65

Uterenowione kombi zamiast SUV-a? Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain kontra Volvo V90 Cross Country

Uterenowione kombi to pomysł na połączenie bardzo funkcjonalnego nadwozia z dzielnością w lekkim terenie. Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain to całkowicie nowy gracz w tym segmencie. Volvo V90 Cross Country to również świeże auto, ale szwedzki producent ma znacznie dłuższe doświadczenie w produkcji tego typu aut: XC70 zapewne wielu zainteresowanym jest doskonale znane. Zapraszam na bezpośrednie porównanie tych dwóch samochodów.

Nie da się ukryć, że uterenowione kombi to samochody niszowe. Takie Audi A6 Allroad stanowi zaledwie kilka procent ogólnej sprzedaży A6. Nie pomaga też to, że stosunkowo niewielu producentów oferuje tego typu samochody. A jeszcze mniej znajdziemy ich w segmencie aut premium. BMW nie ma takiego modelu, podobnie jak Jaguar czy Lexus. Niewątpliwie SUV-y cieszą się większym zainteresowaniem i to pomimo zauważalnie wyższej ceny. Inni producenci jednak się nie zrażają, bo Audi nieco ponad rok temu pokazało aktualny model A4 allroad quattro, nieco później do rywalizacji dołączył Mercedes z Klasą E All-Terrain, a Volvo uzupełniło ofertę o wspomniane V90 Cross Country (pierwsza jazda tym samochodem). Dlaczego? Powodem najpewniej jest to, że wciąż są klienci, którzy oczekują wysokiej funkcjonalności z delikatnie podniesionym podwoziem dla zwiększenia dzielności terenowej. Dodajmy, że nie byle jakiej, bo wszystkie te auta są wyposażone w napęd na cztery koła.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain z przodu

Volvo V90 Cross Country AWD z przodu

W dzisiejszym porównaniu udział wezmą dwa auta: Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain 220 d 4Matic oraz Volvo V90 Cross Country D5 AWD. Są to nowi gracze na rynku. W porównaniu zabraknie ich największego rywala: Audi A6 Allroad, który jest już stosunkowo starym modelem, co widać szczególnie w obszarze nowych rozwiązań z zakresu wsparcia kierowcy. Jeździłem jednak tym samochodem, więc od czasu do czasu będę się do niego odnosił.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain z tyłu

Volvo V90 Cross Country AWD z tyłu

Uterenowione kombi powinno mieć napęd na cztery koła i podwyższony prześwit

Pod względem zawieszenia Mercedes Klasy E All-Terrain dosyć mocno różni się od Volvo V90 Cross Country. Ten pierwszy korzysta z pneumatycznego i regulowanego zawieszenia (seryjnie), które można regulować w całkiem dużym zakresie: od 121 do 156 mm, przy czym najwyższe ustawienie (All Terrain) jest dostępne wyłącznie do prędkości 35 km/h. Po jej przekroczeniu Mercedes obniża się o 20 mm. Względem standardowej Klasy E w wersji Kombi, All-Terrain jest wyższy o 29 mm. Seryjny napęd 4Matic na cztery koła ma charakter stały i ma delikatnie nadsterowną charakterystykę.

Volvo V90 Cross Country korzysta ze standardowego zawieszenia (sprężyny + amortyzatory), przy czym te ostatnie mogą mieć regulowaną twardość tłumienia. Prześwit samochodu jest stały i wynosi oszałamiające 210 mm! To nie tylko więcej niż ma Mercedes, to więcej niż wiele SUV-ów, o Crossoverach nie wspominając. Opcjonalnie Cross Country może być wyposażone w pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, którego zadaniem jest utrzymywanie stałego prześwitu niezależnie od załadowania bagażnika. Napęd na cztery koła, który w wersji V90 Cross Country jest seryjny, korzysta ze sprzęgła wielopłytkowego, które dołącza koła tylne. W trybie Offroad jest jednak stale spięte. W pewnych sytuacjach, bardzo wyjątkowych, daje się odczuć niewielką zwłokę w dołączaniu napędu, ale są to bardzo, bardzo rzadkie sytuacje. Charakterystyka jest raczej podsterowna – typowo dla większości nowych aut.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain regulowany prześwit zawieszenia

Volvo V90 Cross Country AWD - duży prześwit zawieszenia

Na tym tle Audi A6 Allroad wypada gdzieś pośrodku, bo jego prześwit wynosi od 125 do 185 mm. Zawieszenie, podobnie jak w Mercedesie jest pneumatyczne, a napęd na cztery koła – quattro – korzysta z centralnego mechanizmu różnicowego Torsen.

