Polska

UOKiK walczy z reklamami suplementów diety - 26 mln zł kary dla Aflofarm

Grzegorz Ułan
UOKiK walczy z reklamami suplementów diety - 26 mln zł kary dla Aflofarm
69

Każdy z nas zapewne kojarzy te irytujące reklamy suplementów diety, przybierających przedziwne nazwy kojarzące się z dolegliwościami, które mają „leczyć”. Duża ich część nie leczy, ale z takim właściwościami chciałyby być kojarzone.

Skoro producenci chcieli, aby tak ich produkty były kojarzone musieli się posunąć do reklam, które w swoim systematycznym przekazie utkwią w świadomości konsumentów jako leki, a nie tylko suplementy diety. Niestety, a właściwie stety, to jest niezgodne z prawem, takie świadome wprowadzanie w błąd może się skończyć, tak jak dla Aflofarm Farmacja Polska, postępowaniem UOKiK.

Dziś właśnie, UOKiK poinformował o wynikach swojego postępowania, według którego Aflofarm w swoich reklamach RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzał w błąd potencjalnych klientów. W jaki sposób? Reklamy tych specyfików jasno wskazywały na właściwości lecznicze, UOKiK zwrócił uwagę na szczegóły przekazu tych reklam, o tym świadczących:

Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).

Co ciekawe, aby dowieść swojej interpretacji UOKiK zlecił dodatkowe badanie, które przeprowadził TNS, które miało sprawdzić jak konsumenci odbierali ten przekaz reklamowy.

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą. Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza.

UOKiK w związku z powyższym nałożył na Aflofarm Farmacja Polska karę w wysokości 26 mln zł, ponadto mają wyemitować na własny koszt oświadczenie w telewizji Polsat, TVP 1 na YouTube informujące o wprowadzaniu w błąd tymi reklamami. Tutaj to już na pewno niestety, dopiero po uprawomocnieniu decyzji, Aflofarm odwołał się już do sądu, niemniej czeka ich jeszcze jedno postępowanie dotyczące suplementu diety Magmisie.

Źródło: UOKiK.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu