Tomasz Fiedoruk: W rozumieniu “cloudowym” Oktawave jest IaaS, a my jesteśmy PaaS

screen2

Pod koniec listopada ubiegłego roku wywiadem z Tomkiem Fiedorukiem przedstawiłem Wam startującą właśnie nową usługę hostingu w Polsce. W moich pierwszych odczuciach serwis ten pretendował do miana następcy tradycyjnego webhostingu, oferując innowacyjny sposób rozliczeń z klientami, w którym płaciliśmy tylko za rzeczywisty ruch w swoim serwisie.

Od tego czasu wiele się zmieniło, a to za sprawą nawiązania współpracy z partnerem technologicznym – Oktawave. Poprosiłem więc Tomka o kolejną rozmowę, która mam nadzieję będzie niejako odświeżeniem poprzedniej i bardziej przybliży Wam istotę obecnego ich funkcjonowania.

No właśnie Tomku, powiedz, co się zmieniło od poprzedniej naszej rozmowy? W listopadzie rozmawialiśmy o Waszej nowej usłudze, przedstawiając ją jako innowacyjny projekt w polskim internecie. Jak to wygląda dzisiaj? Czy nie jest tak, że ta Wasza innowacyjność została przyćmiona przez Waszego partnera, przyznajmy to, większego od Was, który też już jakiś czas funkcjonuje na polskim rynku?

tomaszmOd startu idziemy wytyczoną przez nas ścieżką z planowanym rozwojem i ekspansją.. Wprowadziliśmy mnóstwo usprawnień i zmian, aby to właśnie nasze usługi wyznaczały nowe standardy jakości na rynku. Ruszyliśmy też z nową promocją dla osób przechodzących do nas z innych firm.

Odnośnie sytuacji to nie odbieramy tego jako przyćmienie. Z Oktawave to ogólnie jest bardzo ciekawa historia. Wystartowali w zasadzie w tym samym czasie co my. Dwie firmy, usługi komplementarne oraz bardzo, ale to bardzo zbliżona filozofia działania i prowadzenia biznesu – w wielkim stylu, nastawionego na innowację i przecieranie szlaków na rynku.

Zderzenie idei było więc kwestią czasu – bo nam po prostu była pisana współpraca na wielką skalę. Rozmowy zaczęliśmy praktycznie zaraz po starcie naszych firm. Już pierwsze spotkania pokazały, że dogadamy się, aby móc wspólnie zmieniać branżę i promować innowacyjność, oraz nowe technologie na nieco zastałym już rynku.

Mamy tutaj więc dwa słowa klucze: synergia i komplementarność.

Dzięki współpracy z Oktawave uzyskujemy pełen efekt synergii przy outsourcingu naszej infrastruktury i wzajemnego wsparcia obydwu firm. Tworzymy obecnie podobną strukturę jak Heroku tworzy dla Amazonu. Nie konkurujemy, a uzupełniamy się wzajemnie. Każda z naszych firm skupiła wybitnych specjalistów, dlatego nasze 1 + 1, daje nie 2, a 3. Oktawave zajmuje się tym w czym są najlepsi i podobnie my po naszej stronie.

Dochodzimy do kolejnej kwestii, czyli komplementarności. Zenbox.pl tworzony był nie po to, aby świadczyć usługi na poziomie samej infrastruktury. My jesteśmy alternatywą dla pozostałych hostingów współdzielonych oraz usług wyższych, jak VPS/Dedyków managed, ale właśnie słowem kluczem jest wsparcie/zarządzanie. Świadczymy kompleksową usługę, gdzie infrastruktura jest jedynie jedną ze składowych. Opieramy się na dostarczaniu gotowych środowisk z pełnym wsparciem zarówno dla użytkowników indywidualnych szukających alternatywy dla obecnych usług shared/managed i potrzebujących wyższej jakości, jak i firm i instytucji bez działów administracji/opieki serwerowej, chcących być obsługiwanych od a do z zgodnie z najwyższymi standardami. My sprzedajemy platformę, ale żeby to robić wg naszych wysokich wymagań, potrzebujemy wydajnej i niezawodnej infrastruktury. I tutaj właśnie przychodzi Oktawave jako chmura IaaS. Czyli wykorzystujemy chmurę, by w jej wnętrzu zbudować zestaw narzędzi, który na końcu trafia do użytkownika.

Oktawave w zasadzie oferuje podobne usługi i sposób rozliczania do Waszego. Prawda? Może w bardziej zawiłej formie dla potencjalnych klientów, ale jednak. Nie macie takiego odczucia, że staliście się taką “nakładką” na Oktawave? Mam na myśli to, że macie bardziej przejrzystą ofertą, ładniej opakowaną i wyjaśnioną w najdrobniejszych detalach, przez co jasną dla większości użytkowników.

Jak już wspominałem nasze usługi są komplementarne nie stricte konkurencyjne. Oktawave w swojej czystej postaci jest alternatywą dla VPS/Dedyków zarządzanych przez administratorów z odpowiednią wiedzą, My wprowadzamy tutaj element managed, czyli opieki i odpowiedzialności za środowisko. Klient u nas nie musi znać się na tym jak postawić środowisko, jak je zabezpieczać, jak aktualizować, czy jak i gdzie dokonywać backupów. U nas nawet uzyska pomoc przy obsłudze dodatkowych skryptów. Oktawave jest usługą dla klientów świadomych, osób które wiedzących jak zarządzać sprzętem i jak mają na nim działać odpowiednie skrypty.