Niewątpliwie obydwa samochody pozwolą bezproblemowo jechać polną drogą, poradzą sobie również w lżejszym terenie, typu podmokła łąka, ale ze względu na większy prześwit to w Volvo będziemy się mniej martwili o to czy nie zaczepimy podwoziem np. o wystający korzeń czy kamień.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain offroad

Volvo V90 Cross Country AWD offroad

Napęd: silniki i skrzynie biegów

Obydwa samochody napędzane są przez 2-litrowe diesle. Jednostka 220 d w Mercedes-Benz Klasy All-Terrain oferuje 143 kW (194 KM) i 400 Nm. Sparowana jest z wprost rewelacyjną skrzynią biegów 9G-Tronic, która cechuje się wzorowymi wręcz manierami w trybie komfortowym i pożądanym, dynamicznym zacięciem w trybie sportowym. Do 100 km/h auto potrzebuje około 8 sekund, zaś do 140 km/h blisko 15:

Zużycie paliwa jest bardzo niskie – w zasadzie wiodące w klasie. W mieście można spokojnie „zejść” poniżej 7l/100 km, podobnie jak na autostradzie. Spokojna jazda trasą zwróci z kolei wynik nieco powyżej 4 l/100 km. To naprawdę świetne rezultaty:

Co ważne, zespół napędowy wyraźnie zachęca do dynamicznej jazdy w trybie sportowym – skrzynia biegów podbija obroty podczas agresywnego hamowania by przy wyjściu z zakrętu dostępny był odpowiedni poziom mocy.

Volvo V90 Cross Country AWD z silnikiem D5

Volvo V90 Cross Country D5 AWD oferuje większą moc: 173 kW (235 KM) i wyższy moment obrotowy: 480 Nm. Silnik ten wyposażony jest w technikę Power Puls – dodatkowy zbiornik sprężonego powietrza, które zostaje wstrzyknięte do komór silnika w chwili nagłego wciśnięcia pedału przyspieszenia – eliminuje to efekt turbo-dziury. To naprawdę świetne rozwiązanie, które znacząco poprawia charakterystykę działania silnika. Przewagę mocy względem Mercedesa widać jednak dopiero po przekroczeniu 140 km/h i podczas agresywnego przyspieszenia z 60 czy 70 km/h:

8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów ma zdecydowanie komfortowe nastawy. Generalnie nie czuć zmian przełożeń, a samo ich dobieranie podczas spokojnej jazdy jest bardzo dobre. Cierpi jednak na tym dynamiczna jazda. Gdy chcemy nieco mocniej przyspieszyć, a dotychczas jechaliśmy ze stałą prędkością np. 80 km/h, często zdarza się odczuwalna zwłoka skrzyni biegów, po której następuje mocny „kopniak w plecy”. Obiektywnie nie jest to duży problem, ale po przejściu z Mercedesa do Volvo przeszkadzało mi to. Apetyt 4-cylindrowego silnika Volvo jest zauważalnie większy: o około 1 l/100 km w większości sytuacji:

Warto też dodać, że obydwa zespoły napędowe są bardzo dobrze wyciszone, ale nieco lepiej wypada tutaj Mercedes, choć subiektywnie dźwięk jednostki Volvo jest mniej „klekoczący”.

Jak jeździ uterenowione kombi?

Uterenowione kombi musi sprawdzać się w wielu sytuacjach. Z jednej strony musi zapewnić dzielność w lekkim terenie, a z drugiej często będzie służyło do transportu na dłuższym dystansie autostradą czy drogami krajowymi. Wówczas pewność prowadzenia przy wysokich prędkościach, a więc pierwiastek sportowy jest wysoce pożądany.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain - świetna trakcja

Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain bazuje na naprawdę dopracowanej pod względem prowadzenia Klasie E. Wyższy prześwit oczywiście wpływa nieco na skłonność do przechyłów w zakrętach, ale w ustawieniu sportowym (m.in. obniżone i utwardzone zawieszenie) Mercedes wciąż prowadzi się bardzo dobrze: pewnie i stabilnie z bardzo komunikatywnym i bezpośrednim układem kierowniczym. Szczególnie ten ostatni element jest istotny, bo jego przełożenie jest znacznie bardziej sportowe niż w Volvo. Jednocześnie w trybie komfortowym trudno narzekać na skuteczność eliminacji nierówności na drodze: to oczywiście zasługa pneumatycznego zawieszenia.

