18

To najlepszy kwartał BLIKA w historii – Raport NBP za III kwartał 2016 roku

Kiedy pisałem Wam o urodzinach i skumulowanych danych za całe 2 lata od uruchomienia BLIKA, pojawiły się komentarze pod wpisem, że bardzo mało transakcji odnotował ten sposób płatności mobilnych - 3,5 mln użytkowników dokonało 10 milionów transakcji w dwa lata. Jeśli spojrzeć na to przelicznikiem, że na jednego użytkownika wypadło 1,5 transakcji rocznie, to jest to mało, ale jak spojrzycie na dane za III kwartał minionego roku i kilkudziesięcio procentowe wzrosty w każdym parametrze, temat popularności BLIKA nabiera innego kształtu.

Zaznaczam, że porównujemy tu kwartał do kwartału, nie rok do roku. W porównaniu z II kwartałem 2016 roku odnotowano poprzez BLIKA:

  • wzrost o 72% średniej dziennej liczby zleceń do poziomu 24 226 szt.,
  • wzrost o 67% średnich dziennych obrotów do poziomu 4,9 mln zł.

Na koniec września 2016 roku z BLIKA mogli korzystać klienci 7 banków (Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Getin Noble Bank), a było ich 2,2 mln (liczba zarejestrowanych aplikacji mobilnych BLIK), mogli oni płacić w 158 873 punktach handlowo-usługowych, wyposażonych w 169 081 terminali płatniczych obsługujących BLIKA, w 38 502 sklepach internetowych oraz wypłacać pieniądze z 15 373 bankomatów.

W okresie III kwartału 2016 r. w systemie BLIK:

  • wykonano łącznie 2,2 mln zleceń o łącznej wartości 453,7 mln złotych,
  • średnio dziennie wykonano 24.226 zleceń o łącznej wartości 4,9 mln złotych,
  • średnia wartość zlecenia wyniosła 204 zł.

To są liczby podsumowujące tamten kwartał, ale spójrzmy na liczby szczegółowo porównujące z poprzednim kwartałem:

  • wzrost o 10% liczby zarejestrowanych aplikacji mobilnych BLIK (z poziomu 2 do 2,2 mln),
  • wzrost o 0,3% liczby punktów handlowych akceptujących aplikacje BLIK (z 158 352 do 158 873),
  • wzrost o 74% łącznej liczby transakcji (z 1,3 do 2,2 mln szt.),
  • wzrost o 72% średniej dziennej liczby transakcji (z 14 052 do 24 226 szt.),
  • wzrost o 69% łącznej wartości transakcji (z 268,8 do 453,7 mln zł),
  • spadek o 3% średniej wartości pojedynczej transakcji (z 210 zł do 204 zł).

Tylko jeden spadek, nie mający wpływu na ocenę popularności BLIKA, co więcej przy niewielkim wzroście liczby zarejestrowanych użytkowników i punktów obsługujących BLIKA, mamy spore wzrosty transakcji i łącznej wartości transakcji.

Postęp popularności BLIKA najlepiej widać na tych wykresach:

Kolejne ciekawe dane znajdziemy przy porównaniu typów transakcji, jakimi dokonywaliśmy płatności w II i w III kwartale. W II kwartale na pierwszym miejscu były wypłaty z bankomatów, które w III kwartale spadły na drugie miejsce, a najpopularniejszym miejscem gdzie dokonujemy płatności BLIKIEM zostały płatności internetowe.

Na koniec pamiętajmy, że NBP z opóźnieniem publikuje te raporty kwartalne o rozliczeniach pieniężnych i rozrachunkach międzybankowych, a przecież duża kampania reklamowa BLIKA wystartowała na początku grudnia zeszłego roku, więc dane za IV kwartał powinny zrobić duże wrażenie na tych, którzy nie dowierzają, że ten system to był strzał w dziesiątkę. Oczywiście przy zachowaniu proporcjonalnych wzrostów, a w co nie wątpię, że tak własnie będzie.

  • Daniel

    Naprawdę ładnie im idzie. Ciekawe jak będą wyglądać wyniki po kolejnych 2 latach

    • Ja czekam na wyniki z IV kwartału 2016, dobiją do 100% wzrostów:)

    • Daniel

      Mówisz tu o reklamie i akcji BLIKomania? No to na pewno.

    • No tak, jak bez tego taki skok zaliczyli, to nie widzę inaczej jakby większy z tym odnotowali

    • MAG

      Jak to. Przecież telewizja umiera. Powtarzacie to jak mantrę. A jednak atl rządzi

  • @gracjangk

    Dzisiaj mi nie działał i to trzy razy.

  • mzl123

    W dalszym ciągu wygląda to słabo. Średnio JEDNA transakcja na użytkownika na KWARTAŁ. Jasne to blisko trzykrotny wzrost w porównaniu do poprzednich danych, ale mimo wszystko fatalnie w kontekście usługi finansowej, która ma ambicje zastąpienia płatności kartami. Jedno mnie jeszcze zastanawia. Na „urodziny” chwalili się 3,5 mln użytkowników, teraz wzrostem z 2 do 2,2 mln. To jaka jest prawda? Aż na usta się ciśnie znane powiedzenie – są kłamstwa, wielkie kłamstwa i statystyki ;-)

    • Liczyłem na Ciebie:) To są dane z końca września, wyjaśnione na końcu. Nie bierzesz pod uwagę tempa wzrostów, które skoczyło mocno w III kwartale, a w czwartym może się jeszcze podwoić.

    • mzl123

      Haha, cieszę się, że nie zawiodłem Twoich oczekiwań :-D Cóż, jestem tak mocno nieprzekonany do tej usługi, że aż prawie graniczy to z hejtem ;-) Żartuję oczywiście, aczkolwiek, przynajmniej na razie, kompletnie mnie ona do siebie nie przekonuje. No ale, jak to mówią, nigdy nie mów nigdy :-) W każdym razie, jeśli rzeczywiście w ciągu jednego kwartału z małym hakiem przeskoczyli z poziomu 2,2 mln do 3,5 mln użytkowników to niewątpliwie robi to wrażenie. 60% wzrost jest aż niewiarygodny, szczególnie gdy zestawić go z 10%, także sporym, w poprzednim kwartale. Przekonamy się za kilka miesięcy. W każdym razie z tych danych wynika jedna ciekawa rzecz. Przy dużo mniejszej (25x, dane za I kw. 2016) liczbie transakcji w porównaniu do płatności kartowych, obrót jest raptem tylko dwukrotnie mniejszy. To pokazuje, że na co dzień ludzie płacą kartami, a Blika używają do bardziej wartościowych transakcji – zakupy w necie, ewentualnie wyciąganie większej gotówki z bankomatu.

    • Tak widać to po zmianie proporcji, więcej się dzieje w necie, patrz wdrożenie w PayU i na Allegro, to było już IV kwartale, więc jeszcze mocniej skoczą płatności internetowe.

  • Bckqs

    Czy wiadomo coś jest aby inne banki miały dołączyć do jego projektu?

    • RS2_15031

      To nawet wiedziałem, że jest więcej niż 7 banków ;)

    • Orange i T-Mobile ciężko nazwać bankiem

  • Michal Skrzypczak

    nic dziwnego ze wzrosty sa i beda… przeciez mbank wymusil blika

    o ile blik znacznie zwieksza wygode platnosci w sieci (lepsze rozwiazanie niz payu itp itd), o tyle platnosci tradycyjne przez blika to padaka ( czy to w sklepie czy wyplata z bankomatu)

    porownajmy jakie warunki trzeba spelniac aby dokonac platnosci przy kasie / wyplaty z bankomatu:

    posiadajac karte:
    przykladasz ja do terminala i ewentualnie wpisujesz pin, karte zazwyczaj kazdy ma bo nosi ja w portfelu a bez portfela z domu nie wychodzi w 99% przypadkow

    w przypadku blika:
    musisz miec telefon przy sobie
    musisz miec naladowany telefon
    musisz miec neta
    musisz miec zasieg(!) szczegolnie w hipermarkecie….
    blik jako serwis /aplikacja na telefonie musi dzialac, dzisiaj 2 razy nie dzialal
    terminal blika w sklepie musi dzialac miec net /zasieg itp itd

    jak juz dojdzie do platnosci musisz:
    odpalic appke
    wpisac pin do appki bankowej
    wygenerowac kod blik
    wpisac kod w terminalu
    czekac na potwierdzenie w appce bankowej i miec nadzieje ze jest siec
    uff na koncu potwierdzic w telefonie

    zajebista wygoda co nie ?

    • DonEladio

      Tam takie pisanie pod tezę, to każdy może, wiesz, nie musisz korzystać jak ci się nie podoba, więc nie wiem o co ci biega, poza tym dane są za kwartały gdzie mbank nic nie wymusił.

      Jak ktoś świadomy, że chce korzystać z blika to tez można napisać, że w 99% przypadków ma naładowany telefon z netem i zasięgiem ZAWSZE przy sobie, poza tym kto nie ma teraz telefonu zawsze przy sobie (no bez jaj), także jak pisałem, teza na siłę i żaden argument tylko wymyślanie.

      Mi tam wszystko działa, nie jest ci wygodnie, to nie musisz używać, nie rozumiem tego wpisu, to ma kogoś zniechęcić, bo tobie się coś zdaje?

  • jan

    Nie rozumiem co jest fajnego w bliku skoro zblizeniowe zaplacenie karta trwa kilka sekund a z blikiem trzeba sie bawic wi aplikacje kody itp. Dla mnie bezuzyteczna zabawa

  • kanka

    Ja Blika cenie najbardziej za to, że mogę za darmo wypłacać ze wszystkich bankomatów.

  • DonEladio

    To nic dziwnego, blik zaczął się pojawiać w większej ilości miejsc obsługujących.

    To jest jeszcze nic, za 4 kwartał podejrzewam mega wzrosty, bo obsługę blika w listopadzie dodało PayU oraz allegro, zresztą to właśnie na allegro w końcu przetestowałem blika i to jest bardzo wygodne oraz szybsze niż logowanie do banku i potwierdzanie.