Zenbox.pl od początku nie miał być oczywistą alternatywą dla administratorów sieci, bo Ci właśnie wolą rozwiązania root i konfigurowanie środowisk we własnym zakresie. Oczywiście, gdy taki administrator/programista woli zająć się rdzeniem projektu, a zarządzanie i opiekę pozostawić innym również, wybierze zenbox.pl. U nas kupuje się święty spokój. :)

Co do “nakładki” to może rozwińmy tutaj też i inny aspekt. Oktawave jest dostawcą infrastruktury jako usługi (IaaS); analogicznie możemy to odnieść do pytania, czy Dropbox jest nakładką na chmurę Amazona? Bo to właśnie o to chodzi: każdy, kto trzyma dane w Dropboksie, de facto trzyma je w Amazonie. Przy czym mało kto potrafiłby skonfigurować sobie storage w Amazonie samodzielnie aby powstała taka usługa, dlatego powstał Dropbox oferujący przyjazny interfejs i obsługę. I to pokazuje właśnie istotę współpracy między Oktawave i zenbox.pl.

Podobnie możemy to odnieść do tego czy inne firmy hostingowe są nakładkami na rozwiązania serwerowe IBM/DELL/Microsoft etc.. Oktawave jest tutaj jedynie platformą bazową do dalszej pracy, do budowania na jej podstawie rozwiązań przez firmy, które będą potrafiły wykorzystać potencjał, jaki daje chmura. OW jest więc infrastrukturą, ale w innowacyjnym tego słowa znaczeniu, gdzie warstwa sprzętowa została rozszerzona na wiele nowych rozwiązań: Autoskaler, zawrotnie wydajny storage czy możliwość uruchamiania dużej infrastruktury na żądanie. Branża IT jak żadna inna pokazała, jak wielkie korzyści dla każdej ze stron i klientów niesie ze sobą outsourcing o najwyższej jakości.

Pozostawmy już ten marketing, obie Twoje odpowiedzi aż kipią od niego. Wiem, że od początku dobrze Wam w tym idzie zarówno w Waszym wykonaniu jak i Waszych klientów. Świetna opinia na Facebooku, znakomity support, za który każdy sobie chwali Wasze usługi.

Obecnie wszystko jest w jakimś stopniu marketingiem, takie uroki gospodarki rynkowej. ;) Opisując produkt/usługę każdy tekst, choćby był nie wiem jak merytoryczny i zgodny z prawdą, może być odbierany jako “marketingowy” w cudzysłowie, czyli przelukrowany etc., ale w naszym przypadku o tym, że to są po prostu fakty mówi nasza usługa sama za siebie oraz zadowoleni klienci.

Z drugiej strony zaspokajanie potrzeb klientów to clue marketingu, więc wręcz z dumą można to powiedzieć “tak, kipimy od marketingu”, bo dla nas klienci są po prostu najważniejsi.

Ogólnie skończmy w końcu z fałszywą skromnością, bo „tak wypada” – takie podejście pokutuje w polskich firmach od czasu transformacji, nie jesteśmy gorsi od najlepszych zagranicznych firm i tyle. Czy w zenbox.pl mamy marketing przez duże M? Tak, ale to nie jest coś złego. Uczmy się od najlepszych, nie twórzmy nijakich produktów i usług, nie twórzmy skostniałych korporacji, tylko firmy dynamiczne i bliskie klientom, również jeśli chodzi o komunikację oraz marketing.

U nas dochodzi do tego jeszcze fakt, iż po prostu cieszymy się tworząc tę firmę, mając taki a nie inny feedback klientów. Jak to się mówi jest moc… no i oczywiście ZEN. :)

Powiedz mi jednak, o co takie wielkie halo z tą współpracą? Jesteście firmą hostingową, taką byliście od samego początku, mnie jako klienta nie bardzo interesowała Wasza infrastruktura, gdzie macie serwery i jak to działa. Ważne było, że działa. Osobiście nie interesowało mnie też to, czy Dropbox korzysta z chmury Amazona czy inaczej to rozwiązują. Kupując hosting, dajmy na to, na homie nie interesują mnie techniczne aspekty ich infrastruktury – ma po prostu działać.

Właśnie takie mamy motto: ma działać, a klient nie ma się o co martwić. Niemniej u nas działa to przez duże D. Ogólnie technologia cały czas się rozwija, aby raz na jakiś czas dokonywał się przełom, który przyspiesza postęp i tak to wygląda teraz. Chmura jako szereg specjalistycznych rozwiązań to po prostu przyszłość branży i za rok, dwa każda znacząca się firma będzie operowała na tych rozwiązaniach. My pokazaliśmy, że możemy być pierwsi i nie czekać na ruchy największych firm.

Dlaczego i co to zmienia rozpisaliśmy na podstronie. Masz rację, naszych klientów nie interesuje (albo inaczej, nie muszą się nim przejmować) backend… ale interesuje ich to na co to się przekłada. Wysoka dostępność rzędu 99,99% i przede wszystkim wyraźny wzrost wydajności, krótko mówiąc o ile wcześniej strony generowały się u nas bardzo szybko, to obecnie mamy przyspieszenie jeszcze rzędu 2x. Nasi klienci zyskali jeszcze więcej Zen w Zen. :)

I znowu Oktawave… Właśnie do tego cały czas zmierzam, że promując się teraz w połączeniu z usługami Oktawave, promujecie tak naprawdę samo Oktawave, tylko w Waszym ładnym opakowaniu z jasnym sygnałem o tym dla potencjalnych klientów. Kupując u Was hosting kupuję go tak naprawdę w Oktawave, z takim poczuciem nawiązywałbym współpracę z Wami. Nie obawiasz się, że tym samym straciliście początkowy buz w sieci, skupiony tylko na Was, na Waszej jakości usług?

Akurat tak się złożyło, że tutaj nasza rozmowa obrała taki kierunek, bo to ostatnia zmiana/ nowość u nas w firmie, ale to jest tylko jeden z aspektów naszego funkcjonowania. Infrastruktura sama w sobie jest bardzo istotna w hostingu, ale rdzeniem i naszym atutem pozostaje właśnie kompleksowa usługa. Oczywiście nie obawiamy się tego, że stracimy buzz, a wręcz przeciwnie. Dodatkowo nasza jakość usług jeszcze na tym zyskała.

