polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich
6

UOKiK uruchomił nowy serwis – Polubowne Rozwiązywanie Sporów Konsumenckich

Na początku roku weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Na jej mocy, w przypadku odrzucenia Waszej reklamacji przez jakąś firmę, czy to z branży transportowej, telekomunikacyjnej czy innej, możecie się zwrócić do uprawnionej instytucji w sprawie rozwiązania sporu, bez konieczności zakładania sprawy sądowej. Dziś UOKiK uruchomił nowy serwis, który krok po kroku poprowadzi Was przez ścieżkę postępowania w takim przypadku.

O co tak dokładnie chodzi? W razie sporu, odrzuconej reklamacji czy innej formie konfliktu z danym przedsiębiorcą, zamiast decydować się na rozstrzygnięcie sprawy w sądzie, która bywa długa i kosztowna, konsument będzie mógł zwrócić się do stworzonych specjalnie w tym celu podmiotów, by te rozstrzygały spór i wydały wyrok, który będzie miał tą samą moc, co wyrok sądu powszechnego. Czas takiego postępowania będzie się zamykał w czasie maksymalnie 90 dni, samo postępowanie ma być bezpłatne, ewentualnie za drobną opłatą.

uokik podmiot horyzontalny publiczne podmioty sektorowe

Aktualnie dostępnych w rejestrze jest sześć instytucji do których możecie się zwracać ze swoimi sporami:

  • Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki – sprawy z zakresu usług finansowych,
  • Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – usługi telekomunikacyjne i pocztowe,
  •  Rzecznik Finansowy – podmioty rynku finansowego,
  • Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie – spory pomiędzy konsumentami a liniami lotniczymi,
  • Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego – spory między pasażerami a przewoźnikami kolejowymi
  • Inspekcji Handlowej – spory z zakresu m.in. umów sprzedaży, turystycznych, deweloperskich, remontowych.

Na nowej stronie, UOKiK zaprezentował na ten czas przykładowe ścieżki postępowania w trzech konkretnych sytuacjach.

W przypadku, gdy firma odrzuciła Waszą reklamację po zakupie telefonu, mebli, laptopa czy jakiejś usługi turystycznej możecie się zwrócić w tej sprawie do Inspekcji Handlowej. W tym celu wystarczy wysłać wniosek z załączonymi skanami dokumentów dotyczącymi sporu na adres email Inspekcji Handlowej.

Do Rzecznika Finansowego możecie się zwrócić w przypadku odrzucenia reklamacji ze strony instytucji finansowych, dotyczącej na przykład wypłaty odszkodowania czy kredytu. Tutaj koszt złożenia wniosku wyniesie 50 zł, ale rzecznik może odstąpić od pobrania tej opłaty w wyjątkowych sytuacjach.

Jeśli mamy problemy z operatorem telekomunikacyjnym, rzecz jasna możemy się z tym zwrócić do UKE. Procedura jest bardziej uproszczona, możemy skorzystać z gotowego formularza, choć jak sprawdzałem jeszcze nie działa, na razie wyświetlane są tylko dane kontaktowe do odpowiedniej instytucji w naszej lokalizacji.

Pełny zakres spraw i odpowiedzialnych instytucji znajdziecie na nowej stornie UOKiK – Polubowne Rozwiązywanie Sporów Konsumenckich.

niepubliczne podmioty sektorowe inspekcja handlowa drzewo

A pełen wykaz adresów wszystkich podmiotów, które można wyszukać w zależności od miejsca prowadzenia działalności przedsiębiorcy, z którym doszło do sporu, znajdziecie pod tym linkiem.

uokik wykaz podmiotów w rejestrze

Osobiście uważam, że UOKiK wyszedł z bardzo fajną inicjatywą, która pozwoli konsumentom na sprawne przejście procedury załatwienia polubownego takich spraw. Co najważniejsze, tak naprawdę nie wymaga ruszania się z domu, nawet wysyłania listu. Wystarczy kontakt drogę e-mailową, do tego określony czas rozstrzygania (maksymalnie 90 dni) i niski koszt postępowania (czasem zerowy) sprawia, iż to może być najszybsza i najtańsza droga rozpatrywania sporów na drodze konsument–>przedsiębiorca. Co ważne, jeszcze raz podkreślę, wyrok wskazanych podmiotów będzie miał tą samą moc, co wyrok sądów powszechnych.

Źródło: UOKiK.

  • Kurczak

    Polubowne rozwiązywanie sporów Lisów z Kurami.

  • mirosław borubar

    Taka moda, przy KNFie już jest od jakiegoś czasu, tam to się sprawdza to i tu powinno.

  • Adi

    Jest jeszcze Sąd Arbitrażowy przy KIG: https://sakig.pl

  • Mateusz Cichocki

    Kupiłem na allegro laptop który miał pewną wadę w wyniku której po 3 m-cach laptop musiałem oddać na gwarancje. Teraz laptop ten ma wymienioną płyte główną na prawidłową ale specyfikacja jest gorsza (procesor 6-tej a nie 7-mej generacji). Sprzedawca odrzucił moją reklamacje z tytułu rękojmi (żądałem obniżenia kwoty produktu) i napisał że jeżeli oczywiście chce to mogę dochodzić spraw sądownie.. Pomyślałem sobie że serwis „Polubowne Rozwiązywanie Sporów Konsumenckich” spadł mi z nieba i coś z tym zrobię bo sprawy w sądzie nie zamierzam zakładać, a tu okazuje się że przedsiębiorca musi wyrazić na to zgodę. Kto odrzucając reklamacje (pomijając duże znane firmy np telekomunikacyjne) zgodzi się na „Polubowne Rozwiązywanie Sporów Konsumenckich”? Nikt!
    Znacie jakiś sposób na takiego sprzedawce, może jakaś skarga która doprowadzi do kontroli? Albo kupię coś u niego na allegro, dam negatywa opisując jego sprawę ale nie wiem czy czasem komentarz nie będzie usunięty jak nie zapłacę za towar. Sam nie wiem.

    • Sebastian Jakubiec

      Zawsze pozostaje droga sądowa, sądy są wyjątkowo mocno prokonsumenckie :)