kierowca UBER w Warszawie
75

Uber opuści Polskę? Nowe przepisy mogą namieszać w prowadzeniu biznesu nad Wisłą

Zamieszania wokół korporacji Uber, jej działalności w naszym kraju, ciąg dalszy. Można przy tym zakładać, że naprawdę mocne przepychanki zaczną się dopiero teraz. Przy czym będą się odbywały po cichu, w gabinetach i korytarzach. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad nowymi przepisami regulującymi transport drogowy. Jeżeli zrealizowane zostaną pomysły urzędników, kierowca współpracujący z amerykańską firmą stanie się... taksówkarzem.

Uber, jego polski oddział, stwierdził, że sprawy nie będzie komentował, dopóki projekt ustawy nie trafi do konsultacji społecznych. Trudno się temu dziwić: na razie nie ma sensu robić szumu i protestować, bo nie wiadomo, na czym stanie. Zwłaszcza, że wspomniany resort może się ścierać z innymi ministerstwami. Na czym mają polegać zmiany?

Część z nich sygnalizował już Grzegorz pisząc o milionie użytkowników Ubera w Polsce, wspominał, że wprowadzony zostanie obowiązek posiadania licencji przez wszystkich kierowców trudniących się drogowym przewozem osób, również tych, będących pośrednikami. Dzisiaj pisze o tym Rzeczpospolita i zwraca uwagę na fakt, iż po przepchnięciu projektowanej ustawy, każdy kierowca nie będzie już mógł wozić odpłatnie pasażerów korzystających z aplikacji typu Uber. Będzie musiał zdobyć licencję, tę poprzedzą egzaminy.

– Chcemy zrównać na rynku wszystkich, którzy funkcjonują w branży przewozu. Każdy, kto świadczy takie usługi, musi mieć odpowiednie umiejętności. Każdy, kto taki egzamin zda, będzie mógł wozić odpłatnie pasażerów – tłumaczy w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury.

W teorii ma to sprawić, że pasażer poczuje się bezpieczniej: wiezie mnie licencjonowany kierowca. Warto jednak zauważyć, że ta bariera może zniechęcić sporą część kierowców, którzy dzisiaj współpracują z Uberem. Robią to m.in. dlatego, że egzaminy i zezwolenia nie są im potrzebne. Przynajmniej tak twierdzą, a sprawami zajmują się urzędnicy miejscy i sądy. Pojawia się zatem pytanie, jak zmiana przepisów wpłynie na polski rynek, na obecność Ubera w naszym kraju. Pisałem niedawno, że w Danii efektem nowych przepisów było… zawieszenie działalności amerykańskiej korporacji. W Polsce może być podobnie. A jeśli korporacja tu zostanie, może mieć problem ze znalezieniem kierowców.

Rada Ministrów podobno zajmie się projektem w przyszłym miesiącu, kilka tygodni później miałby już być procedowany w Sejmie. W efekcie nowe przepisy mogłyby wejść w życie jeszcze w tym roku, najpóźniej od stycznia roku 2018. Patrząc na tempo podejmowania niektórych decyzji, jest to możliwe. Najciekawsze jest to, że taksówkarze domagają się pełnego zrównania praw i obowiązków, mówią o wyższym ubezpieczeniu czy kasie fiskalnej. Tu jednak pojawia się Ministerstwo Finansów, które mówi o… liberalizacji przepisów.

Doszliśmy do bardzo ciekawego wątku: jeden resort mówi tak, drugi podchodzi do sprawy inaczej, pewnie kolejny miałby jeszcze inny pogląd na tę kwestię. I nie zdziwiłbym się, gdyby sprawa znowu utknęła na kilka kwartałów we wspomnianych gabinetach. Przypominam, że Uber działa w Polsce od kilku lat, przez cały ten czas toczy się spór o jego funkcjonowanie i do tej pory kwestia ta nie została uregulowana. Drugi rząd, który nie wie, jak to rozwiązać. Chyba to dziwi mnie najbardziej w całym tym temacie.

Zastanawiam się przy tym, jak się sprawy potoczą, gdy w końcu jakieś decyzje zostaną podjęte, gdy przepisy ulegną zmianie, a Uber i podobne mu firmy znajdą rozwiązania, które pozwolą im działać bez większych zmian w swojej strukturze? Znowu kilka lat będzie trwało łatanie dziur? Trudno mi sobie wyobrazić, co będzie się działo, gdy zacznie być realizowany pomysł autonomicznych pojazdów na europejskich, w tym polskich, drogach. Tesla mówiła kiedyś o tym, że ich samochód jeżdżąc w trybie samojezdnym mógłby zarabiać dla swojego właściciela. Wyobraźmy sobie teraz, że polscy urzędnicy i politycy mają się zmierzyć z takim wyzwaniem. Nic tylko usiąść z popcornem i obserwować taki spektakl. Trzeba przy tym uzbroić się w cierpliwość, bo to może się ciągnąć latami.

Nie jestem za tym, by Ubera z Polski usuwać, jednocześnie denerwuje mnie system, w jakim korporacja działa w naszym kraju. Za takie współdzielenie podziękuję. I oczekuję, że pojawi się w końcu rozwiązanie, które przynajmniej spróbuje zadowolić wszystkie strony: kierowców, taksówkarzy, urzędników, pasażerów. Sprawa nie może być aż tak skomplikowana, nie wierzę, że akurat to jest świętym Graalem w przewożeniu ludzi…

  • Co daje zdanie licencji? Nagle lepiej prowadzą? Sporo kierowców ubera to i tak byli taksiarze którzy poszło po rozum do głowy.

    • Robiłem to pod wiatr

      Co daje Ci matura? Nagle jesteś mądrzejszy?

    • Ale co daje potwierdzenie, że możesz prowadzić lub znasz miasto. To samo masz z prawem jazdy i GPS z którego i tak taksówkarze korzystają.

    • Robiłem to pod wiatr

      Jechałem z takim co się gapił w GPS jak sroka w gnat. Szczerze podziękuję.

    • Miszel

      W tej chwili możesz wybrać czy chcesz jechać Uberem czy zwykłą taksówką i jest to Twoja indywidualna sprawa. Jak wytną UBERA to nie będzie możliwości wyboru i tutaj jest problem.

    • abradab

      zawsze jest: taxify, mytaxi, itaxi, traficar.

    • Miszel

      Czy oni są konkurencyjni cenowo w stosunku do Ubera i działają na Śląsku?

    • LinekPark

      Nie, ale są legalni i działają na równych zasadach.

    • Miszel

      To może bardziej opłaca się otworzyć rynek i objąć prawem taką działalność jak UBER niż zamykać się na nowe możliwości? Wynajmujący mieszkania prywatnie są opodatkowani podatkiem liniowym na poziomie chyba 19% lub progresywnym. Podobne (nie analogiczne) rozwiązanie dla Ubera i stają się legalni.

    • LinekPark

      Można, nie mówię nie. Stwierdzam jedynie, że na dziś dzień robią nielegalną konkurencję.

    • Miszel

      Masz rację, ale tutaj bardzie jest to wina prawa nie nadążającego za rzeczywistością niż „to co, bez fakturki taniej co nie?”. Pod tym względem UBER jest potencjalnie bardziej transpartentny dla skarbówki niż zwykłe Taxi gdzie można wyłączyć taksometr, a rozliczenia gotówkowe ciągle wchodza w rachubę.

    • CommentsCommunicationMajor

      Czyli oferują gorszy produkt ale za to z błogosławieństwem rządu. Super korzyść dla użytkownika.

    • Tak korzystają, że jak jechałem Uberem to sam musiałem mówić kierowcy kiedy ma skręcić, bo by mnie zawiózł do Mordoru w godzinach szczytu…

    • Krzysztof Tukiendorf

      A ja jadąc z taksówkarzem kurczowo trzymałem się siedzeń, bo nie dość że zapierdzielał po mieście z jakieś 90, to jeszcze wskazówki zegarów nie działały, a sam samochód trzeszczał i skrzypiał jak by się miał zaraz rozlecieć. Nie wspomnę już o akcjach z przekręcaniem liczników, itp.

      W Uberze masz przynajmniej weryfikację kierowców – inni użytkownicy weryfikują ich umiejętność oraz sposób obsługi klienta. Lewi przewoźnicy szybko są blokowani. A w korporacji taksówkarskiej? Możesz dzwonić do firmy i skarżyć się do bólu, i tak nic to nie da.

    • W jednym i drugim przypadku znajdą się kierowcy wariaci, ale taksówkarza, który nie zna miasta i nie wie gdzie jechać jeszcze nie spotkałem. Poza tym zawsze można zwrócić uwagę kierowcy, żeby jechał wolniej, tak samo jak ja zwracałem uwagę gdzie ma jechać.

    • abradab

      to twój problem kolego, że takie zamawisz, a pozniej narzekasz. Nigdy jeszcze złym stanem auta nie jechałem po wawie, mam 2 sprawdzone korpo taxi, w razie niedyspozycyjnści ubera lub taxify lub itaxi.

    • Krzysztof Tukiendorf

      „(…)to twój problem kolego, że takie zamawisz(…)” – znaczy się, że jak? Że niby sobie zamówiłem czarną, rozklekotaną drezynę z niedziałającymi licznikami :) Zejdź na ziemię…

    • Olo

      To co to za taksówką? Bayer, Eco?
      Jak jeździsz śmieciami to tak się czujesz.
      Jechałem kiedyś Sawa, Ele?
      Tu komfort gwarantowany

    • Krzysztof Tukiendorf

      Te firmy mi nic nie mówią, bo nie mieszkam w Warszawie. Chyba ktoś zapomniał, że świat się na Warszawie nie kończy, a tym bardziej Polska :-)

    • abradab

      tirem też możesz jezdzić, tramwajem, autobusem, dorożką. masz wszak chęci i google maps.

    • No i to weryfikuje prawo jazdy a nie licencja na taxi

    • abradab

      kierowcą rządowym również jak Pan Stasiu.

    • abradab

      nic. strata czasu, bo i tak posłem można w tym kraju zostać bez.

    • płacę podatki

      Co daje legalne zatrudnienie w porównaniu od na czarno bez ZUS i podatków?

      Co daje tobie a co daje Janusz_biznesmenowi?

    • Henrar

      2017 rok a ludzie wciąż myślą, że kierowcy Ubera nie płacą podatków i ZUSu xD

    • LinekPark

      Nie muszą mieć licencji, a te to pewnie pod marketem, jak ulotki rozdają??

    • Czy poszli po rozum do głowy? W dłuższej perspektywie to podcinanie gałęzi, na której siedzisz

    • abradab

      tzn co? unormowanie tego rynku,. a teraz jest zwykly nieład i burdel. Albo w tą albo w tą, nie przymykanie oka na obecną sytuacje. W USA jakoś jest system licencji i egzaminow, ktorzy się sprawdza. Rozne kolory taxi jak mamy to w NY.

    • CommentsCommunicationMajor

      Uber istnieje głównie dzięki temu, że w USA system licencji i egzaminów (oraz medalionów) zdecydowanie się nie sprawdza. Przynajmniej dla końcowego użytkownika.

    • abradab

      nie znam takich co są byłymi kierowcami ubera. Pierdo…. tak od rana?
      W uberze jeżdża Ukraińcy, tania siła robocza, która użytkuje nie swoje auta przez 24 godziny na zmianę po 3 z partnerem, na jednej DG. Większość tekstów, że ubera dla każdego, dla przyjemności można sobie dorobić możesz te korpo bajeczki zachować dla siebie.

    • abradab

      dziwne, że w USA masz kilka testów i licencji taksówkarskiej, zależności od koloru cabsa. I jakoś się tam to sprawdza całkiem dobrze.

