webdesign www 2018
49

Takie strony internetowe będziemy oglądać w 2018

2018 dopiero startuje, ale tak na dobrą sprawę już teraz wiemy dużo na temat trendów które będą obowiązywały w tym roku. Ciekawi jak będą zmieniać się strony WWW i jakich elementów oraz usprawnień możecie się tam spodziewać? 

Zawsze z ciekawością spoglądam na takie prognozy, zdarza mi się też do nich powracać by zweryfikować ile z nich faktycznie się ziściło. No i muszę przyznać, że sporo z założeń okazuje się znaleźć odzwierciedlenie w rzeczywistości. A jakie trendy w kwestii stron internetowych przewidują specjaliści na 2018 rok? Trochę tego jest, przyjrzyjmy się jednak tym najważniejszym zmianom!

Nie strona, a aplikacja w formie strony WWW

Rozwój technologii wiąże się z dużo większymi możliwościami ze strony twórców. Obecnie strony internetowe dzięki współczesnym rozwiązaniom mogą pozwolić użytkownikom na dużo więcej. Ba, dla mniej wymagających użytkowników komputerów są w stanie właściwie zastąpić inne aplikacje. Progressive Web Apps mają ten plus, że nie trzeba ich instalować, a do ich uruchomienia wystarczy tylko wpisać odpowiedni adres. Ich wspólnym mianownikiem jest to, że ładują się w ekspresowym tempie i po wcześniejszym „załadowaniu” działają nawet wtedy, kiedy nie mamy dostępu do internetu.

Mniej znaczy więcej, jedna strona czyni cuda

Zamiast dziesiątek linków, które doprowadzić nas mogą do setek rozmaitych podstron — minimalizm. Jak czytamy w najnowszym raporcie CodersLab:

Po wejściu na stronę internetową od razu ładuje się nam cała strona. Cechują ją prostota i czytelność. Nie ma skomplikowanej nawigacji ani menu. Niski koszt utrzymania i hostingu to kolejna zaleta jednostronnej strony. Koszty są jeszcze mniejsze, a bezpieczeństwo większe, jeżeli strona jest statyczna (zapisana w html, niewymagająca bazy MySQL).

Aby jednak urozmaicić ich wygląd, na topie pozostaną duże elementy i efektowna typografia, które dodatkowo zostaną okraszone solidnym pakietem animacji. Na szczęście w 2018 już bez Flasha ;-)

Więcej powiadomień i sztucznej inteligencji, z którą będziemy mogli się rozmówić

Powiadomienia — rzecz od której coraz więcej ludzi ucieka na smartfonach, teraz… docierać będzie coraz tłumniej także na stronach internetowych w komputerach. Coraz więcej stron oferuje informacje o najświeższych aktualizacjach, wystarczy tylko zgodzić się na ich otrzymywanie. 2018 ma przynieść coraz bardziej efektywne wykorzystanie tej opcji, dlatego nie zdziwcie się, że pytania o to czy chcecie takowe otrzymywać będą pojawiać się coraz częściej na odwiedzanych przez was witrynach.

Trendy www 2018

A jako że sztuczna inteligencja nieustannie rośnie w siłę, to i jej w tym roku nie zabraknie. Przybywać będzie chatbotów, które za pomocą skryptów mają ambicję udawać rozmowę z konsultantem. Cóż, trzeba przyznać że z każdym rokiem idzie im to coraz lepiej.

Nie tylko technologia. Czego spodziewać się w webdesignie?

Każdy rok przynosi nowe trendy nie tylko w kwestiach technicznych, ale też wyglądzie stron WWW. Jak to zwykle bywa — ilu ludzi, tyle wizji na ten temat, jednak kilka motywów przewija się przez rozmaite podsumowania i wróżenie z fusów odnośnie tego, czego możemy spodziewać się wśród najpopularniejszych rozwiązań w oprawie stron internetowych w 2018 roku. W tym roku miałoby nie zabraknąć odważnych kolorów — strony mogą być jaskrawe i pełne kontrastów. Idealne siatki miałyby zostać rozgrzebane, trochę je powygina, a królować ma zacząć asymetria. Do tego kolejny rok królować będzie podejście „przede wszystkim mobile”, a i wspomnianych już animacji miałoby trafiać coraz więcej. Oczywiście wciąż nie zabraknie też dużej i efektownej typografii, chociaż powoli projektanci mieliby znów serwować je z wypukłościami. Rzekomo pięć minut mojego ukochanego flat designu już minęło — szkoda. Ale wiem, że i tak niebawem do nas powróci, więc nie ma się czym smucić.

