poszukiwanie pracy
2

Tu nie rządzą Amazon i Alibaba. Ta platforma łączy 2,5 miliona firm

Amazon, Alibaba? W świecie platform zakupowych dla biznesu rządzi kto inny. I mogliście o nim nawet nie słyszeć. Ekosystem SAP Ariba to dla kupców brama do 2,5 miliona dostawców produktów i usług. Jego użytkownicy przeprowadzają rocznie transakcje na 1,25 biliona dolarów w 190 krajach. To coraz ważniejsze rozwiązanie dla menedżerów, którzy często nadal nie wiedzą, na co właściwie wydają firmowe pieniądze.

Do prywatnych transakcji online jesteśmy już przyzwyczajeni. Według badań Izby Gospodarki Elektronicznej i Gemiusa w 2017 roku zakupy w sieci przynajmniej raz zrobiło 54% polskich internautów. Oprócz nieśmiertelnego Allegro, Zalando czy Amazona rośnie choćby liczba zwolenników Ali Express. Swoje rozbudowane sklepy internetowe mają – bo muszą mieć – wszystkie znaczące marki modowe czy elektromarkety. Handel detaliczny to jednak jedno, duże transakcje dokonywane przez firmy – drugie.

Wiele marek wciąż znajduje się w świecie prostych wewnętrznych systemów CRM i ERP, na czym zyskują biznesy sięgające po bardziej zaawansowane rozwiązania. Przykład? Jak podaje Aberdeen Group, automatyzację procesów zakupowych stosuje ponad połowa spośród górnych 20% najlepiej prosperujących marek. Podobnie robi tylko 1/3 spośród pozostałych firm. Słaba cyfryzacja procesów zakupowych skutkuje tym, że w XXI wieku i erze Big Data – według globalnych badań IACCM – menedżerowie często nadal nie wiedzą, na co wydają pieniądze.

  • Ponad 85% z osób zarządzających zakupami firm stwierdza, że dysponują za małą liczbą informacji o efektach zawieranych kontraktów. Co więcej – 9 na 10 przyznaje, że ma trudności ze zrozumieniem i przyswojeniem treści skomplikowanych umów zawieranych z wykonawcami. Problemem jest np. ich zróżnicowanie i brak standardów (IACCM).

I to właśnie z myślą o wyzwaniach kupców powstała SAP Ariba, która jest największą biznesową platformą zakupową na świecie. Innymi słowy – w świecie dużych zamówień i kontraktów ma pozycję analogiczną do gigantów e-commerce.

  • Można znaleźć na niej ofertę 2,5 miliona dostawców produktów i usług dla biznesu.
  • Z Ariby korzystają zarówno giganci (m.in. 3M, Allianz, Dupont, Quatar Petroleum, Shell, Circle-K, Walmart, Unilever, Henkel, Lacoste, VISA, UBS, Acer, Microsoft, Intel, Ford, Avon, Deutsche Bank czy T-Mobile), jak i setki tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw.
  • W katalogach dostępnych jest łącznie ponad 195 milionów przedmiotów i usług.

Jak działa Ariba? Pokazuje to poniższy tutorial, w prosty sposób przedstawiający ścieżkę od analizy potrzeb aż po ostateczną płatność dla dostawcy.

Platforma obsługuje znacznie więcej niż same transakcje. Organizuje cały proces zakupowy: od budowy zapotrzebowania, stworzenia zapytania, wyszukania najlepszych ofert, poprzez realizację zakupu i  dostawy, aż po fakturowanie i płatności z mechanizmami dynamicznych obniżek cen. Wszystko to w ramach jednej platformy, do której mają dostęp zarówno dostawcy, jak i kupcy. Ariba zbiera też dane o wszystkich transakcjach i zapisach kontraktów czy oceny wystawiane dostawcom, przedstawiając je na interaktywnych wykresach.

Są też aktualne wyzwania specyficzne dla polskich przedsiębiorców, na które odpowiada Ariba. 1 marca w Polsce ma wejść w życie tzw. Ustawa jawności życia publicznego. Projekt nakłada na firmy obowiązek rejestrowania umów cywilnoprawnych już od wartości 2000 PLN – tak, by można było je raportować m.in. do CBA. Platformy takie, jak Ariba mogą w tym procesie pełnić rolę tzw. Zaufanej trzeciej strony i zarządzać umowami, a także pomóc firmom w spełnieniu nowych obowiązków raportowania.

Słowem – SAP Ariba Network tworzy sieć dostawców, która ułatwia współpracę kupcom (poszukującym najbardziej atrakcyjnych ofert, opartych na wiedzy i analizie) oraz sprzedawcom (szukającym rynku zbytu i nowych ścieżek handlowych).

  • Koszty korzystania z platformy dostosowywane są do skali firmy. Najmniejsi dostawcy mogą się na niej zarejestrować za darmo, a koszty rosną wraz z poziomem wykorzystania kolejnych funkcjonalności i skali transakcji. Z myślą o małych i rozwijających się biznesach powstała nawet specjalna metodyka wdrożeniowa SNAP implementation. W modelu SNAP można rozpocząć korzystanie z funkcjonalności kupieckich rozwiązania SAP Ariba już po tygodniu wdrożenia – mówi Paweł Mamcarz Dyrektor ds. SAP Ariba w Polsce.

Biznesowe procesy zakupowe być może nigdy nie osiągną atrakcyjności transakcji na Zalando czy Ali Express, a już na pewno nie będą budzić tak pozytywnych emocji. Mogą być jednak prostsze, bardziej przystępne i opierać się na klarownych informacjach, otrzymywanych dzięki analityce Big Data. Według Hackett Group, firmy o dużym poziomie automatyzacji procesów zakupowych w Stanach Zjednoczonych wydają rocznie średnio trzy razy mniej na przygotowanie zamówień i procesy zakupowe. Czy to nie właśnie wygoda i dobre oferty przyciągają nas do handlu w sieci?

ARIBA W AKCJI – case studies

·JOHNSON & JOHNSON: globalny koncern co roku wydaje na zakupy 15 mld USD. Po roku od wdrożenia system obejmował już 80% globalnych wydatków zakupowych, czyli ćwierć miliona zamówień. Johnson&Johnson scentralizował w ten sposób standardy kontraktowania i zakupów, przez wiele lat różne w poszczególnych oddziałach na świecie.

·LYRECO: międzynarodowy dostawca artykułów biurowych używa Ariby do współpracy z 175 klientami, generującymi obroty o wartości 33 milionów euro. Do wyboru nakłonili go klienci, którzy chcieli zmniejszyć liczbę formalności i przyspieszyć zakupy produktów od Lyreco.

·ETIHAD: arabskie linie lotnicze zatrudniające 26 000 osób angażowały w proces zamówień aż 5 działów firmy, korzystających z dwóch systemów zakupowych. Po przejściu na SAP Ariba za całą procedurę odpowiada jeden dział, kontrolujący cały proces relacji z dostawcami. Firma znacznie przyspieszyła proces wyboru firm, z którymi współpracuje.