90

Volkswagen zanotował najlepszy miesiąc w historii. Ludzie szybko zapomnieli o oszustwach

Czasem słyszę, że największą karą dla firmy, która oszuka klientów, będzie ich odejście - wybiorą konkurencję, portfelem pokażą, że nie można ich źle traktować. Potem trafiam jednak na przykłady przeczące tej tezie: klienci narzekają, ale zostają albo nawet siedzą cicho, machają ręką na poczynania producenta czy usługodawcy. Dziwne o tyle, że nie jest to reprezentacja kraju w piłce nożnej, którą mamy jedną - dla każdego gracza znajdzie się jakaś alternatywa. Tymczasem rzesze osób pokazują, że zapomniały o przewinieniach korporacji Volkswagen, o dieselgate: auta tego producenta sprzedają się świetnie.

Volkswagen poinformował, że listopad pod względem wielkości sprzedaży był najlepszym miesiącem w historii marki. Kilka tygodni wystarczyło, by koncern sprzedał na świecie blisko 600 tysięcy aut. Czy wzrosty nakręcili Niemcy, którzy postanowili pomóc swojej firmie po burzy, z jaką się zmierzyła (na własne życzenie)? Chociaż za naszą zachodnią granicą sprzedaż wzrosła, to nie tłumaczy ona całego zjawiska – korporacja zyskiwała na praktycznie wszystkich rynkach. Wyjątkiem są USA (jeśli porównamy listopad 2017 roku do analogicznego okresu roku 2016), lecz i tam spadek nie był szokujący, zmianę na poziomie kilkuset aut trudno uznać za jasny sygnał od klientów.

Niemiecka marka świetnie radziła sobie na rynkach wschodzących: w Rosji, Brazylii czy Chinach zanotowano poważne wzrosty sprzedaży, widać, że społeczeństwa się bogacą, pożądają „niemieckiej jakości”. I nie przeszkadza im to, że w ostatnich latach owa jakość pokazała drugie oblicze: dieselgate. To było zwyczajne oszukiwanie urzędników, konkurencji i klientów. Oszustwo, które sporo już kosztowało koncern, a które wiąż jest sprawą niezamkniętą – media donoszą, że bezprawne rozwiązania stosowano w kolejnym modelu, tym razem chodzi o Touarega. Volkswagen wciąż nie rozliczył się ze swoimi przewinieniami. Z pewnością nie zmieni tego wyrok, jaki usłyszał jeden menedżer firmy.

Schmidt w trakcie procesu próbował zmniejszyć swoją odpowiedzialność za aferę, jednak bezskutecznie. Sąd nie uwierzył w jego wyjaśnienia, które sprowadzały się do próby przerzucenia winy na innych kierowników firmy – szczególnie takich, którzy operowali z Niemiec. Wyrok oczywiście jest dla managera Volkswagena niesamowicie niekorzystny – 7 lat w więzieniu to bardzo surowa sankcja. Podobnie jak i 400 000 dolarów kary do zapłacenia.[źródło]

Nie ukrywam, że dziwi mnie ta sytuacja: taka afera, przez kwartały powtarzano, że firma wciskała wszystkim kit, że nie było to dzieło przypadku, lecz działania zakrojone na szeroką skalę, a tu rekord sprzedaży. Ludzie szybko zapominają. To aż nienormalne. Przecież zmanipulowane auta straciły na wartości, a wiarygodność takiego gracza powinna ucierpieć. Tyle mówi się w ostatnich latach o smogu, zanieczyszczaniu powietrza m.in. przez samochody (wskazuje się tu głównie na diesle), ale najwyraźniej mówienie o zagrożeniach nie przekłada się na realne działania, decyzje zakupowe. Można ponarzekać, stwierdzić, że Volkswagen nawywijał, a potem pójść do salonu po auto tego producenta.