  • Robiłem to pod wiatr

    Licencja to śmieszne pieniądze, chyba 260 zł na kilka lat plus jakieś śmieszne pieniądze za kurs.

    • Problemem nie są tylko koszty – wielu osobom, które teraz dorabiają, nie będzie się chciało robić licencji. A niektórzy pewnie by jej nie otrzymali ;)

    • Robiłem to pod wiatr

      Więc takie sito się przyda.
      Jechałem z jednym uberem kiedyś to myślałem, że zaraz go przeprosze i sam tam usiądę. Flaki z olejem.

    • xaxa

      to tak samo jak badanie wzroku i brak wydawania dożywotnich praw jazdy. też trzeba je ponawiać i robić badania co 5 lat.

    • Paweł

      No i nie rozumiem dlaczego kierowcy ubera nie moga o taka wystapic. Jakas magiczny mur nie do pokonania? Taksiarze takie palanty a patrz egzamin i licencje ogarneli. Uberowcy nie daja rady.

  • Ymnytor

    Należy zliberalizować to prawo. Jeszcze PiS, PO, czy SLD rozumiem jako partie walczące o głosy związkowców. Ale taka Nowoczesna mogłaby sobie podbić notowania składając projekt ustawy wprowadzający konkurencję na tym rynku i usunięcie monopolu, ich i tak nie popierają związkowcy

  • Za Uber nie będę płakać i powinni już dawno mafię cwaniaków pseudo taksówkarzy delegalizować w Polsce

  • doogopis

    Nie należy zapominać że Uber wyprowadza pieniądze z Polski. Wiele krajów chce sie go pozbyć.
    „Jewish-Owned Uber Expelled From Spain.
    Uber was forced to shut down operations all over Spain just before the start of the New Year. The move came after a Spanish judge issued an order prohibiting telecommunications operators and banks there from working with the company, thereby making it practically impossible for Uber to operate in the country.
    While the company is currently valued at as much as $40 billion, it is not clear how long Uber will be able to stay in business. It is being forced to suspend operations in many countries around the world and is even having problems in various US states.”
    Amerykańsks firma,dobry żart. A kiedyś w ciemno napisałemnże za tym stoją syjonistyczne banki,nie myliłem sie.
    W Egipcie też ich lubią.
    “It is not only the fact that 20 percent of the money you pay to these company are dollars that flow out from Egypt and go to Jews—what poses greater danger is that they collect information on your movements, your name and your family and save them in their records. It might make it easier for Zionist espionage networks to operate in Egypt,” he wrote.
    Uber was founded by Jewish-American entrepreneur Travis Kalanick.
    Wygonić złodziei i sami se możemy taką aplikacje zrobić!
    Wszystko co polskie jest dla Polaków lepsze!

    • adam

      Kupując w biedronce też wyprowadzasz pieniądze z Polski.

      Tak jest, wygońmy złodziei i sami se taką usługę zrobimy. Hmm, zrobimy?

    • abradab

      z tym że pacanie ta Biedronka Jeronimo Martins jest jednym z największych płatników citu w tym kraju. 2015r.

      Jeronimo Martins Polska – 290,2 mln zł
      Ile Uber?

    • Feniks06

      Zrób. Mogę być beta testerem

    • Miszel

      Mam nadzieję, że jeansów też nie nosisz bo to Żydowski wynalazek.

  • Adrian

    Uber pogrywa nieładnie, choćby przez nielegalne działania przeciwko Lyftowi w USA, już za to powinien być zdelegalizowany. Po więcej przeczytajcie wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Uber_(company)#Criticism

  • Padnie Uber, to wrócimy do autobusów lub rowerów.

    • Papier

      A bo tylko Uber jest alternatywą dla firm taksówkowych.

    • Przyjdzie dzionek, kiedy pisiorki doczepią się też i do BlaBlaCar. A potem do rowerzystów.

    • abradab

      rowerzyści to obecnie największa zmora miast. nikt po ich nie przyjdzie.

    • Zapomniałeś jeszcze dodać, że wegeterianie.
      Kogo jeszcze nie lubisz?

