tesla logo
39

Tesla zapowiada premierę nowego pojazdu. Elon Musk: „jest nierealny”

Emocje po wprowadzeniu na rynek Tesla Model 3 nie zdążyły jeszcze opaść, a firma Elona Muska przymierza się do kolejnej premiery: 26 października zaprezentuje nowy pojazd. Nie ukrywa, że będzie to ciężarówka, czyli coś świeżego w ofercie amerykańskiego producenta samochodów. Specjaliści są zaintrygowani, bo w tym biznesie zasięg pojazdu jest bardzo ważny. Czy elektryczny pojazd będzie mógł stanąć w szranki z maszynami napędzanymi płynnym paliwem?

Tesla nie zamierza zwalniać – produkcja nowego samochodu dopiero się rozkręca, za kilka kwartałów nabierze „sensownych” rozmiarów, a tymczasem Elon Musk zaprasza na premierę nowego pojazdu. Czy to oznacza, że Model S lub Model 3 będą miały konkurencję, gdy mowa o mocach produkcyjnych? Tego raczej nie należy się obawiać – od chwili prezentacji do momentu wprowadzenia samochodu na rynek minie pewnie kilka lat.

Co dzisiaj wiadomo o ciężarówce? Praktycznie nic. Tajemnicą są cena, rozmiar, masa, możliwości. Nie wiadomo, ile auto przejedzie na jednym ładowaniu, jak długo potrwa „tankowanie” akumulatorów. W plotkach wspomniano o maksymalnym zasięgu 300 mil, czyli niecałych 500 km. W przypadku ciężarówki nie jest to porażający wynik – z pojazdami zasilanymi ropą trudno będzie konkurować na tym polu. Dlatego nie bierze się pod uwagę dłuższych tras, lecz raczej pracę na lokalnym czy regionalnym rynku. Warto mieć przy tym na uwadze, że pojazd nie musiałby dodatkowo tracić czasu na ładowanie akumulatorów, bo ten proces mógłby przebiegać jednocześnie z załadunkiem/wyładunkiem.

tesla semi

Przeciętnego kierowcy premiera zaplanowana na 26 października raczej nie zainteresuje, bo w planach nie ma zakupu ciężarówki. Ale już fanów motoryzacji temat może przyciągnąć. Podobnie jest z ludźmi biznesu, szczególnie z branży transportowej – możliwe, że za kilka tygodni pojawi się sygnał do zmian w sektorze. Warto przy tym pamiętać, że firma Enride zapowiedziała elektryczną ciężarówkę o nazwie T-Pod, a Niemcy i Szwedzi prowadzą testy z wykorzystaniem systemu ciągłego zasilania pojazdów prądem elektrycznym. Nie można powiedzieć, by segment stał w miejscu…

  • Cebrax

    Nierealny?! Rekomenduję lepszy słownik ang-pl oraz zaglądanie do SJP…

    • Powiem Ci, że dłuższą chwilę się nad tym zastanawiałem. Ostatecznie i tak nie wiem, co chciał wyrazić Musk – niech będzie niesamowity…

    • Cebrax

      Niech będzie że to amerykańska nowomowa marketingowa…🙂

    • AndHol

      Nieziemski ?

    • Shackmir

      No tak unreal=nieziemski, gdyby chciał powiedzieć nieziemski to by powiedział ‚not from this world’ więc dobrze jest przetłumaczone.

    • AndHol

      No tak, pewnie chciał powiedzieć że nowy pojazd jest nierealny ;-)

    • Damian

      Chciał ująć jedno i drugie :-)

    • Paweł

      Poprawcie to. Tytuł jak z wp.

    • Marian Koniuszko

      Skoro nie wiesz co chcial wyrazic, to po co zabierasz sie za pisanie na ten temat? Czekam az zaczniesz pisac na temat najnowszych odkryc w neurologii na podstawie materialow z konferencji specjalistycznych.

    • Nie doczekasz się…

  • LooZ

    Warto dodać, że:
    – tzw long range to niewielki procent przewozów, w USA na dużych odległościach rządzi kolej, większość transportu USA to transport pomiędzy miastami, a centrami logistynczymi;
    – Tesla pokazała już Tesla Semi największym firmom transportowym/flotowym w USA i współpracują z nimi przy rozwoju;
    – Spekuluje się, że pierwsze egzemplarze trafią do firm już w najbliższych miesiącach, a produkcja na początku będzie raczej „na sztuki” niż na setki;
    – Podczas prezentacji będzie można pojeździć sobie nim – Musk zapowiada, że prowadzi się ją jak samochód sportowy.