To nie wróży dobrze na przyszłość, na takich przykładach mogą się uczyć inne firmy. Zobaczą, że nawet poważne przewinienia uchodzą płazem. Volkswagen zapłacił kary? Ok, ale podliczmy je i zastanówmy się, ile przez lata firma zarobiła na wspomnianym procederze. Prawdziwą karą, jasnym sygnałem dla wszystkich, byłby odpływ klientów: bo nie chcemy być oszukiwani. Tego jednak zabrakło. Sprawa oczywiście nie dotyczy tylko korporacji motoryzacyjnych, podobnie może być z twórcami gier, producentami smartfonów czy oprogramowania, dostawcami usług. Wszyscy oni widzą, że oszustwo nie musi się wiązać z dotkliwą karą. Jeszcze możemy to odczuć na swojej skórze.

  • lipalipski
  • kofeina

    Bo tak właściwie, to co dla konsumenta owe dieselgate zmieniło?

    • Elmot

      W USA dużo. Klienci dostali rekompensatę (około 10000 $) i dodatkowo mogli zwrócić samochód (VW musiał odkupić go). Mi tylko szkoda amerykańskiego menago VW, bo jako jedyny beknął za oszustwa centrali.

    • kofeina

      Czyli dla amerykańskiego konsumenta wyszło na plus :)

    • Elmot

      Zdecydowanie. Dodam, że vw musiał odkupić pojazd w cenie sprzedaży i to bez względu na stan, dlatego dochodziło do totalnych absurdów, gdzie typ podjeżdżał samą budą z silnikiem i siedzeniem kierowcy (drzwi, reszta foteli i cała tapicerka zdemontowane) i VW musiał go odkupić :)

    • Drooith

      Bo amerykanie umieją walczyć o swoje prawa.

    • Elmot

      Pewien nie jestem, ale tu bardziej obstawiam prawników, którzy ogarnęli pozew zbiorowy przy okazji zarabiając sporą kasę. Inna sprawa, ze amerykański system takie działania umożliwia. Sam biorę udział w pozwie zbiorowym przeciwko firmom transportowym, które zmówiły się co do cen frachtu z i do USA. Biorę to może dużo powiedziane, znalazła mnie kancelaria z US, wysłała stosowne dokumenty, wypełniłem i czekam :)

    • Drooith

      To był trochę taki skrót myślowy – amerykańskiego klienta się szanuje bo on zna swoje prawa i umie w sposób skuteczny i bolesny je respektować. Czasem aż do przesady :)

    • U nas też był pozew zbiorowy. Tyle, że zorganizowano to nieudolnie…

    • Elmot

      Powiedziałbym, że to różnice w prawie pomiędzy EU a US. W stanach nakładane kary trafiają najczęściej do poszkodowanych, u nas najczęściej do budżetu. Nie pamiętam, ale chyba ostatnio któryś z operatorów (może T-Mobile?) wypłacał jakieś rekompensaty klientom.

    • Dokładnie – w UE rządzą Niemcy, grupa VAG to potężna część niemieckiej gospodarki, która ma do tego świetny marketing. Wystarczy np poczytać gazety motoryzacyjne i niewiedząc nawet że należą one do niemieckich wydawnictw, może po pewnym czasie zobaczyć stronniczość wiele artykułów. Oczywiście chodzi o to że te niemieckie są lepsze – a odkąd PSA wykupiło Opla, to i ten ostatni już nie jest taki fajny.

    • LinekPark

      Ostatnio porównanie kombiaków. Wymiary jednego bagażnika na poziomie VW i Skody, reszta słabiej, ale oczywiste jakie 2 firmy najwięcej pkt. W tekście narzekania na wysoki tunel w 2 rzędzie w VW i Skodzie, ale punktów znów na maxa. Chwalą auta 2 czy 3 za prowadzenie, VW i Skoda jakoś tak zapomnięli opisać, ale w pkt byłby pośród najlepszych. Auto(…) robi fajne testy długodystansowe używanych aut, lecz gdy kilka niemieckiego pochodzenia ostro oberwało to jakos tak mniej ich…
      PS
      Najlepsze są „typowe wady diesli”. Robią raporty z danych dostanych od użytkowników i jest super, diesle sprawują się super i w miescie, a potem nadszedł projekt sprowadzenia Passeratti B5.5 z niemiec. :D Okazało się, że typowe są naprawy wtrysków itd. Audiku… znaczy autokult za część eksploatacyjną A3 z 2003 gen. uważa silnik… Fajnie, nie?

