35

Tesla Roadster do setki rozpędzi się w 1,9 s! Auto nie będzie drogie

Elon Musk wspominał o niespodziance podczas premiery ciężarówki i słowa dotrzymał. Trudno to uznać za dodatek do pokazu właściwego - wiele osób w pierwszej kolejności pewnie zainteresuje właśnie ten produkt. Firma wraca do swojego pierwszego pojazdu: odświeżona zostanie Tesla Roadster. Należy się przygotować na niewielki, kosmetyczne zmiany? Nie - to olbrzymi przeskok. Jeśli producent dotrzyma słowa, na rynek trafi najszybsze auto świata. A najciekawsze jest to, że pojazd będzie relatywnie (!) tani.

Tesla Roadster odciąga moją uwagę od Tesli Semi – przyznaję bez bicia. I nie chodzi o to, że patrzymy na czerwone sportowe auto (kogo ja oszukuję…) – swoje robi element zaskoczenia. Pewnie niewiele osób spodziewało się takiej premiery i takich zmian względem poprzednika, który od kilku lat nie jest już produkowany. To był początek Tesli, przecieranie szlaku. Gdy firma weszła z tym na rynek, Muska nie było jeszcze u sterów władzy w przedsiębiorstwie.

Zacznę od tego, że pojazd nieprędko trafi do sklepów: wstępnie mówi się o 2020 roku, ale nie postawiłbym pieniędzy na taki rozwój wypadków: priorytetem jest Tesla Model 3, z którą są obecnie problemy, a w kolejce czeka już Tesla Semi zaplanowana na rok 2019. Można jednak składać zamówienia – „wpisowe” wynosi 50 tysięcy dolarów. Więcej niż w przypadku „budżetowego” pojazdu, ale i cena będzie wyższa: 200 tysięcy dolarów. Dużo? Dla przeciętnego śmiertelnika nawet bardzo dużo. Ale ta maszyna kierowana jest do osób majętnych i może im się wydać atrakcyjna cenowo, ponieważ konkurencja (spalinowa) jest i zapewne będzie droższa.

Pojazd rozpędza się (a raczej będzie się rozpędzał) do setki w 1,9 sekundy. Tak, udało się złamać barierę 2 s. Ćwierć mili Tesla Roadster osiągnie ponoć w niecałe 9 s. Prędkość maksymalna? Nie sprecyzowano, ale ma wynieść ponad 400 km/h. Zasięg? Tu robi się bardzo ciekawie: aż 1000 km! Ma to zagwarantować akumulator o pojemności 200 kWh – znacznie większy, niż w obecnych samochodach tego producenta. Auto ma opuszczany dach i jest przewidziane na 4 osoby, ale nie oszukujmy się: najlepiej pasuje tam dwójka. A spora część kierowców będzie przekonywać, że ta rakieta najlepiej sprawdzi się z jednym człowiekiem na pokładzie…

Te zapowiedzi robią wrażenie. Podejrzewam, że nie tylko na potencjalnych klientach czy przedstawicielach mediów – inni producenci pewnie też z ciekawością będą się przyglądać tej maszynie. Jeśli Elon Musk i spółka dotrzymają słowa, wprowadzą auto na rynek w zapowiedzianym czasie (lub zbliżonym) i zapewnią wspomniane osiągi za te 200 tysięcy dolarów, to firmy z Włoch czy Niemiec mogą się zderzyć ze spadkiem sprzedaży. Nie twierdzę, że Ferrari zaraz upadnie, ale Tesla Roadster może być ciekawym eksperymentem na rynku. Skoro jest szybko, daleko i w dobrej cenie, to po co przepłacać? Tak, wiem: dla prestiżu i marki. Sęk w tym, że za jakiś czas ten prestiż może się kojarzyć z marką Tesla… Oczywiście posiadanie jednego auta nie wyklucza zakupu drugiego – skoro to tylko 200 tysięcy…

  • Maciej S

    400 km/h w elektrycznym aucie? Raczej żadne baterie tego nie uciągną.

    • Dajmy mu te kilka lat i przekonamy się;)

    • abradabbb

      a czy ty uważasz, że konkurencja to będzie spać i się przyglądać? rok 2019 będzie rokiem premier i zapowiedzi u niemieckich producentów, którzy będą tutaj liderami, niemającymi problemów z produkcją aut, a ich sprzedaż będzie w miliony sztuk rosnła, nie setki:)

    • xaxa111

      i jeszcze jedna sprawa, auta tesli nikt o tym nie pisze, są bardzo usterkowe i awaryjne:) Jedyny serwis Tesli na całą Europę Wschodnią i Niemcy znajduje się w Niemczech, 1 serwis:)

    • LooZ

      Tak awaryjne, że w Customer Report w USA Model S właśnie wskoczył na półkę „niezawodność powyżej średniej”.