Volvo V90 Cross Country AWD - zachowanie na drodze

V90 Cross Country oferuje poziom resorowania gdzieś pomiędzy ustawieniem komfortowym, a sportowym w Klasie E All-Terrain. Czuć, że jedzie się „na szczudłach”. Wciąż zachowanie samochodu jest bardzo pewne, bezpieczne i w pełni przewidywalne, ale auto jest zauważalnie bardziej podsterowne. Jednocześnie mniej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego powoduje, że w ciasnych zakrętach trzeba się namachać rękami. Na eliminację nierówności nie ma co jednak narzekać: to również bardzo wysoki poziom.

Obydwa samochody mają bardzo skuteczne układy hamulcowe, które nie „puchną” przy szybszej jeździe. Znowu: nieco więcej sportowego wyczucia daje Mercedes, ale to symboliczne różnice.

Volvo V90 Cross Country AWD - hamulce

Zaawansowane systemy wsparcia kierowcy

Zarówno Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain jak i Volvo V90 Cross Country AWD oferują maksymalny zestaw asystentów wpierających kierowcę i poprawiających bezpieczeństwo podróżowania, które znamy już ze „zwykłej” Klasy E oraz Volvo S90/V90 czy XC90 i XC60. Ponieważ jest to temat bardzo rozległy, to po szczegóły zapraszam do moich wcześniejszych publikacji:

1. Adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu, asystent jazdy w korku:

Obydwa samochody realizują te funkcje bardzo dobrze, ale nieco lepiej radzi sobie z nimi Mercedes, który pozwala na dłuższą jazdę „bez trzymanki”, a także szybciej i skuteczniej wykrywa właściwy tor jazdy. Dodatkowo: Pilot Assist w Volvo działa tylko do prędkości 140 km/h, co dla niektórych może stanowić pewną wadę, szczególnie jeśli będą chcieli się wybrać za naszą zachodnią granicę.

2. Adaptacyjne reflektory:

Opcjonalne, adaptacyjne reflektory bez dwóch zdań działają lepiej w Klasie E All-Terrain. Dokładniej wycinają inne pojazdy, szybciej reagują na sytuacje na drodze. Nie znaczy to, że w Volvo działają one źle czy niewystarczająco: wręcz przeciwnie. Po prostu Multibeam LED są w tej klasie najlepsze.

3. Unikanie ewentualnej kolizji i wykrywanie pieszych

Obydwa samochody wyposażone są w systemy zapobiegające kolizji w różnych scenariuszach. Najważniejszym jest oczywiście ewentualny najazd na poprzedzający samochód, ale także przygotowanie pasażerów na uderzenie z tyłu czy próba uniknięcia potrącenia pieszego.

Zarówno Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain jak i Volvo V90 Cross Country realizują te funkcje wręcz wzorowo ostrzegając o potencjalnym ryzyku i w razie braku wystarczającej reakcji ze strony kierowcy samodzielnie interweniując w pokładowe systemy, m.in. układ hamulcowy. Pewną ciekawostką jest asystent awaryjnego zatrzymania w razie gdyby kierowca zasnął lub zasłabł za kierownicą, który jest w Mercedesie:

Niewątpliwie jednak w obydwu samochodach kierowca jak i jego pasażerowie mogą czuć się bardzo bezpiecznie, bo oferowane rozwiązania są na naprawdę najwyższym poziomie i wspomniane na początku materiału Audi A6 Allroad nie jest w stanie im dorównać – jest nawet bardzo daleko za nimi. Audi co prawda oferuje porównywalny zestaw systemów bezpieczeństwa, m.in. w Audi Q5, Q7 czy w A4 allroad quattro, ale nie w A6 Allroad właśnie.