    • Elmot

      Te wszystkie testy są ogólnie z dupy, dopóki nie siądę i nie szurnę paru km to nie ma opcji kupna wozu. A jak już jest coś na oku, to wertuję fora i sprawdzam temat awaryjności (głównie silnika i osprzętu).

    • Naprawdę były takie sytuacje?

    • Elmot
    • Amerykański klient zadowolony. Polski nie do końca, ale to trochę z własnej winy.

    • Driggooziz

      Hę? Polski niezadowolony? A to dlaczego? Jak już to może być zazdrosny, że on nie mógł odsprzedać dobrze swojego Passata i kupić nowszego modelu lub nie dostał 40 tys zł „za nic”. Chyba nie myślisz, że polski konsument ubolewa nad tym, że jego samochód ma nieco gorszą emisję niż wynika z dokumentów, których i tak nie czytał?:D

    • kofeina

      A to akurat norma. Widziałeś kiedyś polskiego klienta, który byłby zadowolony? ;)

    • Celna uwaga ;)

    • Qba

      Warto dodać, że VW daje obecnie nawet 10 tys. Euro / 8 tys. Funtów rabatu na nowe auta przy złomowaniu starego 10 letniego diesla.

      Więc nie dziwota, że mają bardzo dobre wyniki sprzedaży.

    • LinekPark

      A mało kto o tym wspomni, przypadek…

    • regoat

      W USA to pozywają i rekompensują się za najmniejsze gówno . Choć tak naprawdę to że więcej truł ich samochód nie naraziło konsumenta bezpośrednio na nic .

    • Elmot

      Owszem, ma to swoje plusy, ale czasem pozwy ocierają się o absurd. Niemniej jednak, jeśli już VW ma płacić karę, to niech ta kara trafi do nabywców wadliwych produktów.

    • Artur Łukasz

      W Polsce temat powróci gdy będzie obowiązkowe badanie spalin.

      Będzie krzyk że mój nowy passat nie spełnia norm i nie ma przeglądu.

    • kofeina

      Mówisz o tych przypadkach, w których właściciel samochodu nie zgłosi się na akcję serwisową?

    • Artur Łukasz

      Duża część osób się nie zgłosi bo po co starym tdi jechać na serwis żeby moc ograniczyli.

    • Qba

      Te po akcji serwisowej psują się i nie spełniają parametrów technicznych.

    • kofeina

      No to szkoda, że to nie jest tak nagłośnione.

    • Qba

      Pisały tym bodaj wszystkie portale motoryzacyjne.

    • kofeina

      Co oznacza, że nie zostało to tak nagłośnione jak sam dieselgate.

    • Franz

      Ty znowu tutaj? Nie wystarczy że naklamales w sprawie rzekomo kiepskich hamulców w Golfie?

    • Qba

      A co niby nakłamałem?
      Wg testów Golf ma dłuższą drogę hamowania od Civic.

      Silniki 2.0 TDI EA-189 po przeróbce nie są zgodne ze specyfikacją techniczną i homologacją.

    • ErnestN

      Czyżby? pamięć widzę masz słabą :)
      Przestrzegam przed użytkownikiem Qba. Pisze on bzdury, często uciekając się do kłamstw. Oto niewielka tylko próbka tego co odstawia tutaj w komentarzach

      POCZĄTEK CYTATU
      33/34 Civic vs 37/36 m Golfa to nie tyle samo.

      http://www.auto-swiat.pl/te
      http://www.auto-swiat.pl/te
      KONIEC CYTATU

