18

UOKiK zbada czy Netia uzyskała od klientów zgody na telemarketing

UOKiK poinformował własnie na swojej stronie o wszczęciu postępowania przeciwko Netii, mającego na celu zbadanie, czy operator uzyskał zgodę konsumentów na telefony z propozycjami swoich ofert.

UOKiK przeanalizował skargi klientów i umowy sprzedażowe, z których wynika, że Netia korzystała z gotowych baz, które uzyskała od firm trzecich, ale bez zgody na kontakt telefoniczny i prezentowanie oferty. Samą zgodę uzyskiwała dopiero podczas pierwszej rozmowy, a zgodnie z prawem telekomunikacyjnym firmy muszą uzyskać taką zgodę przed rozmową telefoniczną. UOKiK cytuje też przykładową rozmowę sprzedażową nawiązaną przez call center Netii:

Netia: Halo! Dzień dobry! Moje nazwisko [niezrozumiałe] Ilona i dzwonię z firmy „Netia”. Czy mam przyjemność rozmowy z panią Jowitą?

Konsument: Tak, przy telefonie.

N: Witam pani Jowito. Kontaktuję się tutaj z panią, ponieważ nasza firma w tym momencie rozszerza zakres swoich proponowanych usług. W związku z czym mamy przygotowane dla pani różnego rodzaju rabaty, jak i również różne bonusy złotówkowe. Czy mogę zająć trzy minutki i przedstawić…

Bardzo dobrze, że i za to UOKiK się wziął i wydaje mi się, że powinien rozszerzyć to na pozostałych operatorów, myślę, że zgodzicie się ze mną, iż Netia nie jest tutaj odosobnionym przypadkiem. Niejako na potwierdzenie tego podam link do historii z T-Mobile jednego z użytkowników Wykopu, który jest pewny, że nie udzielał żadnych zgód na taki kontakt telefoniczny, a telefony dostawał.

Gdy zapytał o to na profilu FB T-Mobile uzyskał informacje, że jego dane uzyskali od firmy trzeciej, podając jej pełne dane, a ta z kolei stwierdziła, że nie jest to zgodne z prawdą. Myślę, że to powszechna praktyka, wiele razy sam odbierałem telefony z firm, z którymi nigdy nie miałem styczności, ani nie byłem ich klientem. A takie telefony o różnych porach, nawet wieczorem potrafią wyprowadzić z równowagi.

Mam nadzieję też, że te i inne postępowania ukrócą ten proceder, zwłaszcza w kontekście nowych regulacji RODO, dotyczących ochrony danych osobowych, które wejdą życie już maju przyszłego roku.

  • Chaos Deterministyczny

    Standard. Mam 2 karty, jedna firmowa, z aktywnym numerem. Druga to karta Nju do internetu (nigdy z niej nie dzwonię). Wszystkie zgody zostały wykreślone z umowy z Nju a mimo to ktoś do mnie dzwoni na ten numer. Wróżka?

    • Ale który operator dzwoni?

    • Marecki

      Przecież napisał że wróżka do niego dzwoni;)

    • Chaos Deterministyczny

      A nie, nie wiem czy operator, nie odbieram na wszelki wypadek a nawet blokuję i zgłaszam jako spam. Tylko operator miał mój numer telefonu, więc wątpię, by wróżka wylosowała go z kuli.

    • MarcinS

      Zdradzę ci, że dostałeś numer „w spadku”. Zawarłem umowę z Orange, przez internet, numer przydzielili ze swojej bazy. Od 4 lat dostaję telefony od banków i windykatorów poszukujących kobiety, której imienia i nazwiska zdążyłem się już nauczyć…

    • Chaos Deterministyczny

      Ach, no tak, i to wyjaśnia sprawę, dzięki :) A człowiekowi wydaje się, że jak kupuje nowe rzeczy, to i numer telefonu będzie nowy :D

    • hjgvcygv

      Tak z ciekawości, w takiej sytuacji możesz łatwo zmienić numer?

    • MarcinS

      Pierwszy telefon od windykatora dostałem po pewnym czasie, numer miało już wiele osób, moje banki, nie banki, różne instytucje i nie chciało mi się tego robić. Choć pytając operatora chyba byłaby taka możliwość, nie wiem ile by zajęła i ta sytuacji chyba nie usprawiedliwia darmowej zmiany, chyba musiałbym zapłacić.

  • Maciek Tereszkiewicz

    Powinni się także zabrać za firmy specjalizujące się w „losowaniu numerów telefonu”, bo nie można się czasami od nich opędzić, a zgodę na marketing bezpośredni też powinni zdobyć, nawet jeżeli mój telefon faktycznie wskazały kostki. Najgorsze że nie ma jak złożyć na nich skargi, bo od konsultantów nie wyciągnie się w jakiej firmie pracują.

  • Damian N

    Sprawa dotyczy większej liczby firm (jeśli nie wszystkich): telekomy, banki. Nigdy nie udzielam zgody na telemarketing, a po założeniu usługi u nowego dostawcy zawsze jest telefon z ofertami. I to tłumaczenie, że ” ale ja w systemie mam zaznaczoną zgodę”.

  • Marecki

    Ten UOKiK bada i bada, narzuca kary a natrętni telemarketerzy z banków dzwonią i dzwonią mówiąc, że wybrano losowy numer. Kary powinny być dużo większe, np. 5-10% przychodu firmy w roku poprzednim lub w formie zakazu działalności na określony okres. Myślę, że wtedy problem telemarketerów, kredytów na podstawie lipnych dokumentów itp znacznie by się pomniejszył.

    • Jeśli UOKiK wykaże takie nieprawidłowości nałoży karę w wysokości 10% obrotu

    • Marecki

      Obrót to nie przychód

  • YY

    Przez chwile myślałem, że ta pani na tytułowym zdjęciu to Sasha Grey xDD

  • YY

    Jakby posypały się zakazy działalności gospodarczej to by śpiewali inaczej… Tak, także dla takich gigantów jak Netia.
    A majątek rozdać ubogim, tzn. najlepiej krewnym naszych polityków, co by chętniej stosowali takie kary:)

  • Krzysiek

    To ja podam przykład z banku.Dwa lata temu zamknąłem konto w T-mobile przenosząc się do mBank.Podczas procedury zamykania konta Pani,która dzwoniła z zapytaniem czy maja pozostawić moje dane w ich bazie danych(jest na to nazwa ale już nie pamiętam ) na wypadek gdybym wrócił do nich wrócił.Powiedziałem że nie i wszystkie moje dane mają zostać usunięte.Jakież było moje zdziwienie gdy postanowiłem wrócić do T-mobile bankowy (teraz lepsze warunki niż w mBank-u) gdy na umowie zobaczyłem ten sam numer CIF(numer kart klienta) jest taki sam jak i miałem dwa lata temu.Czyli bank bezprawnie przechowuje moje dane osobowe łącznie z historią rachunku. Proszę mnie poprawić jeśli się mylę.

  • Adrian Nyszko

    Ciekawe czy jeszcze łoją stare babki na rachunkach za telefon. Swoją babcie zdążyłem uratować, ale pewnie nadal mnóstwo da się nabierać