Moglibyśmy promować się ogólnie i bez szczegółów jako “jesteśmy w chmurze”, “pierwszy hosting shared w chmurze” etc., ale podobnie jak ma podejście Antyweb (promocja innowacji w technologii) tak samo my cieszymy się ze współpracy z najbardziej obecnie innowacyjną firmą naszej branży w IaaS. Mamy otwartą politykę i informujemy o każdej ciekawej technologii jaką zawarliśmy w ramach zenboxa, jak Piwik, R1Soft, LiteSpeed etc. Z chęcią też możemy o nich kiedyś porozmawiać. Należy promować każde rozwiązanie, które przyczynia się do rozwoju naszej branży, a w konsekwencji do lepszych usług dla klientów.

Do tego dochodzi fakt, że to jest samonapędzająca się kula śniegowa i Oktawave również zwrotnie promuje nas wśród swoich potencjalnych klientów. Nasze oferty wzajemnie się uzupełniają, a nie konkurują czy kanibalizują. Wspólnie z OW lobbujemy świadczenie usług na najwyższym poziomie, a nie opieranie się na półśrodkach jak LAMP (czyli postaw sobie vps/instancję z szablonu i licz na to, że będzie stabilnie działać).

W rozumieniu “cloudowym” Oktawave jest IaaS, a my jesteśmy PaaS, pomoże Ci to i czytelnikom zrozumieć poniższa grafika:

cloud_stack

Nie obawiaj się, że stracimy coś ze swojego ZEN. :) Mówimy tutaj jedynie o kolejnym etapie (niemniej ważnym) rozwoju, a nie core biznesie i głównej komunikacji. Szykujemy tyle nowości, że tematów do rozmów nie zabraknie nam na kolejne lata.

W takim razie, do następnego…:). Dziękuję za rozmowę i życzę jeszcze więcej tego Zen w Zen:).

Dzięki, Grzesiek, za rozmowę. Rozprawiliśmy się chyba ze wszystkimi niejasnościami i obaliliśmy kilka kolejnych mitów. A teraz jesteśmy do dyspozycji czytelników w komentarzach i na BOK 24/7. :)

Grafika.

» «
  • derek

    jak ładnie komentarze znikają ;)

  • asdfas@asfd.pl

    w koncu artykuł sponsorawany,

  • http://twitter.com/szalansky raf szalansky

    Jak przypominam sobie dyskusje na temat Octawave na forum RubyOnRails.PL z polowy 2012 (vide: http://rubyonrails.pl/forum/viewtopic.php?pid=35562), to przechodzą mnie ciarki. Raczej nie powierzyłbym im hostingu moich aplikacji, no chyba że zatrudnili jakichś kumatych adminów.

    • http://oktawave.com/pl/ Oktawave

      Nas ciarki nie przechodziły. Szkoda, że nie zaglądałeś na to forum później: http://rubyonrails.pl/forum/t5766-%A6rodowiska-RoR-gotowe-od-reki.-Rusza-wspo%B3praca-MegiTeam-i-Oktawave. Bo my wzięliśmy sobie akurat opinię społeczności RoR do serca.

      Odnośnie do do adminów, w naszej ocenie nasi administratorzy dają sobie nieźle radę. Jeśli chcesz ich poznać i sprawdzić, czy są „kumaci” lub nie, to zapraszamy na Domaniewską, porozmawiasz z nimi osobiście i będziesz mógł wydać werdykt w tym zakresie. Pokrywamy koszty dotarcia na Domaniewską.

    • http://twitter.com/szalansky raf szalansky

      Nie zaglądnąłem, mój błąd :) Zwracam honor, bo w tej chwili nie mam się do czego przyczepić. Ale niestety, kiedy googluje się Was (octawave rubyonrails forum), to jako pierwszy wyskakuje tamten wątek.

    • http://oktawave.com/pl/ Oktawave

      Tak przy okazji, to od tamtej pory nieco się zmieniło. Na przykład mamy promocję, dla osób, które zakładają nowe konto. Dostajesz 25 zł kredytu na start, żebyś sobie mógł poklikać samodzielnie i ocenić, czy ten typ usługi jest dla Ciebie.

      Zachęcamy do wypróbowania: http://www.oktawave.com/pl/promocje/25-na-start.html

  • Juras

    Grzegorzu cieszy mnie, że w pewnym momencie tego wywiadu zaczął cię mierzić ten mizerny (mi wypada to powiedzieć ;)) marketing. Szczerze mówiąc nie chciało mi się nawet do końca tego czytać, bo stek bzdur marketingowych. Pisałem niedawno w komentarzu do innego artykułu nad nadużywaniem pewnych haseł modnych. I tutaj np działamy w chmurze i to jest takie zajebiste i jesteśmy spoko chłopaki. Ze śmiechu można boki zrywać, gdyż każdy hosting jaki tylko na świecie istnieje działa w chmurze. Cloud computing istnieje odkąd jacyś goście połączyli ze sobą skrętką dwa komputery. Http, pop3, smtp i w zasadzie wszystkie usługi sieciowe do cloud computing. Więc powoływanie się, że my jesteśmy zajebiści, bo nasza usługa to chmura jest totalnie śmieszne w szczególności jeżeli tyczy się to hostingu, gdzie wszystkie hostingi na świecie jakie istnieją działają w chmurze :). No i te gadki chmura przyszłość branży :) brzmią po prostu zabawnie żeby nie użyć mocniejszych słów.

    „Chmura jako szereg specjalistycznych rozwiązań to po prostu przyszłość
    branży i za rok, dwa każda znacząca się firma będzie operowała na tych
    rozwiązaniach”.