      Ludzie on zestawił wynik Hondy uzyskany przez poslkiego dziennikarza w Polsce z wynikiem przeprowadzonym w Niemczech w jakiejś innej procedurze. Może odnieś się do prawie 40 metrów w tym teście Hondy http://www.auto-swiat.pl/no… Także sorry ale wolę Golfa który hamuje na dystansie 37/36 metrów niż Civica który potrzebuje ponad 39,5. SUVy potrzebują mniej niż 40 metrów http://www.auto-swiat.pl/te… To długośc samochodu. Jesteś zwykłym kłamcą i oszukujesz ludzi wciskając im wierutne bzdury. Nie masz za grosz szacunku! Jesteś spalony już :E Przekażę podziękowania do Auto Świat że dzięki Tobie przestanę ich czytać

    • Greg

      Tutaj też męczycie się z użytkownikiem Qba? On jest w całym chyba internecie znany jako krętacz

    • LinekPark

      AutoBild, fajne źródło. Bardziej proniemieckiej gazety w Polsce nie ma. Nie ufam im w niczym.

    • ErnestN

      Trudno traktować go inaczej gdy u nich Civic raz hamuje na dystansie 34 metrów a innym razem potrzebuje 39 metrów. No ale według Qba który najpewniej pracuje dla nich to miarodajne testy na które sie powołuje

    • Przepraszam, nie znam tematu, ale masz może porównanie obydwu samochodów przez jedną ekipę? Najlepiej nie niemiecką ;) Warto wziąć pod uwagę to, że wypadałoby aby, rozmiar kół i waga modeli była zbliżona do siebie.

    • ErnestN

      Niestety ciężko i taki bo i tak każde auto ma inne opony co z oczywistych względów wypatrza wynik

    • Franz

      Powiem Ci qba że zostałeś zaorany i chyba jak zwykle nic nie odpiszesz albo znowu będziesz udawał głupka

    • quiros

      Nie zmeinia to faktu, ze jak tdotad VW tuiszowalo wszyteki sprawy, ale akcja serwisowa to jeden wielki przekret.

    • Elmot

      Heh, nie dość, że strona tendencyjna, to jeszcze pisze o PRZYJĘCIU wniosku jak o wyroku, a od wniosku do wyroku droga bardzo daleka.

    • Nie wiem jakie są dane, ale myślę że rzadko kto się zgłaszał, ponieważ modyfikacja pogarszała osiągi silnika, więc nie sądzę, aby ekologia zwyciężyła u właścicieli Passeratti.

  • ml0dy

    Przecietny konsument ma w du.pie caly diesel gate taka prawda.
    Sam 2msce po wybuchu afery kupilem jette, 4msce pozniej szwagierka upa a teraz znajomy t-roc’a

    • janek

      I to jest prawda ! KOnsumenta niewiele obchodzi te ich gierki , dla niego wazne jest tu i teraz , troszke moze jest to kosztem przyszlych pokolen ale kto by na to patrzyl dzisiaj.

    • Qba

      Niemiecki konsument chętnie przyjmuje 10 tys. Euro rabatu przy kupnie nowego VW.

      Widać polscy to frajerzy.

    • Qba

      Widać jesteście frajerami, skoro nie chcieliście po kilkadziesiąt tys zł odszkodowania

    • ErnestN

      UWAGA! Przestrzegam przed użytkownikiem Qba. Pisze on bzdury, często uciekając się do kłamstw. Oto niewielka tylko próbka tego co odstawia tutaj w komentarzach

      POCZĄTEK CYTATU
      33/34 Civic vs 37/36 m Golfa to nie tyle samo.

      http://www.auto-swiat.pl/te
      http://www.auto-swiat.pl/te
      KONIEC CYTATU

      Ludzie on zestawił wynik Hondy uzyskany przez poslkiego dziennikarza w Polsce z wynikiem przeprowadzonym w Niemczech w jakiejś innej procedurze. Może odnieś się do prawie 40 metrów w tym teście Hondy http://www.auto-swiat.pl/no… Także sorry ale wolę Golfa który hamuje na dystansie 37/36 metrów niż Civica który potrzebuje ponad 39,5. SUVy potrzebują mniej niż 40 metrów http://www.auto-swiat.pl/te… To długość samochodu. Jesteś zwykłym kłamcą i oszukujesz ludzi wciskając im wierutne bzdury. Nie masz za grosz szacunku! Jesteś spalony już :E Przekażę podziękowania do Auto Świat że dzięki Tobie przestanę ich czytać