4. Półautomatyczne lub niemal autonomiczne parkowanie

Bez dwóch zdań Mercedes oferuje bardziej zaawansowany system parkowania: po pierwsze skuteczniej wykrywa wolne miejsca, dokładniej w nie wjeżdża i nie trzeba operować gazem czy hamulcem. To oczywiście nie ma większego znaczenia dla osób doświadczonych i radzących sobie z samodzielnym parkowaniem, ale dla innych może to być istotne :)

Mercedesem można także zaparkować zdalnie, parując wcześniej telefon z systemem pokładowym samochodu. Pozwala to na wprowadzenie auta w naprawdę ciasną lukę parkingową. System umożliwia także zdalny wyjazd.

Obydwa samochody ostrzegają także o ruchu poprzecznym podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego:

Przy okazji zaprezentowane tutaj zostały kamery 360 stopni, które są dostępne w obydwu autach. Zapewniają one świetną jakość i zdecydowanie poprawiają precyzję manewrów na parkingu.

Uterenowione kombi we wnętrzu

Mówimy o dużych samochodach premium z segmentu E. W środku powinno być więc mnóstwo miejsca, a jakość użytych elementów nie powinna budzić jakichkolwiek wątpliwości. I tak też jest w istocie… poza drobnymi szczegółami. Istotnie przestrzeń dla czwórki pasażerów jest mnóstwo: zarówno z przodu jak i z tyłu. Nawet bardzo wysokie osoby, o wzroście 2 m, zasiądą w tych samochodach bardzo wygodnie na świetnie wykonanych fotelach. Piątej osobie będzie przeszkadzał tunel środkowy, który w obydwu konstrukcjach jest bardzo duży. Różnice między samochodami są raczej subiektywne: estetycznie bardziej podoba mi się wykończenie foteli Volvo, ale lepiej siedziało mi się w Mercedesie. Kształt i dopasowanie do ciała foteli to sprawa bardzo indywidualna – w obydwu przypadkach mówimy o bardzo ergonomicznych konstrukcjach. Możliwości regulacji przednich foteli (wraz z pamięcią ustawień) są ogromne zarówno w Klasie E AT jak i w V90 CC.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain - wnętrze

Volvo V90 Cross Country AWD - wnętrze

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain fotel kierowcy
Volvo V90 Cross Country AWD fotel kierowcy

Jeśli chodzi o jakość wykończenia, to na pierwszy rzut oka lepiej wygląda Volvo: surowy styl i świetnie wkomponowane dodatki takie jak dotykowy ekran czy przełącznik trybów jazdy. Z kolei w dotyku nieco bardziej odpowiadał mi Mercedes, choć duża tafla z dwoma ekranami wygląda trochę jakby była doklejona pod koniec projektowania tego auta. W dodatku w Klasie E znajdziemy sporo elementów wykonanych z błyszczącego plastiku, tzw. „piano black”, który niesamowicie szybko zbiera odciski palców i łatwo się rysuje. Na szczęście można go zmienić (niestety za dopłatą) na matowe drewno topoli lub jesionowe. Wątpliwości budzi także listwa, w której zamontowane są wyloty systemu klimatyzacji – potrafi zaskrzypieć gdy się ją mocniej naciska. Na tego typu wpadkę Volvo V90 Cross Country sobie nie pozwala.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain - kokpit

Volvo V90 Cross Country AWD - konsola centralna

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain kierownica

Volvo V90 Cross Country AWD kierownica

Kierownice są świetnie wykonane i bardzo dobrze leżą w dłoniach. Subiektywnie nieco bardziej odpowiada mi ta z Mercedesa, ale to raczej sprawa indywidualna. Regulacja kolumny kierowniczej jest bardzo duża – w zupełności wystarczająca nawet dla bardzo wysokich osób.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain tylna kanapa

Volvo V90 Cross Country AWD tylna kanapa

System multimedialny i obsługa komputera pokładowego poza pewnymi detalami są bardziej intuicyjne w Volvo, aczkolwiek obecność fizycznego joysticka w Mercedesie wraz z możliwością obsługi ekranu z multimediami bezpośrednio z poziomu kierownicy to duża przewaga Klasy E.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain jakość wykonania

Volvo V90 Cross Country AWD jakość wykonania

Systemy audio w obydwu samochodach oferują naprawdę wysoki poziom. Nie podejmuję się jednak ich bezpośredniego porównania. Moje preferencje niekoniecznie muszą mieć obiektywne podstawy.