Źródło: informacja prasowa CodersLab, 99 Designs, Digital Marketing Instititute, Creativebloq

Infografika: CodersLab, pixnio

  • Theverge

    Flat design, w oryginalnym wydaniu, to jeśli chodzi o ergonomie i konwersję jest bardzo słaby. Radzę przeczytać artykuły chociażby NNG (np. https://www.nngroup.com/articles/flat-design/) Bardzo dobrze, że jest powrót do elementów „3d”
    A te trendy przy stronach na 2018 to w większości 2017 plus najwięksi gracze nie korzystają z tych wszystkich wodotrysków bo to ma być dla klientów i ma konwertować a nie podobać się grafikom.

    • Łukasz Kosmala

      Bullshit, flat design powstał z konkretnym powodem. Ma wzmacniać i klarować przekaz, reprezentować jasną ścieżkę interakcji. Ikonki 3d, grafomania i inne malowidła odciągają uwagę od konkretów. Ale pewnie o tym wiesz, bo to podstawy projektowania.

      To że najwięksi gracze nie chcą odważnych rozwiązań, to nic innego jak pragmatyzm, czasem konformizm i często sknerstwo w połączeniu z brakiem smaku.

    • Wasz Pan i Władca

      Tylko ze wszystko przemija, a flat jest tak samo etapem jak kazdy inny. Wzmacnia przekaz, tylko coraz bardziej zblizamy sie do momentu gdzie wszystko oparte jest na pastelowych kolorach i ksztaltach, wiec zlewa nam sie w jedno. W tlumie tak samo wygladajacych flat stron i aplikacji, jak madrze uzyjesz 3d, kontrastujacych jaskrawych kolorow lub wielkiej typografii to sie wyroznisz i przyciagniesz uwage. I wtedy jest przekaz.

    • Łukasz Kosmala

      Nie mogę się z tym zgodzić, flat zostanie z nami jeszcze przez wiele lat. W projektowaniu najważniejszy jest kontrast i kolor – owszem, elementy 3d są fajne. Ale raczej bardziej przydatne są jako topografia dla treści 2d. Osobiście nie moge się już doczekać, technologii ciekłokrystalicznych przeźroczystych ekranów samsunga – którymi będzie można powlec dowolną powierzchnię na mieście. Wystarczy się przyjrzeć grafiti, 90% kontentu będzie flat. Flat jako etap, na pewno nie – raczej powstanie jakaś nowa forma komunikacji. Dalej flat, ale głębiej umieszczona w kontekście sytuacji.

    • Zbigniew Fistaszek Trzeci

      Flat minie jak wszystko. Nie dorabiaj ideologii tam gdzie jej nie ma. Flat jest prostszy w projektowaniu i to chyba jedyny powód jego stosowania. Pokaż mi jedną stronę flat z przekazem a zrobię ją w taki sposób, unikając flata, że będzie miała wielokrotnie lepszy przekaz. Oczywiście padnę przy responsywności bo ilość pracy mnie wykończy ale na pewno nie siła przekazu flat design.

    • Łukasz Kosmala

      Źle, filozofia jest bo zmieniła się forma przekazu. Jak powstały „piękne malunki” to mieliśmy tylko monitory crt i tv. Dzisiaj są telefony, tablety, zegarki – nie widzę ikonek z światłocieniem czytelnych w metrze, na rowerze czy np. przy stricte zawodowych zadaniach. Flat nie przeniknie, będzie rozwijany – zmieni się raczej flow prezentowania informacji.

    • Wasz Pan i Władca

      Flat zostanie, na pewno. Jest to po prostu jakieś ekstremum, od którego teraz się powoli odchodzi bo już się wypatrzył. Ale zalety tego projektowania zostaną przeniesione na nowe „style” i tyle. W pewnym momencie flat zabraniał używania gradientów, teraz ponownie są wykorzystywane. W erze internetu projektowanie zmienia się w ciągu 5 lat, i właśnie widzimy schyłek popularności flat.

