15

Warszawa kupuje elektryki od Ursusa

Na AW pisaliśmy już o tym, że Ursus ma ambicje, by stać się poważnym graczem na rynku pojazdów elektrycznych. Jednocześnie przywoływaliśmy wątek elektryfikacji polskiej motoryzacji oraz zwracania się ku maszynom tego typu przez decydentów polskich miast. Teraz tematy zazębiają się: Warszawa zamówiła 10 autobusów elektrycznych u producenta z Lublina. Będą dostarczane partiami do połowy 2017 roku.

Ursus podaje w swym komunikacie, że podpisał umowę na dostawę autobusów elektrycznych dla Warszawy. Wartość kontraktu to blisko 25 mln złotych. Dostawy będą realizowane partiami do połowy 2017 roku.

– Produkowane przez Ursus autobusy, trolejbusy i autobusy elektryczne, a także autobus z napędem wodorowym są odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji. Widzimy perspektywy rozwoju w segmencie autobusów elektrycznych, ponieważ duża część środków unijnych zostanie skierowana na wymianę taboru transportu miejskiego w kierunku taboru ekologicznego, w związku z europejskimi wymogami zielonego transportu. Tym samym autobusy ekologiczne to przyszłość w transporcie drogowym – mówi Karol Zarajczyk, prezes spółki Ursus.[źródło]

Napęd wodorowy? W tym kierunku eksperymentuje np. Toyota, która zamierza chwalić się takimi pojazdami podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio. Ciekaw jestem, jak poradzi sobie z tematem Ursus i jego ewentualni partnerzy?

Miejskie Zakłady Autobusowe mają wprowadzić nowe pojazdy na trasy na Trakcie Królewskim. Zapowiedziano przy tym, że to początek rewolucji w taborze miejskim – do końca dekady ma się w nim pojawić 130 elektryków. Co z parametrami technicznymi? Na razie wiadomo niewiele, wspomina się, że pojazd na jednym ładowaniu przejedzie 130 km. A to oznacza konieczność relatywnie częstego ładowania.

Pojazdy będą miały możliwość podwójnego ładowania. W tej chwili ładowarki znajdują się tylko w bazach. Ursusy będą mogły zostać podładowane bez zjeżdżania do zajezdni. – Prawdopodobnie na początku przyszłego roku pojawi się na ulicach pierwsza napowietrzna ładowarka – przy ulicy Spartańskiej. Autobusy będą mogły z nich korzystać za pomocą pantografów – wyjaśnia Adam Stawicki, rzecznik MZA.[źródło]

Trudno mówić o rewolucji, ale dzieje się coś ciekawego. Realizowany jest przy tym tzw. patriotyzm gospodarczy. Przekonamy się, czy słusznie.

  • kofeina

    Nie lepiej zamiast o Toyocie wspomnieć o Solarisie?

    • O Toyocie pisałem, więc o niej wspominam. O Solarisie jeszcze nie pisałem – wszystko przede mną…

    • kofeina

      To trochę zeszłoroczny śnieg, czy nawet sprzed dwóch lat. W Hamburgu właśnie od ok. dwóch lat jeździ na jednej z linii wodorowy autobus Solarisa. Do tego mają dostarczyć chyba do Rygi 10 tego typu autobusów.
      Generalnie Solaris to wdzięczny temat, a nie jakiś Ursus, który chciałby, ale w sumie niewiele jeszcze ma.

    • Pigool

      Kofeina rzeczywiście podnosi ciśnienie……

    • kofeina

      Jeśli mówimy o kofeinie jako o kofeinie, a nie o mnie, to zależy komu i kiedy ;)

  • pixell

    Być może powinno się też odkurzyć pomysł o nazwie żyrobus
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gyrobus

  • Poczekamy i zobaczymy jak to wyjdzie z tymi elektrycznymi Bus w W-wa bo słabo to widzę po tym zamieszaniu z kamienicami i przekrętami

    • Topper Harley

      Co mają autobusy do kamienic?

    • Oj bardzo dużo bo ktoś dostanie kontrakt i kasę itp.itd. więc jest okazja aby swoich ustawić i badziewie od kogoś kupić
      ps.
      Po drugie z Ursus jak widzę to już nic nie zostało , więc się zastanawiam gdzie nają zamiar to produkować jak już fabryki nie ma tylko na tym terenie są bloki i market

    • Nazir, zapomniałeś o jednym ważnym aspekcie tej sprawy a mianowicie fakcie ze masz Samsunga Galaxy s7 (Edge)

  • Tylko czy te autobusy nie będą tak polskie jak telefony od Kruger Matza?

  • anemusek

    Ciekawe kto faktycznie zaprojektuje i wyprodukuje te autobusy bo mniemam patrząc na realne możliwości Ursusa, że on je co najwyżej poskłada (abstrahując od jakiegoś „narodowego” bełkotu)

    • NobbyNobbs

      Znam człowieka, który z nimi współpracuje przy projektowaniu osobówek i oni kupują chińczyki tylko po to aby mieć na czym testy prowadzić.

  • Juras

    Z dawnym Ursusem to mają tylko nazwę wspólną, ktoś kiedyś kupił prawa do marki i tyle… nawet kapitał nie był polski zdaje się… a ciągniki produkuje się w Turcji, w Lublinie to w zasadzie montowania jest…

  • t00l

    Co jak co, ale parcie UE na ekologię popieram, nawet im te ślimaki jako warzywa czy co tam innego wybaczę jak będą dalej cisnąć na OZE, zmniejszenie ilości spalin, więcej rowerów i centra miast dla ludzi, a nie samochodów. Nawet naszemu rządowi przyznać muszę rację w kwestii zwiększenia akcyzy im samochód starszy – kolejny krok to podatek VAT od produktów spożywczych wprost proporcjonalny do ilości sztucznych konserwantów w składzie i jakości oleju mi się marzy: ceny warzyw, owoców, wody i dobrego oleju oraz ryb w dół, a ceny chipsów, coli, faszerowanych antybiotykami mięs i innych niezdrowych rzeczy w górę żeby pokryć niszczących sobie zdrowie i koszty ich obsługi w systemie gdzie każdy ma darmowy dostęp do lekarzy… ehhh, rozmarzyłem się ;)