Jeśli chodzi o bagażniki, to w obydwu przypadkach są one przepastne, dosłownie. 560 l w Volvo V90 Cross Country oraz 670 l w Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain pozwalają zmieścić w środku naprawdę sporo. Po złożeniu tylnych oparć (możliwe za pomocą przycisku bezpośrednio z bagażnika) pojemność rośnie do – odpowiednio – 1526 l oraz 1820 l. Również ładowność stoi na bardzo wysokim poziomie: 550 kg dla Volvo oraz 670 kg dla Mercedesa.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain bagażnik

Volvo V90 Cross Country AWD bagażnik

Volvo V90 Cross Country AWD bagażnik

Volvo V90 Cross Country AWD bagażnik

Ceny uterenowionych kombi

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain 220 d startuje od kwoty 251 tys. zł. Dostępna jest (wreszcie!) mocniejsza wersja – E 350 d 4Matic All-Terrain o mocy 190 kW (258 KM), ale jest sporo droższa bo wyceniona została na 325 500 zł (wyższa akcyza). Skupmy się jednak na 2-litrowym dieslu. Niemalże maksymalnie doposażone auto – z wszystkimi opisanymi wyżej systemami, z komfortowymi fotelami, 3-strefową klimatyzacją, zaawansowaną nawigacją itd. – kosztuje około 367 tys. zł.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain z tyłu

Volvo V90 Cross Country AWD z tyłu

Volvo V90 Cross Country AWD offroad

Volvo V90 Cross Country D4 AWD z 6-stopniową skrzynią manualną startuje od 232 300 zł, ale za wersję z „automatem” (seryjny w Mercedesie) trzeba będzie zapłacić blisko 242 tys. zł. W standardzie otrzymujemy jednak nieco więcej niż w przypadku Mercedesa, bo np. nie trzeba dopłacać za adaptacyjny tempomat. Różnica między D4 (190 KM) a D5 (235 KM) wynosi nieco ponad 11 tys. zł, będę więc bazował na wersji D4 jako bliższej pod względem mocy do E 220 d. Niemal maksymalnie doposażona wersja – z wszystkimi wyżej omawianymi systemami i możliwie najbardziej zbliżona do konfiguracji Klasy E All-Terrain – kosztuje 346 tys. zł. Z silnikiem D5: 357 tys. zł. Jest więc nieco taniej niż w Mercedesie.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain uterenowiona stylistyka

Volvo V90 Cross Country AWD poza utwardzoną drogą

Podsumowanie

Choć ogólny przepis na uterenowione kombi jest podobny, to jednak Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain pod wieloma względami różni się od swojego rywala: Volvo V90 Cross Country. Mercedes ma bardziej sportowe aspiracje, jest lepiej wyposażony w asystentów wsparcia kierowcy, oferuje niższe zużycie paliwa, a także ma przestronniejszy bagażnik. Niestety ma wyraźnie mniejszy prześwit, a paleta silników jest mocno ograniczona (dwa diesle w porównaniu z 4 różnymi silnikami, w tym dwoma benzynami w V90 CC). Volvo jest także nieco tańsze – o kilka procent. Osobiście z tych dwóch wybrałbym Mercedesa właśnie z powodu bardziej sportowego charakteru, oszczędniejszego silnika i systemów wsparcia, które działają w szerszym zakresie. Końcowy wybór jest jednak sprawą dosyć indywidualną również z tego względu, że poszczególne marki prowadzą odmienną politykę rabatów.

Mercedes-Benz Klasy E 4Matic All-Terrain poza utwardzoną drogą

Volvo V90 Cross Country AWD poza utwardzoną drogą

Volvo V90 Cross Country AWD D5

  • Harry

    Pięknie wygląda Volvo w środku ale już teraz widać brud. Jak to będzie wyglądało po dwóch latach używania?

    • Tomek

      Skóra w Mercedesie na pewno przeżyje 2x więcej niż w Volvo. W nowych Volvo jest super miękka w dotyku ale przetarte boczki przy przebiegach 40k km to niestety norma. Jedyna rada to kupić przy zakupie samochodu dedykowane środki Volvo do impregnacji skór, zatrzymać dowód zakupu żeby później serwis nie zarzucił braku odpowiedniej pielęgnacji przy reklamacji. Zresztą teraz wszystkie te skóry w samochodach to z plastikowych świń są robione ;).