    • quiros
    • LinekPark

      I to źródło-ściek w kwestii motoryzacji. Te złe włoskie i francuskie diesle nadal radzą sobie w miastach, a w TDI normalną rzeczą są wtryski padające przed 300 tys km i pisemka uznają to za normę, bo tak jest w TDI. Nawet mimo, że obie główne na rynku tygodniki motoryzacyjne opisują co jakiś czas raporty z eksploatacji różnych aut i inne diesle biją te od VAGa w tych raportach… Obecnie poprawione 1.5 DCi to silnik lepszy od 1.6 tdi. 2.0 HDI to już jednostka wyraźnie lepsza od 1.9tdi PD, ba te na pompie zdają się być tej samej trwałości, a kultura pracy w tdi nie występuje. A i tak w autobildzie i mu podobnych przeczytasz co innego, dawno już ich porzuciłem i nawet nie zaglądam.

    • Stary, piszesz to drugi raz – nie wiem czy to krucjata przeciwko Qbie, czy może wyznanie miłości dla VW :)

    • ErnestN

      Mam gdzieś czy VW jest spoko czy nie. To krucjata przeciwko Qbie bo wciska banialuki na każdym kroku. Jak widzisz punktuję go za rzekomwe 10 tys Euro jakie VW dorzuca gdy oddasz mu starego diesla. Weź Paska B5 z poprzedniego tysiąclecia i zapytaj ich czy dadzą Ci 10 tysięcy Euro….. No właśnie, nie dadzą bo to auto nie jest tyle warte, ale on nie napisze że to chodzi o „do 10 tysięcy”

    • Szczerze mówiąc, to samym dieselgate się nie przejąłem z dwóch powodów – diesle mnie nie interesują, a benzyny w VW są albo słabe, albo mają wady fabryczne i palą oleju prawie tyle samo co paliwa ;)
      Ja zaufania do nich nie mam – to że dieselgate wyszło na jaw to nie znaczy, że oszukali pierwszy raz i tylko w tej sprawie – po prostu tym razem ich złapano. I co najlepsze – gdyby nie USA, to by nie wyszło to, ani potem sprawa z Audi.

    • LinekPark

      Kult i tak nie osłabnie, w naszym pięknym kraju ta firma leży na jednej półce z Bogiem.

  • Wielkie_Nieba

    W takich aferach chodzi tylko o zavhwianie kursem akcji. Mądrzy inwestorzy i ci, którzy to zorganizowali wchodzą w domłku i liczą zyski. To samo było z CDP niedawno.

  • Driggooziz

    W tym jest naprawdę coś dziwnego? Szumne „bojkoty internetowe” rzadko kiedy odnoszą jakikolwiek skutek. Do tego dieselgate w żadnym wypadku nie wpłynął negatywnie na klientów. Powiedziałbym, że wpłynął wręcz pozytywnie – „dobra firma, nie chowa się jak coś zepsuje, tylko dostałem sowitą rekompensatę, następne auto też będzie od Volkswagena”. Nie była to jakaś wada wpływająca na bezpieczeństwo, więc generalnie ludzie mają to w głębokim poważaniu.

    • Qba

      Szczególnie, że VW daje trraz 10 tys Euro rabatu na kupno nowego auta przy złomowaniu starego 10 letniego diesla

    • ErnestN

      I znowu kłamstwa w wykonaniu tego użytkownika. Już raz wyszło szydło z worka https://uploads.disquscdn.com/images/fd0d9bce83067755a9b29d99b9d022886b7f53eb1bc379f151a0e9b2fb4dd42c.jpg że w rzeczywistości te 10 tys Euro jest w rzeczywistości „do 10 tys”, ale Qba oczywiście kłamie, więc nie należy go słuchać. Warto też spojrzeć na mój komentarz wyżej

    • LinekPark

      Czy pomylił kwoty? Czy podał, że ponad 10? Nie!
      Nie wiem, czy pracujesz dla VAGa, czy AutoBlid, ale skończ propagandę, bo najwięcej ośmieszasz się ty.