    • Zbigniew Fistaszek Trzeci

      Flat zmieni się jak każda moda. Zgadzam się, że monitory CRT były zdecydowanie lepsze do prezentowania przejść tonalnych, których zwykłe monitory LCD nie potrafią wyświetlić poprawnie i oglądamy koszmarki paskowania. Ale stosowanie flat design w tym wypadku to obejście braków technologicznych nowoczesnych wyświetlaczy. Bo na płaskim nie widać, że monitor nie daje rady ;-) A czy to jest monitor komputera, telefonu czy zegarka to nie ma znaczenia. Flat zniknie tak samo jak każda moda. Choćby z racji przesycenia rynku i naturalnej tendencji do zmiany naszego otoczenia. Panta rhei.

    • kofeina

      Rzecz w tym, że owy „flat” jest trudniejszy do zaprojektowania w taki sposób, by „przekaz” został odebrany zgodnie z intencją. I o tym właśnie mówią artykuły na zalinkowanym NNG. A, że może faktycznie prościej jest, by „po prostu było”, to już inna kwestia.

    • Zbigniew Fistaszek Trzeci

      Wstyd się przyznać ale kiedyś w nowym programie pocztowym na Androidzie (flat design oczywiście) minęło sporo minut zanim udało mi się wysłać pocztę. Wszystko było tak uproszczone płaskimi ikonami, że nie miałem pojęcia, która ikona wysyła maila ;-) A żadna nie miała podpowiedzi więc musiałem próbować aż trafiłem ;-)

    • Flint_PS

      „W projektowaniu najważniejszy jest kontrast i kolor”? Chyba graficznym. W projektowaniu ux najważniejsza jest czytelność i zrozumiałość interfejsu, a to we flacie kuleje – bo mniej widać, co jest elementem aktywnym, klikalnym, a co nie.

    • Łukasz Kosmala

      Projekt graficzny jest częścią UX. Jeżeli nie bierze się wyglądu pod uwagę – to powstają nudne i brzydkie korpo-www. To błąd rozdzielać te dwie dziedziny.

    • Flint_PS

      Ależ ja nie mówię o olewaniu grafiki, tylko że ona powinna grac drugie skrzypce: piękna, ale niefunkcjonalna strona zawsze będzie gorsza od brzydkiej, ale dobrze zaprojektowanej od strony użyteczności.

    • Flint_PS

      Flat design jest zły, bo zaciera granice między elementami klikalnymi i nieklikalnymi. Jest to dość dobrze przebadane na użytkownikach.

    • Łukasz Kosmala

      No, nie. Jeżeli zaciera się granica między elementami na ekranie, to jest to źle przygotowany projekt. Możesz pokazać te badania? Chętnie poczytam.

    • Flint_PS

      To nie chodzi o to, że się dwa elementy zlewają, tylko o to, że we flacie bardzo często nie wiadomo, czy dane coś jest klikalne, czy nie (czy to jest link, czy tekst, czy przycisk, czy ozdoba).

      Garść artykułów na szybko:
      https://www.nngroup.com/articles/flat-design/
      http://www.vandelaydesign.com/why-the-flat-design-trend-is-hurting-usability/
      https://www.fastcodesign.com/3058094/the-problem-with-flat-design-according-to-a-ux-expert

    • Łukasz Kosmala

      Dzięki, poczytam sobie.

    • Sławek Majcher

      Dlatego np. Google w Material dodał dość logiczne cieniowanie i poziomy, co sprawia, że od razu wiesz co kliknąć

    • DanTheLittle

      Myślę, że sprawiasz wrażenie, że znasz trochę temat, ale niestety to co napisałeś wyżej mówiąc ekstremalnie delikatnie – jest nieprawdą. Niezależnie od tego czy robimy flat czy nie to na stronie ważne jest przedstawienie jakich interakcji możemy się spodziewać i jaka interakcja za co odpowiada i tu trzeba po pierwsze czasem tworzyć kontrasty a czasem uważać na kolorystykę i wtapianie się przycisków. W dużym uproszczeniu mówiąc… jeśli mamy przycisk ANULUJ i POTWIERDŹ to przycisku ANULUJ nie robimy w kolorze zielonym :) a potwierdź w czerwonym.

    • Flint_PS

      Ale przecież napisałeś dokładnie to samo, co ja, tylko innymi słowami: najważniejsza jest zrozumiałość interfejsu. Nie twierdzę, że kontrast i kolory nie mają znaczenia dla tej zrozumiałości, bo oczywiście mają, ale nie są – co sugerował Łukasz – najważniejsze.