    • Adi

      Też mam wrażenie że w Volvo szybko się zużyje. Już na zdjęciach nie wygląda to najlepiej

    • Krzysztof Szmergiel

      Jak Volvo, to tylko tapicerka o podwyższonej trwałości. Nie przepadam za zapachem skóry, a i w dotyku przyjemniejszam oraz lepiej trzyma przy dynamicznej jeździe. Może być ze skórzanymi wstawkami. Po 8 latach fotele wyglądają jak pierwszego dnia. To samo jeżeli chodzi o twardość.

    • Hałas

      Czterdzieści tysięcy kilometrów to norma jak jeździsz na codzień w jeansach z ćwiekami na pupie ;-)

    • Chimera

      Volvo ma jasne skóry, Mercedes brązowe, więc nie za bardzo moim zdaniem jest tu sens porównywać. Jak będzie wyglądało ? Tak jak na to pozwoli sobie właściciel.

  • ErnestN

    Rozsądek przemawia za Mercedesem, szczególnie jeśli można mieć wersje z silnikiem V6

    • KrisK

      A6 Allroad jest dostępne tylko z V6 TDI

    • Gruby81

      Masz też staly napęd AWD a nie Haldexa

    • Bober

      Wydaje mi się że w Polsce diesel 2l wystarczy te prawie 200 koni wystarczą do szybkiej jazdy

    • Muszyniak

      Powiedz mi ilu, kupi tego z silnikiem V6 ? Garstka. Jeżeli chodzi o Mercedesa w 2016 roku to 68 % sprzedaży klasy E stanowiła sprzedaż 220 d. Nie sądzę, by w tej kwestii coś się zmieniło :)

  • Luke

    Zaraz znajdzie się ktoś kto napisze że w. Polsce tempomat na ponad 140 nie jest potrzebny :)

    • KrisK

      Raczej nie będziesz jechał z wyższą prędkością z tempomatem?

  • Capri

    Po słowach

    Audi nieco ponad rok temu pokazało model A4 allroad quattro

    przestałem czytać. Chłopie… A4 AllRoad jest na rynku od kilku lat. Zrób chociaż minimalny research, w temacie o którym chcesz pisać.

    • Tomasz Niechaj

      Chodzi o aktualny model kolego. Zobacz jak jest zapisana nazwa. Nawet jest link do testu tego auta.

  • YY

    Hmmm… czy SUV w ogóle jest autem terenowym czy też przerośniętym miejskim? :)

    • Robert M

      Przerośniętym miejskim. Ale te dwa nie należą przecież do kategorii SUV.

    • YY

      SUV jest w tytule :D

    • Adi

      SUV to podniesione auto, często wykorzystuje napęd 4×4.nie musí umieć wjechać w głęboki teren bi opony ma na asfalt

  • Morski Morświn

    Wybrałbym volvo bo mercedesy gniją podobno do tego nie uśmiecha mi się finansować maklerę

    • Greg

      To już dawno nieprawda.

  • Andrzej Śliwa

    Te auta są bardzo uniwersalne i naprawdę są warte swoich pieniędzy ale z modą na SUV raczej nie wygrają

    • Adi

      Jeszcze zobaczysz że BMW zrobi takie auto :)

    • Rock

      Wątpliwe. X1 jest niemalże takim autem, a mają jeszcze Mini

    • Bober

      Gdy się porówna spalanie to kombi są dużo lepsze

  • Adi

    Konkret porównanie. Ciekawi mnie co pokaże Audi w przyszłym roku z A6. Ti powinien być killer

    • Rock

      Już w tym roku ma być nowe A6. Chyba jeszcze kac sylwestrowy cię trzyma :)

    • KrisK

      W nowe A6 wrzucą pewnie prawie wszystko co jest teraz w A8

  • Szymon Wilczyński

    Jakoś wolę Subaru Outback. Nie odmawiam Mercowi, Audi i Volvo luksusu, ale jednak co s-awd to s-awd, jeśli oczywiście mówimy o uterenowionych kombi. A jak się weźmie pod uwagę cenę to już w ogóle nie ma o czym dyskutować.

    • Adi

      Symmetrical AWD to głównie marketing. Bo silnik jest w linii że skrzynią I wałem….. Dokładnie tak samo jak w Audi czy Mercedesie Sprawdź jak ten napęd działa z automatem

    • Szymon Wilczyński

      Nie kieruję się marketingiem, tylko 10 letnim doświadczeniem z Subaru (tylko automaty, Legacy i Outback). Nie chcę wywoływać gównoburzy, to są po prostu inne technologie napędu awd, a ja wolę jedną z nich, ale argument ceny jest nie do pobicia :)

    • Rock

      Kolega ma akurat rację. S-AWD z automatem to napęd dołączany, coś na poziomie haldexa

    • Szymon Wilczyński

      Żadne Subaru z S-AWD nie ma dołączanego napędu, litości.

      Automaty tak jak manuale mają stały napęd na obie osie, jedyne co to sprzęgło hydrauliczne reguluje rozkład napędu pomiędzy osiami, przy czym na pierwszym biegu to jest zawsze 50/50, potem już zależy. W moim Outbacku to jest 45/55 (silnik 3.0 i pięciobiegowy automat).

    • ErnestN

      No właśnie masz sprzęgło a nie centralny dyferencjał jak w manualu, poczytaj https://www.alldrivesubaroo.com.au/gearbox/subaru-transmission/

    • Szymon Wilczyński

      Wiem o tym, odniosłem się tylko do porównania do haldexa, gdzie jedna z osi może być odłączona i auto wtedy jest właściwie 2WD, co w przypadku Subaru nigdy nie ma miejsca. Najbardziej skrajny przypadek rozkładu to bodajże 90/10 w Foresterze, ale rozmawiamy o Outbacku.

    • ErnestN

      Oś może ale nie musi być odłączana. W wielu Haldexach druga oś nie jest odłączana

    • Szymon Wilczyński

      Ok, nieprecyzyjnie się wypowiedziałem. Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że S-AWD w automacie to dołączany napęd i tylko o to mi chodziło. Dyskutować o haldexie nie będę, bo się najzwyczajniej w świecie nie orientuję w tym temacie.

  • Ja

    Czy klasa E może mieć noktowizje jak S klasa?

  • Ja

    Z mojego doświadczenia wynika, że SUVy zwykle biorą osoby starsze lub z problemami z plecami. Chodzi o łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie, a nie o „terenowość”, więc to raczej nie jest konkurencja dla SUVów. A dlaczego osoby z problemami z plecami nie biorą VANów? Bo nie są cool.
    Za to ja bym chętnie przygarnął dowolny z tych samochodów ale 
    https://i.imgur.com/OW7QVYp.jpg

    • ErnestN

      Do niektórych SUV trzeba się wręcz wspiąć. Moim zdaniem uterenowione kombi szczególnie Volvo realizuje funkcje o której mówisz w wystarczającym zakresie

    • Ja

      Po twoim komentarzu wnioskuję, że raczej nie miałeś problemów z plecami, a zwłaszcza z lędzwiami. Wspinanie się nie stanowi problemu.
      Problemem jest wysiadanie, kiedy się trzeba podnieść z siedzenia, czego zwykle się nie robi nawet w małych crossoverach. Te 5cm różnicy prześwitu, pomiędzy standardowym a uterenowionym, różnicy nie zrobi.
      Btw. W mercedesie max prześwit to 156 mm, a w „zwykłym” V90 to 153 mm. How about that? :)

    • ErnestN

      Może masz rację, dla mnie nie ma to znaczenia

  • Janusz

    Volvo wygląda lepiej ale ciężko byłby mi zaakceptować wyższe spalanie brak adaptacyjnego zawieszenia i tempomat do 140 zaledwie

    • Gruby81

      Trche mu jeszcze brakuje do Mercedesa jednak

  • Q

    Czy nie można już testować samochodów z prawdziwymi silnikami?

    • A

      A jakie to prawdziwe silniki? 6 litrów V8 co paki 30 litrów na 100 I ma najwyżej 200 koni?

    • Narcos

      Przyzwyczaj się do tego, że w tym kierunku zmierza przyszłość motoryzacji. Na tę chwilę tylko Volvo, Toyota i Nissan-Renault spełniają normy emisji spalin. Inni producenci też będą musieli pójść w „tę” stronę. Czy nam się to podoba czy nie.