    No tak, taki home lub dowolna inna firma hostingowa nie działa w chmurze, przesyłają cały swój system na komputer klienta i klient ma to w domu :).

    I te gadki, że do hostingu to trzeba ciągle administrować, zarządzać i coś tam robić, nie wiadomo co. Tak się składa, że korzystam z hostingu amerykańskiej firmy (nazwy nie będę wymieniać) od kilku ładnych lat i kompletnie nie interesuje się co się tam dzieje i co by tam pogrzebać, gdyż jedyne co robię to wrzucam paczki na serwer http i to wszystko co mam do roboty na tym moim hostingu.

    Podsumowują. Uśmiałem się co niemiara czytając ten wywiad i przeglądając chłopaków strony, a raczej czytając ich marketingowe wywody, Zero konkretów, taka papka. I pytanie na koniec ile jeszcze kasy wam zostało z dotacji :)

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Do pytania dotarłeś ale do odpowiedzi już nie ;)

      Mylisz pojęcia, poczytaj sobie np. http://pl.wikipedia.org/wiki/Chmura_obliczeniowa

      Co do Twojego hostingu w USA, nic nie działa samo. Tobie akurat tyle lat działa ten tani hosting, to super, masz szczęście. Ale poczytaj sobie to i owo, szczęście a pewna jakość to co innego.

      Po konkrety zapraszamy na stronę albo do kontaktu bo nie zadałeś póki co konkretnych pytań.

    • Juras

      Kolego nic nie mylę i nie pogrążaj się, bo już z pierwszego zdania wynika, że każdy hosting to cloud jak i każda prawie sieciowa usługa. Kity możesz wciskać niedzielnym miłośnikom komputerów nie gościowi, który siedzi w branży IT od 15 lat.

      Nic samo nie działa powiadasz. No dobra, przejdźmy do konkretów. Każdy kto ma komputer czy tablet chyba może zauważyć, że jednak samo działa :). No ale przejdźmy do stronek. Co jest potrzebne do postawienia stronki.

      Dysk, procesor, pamięć, serwer http jakaś baza danych. Gdy umieszczę stronkę na apachu powiedzmy to co ona sama nie działa? Potrzebuję coś codziennie robić z dyskiem, procesorem, pamięcią, samym apachem aby mi to wszystko samo nie działało?

      Czy ktoś korzystający z przeglądarki internetowej musi nią administrować, coś codziennie grzebać aby ona działała? Nie, samo wszystko działa. Trzeba tylko zainstalować, skonfigurować, a potem samo jednak działa, jeśli zaś nie działa to znaczy, że jest ciulowe.

      Co do szczęścia z hostingiem. No cóż, widocznie mam wyjątkowe szczęście, bo zmieniałem już 3 razy firmy hostingowe i na wszystkich działo mi jednakowo, a moje zmiany hostingu wynikały jedynie z ceny, gdy pojawiały się atrakcyjniejsze ceny w stosunku do ilości ramu i innych popierdółek, typu własne ip, ilość domain pointerów i takie tam.

      Na koniec dodam do tego tak już ogólnie, że hosting w Polsce jest wyjątkowo drogi, usługi kiepskiej jakości w porównaniu do USA czy Kandy gdzie sam się od lat hostuję. Tam konkurencja jest ogromna i usługi najwyższej jakości za niewielką cenę. No i u nas jest strasznie monotematycznie php i jakby inne technologie nie istniały. Kiedyś zapytałem o Jave w home no i oczywiście mnie odesłali z kwitkiem.

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Środowisko serwerowe nie działa samo z siebie i raz postawione tak sobie funkcjonuje do końca świata. To bieżąca optymalizacja, zabezpieczenia, aktualizacja, dbanie o wydajność etc. etc.

    • Juras

      No dobra.

      Pytanie nr 1. Mam stronkę jakąś prostą u was postawioną i na czym polega bieżąca optymalizacja?

      - jak optymalizujecie na bieżąco procesor, pamięć, dysk?

      - jak optymalizujecie na bieżąco serwer http

      - jak dbacie o wydajność, to znaczy co robicie i w jakich interwałach, czy jak dzisiaj zadbacie o wydajność w jakiś tam sposób, to kiedy znowu zadbacie o wydajność i w jaki sposób? Krótko mówiąc na czym polega to dbanie o wydajność?

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Dlatego jest taki zawód jak administrator który za to odpowiada, lata praktyk i nauki, nie streszczę Ci tego w paru zdaniach :)

    • mk

      czytaj wiem ale nie powiem…

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Nie w tym rzecz, to jakbyś się spytał o genetykę i jak się tam chromosomami bawić. To tak obszerne pole do dyskusji i pokazania mechnizmów, że nawet nie ośmielę się udawać że się na tym dobrze znam. Administratorzy w firmach hostingowych to jedni z najbardziej cenionych pracowników od których jakości pracy zależy wydajność całego środowiska i w zasadzie losy firmy.

    • Jan

      Ja też jestem sceptyczny co do tego całego „cloud hostingu”. Jak mam stronkę do 5000 uu/mies to nie wydałbym 150 zł rocznie na hosting, kiedy mam dobry hosting bez limitu transferu za 96 zł rocznie, do tego darmowy CDN i nie martwię się, że przekroczę limit.

      A co do administracji, to wydaje mi się, że raz na jakiś czas aktualizacja pakietów, sprawdzanie logów + bycie w gotowości na awarie to nie jest jakaś super wymagająca praca.