      Co do czerwonego Potwierdź i zielonego Anuluj, to dokładnie taką sytuację mamy w serwisie BZWBK – ponieważ względy graficzne (kolorystyka marki) wygrały z użytecznością.

      Więc nie, nie napisałem nieprawdy.

    • DanTheLittle

      BZWBK to w ogóle dziwny bank pod wieloma względami. I niestety jak to w życiu potwierdza się jedna rzecz. Użyteczność nie zawsze idzie w parze z biznesem dlatego eko nie jest eko bo jak sobie ktoś przeliczy to się okazuje, że finansowo to eko-katastrofa dla portfela :)

    • Flint_PS

      Tylko że ta ich decyzja nie została podyktowana względami biznesowymi (w rozumieniu takim, że czerwony pozytywny przycisk generuje im więcej pieniędzy), tylko względami, by tak rzec, ideologicznymi (naszym kolorem wiodącym jest czerwony). Dałoby się to obejść choćby w ten sposób, że negatywny przycisk mógłby nie być zielony, tylko, dajmy na to, biały z czerwonym obrysem. Niewłaściwy kolor pozytywny byłby wtedy dużo mniejszym problemem.

    • DanTheLittle

      Nie ma nic gorszego niż wstawienie przycisku zielonego i czerwonego obok siebie w odwrotnej kolejności kolorystycznej.

    • Flint_PS

      A ja się z tym kłócę? =)

    • DanTheLittle

      Nie kłócisz się :)) niczego takiego nie napisałem. W ogóle to jak patrzę czasem na strony i widzę to wiele z nich a zwłaszcza te „one-pager’y” to tak na jedno kopyto robione

    • Flint_PS

      A to prawda, ale też czemu tu się dziwić? Zrobienie dobrej strony od zera kosztuje, zerżnięcie średniej strony i wymiana grafik kosztuje znacznie mniej.

  • Trendy trendami a życie swoją drogą. Ile stron internetowych w sieci nie jest jeszcze responsywnych. AMP też średnio rośnie

    • zakius

      w rzeczywistości AMP jest wolniejszy od dobrze zrobionej strony, to po prostu doraźne rozwiązanie na powszechne olewactwo

    • Kamil

      Pewnie miliony — i raczej nic się w tej kwestii za szybko nie zmieni. Ale czołówka będzie podążać za trendami :)

    • zakius

      szkoda, że nie za zdrowym rozsądkiem

    • AMP jest rakiem. :)

    • Ziemek Zabawa

      Czemu? Ładuje się tak, jak Google obiecywało – EKSPRESOWO.

    • Dokładnie to co wyżej napisał @zakius
      „w rzeczywistości AMP jest wolniejszy od dobrze zrobionej strony, to po prostu doraźne rozwiązanie na powszechne olewactwo”

      Dodatkowo UX tego jest w opłakanym stanie. Sama strona AMPa ma 3 headery (bar przeglądarki, bar AMPa o header strony AMPa). Dodając do tego reklamę przyklejoną do dołu strony, na widoczność contentu zostaje naprawdę mało moejsca.

    • DanTheLittle

      Trendem są też spodnie rurki, ale jakoś na ulicy je nie widać…

    • Zależy gdzie :P

  • Płakać mi się chce

    Coraz wolniejsze i coraz uboższe w informacje strony internetowe obrzydzają mi korzystanie z sieci. Przeglądanie WWW na komputerze to masakra. Na co mi 22-calowy monitor, skoro jedyne co na nim widzę to w większości puste białe tło, parę zdań w pretensjonalnej i olbrzymiej czcionce, zdjęcie ze stocka i okienko do zapisania się na newslettera? Ostatnio coraz bardziej unikam przeglądarki i staram się używać aplikacji na smartfonie. Niektóre rzeczy nawet można szybciej w ten sposób załatwić, np. kupno biletu. Aplikacje progresywne pogorszą sprawę, a w najlepszym wypadku nic nie zmienią. Będą tak samo wolne, bo będą mieć w ch… animacji, reklam i trackerów, także jakiekolwiek zyski w wydajności zostaną zrównoważone dodaniem większej ilości wodotrysków. Nie mogę się też doczekać jaj z kompatybilnością. Założę się że, przynajmniej początkowo, aplikacje progresywne będą działać tylko w Chrome. Później Firefox i Edge nieudolnie będą próbować dogonić Chrome, a Safari w ogóle się na to wszystko wypnie bo Apple nie chce alternatywy dla aplikacji ze swojego sklepu ;)

    A co do powiadomień push, to polecam podłubanie w ustawieniach przeglądarki. W Chromie można powiadomienia kompletnie wyłączyć, zarówno na Windowsie jak i Androidzie (link: chrome://settings/content/notifications). Samsung Internet też ma taką opcję.