  • KrisK

    Mam wrażenie że ten asystent ostrzegający przed kolizją w Volvo działa trochę zbyt nadpobudliwie. Ostrzeżenia na filmie było widać gdy nie były to moim zdaniem niebezpieczne sytuacje

    • Hubi

      Lepiej tak niż za późno

  • Piter

    Witam, oglądałem i czytałem różne testy i recenzje i w praktyce napęd Quattro od Audi nie ma sobie równych, dlatego też wydaje mi się że te wszystkie wynalazki uterenowione nie mają prawa bytu. Tak jak napisałem w praktyce napęd quattro nie ma sobie równych. Pozdrawiam

    • ErnestN

      Pamiętaj że quattro w rzeczywistości oznacza cztery różne napędy, niektóre to Haldex

    • Bobrr

      Aż cztery? Myślałem że są dwa, dla A4 A6 i inny dla A3

  • Gruby81

    Volvo jest porównywane z Mercedesem? Sporo się zmieniło widzę nie wiem tylko czy jedynie Volvo zaplusowało

    • gasiormichal

      Chyba żyjesz pod kamieniem. Od przejęcial Volvo przez Geely szwedzka marka ma się lepiej niż kiedykolwiek a z chińską kasą robie naprawdę dobre auta. Wieszczyło się upadek Volvo a tymczasem co drugie auto na ulicy to Volvo XC60. Zresztą sam mam nowe Volvo + jeździłem wszystkimi nowymi modelami od XC90 po V90CC i stwierdzam, że są to doskonałe wozy. Dla porównania miałem też Mercedesa i do niego nie chciałbym już wrócić.

    • Cymesik

      Zgadzam się z przedmówcą. Dodatkowo warto też napomknąć, że Geely, właściciel Volvo nabył już lub jest na etapie „nabywania” udziałów w Mercedesie.

    • gasiormichal

      To samo zresztą można powiedzieć o przejęciu Jaguara i LR przez indyjską Tatę :) Też wyszło to na plus, choć wieszczono najgorsze scenariusze. Nie kumam tylko dlaczego takim niedorzecznym miałoby być stawianie Volvo obok Mercedesa. Samo porównanie pokazuje jak blisko siebie są pod każdym względem, także cenowym. Sugerowanie, jak ten Pan wyżej, że to dziwne, to czysty fanboizm. Marka Volvo jest niezwykle silna przecież.

    • Cymesik

      Gdyby niedorzecznym było stawianie Volvo np: obok Mercedesa, tworzenie takich porównań, artykułów, materiałów video etc. byłoby pozbawionym jakiegokolwiek sensu. Dobrze wiemy jednak, że Volvo bez kompleksów w szranki z Mercedesem, BMW czy Audi.

  • Why Mercedes prices are increasing rapidly?
    http://www.pakworldnews.com/business

  • Hubi

    Na korzyść Volvo przemawia większy prześwit i wygląd. Za Mercedesem wszystko pozostałe.

    • Antek

      Wydaje mi się, że żyjesz stereotypem, że Mercedes jest oh i ah a cała reszta już daleko w tyle. Warto byłoby przekonać się na żywo co oferują oba samochody. Oczywiście artykuł jest świętną pomoca, ale to nie to samo co jazda testowa i samemu odkrycie i przekonanie się co oba auta potrafią.

  • Bober

    Jeździłem E klasa, bez all terrain ale przyznać muszę że auto prowadzi się jak po sznurku. Bardzo spodobała mi się kierownica. Za to styl wnętrza już trochę mniej

  • Adam

    Takie Volvo można wyhaczyć za ok 160k Wystarczy poszukać u dilerów nie tylko w Polsce. Automat.

    • Optymista

      Chyba się troszkę rozpędziłeś z tymi 160 tysiącami, skoro w konfiguratorze Volvo V90 CC rozpoczyna się od 232 300 zł ;-) 160 tysięcy to jakiś popowodziowy, czy po 10 dachowaniach…

    • Adam

      Kwestia umiejętnego szukania.

    • Optymista

      Daj nlink, za 160 tysięcy nie będę się ani chwili zastanawiał czy brać.