    • Dzięki za uzupełnienie!

    • Sławomir Lech

      Masz złe informacje, 90% transportu w Stanach robią ciężarówki.

    • Matt

      To tylko gość który modli się do Muska, nie zwracaj na niego uwagi.

    • Sławomir Lech

      Local driver potrafi zrobić do 600 mil dziennie. Być może się to sprawdzić dla city driver, który nie robi takich dystansów, ale wciąż nikt tej ciężarówki nie może użyć kiedy się ładuje, wiec trzeba mieć dwie zamiast jednej.

    • Daniel Markiewicz

      ile wynosi czas załadunku takiego 18tonowego tira?

    • Matt

      Zależy co wiezie, czasem godzina, czasem 5.

    • gart

      Wagowo:
      Truck- 40.24%
      Rail – 26.13%

    • Matt

      Za wiki:
      Within the U.S. railroads carry 39.9% of freight by ton-mile, followed by trucks (33.4%)

    • Sławomir Lech

      Ja znalazłem inne dane ciężarówki 60% kolej 10%

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trucking_industry_in_the_United_States

    • Matt

      To pytanie które teraz dane są prawdą :p

  • Marx

    Troche tego nie lapie. Oczywiscie ciezarowka moze zabrac duzo wiecej akumulatorow. Ale czas ladowania bedzie okrutnie dlugi. Jesli chodzi o koszty to benzyna/ropa w USA nie jest chyba na tyle droga, zeby elektrycznosc znaczaco zmienila oplacalnosc. Byc moze serwis bedzie tanszy, bo auto jest mniej skomplikowane. O ile indywidualni nabywcy z checia zaplaca aby sie wyroznic i miec Tesle, to dla firm liczy sie twardy rachunek ekonomiczny: oni tego nie kupia jak nie bedzie tansze. Pytanie wiec, gdzie tkwi haczyk? Co ma spowodowac, ze elektryczna ciezarowka bedzie na tye tansza w eksploatacji, ze zwroca sie duzo wyzsze koszty zakupu?

    • Przekonamy się za kilka tygodni – podejrzewam, że 26 X poznamy jakieś szczegóły

    • AndHol

      Może ładowanie będzie w cenie, tak jak przy pierwszych modelach S. No i niska awaryjność. Te dwie rzeczy to już pewnie spora oszczędność.

    • Daniel Markiewicz

      ładowanie to drobiazg w porównaniu z cenami ropy na długich dystansach, pozatym wystarczy żeby ładowarki były na stacjach załadunkowych o ile Semi przejedzie między jedną stacją a drugą, więc albo będą je leasingować do Tesli albo zbudują sobie sami

    • AndHol

      A to nie Ty, przy okazji innej dyskusji o Tesli, wrzuciłeś linka do opisu firmy przewożącej Teslami ludzi na długich dystansach? Pamiętam, że właściciel się cieszył że w sumie średnio na użytkowanie jednego auta wydał w sumie kilkanaście tysięcy dolarów a auta wtedy miały już po 200 tyś mil przebiegu. Koszty były tak niskie właśnie przez ładowanie na darmowych stacjach.
      Zakładam, że takie coś dla ciężarówki pozwoli na jeszcze większe oszczędności.

    • Daniel Markiewicz

      dokładnie tak, w dodatku Tesla podobno planuje leasing baterii w tego typu ciężarówce podobnie jak Renault robi w przypatku ZOE, więc koszt ciężarówki nie powinien być duży (rozłożony)

    • Daniel Markiewicz

      nie znam specyfiki rynku amerykańskiego ale zakładam że Semi będzie ogólnoświatowe, więc jeśli koszty transportu można znacznie ograniczyć a ciężarówke się leasinguje to zyski mogą być spore. Czas ładowania wyjdzie w praniu ale jeśli akumulatory są podzielone na paczki to zgaduje że będzie można podłączyć kilka ładowarek i ładować każdą paczkę osobno (Elon wcześniej wspominał że Semi ma mieć kilka silników). Elon też chwalił się mocą swojego Semi że gdyby ciężarówka miałą przeciągać line z ciężarówką spalinową, to jego Semi wygra z każdą możliwą w dodatku pod górkę, co z tego wynika zobaczymy za miesiąc.