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      To tak jak z samochodami, są różne marki w różnych cenach. Każdy jedzie ale za lepsze marki i bezpieczniejsze więcej się płaci. Nasze usługi doceniają zwłaszcza klienci, którzy już się „nacięli” na tanie, niby nielimitowane usługi i widzą, że za jakość, pewność i profesjonalną usługę warto płacić. Nie dyskredytuję tu Twojej firmy bo nie wiem o jakiej tu mówimy ale jak w życiu jakość swoje kosztuje. Zapraszam do testów, porównaj sobie wydajność i wsparcie, zobacz backupy 4x dziennie etc. :)

    • Jan

      Mówię o OVH, więc raczej nie mały gracz, za 7 zł/miesiąc (96zł/rok) + Cloudflare CDN. Czemu płacić więcej u was?

    • http://zenbox.pl/ Tomasz Fiedoruk | zenbox.pl

      To że duży nie oznacza że lepszy :) Przejrzyj na spokojnie naszą stronę, co oferujemy. Płacisz u nas więcej za jakość i poziom obsługi, to że Ci działa w OVH to fajnie, więc tutaj trudniej jest Cię przekonać, u nas zyskujesz na obsłudze klienta, 4x kopiach dziennie, lepszym możliwościom i zasobom etc. etc.

    • http://www.facebook.com/kamil.wojcieszewski Kamil Wojcieszewski

      Haha no to dałeś, wasza marka jest lepsza bo…? Bo jest trendy i jest nowa? Nie macie żadnej marki, jesteście za krótko na rynku

    • Juras

      Byłem pewien na 100%, że nie odpowiesz na te pytania jaki i na wcześniejsze też nie odpowiedziałeś. Jeżeli rozmowa przechodzi na konkrety nie na tani marketing to gadka nie jest już taka prosta co :).

      Już samo to, że odsyłałeś mnie na wiki do definicji chmury obnażyło twoją niewiedzę w temacie. Bo protokoły sieciowe, które wymieniłem wszystkie są cloud computing. Nawet głupia poczta jest chmurą, gdyż korzystasz z usługi, która gdzieś tam działa.

      Nie wiem po co mi chciałeś udowadniać, że nie wiem co to chmura, wysyłając mnie do definicji, gdzie już pierwsze zdanie z tej definicji udowadnia, że to ja mam rację :)

      „Chmura obliczeniowa – model przetwarzania oparty na użytkowaniu usług dostarczonych przez usługodawcę (wewnętrzny dział lub zewnętrzna organizacja).”

      Rozumiem, że chciałeś mi pokazać, że nie rozumiesz tego co czytasz i że wasz marketing to zwykła ściema dla nie zorientowanych :). To jedno pierwsze zdanie wyjaśnia, że każdy hosting jaki działa na świecie jest chmurą, więc wasza usługa nie jest pierwszą ani na świecie, ani w Polsce ani w największej czarnej dziurze w naszej galaktyce.

      Wiesz, możesz zaklinać rzeczywistość jak politycy z mównicy w sejmie z filmu dzień świra, że wasza chmura jest najchmurzniejsza ale chmura to chmura.

      No i powtórzę pytanie, przejedliście już dotację czy jeszcze na niej jedziecie ? he he he

      P.S Nie musisz odpowiadać ;)

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Nie za bardzo mam na co odpowiadać. Admini niepotrzebni, serwery zarządzają się same? To nie jest perpetum mobile. Wpadnie tu może jakiś admin to Ci to wyjaśni szerzej.

      Z dotacją nie trafiłeś podwójnie ;) To nie my a Oktawave ją ma, i zapewne miałeś na myśli inny program, zobacz dokładnie z czego skorzystali.

    • Piotr

      Czepiasz sie kolego. Każdy serwer z poważnym serwisem sie psuje w pewnych warunkach i wymaga nadzorowania i monitoringu.

    • ambisoft

      Czasem zamiast lat praktyki i sciemniania wystarczy sudo yum update ;)

    • http://zenbox.pl/ Tomasz Fiedoruk | zenbox.pl

      Gorzej jak przyjdzie DDoS etc.

    • ambisoft

      No to konkretnie: w jaki sposob pomagacie obronic sie przed DDoS-em ? Wycinacie go na jakims poziomie wyzej (zanim ruch strzeli w maszyne – ale wtedy kto zarzadza regulami) ?

      DDoS to troche ekstremalny przyklad i w ekstremalnym przypadku i tak nie da sie przed nim obronic.

    • http://futurehost.pl/dla-mediow Szymon Barczak

      @Tomasz Fiedoruk

      Dlatego jest taki zawód jak administrator który za to odpowiada, lata praktyk i nauki, nie streszczę Ci tego w paru zdaniach :)

      Twierdzisz, że w tradycyjnych firmach hostingowych nie ma administratorów – tacy siedzą jedynie przy chmurkach? :)

    • http://zenbox.pl/ Tomasz Fiedoruk | zenbox.pl

      Nie zrozumiałeś wypowiedzi, wyżej zarzucono ogólnie po co admini w jakiejkolwiek firmie, nie nadinterpretowuj.

    • czytelnik

      to tez mnie martwi mam wrazenie ze na stronie www na dole te ludzie niby slawne co to polecaja to dostali to za free zeby tylko w to weszli i reklamowli swoja twarza … a ja za to place jako klient malutki, nie chce.

      pozatym faktycznie jakby to byla chmura to bym sobie tam zainstalowal jakis soft linuxowy ktory robilby mi za moj prywatny dropbox a to jest przeciez hoting php i mysql tyli zamiast liczyc dane licza UU

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Dla nas liczą się klienci i to jakie mają opinie o naszej usłudze, u nas opinie nie są anonimowe a właśnie masz każdą osobę z imienia i nazwiska aby to było rzetelne i weryfikowalne.

      Co do różnic to wyjaśniałem już to w wywiadzie w zenbox.pl kupujesz konkretną usługę, jak chcesz środowisko root, idziesz do Oktawave.