      A Tesla ma gigantyczne know-how które inne marki nie mają, że o fabrykach baterii nie wspomnę.

    • Mailosz

      Ale inne marki mają gigantyczne know-how którego Tesla nie ma…

    • LooZ

      Np?

    • akki

      lol gigantyczne know how i infra to maja firmy zajmujace sie motoryzacja od lat, przy nich Tesla to poczatkujacy startup, 5 lat i bedzie po tesli jak glowni gracze wejda na rynek… tesla to zwykla popierdolka przy nich

    • Nathan Drake

      Rozpierdalaja mnie takie komentarze, o bitcoinie ludzie Twojego typu 4 lata temu też mówili ze to zwykła popierdółka…

    • LooZ

      Lol, gigantyczne know-how to mają firmy zajmujące się komórkami od lat, przy nich Apple to początkujący startup, 5 lat i będzie po Apple jak Nokia i Blackberry wejdą na rynek. Apple to zwykła popierdółka przy nich.

    • kofeina

      Padną pewnie później niż opony ;)

  • Żeby tylko on to wszystko zrealizował, bo plany są maksymalnie napięte. I gdzie tam wejdzie 200 kWh? Nie wygląda mi na dużo większe niż Model S, może Elon już zakłada, że za 3 lata będzie miał baterie o większej gęstości energii?

    • Czary polegają pewnie właśnie na odłożeniu w czasie – zakłada, że za 3 lata uda się to zrealizować

    • Theverge

      i oby mu się udało

    • No byłoby milo – to spory krok naprzód

  • Elmot

    2020 zapisy +zaliczki, 2022 produkcja, rok obsuwy, 2023 pierwsze gabloty trafiają do pracowników, 2024 pierwsi klienci dostają swoje Tesle :D

    • LooZ

      Tak, tak, tak. Pierwotnie produkcja Modelu 3 miała ruszyć pod koniec 2017, ruszyła w połowie i pomimo problemów produkcja rośnie (tylko w ostatnich dniach pojawiły się zdjęcie 20+ Tesli Model 3 na parkingach). Jak na razie to Tesla uczy się i poprawia, a nie działa tylko gorzej.

    • Daniel Markiewicz

      pierwonie produkcja modelu 3 miała ruszyć w 2020roku, dopiero jak się okazało że 400tys ludzi ją zamówiło Elon ogłosił niemożliwy do zrealizowania plan 2018, a potem jeszcze połowa 2017

    • YY

      Musk powinien wyłożyć teraz kupę kasy i wynająć fabryki.

  • Rafał

    W tym momencie Tesla stała się mistrzem w prezentacji świetnych produktów, których… nie można kupić. Po Modelu 3, dochodzi Semi i Roadster. Najbardziej jestem ciekaw jak upchnięto tam baterię 200 kWh. Nie ma bagażników? :)

    • A po co bagażnik w takiej zabawce? :)

    • Mustachian

      Przecież mówił Elon, że auto pomieści bagaż dla 4 osób. W dwóch bagażnikach zapewne.

    • Ale ja nie zakładam, że bagażnika nie będzie

    • Mustachian

      Ok, źle Cię zrozumiałem w takim razie ;) Z takim zasięgiem to będzie fajne auto na długie wypady, przynajmniej jeśli z przodu będzie dużo miejsca, więc bagażnik jak najbardziej może się przydać.

    • Theverge

      Tylko to auto bedzie kosztowac od 200k usd. Mysle ze jak kogos stac, zeby kupic auto w takiej cenie, zeby szybko pojezdzic, to juz ma albo sobie dokupi model X zeby miec gdzie zmiescic bagaze ;)

    • Mustachian

      Z drugiej strony, jak ktoś ma sportowe auto za 200k usd, to może chcieć zrobić nim road trip, bo frajda z jazdy na pewno będzie większa niż Modelem X, nie mówiąc o zasięgu na autostradzie.

    • abradab

      na trupa?

  • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

    Już zamówiłem, razem z ciężarówką w której będę mógł go wozić! Ale deal!

  • mleczaj wełnianka

    tak po prawdzie to bardziej mi to wyglada na targe niż roadstera…

  • YY

    W praktyce moc i przyspieszenie modelu 3 nie okazały się tak dobre jak zapowiadali… podobno się okazało, że moc wyliczyli teoretycznie, a nie podczas praktycznych testów:)
    Ciekawe jest jest z tym nowym Roadsterem. Dopóki nie zobaczę prototypu to nie uwierzę w te 1,9 sekundy.

    • Krzysztof Adamski

      na YT są filmy z jazd testowych

    • Adrian Nyszko

      Ja nie moge uwierzyć że przy obecnej beznadziejnej technologii akumulatorów będzie zasięg 1000 km

    • YY

      zależy z jaką prędkością trzeba jechać

    • LooZ

      1000km przy 130km/h.

    • LooZ

      [potrzebne źródło]