    • ErnestN

      Odstosunkuj się ode mnie. Jesli koleś pisze że w VW dostaniesz 10 tysięcy Euro rabatu to ściemnia, bo jest to ściema co łatwo sprawdzić. A wszystko zaczęło się tutaj: http://antyweb.pl/opel-astra-test/ gdzie pisał o tym że Astra jest kiepska bo nie ma silników powyżej 200 KM nawet jeśli i tak byś kupił słabego diesla lub benzynę ~150KM, argumentował to też tym że na Golfa dostajesz 10 tys Euro rabatu (później poprawił posta). Zobacz, w tym wątku też pisze że dostajesz 10 tysięcy Euro rabatu, a to chyba różnica że dostaniesz 10 albo że dostasniesz do 10 tysięcy, co nie? Bzdury też zaczął wypisywać w sprawie standardowego wyposażenia Civica. Więc przy Astrze Golf był spoko bo rabaty bo to i tamto, a przy teście Golfa wypisywał że Astra jest lepsza. Totalnie ośmieszył się właśnie tym poiwoływaniem na testy auto świata dla którego najpewniej pracuje z których rzekomo ma wynikać że Civic lepiej hamuje niż Golf podczas gdy sam AŚ nie może zdecydować się czy Civic chamuje na dystansie 34 czy 39 metrów. Gość ściemnia i wprowadza w błąd na każdym kroku

  • Daniel

    A dlaczego nie mieliby notować rekordów? Nowe VW technologicznie na najwyższym poziomie, świetne silniki benzynowe – szczególnie 2.0 TSI – po lekkiej modyfikacji 400 koni, Haldex 5 generacji, DSG. Cenowo też OK wychodzą – jeżeli chodzi o stosunek jakość do ceny.

    • Qba

      Szczególnie że VW daje 10 tys Euro rabatu na kupno nowego auta przy złomowaniu starego 10 letniego diesla

    • ErnestN

      Nie wierz w nic co pisze ten kłamca Qba. Zobacz wczesniejsze posty i sam zweryfikuj ile rabatu możesz dostać od VW
      Za to w pełni zgadzam się z Twoim postem :)

    • LinekPark

      DSG po 200 tys km wymaga remontu. Napęd jest daleko za starym, nie ta wytrzymałość. W nazwie tego napędu literkę 2 i 3 zastępują w języku potocznym literki odpowiednio u i j nie bez przyczyny.

    • Daniel

      Sąsiad powiedział bo ma passata 1.9 tdi z oryginalnym przebiegiem 190 000?

    • LinekPark

      Co?! Już po tonie wypowiedzi odrzucam możliwość dyskusji z tobą, szkoda mi nerw, by tłumaczyć to, co jest do wywnioskowania gdy ktoś obserwuje motoryzację dłużej niż tydzień.

    • Daniel

      Przejeździłem trochę km różnymi samochodami i nie potwierdzam tego co piszesz.

    • Elmot

      Nie do końca. Faktem jest, że starsze skrzynie DSG z połączeniem z 2 litrowym TDI to było proszenie się o kłopoty, ale obecnie nie miałbym oporów przed DSG z 2 litrami nawet w wersji GTD albo najmocniejszym Alltrackiem. Dość mocno grzebałem w temacie, bo rozważałem wersję z DSG (finalnie manual).

    • Qba

      DSG w GTD szarpie przy redukcji

    • LinekPark

      To VW, tak nie wolno mówić. =D
      Z Xiaomi robi się dziś podobny ideał, ale to już inna historia..

    • Qba

      Ten VW musi odkupić auta z silnikami TDI od klientów

    • ErnestN

      Na zamierzasz prostować kłamstw które serwujesz?

  • „Czasem słyszę, że największą karą dla firmy, która oszuka klientów, będzie ich odejście – wybiorą konkurencję”
    tyle, że firma nie oszukała klientów, a agencje rządowe

  • VW.

    Czy wie ktoś może o jakich silnikach teraz afera jest???