    • czytelnik

      Nom tylko nie widac tam Jana Kowalskiego a geekowe nazwiska … za to sie placi i prosi o zgode, nie robcie ze mnie wariata :(

      Sam Pan Kurasinski napisal kiedys ze mowi co mu slina na jezyk przyniesie tak zeby sie kasa zgadzala, wiec on akurat powie co tylko zamowisz i sie podpisze o tym bo on jak sam mowi „wypowie sie nawet jak sie nie zna” taka jego wola to ok.

      Faktynie kupuje za 150zl usluge zobaczenia mojej strony php przez 5tys osob unikalnych w miesiacu, kupuje tez stres sprawdzania czy czasem nie przekroczylem tych 5tys bo juz pewnie mail przyszedl z ostrzezeniem.

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Czy anonimowy Jan Kowalski jest dla Ciebie autorytetem, czy sprawdzisz czy on rzeczywiście ma hosting? Mamy mnóstwo opinii, wejdź sobie na nasz profil na facebooku, mniej znanych czy w ogóle nieznanych osób a na stronę po prostu wybraliśmy te, których głos się liczy i jest ceniony w różnych branżach.

      W KAŻDYM hostingu masz limity, my wybraliśmy jeden główny parametr, który jest skorelowany w potencjalnym Twoim przychodem a więc płacisz dopiero więcej jak i więcej na tym zyskasz. Zawsze będziesz się martwił albo o dysk albo o transfer albo o ukryte parametry techniczne jak CPU/RAM/ilość zapytań które u nas masz aż tak wysokie aby patrzeć wyłącznie na UU. Nie ma i nigdy nie będzie hostingów unlimited/unlimited bo ani serwery ani łącza nie są z gumy :)

      U nas jak przekraczasz UU jesteś o tym powiadamiany i na spokojnie zajmujemy się tematem i decydujesz czy przechodzisz na wyższy plan czy też decydujesz się na jednorazową paczkę. Wprowadziliśmy też pakiet bonusowy na takie wahania i czas do decyzji etc. etc.

    • http://futurehost.pl/dla-mediow Szymon Barczak

      albo o ukryte parametry techniczne jak CPU/RAM/ilość zapytań które u nas masz aż tak wysokie aby patrzeć wyłącznie na UU

      Tomku, sorry, ale to jest po raz kolejny marketingowy bullshit. Macie zbliżone parametry bezpieczeństwa do tych, które stosujemy w Futurehost, a jednak my nie wyciągamy tego jako argument w dyskusji, bo… Bo parametry bezpieczeństwa (jak wskazuje nazwa) powinny być właśnie takie – ograniczać tylko takie skoki obciążenia, które mogłyby uwalić serwer.

    • http://zenbox.pl/ Tomasz Fiedoruk | zenbox.pl

      A Ty widzę marketing podczepiany ;)

      Nie polimizuję z konkurencją tym bardziej jak ma nielogiczne argumenty.

    • http://www.facebook.com/kamil.wojcieszewski Kamil Wojcieszewski

      Bo tak to wygląda, kolesiostwo. Tomasz przekonał paru blogerów do tego by za friko przeszli na zenboxa ale wrzucili bannerek i napisali jaki jest fajny.

  • czytelnik

    Jakos mi sie to nie widzi, normalny czlowiek ma problem ze zrozumieniem slowa hosting i domena a co dopiero jak zobaczy dzial specyfikacji zen to dostanie zawalu, ja lubie IT a polowy nie rozumiem, chyba wole byle hosting za 50zl, miec ograniczone TB przesylu i miejsca ale nie martwic sie o UU.

    No i mega wq mnie podejscie ala sieci gsm, zamiast miec kawa na lawe co dostaje to musze sie slinic i czytac o promocjach, dodatkowych pakietach, co sie wlicza co nie, bonusowe pakiety moze na miesiac moze na rok kto wie.

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Przecież właśnie u nas masz to maksymalnie uproszczone :) Masz jeden główny przelicznik oferty UU – Unikalnych Użytkowników miesięcznie i o nic więcej nie musisz się martwić, ile Twoja strona zje transferu czy ile GB zajmie. Prościej się nie da.

      Dodatkowo nie stosujemy żadnych gwiazdek, ultra promocji ale tylko na pierwszy rok, a kwoty masz podane brutto aby móc łatwiej sobie przeliczyć koszta.

      Zebraliśmy feedback setek osób aby nową stronę jeszcze bardziej uprościć i skupić się na tym co istotne, a wszelkie podstawowe pytania i odpowiedzi masz w głównym menu :)

    • czytelnik

      Ok choc jeden pozytywny koment postaram sie dac.

      Zen moze byc mi przydatne jesli mam:
      stala liczbe tych samych userow ktorzy nie kasuja ciasteczek i maja te samo ip, a ja mam udostepniam materialy wideo, innymi slowy kupie konto ZEN gdy bede prowadzil servis porno kamerek.

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      No to od razu pisz, że nasza oferta nie jest dla Ciebie a nie że ogólnie jest nieciekawa :) My nastawiamy się na konkretny target stron / serwisów / blogów / portali w .php i tyle :)

    • czytelnik

      Powaznie 5tys wejsc za 150zl … to bardziej poczytniejszy blog wyjdzie jakies 700zl rocznie, ok dla mnie niedrogo ale dla polaka w polsce to bedzie jak strzal w plecy. Wasza usluga nadaje sie jak jest duzy przemial transferu, do 95% stron www bardziej oplaca sie miec prosty hosting. Nie wyobrazam sobie zeby ktos majacy bloga kupowal chmure, no to sie nie kalkuluje kompletnie

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      I dochodzimy do sedna sprawy :) Dla bloga który ma 100 000 unikalnych wejść miesięcznie a więc ponad 200 000 odsłon jak nie więcej koszt planu 100k nie sięga nawet 10% przychodów, więc nie ma problemu z płaceniem za hosting na najwyższym poziomie, który daje mu pewność że jego blog a więc źródło dochodów jest w pewnych rękach i nie musi się o to martwić :)

    • Juras

      To ten super marketing (w ich mniemaniu) narzucać hasłami i usera ma urzec mnogość haseł za którymi kryje się linux, apacha i mysql :) i super administratorzy, którzy codziennie będą tym wszystkim tak administrować aż wióry będą leciały.