    • Kamil

      Coś w tym jest, sam ubolewam nad tym, że małe strony internetowe / wizytówki coraz częściej są tak naprawdę tylko landing page, gdzie znajdziemy link do FB — a tam całą resztę :/

    • DanTheLittle

      To już się zaczęło. Odchodzi się od tradycyjnych stron WWW. Strony WWW zaczynają być „potralem” do aplikacji do pobrania i serwują minimum informacji.

    • galtom

      DZIEKI!!!! To jest informacja na wage zlota!

      „A co do powiadomień push, to polecam podłubanie w ustawieniach przeglądarki. W Chromie można powiadomienia kompletnie wyłączyć, zarówno na Windowsie jak i Androidzie (link: chrome://settings/content/notifications). Samsung Internet też ma taką opcję.” – by Płakać mi się chce

  • galtom

    Powiadomienia push ze stron – jeszcze nie upadlem na glowe!!!!
    To za chwile bedzie kolejny spam, jak swego czasu skrzynka mailowa zasypywana co 3 min informacjami, ofertami i sprawami wagi zycia i smierci.

    Na zadne jeszcze nie wyrazilem zgody.

    Za to fakt, ze te same strony (mimo, ze zezwalam na ciasteczka) przy kazdym kolejnym artykule, ciagle wlaczenia powiadomien proponuja… i to sie dzieje w coraz wiekszej liczbie zaczyna doprowadzac mnie do szalu.

    Na stronach powinna byc gdzies z boku ikonka/miejsce i jak ktos chce to sobie to wlaczy a nie zebym musial co chwile klikac ZE NIE CHCE!!!!

    • kofeina

      To pytanie o zgodę jest jeszcze bardziej irytujące niż informacje o ciasteczkach, bo te chociaż starają się ludzie zamaskować/ukryć.

    • galtom

      Dokładnie tak. A tych propozycji „push” codziennie jest wiecej

    • galtom

      „Pacz” wyzej:

      „A co do powiadomień push, to polecam podłubanie w ustawieniach przeglądarki. W Chromie można powiadomienia kompletnie wyłączyć, zarówno na Windowsie jak i Androidzie (link: chrome://settings/content/notifications). Samsung Internet też ma taką opcję.” – by Płakać mi się chce

    • DanTheLittle

      W ogóle to ta zgoda z ciasteczkami itd to pic na wodę fotomontaż. Nie powinna się wgrywać strona i wiele elementów zanim się tej zgody nie kliknie więc jest to tylko ładna wizualizacja :)

    • kofeina

      Jeszcze jedno – w przeglądarce powinna być opcja „nie pozwalaj, by mnie pytano o powiadomienia” :)

    • galtom

      Dokładnie tak, lub z opcja wylaczenia dla niektorych stron… Choc w zasadzie nie wiem po co, bo nie widze strony z ktorej chcialbym dostawac tone spamu.

    • DarnoX

      Chrome: Ustawienia -> Ustawienia treści -> Powiadomienia -> Pytaj przed wysłaniem – wystarczy wyłączyć.
      W innych przeglądarkach na pewno też znajdziesz, nie ma za co ;).

    • kofeina

      Już się dowiedziałem z komentarza powyżej, ale również z całego serduszka dziękuję :*
      (nie zmianiło to niestety faktu, że niektóre zapytania o pozwolenie nadal się pokazują, takie osadzone na stronie w formie modala, ale jednak mniej)

  • Powiadomienia ze stron już są dostępne od ponad pół roku, background workery i dostęp do strony w offline mode gdzie dodatkowa zawartość jest dociągana on-demand kiedy tylko jest sieć albo cache straci swój lifetime jest dostępne od ponad roku

    . Tak samo jak z lokalną bazą danych przeglądarki, gdzie developerzy mogą zapisywać część danych… Nic nowego