. Mimo hamującego rynku smartfonowego, użytkownicy częściej sięgają po urządzenia z iOS na pokładzie. Nie jestem w stanie wskazać konkretnie, dlaczego użytkownicy telefonów komórkowych porzucają słuchawki z Androidem na rzecz sprzętu Apple. Tym samym, trudno jest stwierdzić, by w Cupertino ktokolwiek myślał o mitycznym „kończeniu się”. Biorąc pod uwagę to, że badany przez Kantar okres świetnie odpowiada hype’owi tuż po premierze iPhone’a 7, można śmiało stwierdzić, że ten telefon wbrew niektórym ekspertom jednak zrobił swoje na rynku i Apple może być z niego zadowolone. Dlaczego Android stracił? Jedni podają, że jest to efekt porażki Note’a 7, ale nie jestem pewien, czy jedno urządzenie może odpowiadać za takie zmiany w zestawieniach.

Dlaczego mobilny Windows radzi sobie coraz gorzej? Tutaj sprawa jest znacznie prostsza. Po pierwsze – nikt już nie ma złudzeń, że ta platforma ma jeszcze jakiekolwiek perspektywy na wybicie się. Po drugie – słabe portfolio sprzętów z tym systemem nie wpływa dobrze na sprzedaż. W efekcie – obserwujemy spadki, które były wprost nieuniknione.

Źródło danych: Kantar