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Zamów bezpłatne konto testowe, przekonaj się sam, na prawdę nie musisz być na siłę złośliwy. Po to mamy przyjazny BOK i 14 dni okresu testowego aby przekonać właśnie takich sceptyków jak Ty, że u nas to nie bajka a rzeczywistość :)

  • Sysadmin

    To nie jest serio, prawda?

    Zenbox.pl od początku nie miał być oczywistą alternatywą dla administratorów sieci, bo Ci właśnie wolą rozwiązania root i konfigurowanie środowisk we własnym zakresie. Oczywiście, gdy taki administrator/programista woli zająć się rdzeniem projektu, a zarządzanie i opiekę pozostawić innym również, wybierze zenbox.pl. U nas kupuje się święty spokój. :)

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Można podsumować, admin postawi 1000 serwerów a 1001 już deleguje dalej ;)

  • Kamil

    Wysoka dostępność rzędu 99,99% macie na to certyfikat? np. TIER? cudowna papka marketingowa… równie dobrze możecie napisać dostępność 100% bo co to za różnica? to tylko Wasz wymysł w ogóle nie popraty argumentami…

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Zenbox.pl jeszcze przed startem przygotowywał się do wdrożenia wysokiej dostępności. Oktawave zakupiło jeszcze lepsze rozwiązania, niż te w które planowaliśmy się zaopatrzyć i mieliśmy już wdrożone. Bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu w branży IT nie mamy wątpliwości, że takie SLA zostanie zachowane.

    • Michał

      Juras miał rację z tym mizernym marketingiem. Tacy giganci jak Microsoft, Google, Twitter, Paypal, czy Amazon nie potrafią osiągnąć dostępności powyżej 99,90%, a Zenbox ma osiągnąć 99,99%? Bullshit nie poparty kompletnie żadnymi argumentami (marketingowa papka się nie liczy niestety!).

    • Michał

      Giganci jak Amazon, Microsoft, Google, Twitter, PayPal nie potrafią przekroczyć bariery 99,90%, a Zenbox ją osiągnie? No cóż – to podważa wszystkie pozostałe Twoje wypowiedzi na temat zalet tego hostingu, bo po prostu może być wyssane z palca jak te SLA.

    • Michał

      Przepraszam za podwójną odpowiedź – myślałem że ją zmoderowaliście! Poproszę o usunięcie jednej.

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Wbrew pozorom giganci wcale nie mają łatwiej. Jesteśmy pewni naszych rozwiązań a fakty to potwierdzają, więcej zaufania – pisalem też w artykule o marketingu, proszę zapoznaj się z tym jeszcze raz bo to istotne. Używamy wielkich słów ale to nie one o nas świadczą a głownie fakty i to jak działamy na codzień co je potwierdza :)

    • Michał

      Porozmawiajmy o faktach. Działacie 4 m-ce? W tym czasie był przynajmniej jedna przerwa o której wiem trwająca 1h (przenosiny na chmurę Octawave) – to już daje dostępność stron klientów Zenbox na poziomie w granicy 99,95%. Dostępność 99,99% jest niemożliwa do uzyskania. Za krótko działacie (i Zenbox i Octawave) żeby być tego pewni i tak się tym chwalić. Ale powodzenia :)

    • http://zenbox.pl/ iTomek

      Dokładnie, godzina była zapowiedziana, wyszło mniej. Nie była to też awaria a zaplanowana migracja. Bez tego 100%.

      Widzieliśmy rozwiązania OW, tutaj jesteśmy spokojni. Jak to cudo padnie to w wyniku spadającego merytorytu, a w takiej sytuacji nasze SLA to będzie najmniejszy problem ;)

      Dzięki mimo wszystko, weź potestuj a sam się przekonasz, że nie ściemniamy :)

    • Kamil

      Sami uwierzyliście w swoje bajki! Przy ustalaniu SLA również bierze się pod uwagę przerwy techniczne, migracje etc. Więc nie jesteście w stanie zagwarantować SLA na poziomie 99,99%! Idąc dalej, Oktawave nie jest w stanie zagwarantować SLA na poziomie 99,8%! Reklamują się z każdej strony, że mają TIER 3 jest to jawne oszustwo! Ciekaw jestem jakie SLA przedstawią na targach CeBit, które rozpoczynają się w poniedziałek. Zapewne ludziom uświadomionym będą podawać poprawną wartość, żeby nie być wyśmianym.

    • http://zenbox.pl/ Tomasz Fiedoruk | zenbox.pl

      Kamil spokojnie, zobacz sobie dokładnie o co chodzi z Tier3 … odnosi się do wydajności storage :)

    • http://oktawave.com/pl/ Oktawave

      Nasze SLA wynosi 99,96. A Tier-3 odnosi się do prędkości dysku. Na targach CeBIT przedstawimy SLA 99,96.

    • Kamil

      Jak Tier-3 może odnosić się do dysków? Przecież to jest certyfikat zabezpieczenia całego Data Center… dyski obejmuje ale procków już nie? To są tylko liczby… Trzeba spełniać określone normy, żeby móc chwalić się takim SLA. e24cloud również chwaliło się wysokim SLA do czasu pierwszej awarii…

    • http://oktawave.com/pl/ Oktawave

      Tier jest nazwą, jak każda inna. Odnosi się do centrów danych, ale także do szybkości dysków. W tym wypadku mówimy o szybkości dysków.