    • Może wszyscy na tym skorzystamy…

    • abradab

      może będziesz łysy….

  • Czy nie jest tak, ze OC taksowkarza obejmuje osoby przewozone, ale zwykle OC wyklucza mozliwosc platnego przewozu i tym samym w przypadku wypadku koszty leczenia pasazer musi poniesc sam? Wykupujac OC zawsze musze podac czy to uzytek prywatny czy przewoz osob.

    • Miszel

      Masz rację, ale wsiadając do Ubera liczę się z tym i akceptuję ryzyko.

    • abradab

      w blabla car to samo.

    • jamirq!

      do momentu wypadku

  • antybbaba

    brawo!
    W USA są licencje, tzn testy się zdaje, każda taksa, każdy kolor to inny poziom wcielenia:)

  • Pedro

    Innowacyjny rząd IV RP pod kierownictwem Morawieckiego wspiera innowacje, ale ugina się pod szantażem lobby esbeków w taksówkach i chce wywalić jedną z najbardziej innowacyjnych firm z Polski. Masakra. Gdzie tu sens?

    • Paweł

      Jaka innowacja. Innowacja by bylo jakby wprowadzili drony do przewozenia ludzi a nie dzialali jak zwykle taksowki z ukraincami za kierownica. Tak samo dziala itaxi i mytaxi i dzialaja legalnie. Widocznie da sie wprowadzac innowacje z poszanowaniem prawa. Uber do szfindel jakich malo. Kierowcy na umowe o dzielo bez zusu samochody bez ubezpieczen dla przewozacych ludzi kierowcy bez zadnych badan ani kontroli. Ja dziekuje za taka innowacje. Dochodzi jeszcze wyprowadzanie pieniedzy z kraju. Tylko oddzial ubera odpowiedzialny za reklame placi w Polsce podatki. Cena zmienna zalezna od zapotrzebowania. Prosze sprawdzic jakie stawki byly w sylwestra. Do tego ostatnio wyszlo ze uber tez oszukiwal podajac cene klientowi za trase dluzsza a kierowcy placic za trase krotsza. Noz k…a ale to co robi ta firma to zwykle zlodziejstwo i cwaniactwo. Po co ponosic wszystkie koszty jak mozna ludzi wozic prawie na gebe. Po kolei we wszystkich krajach europejskich zakazuja tego typu dzialalnosci. Zostal londyn gdzie wyszlo ze cameron naciskal na mera londynu zeby nie zakazywal dzialalnosci i estonia. Ciekawe dlaczego byly takie naciski. Czyzby jakiej profity? Teraz to samo robi nowoczesna gdzie wiarygodnosc tych poiitykow jest pod duzym znakiem zapytania. Ludzie przejzyjcie na oczy. Uber caly czas doklada do przejazdow jak to sie skonczy cena nie bedzie wiele nizsza niz taxi. Korzystajcie z itaxi lub mytaxi. Pieniadze zostana w kraju a tam rowniez nikt was nie oszuka. I nie rozumiem co jest takiego trudnegoc w wystapieniu o licencje. Nie ma zadnych limitow a jak ktos troche zna miasto zda bez problemu egzamin. Zostaja badania lekarskie kasa i naklejki i heja na miasto. Tylko to wbrew pozorom ciezki kawalek chleba. Wielu juz z ubera zregnowalo jak zaczeli liczyc koszty. To jak ma sie to oplacac taksowkarzowi jak ma wyzsze koszty stale.

    • Dobrze prawi, polać mu!

    • abradab

      innowacja bo oferują przewozy samochodowe? hahahahah no postęp niesamowity naszej cywilizacji!