  • Jerzy Koza

    A co mnie jako konsumenta ma to obchodzić, homologacja to problem producenta i finalnie w Polsce na jej niezgodności nic nie tracę. A wartość aut VAG jakoś nie spadła… #smuteczek

    • Qba

      Tracisz przez większy spadek wartości auta i brak możliwości zarejestrowania auta

    • ErnestN

      Kłamco nie odpisujesz już na ściemę którą kleisz w innych komentarzach?

    • Jerzy Koza

      W Polsce?

    • Qba
    • Jerzy Koza

      Lepiej zejdź na ziemię, bo upadki z dużych wysokości bywają bolesne. Z resztą nie bez powodu jest zapis, że prawo nie działa wstecz, chociaż w tym wypadku manipulacje mogą być podstawą do cofnięcia decyzji, aczkolwiek gdyby zaczęli cofać homologację jakiejś grupie aut, to oczywistym następstwem byłoby cofnięcie jej wszystkim pojazdom, co się nie mieszczą w zakresie dla danej homologacji, a efekt byłby taki, że z dnia na dzień 90% pojazdów nadawałoby się na złom. Poza tym 5 letnie auto, nawet z tym konkretnymi 3.0 tdi i tak ma czyszcze spaliny niż 15 letnie, spełniające euro 3, do dlaczego na podstawie argumentacji wokół czystości spalin ich też nie zezłomować? Co przy naszym systemie prawnym jest dosyć skomplikowane, w przeciwieństwie do systemu zwyczajowego (USA).

    • Qba

      Ale tutaj nie ma mowy o działaniu wstecz.
      Producent wycofuje homologację dla danego modelu silnika z tegoroczną datą.

  • regoat

    No VW oszukiwali urzędy w krajach w których były robione badania , a nie konsumentów .

    • Qba

      Konsumentów też sprzedając im auta niezgodne ze specyfikacją

    • ErnestN

      Napisz jak to jest z matrycowymi adaptacyjnymi reflektorami w Civicu które twoim zdaniem są w standardzie. A może chcesz ciągnąć temat rzekomego rabatu w wysokości 10 tysięcy Euro za Golfa IV TDI? Dlaczego tak okłamujesz?

  • Morski Morświn

    No to premia i awans temu co wpadł na tak genialny pomysł aby fałszować wyniki…

  • ahhhha

    jakby wstawic Fapple zamiast Vw wyszloby na to samo…

  • Lobuzer

    Robicie reklamę całej grupy VW, a teraz zdziwienie. Zamiast piętnować piszecie jakie to nowe VW Audi i Skody są idealne. No i na koniec „Prawdziwą karą, jasnym sygnałem dla wszystkich, byłby odpływ klientów: bo nie chcemy być oszukiwani.” Co za hipokryzja…

  • jack_0b

    A kogo obchodzi zwiększona emisja spalin w skali makro? Kto tym się kieruje przy zakupie nowego samochudu? Pewnie tylko grastka ludzi, dla większości liczą się pieniądze jakie musi wydać a VW w ramach tej afery oferował spore promocje na największych rynkach i to zrobiło robotę

  • Roman Rarog

    Nawiązując do tytułu – ludzie to mają w d…
    Oszukiwali? Jak się robi nierealne normy to wszyscy będą kombinować – moze sie okazac ze liczyli sie z karami i był to nizszy koszt alternatywny.

    Jesli kogoś tak martwi srodowisko to niech się nie rozmnaża – ludzi i tak jest za dużo, a planeta odpocznie.

  • 2099

    Po prostu wieśniacy zainteresowani posiadaniem Passeratti w dupie mają co się dzieje na świecie, informacja dnia jest spadająca cena 1.9 TDI z 2005 r. I jeżdżą dieslem bo taniej. Wiem bo mam.

  • Przemek Piotrowski

    A tak naprawdę ilu procent ą klientów ww przeszkadzał problem z ekologią ? Najwięcej zielonym. To jak skończyła się ta afera wyraźnie daje znać że znakomita większości ma to gdzieś.