    • Kamil

      Reasumując szybkość dysków jest Waszym potwierdzeniem niezawodności i SLA na poziomie 99,96%?

    • http://oktawave.com/pl/ Oktawave

      Nie rozumiemy, skąd takie stwierdzenie? SLA gwarantujemy na poziomie 99,96, ale to nie ma nic wspólnego z szybkością dysków.

    • Kamil

      W takim razie co jest potwierdzeniem tego, że macie SLA na poziomie 99,96%? konkrety poproszę :) Mając całą infrastrukturę opartą o standard Tier-3 można uzyskać SLA na poziomie 99.95%. Wy przecież dysponujecie tylko dyskami w standardzie Tier-3.

    • http://oktawave.com/pl/ Oktawave

      Ktoś inny już dawno straciłby cierpliwość. Ale nie my :). Drogi Kamilu: Tier w odniesieniu do dysków, może się odnosić do ich szybkości, czy jesteś w stanie przyjąć to jako coś w rodzaju naszego założenia do dyskusji? Mamy trzy rodzaje wydajności dysków, i nazwaliśmy je Tier-1, Tier-2 i Tier-3.

      W zakresie centrum danych, zachęcamy do lektury, tam znajdziesz upragnione konkrety: https://kb.oktawave.com/Knowledgebase/Article/View/116/94/specyfikacja-techniczna-centrum-danych-oktawave

    • Kamil

      „Mamy trzy rodzaje wydajności dysków, i nazwaliśmy je Tier-1, Tier-2 i Tier-3.”
      Wielkie brawa za kreatywność! Nazwać dyski poziomem certyfikacji centrów danych.

      To tak samo jakbym nazwał swojego Poloneza – Mercedesem…i krzyczał w koło że jeżdżę Mercedesem :) ubaw po pachy! :)

      Co do Waszej specyfikacji nadal nie jestem przekonany, że spełniacie SLA na wymienionym przez siebie poziomie.

    • http://oktawave.com/pl/ Oktawave

      To świetnie, że sam siebie potrafisz rozbawić. Ale nazywanie szybkości dysków tierami jest standardem w branży cloudowej. Poczytaj nieco o tym.

      Odnośnie do centrum danych, oczywiście nie musisz być przekonany. Masz wolną wolę w interpretowaniu faktów i ustosunkowywania się do nich.

    • Kamil

      W tym problem, że na branży cloudowej się znam i dlatego tak Was męczę o SLA. Niestety nie jest to standardem… poczytajcie nieco o tym :)

      Wiadomym jest, że nie przyznacie się do tego, że zawyżacie swoje SLA… Szkoda mi tylko ludzi, którzy na to się łapią.

      Skończmy tą dyskusję. Nie chcę zabierać Wam całej soboty na śledzeniu co ciekawego odpiszę ;)

    • http://oktawave.com/pl/ Oktawave

      AWS posługuje się tierami w odniesieniu do dysków, Rackspace posługuje się tierami w odniesieniu do dysków i wiele innych firm również. Wiele firm również nie posługuje się tym terminem – jest to po prostu kwestia konwencji.

      Niestety, kolejne dwa „argumenty” są trudne do dyskutowania. Musielibyśmy Ci tutaj opowiadać o erystyce i myśleniu magicznym, a przecież temat nie taki.

      W tej chwili mamy 100% dostępności, a SLA gwarantujemy na poziomie 99,96 i nic tutaj nie jest zawyżone. Polecamy też przetestować nasze instancje, teraz możesz to zrobić bez ponoszenia kosztów i wydać werdykt. Chętnie się w niego wtedy wsłuchamy.

      Jak chcesz, to możemy skończyć tę dyskusję, choć nam ona jakoś specjalnie całej soboty nie zabiera. Poza tym Disqus ma powiadomienia.

    • http://www.facebook.com/kamil.wojcieszewski Kamil Wojcieszewski

      Wybiórczo, bo tak wygodniej prawda?

    • Lukasz M.

      Czyli OW daje 99,96%, a Zenbox który jest poziom niżej 99,99% – nie ma to jak gwarantować usługę, której samemu nie ma się zagwarantowanej! Możesz to jakoś wytłumaczyć?

    • Kamil

      Panowie w swoich ustaleniach już się gubią, ponieważ strzelają wartościami SLA jak z rękawa. Tłumaczą się, że mają tak wysokie bo nie mieli awarii :) Na ich miejscu dałbym 100% SLA lepiej to wygląda marketingowo :)

  • Zet

    Ktos podpowie jak zrobic aby takie belkotliwe reklamo-pseudo-artykuly nie pojawialy mi sie wiecej w rssie?

  • porady-vps.eu

    Tomku zawirowaliscie rynkiem Shared hostingu i fajnie,planujecie jakieos sugestera albo forum do zglaszania pomyslow?

    • http://zenbox.pl/ Tomasz Fiedoruk | zenbox.pl

      Dzięki :) Mamy póki co grupę labs dla betatesterów od tego typu dyskusji ale może trzeba pomyśleć o otwarciu jej szerzej :)

  • http://www.facebook.com/kamil.wojcieszewski Kamil Wojcieszewski

    Jedyne w czym zenbox jest dobry to w wpie**** sie z reklama wszedzie gdzie nie trzeba. Fiedoruk nawet przy newsach o matce Madzi nawiazuje do zenboxa… rzygac się chce

Przeczytaj poprzedni wpis:
76cd0cb23b3746ec796bd1e674b36681219995be
Sukces Internet Explorera i powolna degrengolada Chrome

Obecnie na rynku przeglądarek internetowych mamy do czynienia z pięcioma graczami, których udziały w rynku są wystarczająco duże do tego,...

Zamknij