      „“It is a heavy duty, long range, semi-truck. So it has the highest weight capability and with long range. So essentially it’s meant to alleviate the heavy duty trucking loads. And this is something which people do not, today, think is possible. They think the truck doesn’t have enough power or it doesn’t have enough range. And then with those with the Tesla semi we want to show that no, an electric truck actually can out-torque any diesel semi and if you had a tug-of-war competition, the Tesla semi what will tug the diesel semi uphill.””

      Pozatym Tesla testuje poruszanie się tego typu ciężarówek autonomicznie w konwoju (pierwsza ciężarówka ma kierowce pozostałe jadą bezpośrednio za nią autonomicznie w strumieniu powietrza co jeszcze bardzie zmniejsza zużycie energii)

    • Marx

      Moc silnika wynika z odmiennej technologii – tu pelna zgoda, moment obrotowy jest potezny. Ale aby taka ciezarowka w pelni zaladowana przejechala jakis sensowny dystans, musi miec ogromna ilosc akumulatorow. Co albo zmniejszy jej ladownosc, albo zwiekszy ciezar – bo akumulatory lekkie chyba nie sa. Ale ciezaru nie mozna za bardzo zwiekszasc bo sa limity. No i akumulator zajmuja tez sporo miejsca.
      Osobowy elektryk wozi co najwyzej kilka osob i niewielki ladunek.

      Aktualna norma przewiduje max 9h jazdy non stop. Jakie duze akumulatory powinna miec taka ciezarowka aby jechac 9h non-stop?

    • Daniel Markiewicz

      dowiemy się za miesiąc. Do tej pory silniki Tesli były ustawione na 250km/h max, ciężarówki tyle nie mają, pozostałe elektryki też mają symboliczną prędkość maksymalną, więc przy obniżonym przełożeniu moc silnika może być fajnie wykorzystana. Elon mówił o braku skrzyni biegów, dziwne ale zobaczymy. 9h jazdy non stop to jakies 800km, tego pewnie Semi nie zrobi, czas pokaże

    • LooZ

      Do Semi powstaną SuperChargery 3.0 o dużo większej mocy ładowania.

  • AndHol

    To jeszcze niech wprowadzą bezprzewodowe ładowanie w czasie jazdy i ciężarówka ma nieograniczony zasięg :)

    • O tym mówi się (na poważnie) od kilku lat. Ale to wciąż pieść przyszłości

  • Nikola Watras

    Jeśli ładowarka będzie dostępna na stacji przeładunkowej, to podczas załadunku/rozładunku można uzyskać nawet parę godzin ładowania.

  • MdR

    Kryzys Ejlona Muska – chciał wprowadzić nowy pojazd ale projekt jest „nierealny”

    • Daniel Markiewicz

      jak każdy jego projekt, kto to widział ciągnik siodłowy bez skrzyni biegów :)

  • gość

    Aż się dziwię, że ani w artykule, ani w komentarzach jeszcze nikt nie przytoczył najważniejszej spekulacji. Powiedzmy że ta z zasięgiem jest prawdziwa, czyli mamy 300 mil. Wyobraźcie sobie że ciężarówka jedzie sobie powoli, spokojnie 50 mil / h przez 6 h – później ładuje się przez dwie godziny – i od nowa. Na dobę możemy przejechać 900 mil. To jest aż 50% więcej niż obecnie średnio przejeżdża kierowca międzystanowy w USA.
    Uważacie że żaden kierowca nie będzie jeździł w takim rytmie? Macie rację, ale kto mówi że tam docelowo będzie jakikolwiek kierowca?

  • MarioB

    Ciekawe

  • jscst

    (…)Warto mieć przy tym na uwadze, że pojazd nie musiałby dodatkowo tracić czasu na ładowanie akumulatorów, bo ten proces mógłby przebiegać jednocześnie z załadunkiem/wyładunkiem.(…)
    I można by to fajnie połączyć z transportem dronowym…

    Z drugiej gdyby z tego zrobić powerbank (parę ton samobieżnego akumulatora czy superkondesatora… przy czym część ładowność można poświęcić dla generatorów) co byłoby hitem dla zarządzania kryzysowego czy misji wojskowych.