  • Dima Noizinfected

    LibreTaxi pozwoli przewozic ludzi bez udzialu korporacji, przelewajac automatycznie bitcoiny (Opened issue na ich Githubie)
    Calosc jest anonimowa, stosuje wysokie standardy bezpieczenstwa, jest Open Source, mozna tlumaczyc sie ze podwozimy znajomych nieodplatnie, transakcji bitcoinowej nikt nie zauwazy. Zreszta kryptowaluty sa opodatkowywane dopiero po zamianie zlotowki (czyli nie podlegaja opodatkowaniu).
    Nie zarzadza tym amerykanska korpo, tylko srodowiska programistow Open Source

    Nie lepiej? ;)

  • HaniaG

    milion Polaków korzysta z Uber bo… im się to opłaca.
    A Uber sp. z o.o. to firma zarejestrowana w PL i placaca podatki w PL. Wszyscy kierowcy Uber tez placa podatki.
    Jak kazdy prowadzacy dzialalnosc w PL

    • jamirq!

      płacą tylko część podatków jakie sa wymagane od przewoźników osób

    • LinekPark

      Cos tyy!
      Łóber płaci 200% podatków i ZUSu, a i tak ma najniższe ceny i co 5 kursów jadom do salonów po nowe ałta, bo takie kokosy som! A taksiarze to żło, szatany i heretyki, wsyćko sieł rośpada i nidz nie dzioło…
      A jak jest poza papką wynajętych komentatorów i artykułami czasami sponsorowanym to wszyscy wiemy…

    • Paweł

      Yhaha uber to placi tylko podatki w polsce za reklame. Reszte pieniedzy wedruje w sina w dal.

  • krawiec

    Uber? Ten komfort i cena sa NIEPOROWNYWALNE z taksi. Jak IV RP bedzie chciala to zniesc to wkurzy mnie i milion innych.

  • abradab

    BYE BYE UBER. Uber to taki drugi amber gold lub jak kto woli OLT Express.

  • NieszkaL

    DeForma szkolnictwa, wycinka drzew, polwanie w puszczy, niszecznie TK i sądów, a teraz atak wspierany przez lobby sałaciarzy na najszybciej rosnącą firmę świata. IV RP. Dramat.

  • gosiaKl

    Jeżeli taksówkarze obniża ceny i przestana sie panoszyć.. to może też zacznę jezdzic taksówką. Jak na razie Uber najlepszy !

    • Paweł

      Pojezdzij w uberze z rok za nizsza cene i potem porozmawiamy… 4proc kierowcow w uberze pracuje dluzej niz rok. Reszta odchodzi wczesniej. Poprostu to sie nie kalkuluje. Chcesz wyzysku na kazdym kroku to popieraj. Zamiast bogacic sie we wlasnym kraju stajemy sie tanimi wyrobnikami.

  • KozSzymek

    To ze nie muszę przy zdawac na licencje taksowkarska nie sprawia, ze jestem gorszym kierowca! Wiecie co mnie – kierowce ubera – rozni od kierowcy taksi? On dostal licencje 35 lat temu i‚ jezdzi na czuja’ – tak jak uwaza. Nigdy nie wiadomo czy wybierze trase dobra dla siebie czy dla klienta. Ja jezdze na mapie google, ktora zawsze pokazuje najszybsza trase bo sledzi dziesiatki tysiecy kierowcow w samej wawie w czasie rzeczywistym. U mnie klient zawsze jedzie najbardziej optymalnie

    • Paweł

      Haha google maps najlepsze. Chyba nigdy z niej nie korzystales. Nieraz tyczy trase dluzsza o jakies 50proc bo jest minuta szybciej. To jest blad statystyczny. Ja sprawdzam tylko w tych mapach gdzie znajduje sie jakas ulica restauracjia itp. Jade po swojemu bo nawet korki jestem w stanie szybciej ominac. To jest tylko pomoc bo z nawigacja ma niewiele wspolnego.

  • NikiOO

    Dlaczego SB-cja nadal kieruje tym rządem?
    SBcy z taryf piszą ministrowi rozporządzenia?

  • Sławomir

    Jeśli miałby obowiązywać egzamin i licencja to Uber powinien działać korzystając legalnie z przywilejów taksówkarzy(bus-pasy).Inaczej to tylko chamskie wyciąganie pieniędzy za egzamin.