Telekomy

UOKiK wszczął postępowanie w sprawie reklam polskich telekomów zachęcających do rejestracji kart prepaid

Grzegorz Ułan
UOKiK wszczął postępowanie w sprawie reklam polskich telekomów zachęcających do rejestracji kart prepaid
21

Na początek zaznaczam, że postępowanie jest w sprawie, a nie przeciwko operatorom. Nie ma jeszcze problemu, ale moje osobiste odczucia podpowiadają mi, że problem być może będzie.

Oglądałem te reklamy w telewizji czy w internecie, bezpośrednio na stronach operatorów i nie odniosłem wrażenia, że nie mając swojej wiedzy, dowiedziałbym się z nich, że przyznawane bonusy są tylko na jeden miesiąc. Dopiero wnikliwa analiza oferty pozwalała dowiedzieć się o tych szczegółach. Tu wydaje mi się, że UOKiK może znaleźć haczyk.

Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Sprawdzimy, czy informacje przekazywane w reklamach są jasne dla klientów i nie wprowadzają ich w błąd. Analizujemy np. czy konsument został odpowiednio poinformowany, jak długo może korzystać z przyznanych bonusów. Ważne jest, aby oprócz korzyści związanych z dodatkowymi minutami, czy pakietem danych, abonent wiedział, na jakich warunkach może z nich skorzystać

Nie będę tu wklejał reklam telewizyjnych, ale zwróćcie uwagę na formę przekazywanych informacji na stronach operatorów:

Orange - https://www.zarejestrujnumer.pl/

Tu jest ok, tak mi się wydaje, wprawdzie główna informacja mówi tylko o przyznanych bonusach, ale już żeby z nich skorzystać musimy przenieść się niżej i nie da się pominąć informacji na ile bonus jest przyznany. Choć można było zamieścić te 30 dni w grafice głównej. Sprawdzałem też historię na Web Archive - podobnie było wyświetlane.

Play - http://promocje.play.pl/rejestracja/

Już jest ok, ale zobaczmy jak było wcześniej:

Plus - http://www.plus.pl/rejestracja

Już jest ok, ale wcześniej:

Okres ważności drobnym drukiem i dopiero pod tabelkami z instrukcją rejestracji.

T-Mobile już nie komunikuje tak mocno bonusów od momentu uruchomienia loterii, a w historii ciężko odnaleźć, bo często zmieniają adresy kierujące do promocji lub je wygaszają. Znalazłem tylko taką podstronę z bonusem http://www.t-mobile.pl/pl/dlaciebie/obsluga-klienta/uslugi/zarejestruj/bonus i z czytelnym komunikatem.

Ciekawy jestem wyników tego postępowania i czy z postępowania w sprawie przekształci się w postępowanie przeciwko. Wydaje mi się, że tak, fakt, że operatorzy zmienili w ostatnim czasie formę komunikacji na bardziej zrozumiało i w ogóle, iż UOKiK zajął się tą sprawą, może świadczyć, że coś jest tutaj na rzeczy.

Photo: ifeelstock/Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu