36

Tesla Semi zaprezentowana – elektryczna ciężarówka ma zasięg 800 km!

Doczekaliśmy się: Tesla zaprezentowała pojazd Semi. Wcześniej zadawano pytanie, czy ten pojazd może zrewolucjonizować transport towarów, teraz dyskusja na ten temat powinna się nasilić: pojazd ma aż 800 km zasięgu - znacznie więcej, niż wynikało z przecieków. Uwagę przyciągają aerodynamiczna budowa oraz ascetyczne wnętrze kabiny. Czy korporacji uda się utrzymać harmonogram prac i rozpocząć produkcję w 2019 roku?

Tesla premierę ciężarówki elektrycznej pierwotnie planowała w innym terminie, ale pokaz przenoszono. Jednym z powodów są z pewnością problemy przy produkcji Modelu 3 – na razie firma nie jest w stanie trzymać się planu. To jednak zeszło w cień, bo media i szeroko pojęta branża od kilku tygodni czekały na prezentację nowego pojazdu.

Do tej pory firma nie ujawniła zbyt wielu szczegółów na temat elektrycznej ciężarówki, ale z pogłosek wynikało, że należy oczekiwać maszyny, która na jednym ładowaniu akumulatorów przejedzie 200-300 mil, a zatem mniej niż 500 km. Dla porównania napiszę, że ciężarówki z silnikiem spalinowym mają nawet trzy razy większy zasięg. Nie było jednak pewne, czy firma Muska zamierza konkurować właśnie z tymi pojazdami. Z plotek wynikało, że ciężarówka elektryczna nie będzie wyposażona w miejsce do spania i jest przeznaczona do jazdy na krótszych dystansach. A zatem… dostawczak. Do Sieci trafiły co prawda zdjęcia, na których rzekomo uchwycono tę maszynę podczas testów, lecz niewiele z nich wynikało: widać pojazd, ale jakie są jego możliwości?

Sporo mówiło się także o ulepszaniu trybu jazdy autonomicznej, a Musk podgrzewał atmosferę pisząc, że to nieziemski produkt, że rozsadzi ludziom umysły, pojawił się też żart, w którym robił z tego coś więcej niż samochód. Na czym stanęło?

Firma chyba zaskoczyła wszystkich informując podczas pokazu, że Tesla Semi na jednym ładowaniu akumulatorów ma pokonać nawet 800 km! Potwierdzono funkcję autonomicznej jady (przynajmniej na autostradach), zapewniono też, że uzupełnianie energii elektrycznej nie będzie problemem (do 80% zasięgu w 30 minut). Warto mieć jednak na uwadze, że to wymaga odpowiedniej infrastruktury… Elon Musk zapowiedział, że firma stworzy sieć ładowarek dla ciężarówek: to będą Megachargery. Auto napędzają cztery silniki elektryczne o łącznej mocy ponad 1000 koni mechanicznych. Jedną z najciekawszych informacji jest ta dotycząca rozpoczęcia produkcji – Elon Musk mówił o roku 2019. Czy firma faktycznie będzie gotowa na ten krok za kilka kwartałów? Możliwe, że znowu wszystko przesunie się w czasie.

Uwagę przyciągają m.in. opływowe kształty ciężarówki, fotel kierowcy znajdujący się na środku kabiny. Z przodu nie ma silnika spalinowego, więc nos pojazdu jest ścięty – efekt to m.in. znacznie lepsza widoczność. Pojazd osadzono dość nisko, dzięki czemu większość ludzi wsiądzie do niego bez problemu. Nie mogło oczywiście zabraknąć wyświetlacza: pojawiły się aż dwa, 15-calowe. Wnętrze wygląda ascetycznie i w znacznym stopniu przypomina to Model 3. Sporą wagę przywiązano do bezpieczeństwa – kierowcę ma chronić wzmocniona szyba, akumulator umieszczony pod kabiną kierowcy nie powinien się zapalać czy wybuchać, a zestaw sensorów pozwoli uniknąć wypadków.

Od zera do setki pojazd ma się rozpędzać w 5 sekund (bez załadunku) – przypomina to raczej osiągi aut osobowych i to tych szybszych, a nie cieżarówki. Tesla Semi ma być tańsza w użytkowaniu od samochodów ciężarowych diesla. Nadal nie podano jednak ceny pojazdu, a to utrudnia ocenę projektu.

Wystartowała już rezerwacja pojazdu – można się ustawić w kolejce wpłacając 5 tysięcy dolarów.

Najtrudniejsze zadanie dopiero przed Muskiem i jego ekipą – muszą przekonać biznes, że to się opłaci i ma sens (już teraz wspomniano o gwarancji żywotności na 1,6 mln przejechanych kilometrów – to może być jeden z czynników przemawiających na korzyść pojazdu). To będzie większe wyzwanie, niż w przypadku kierowców osobówek, rynek ciężarówek można uznać za bardziej konserwatywny…

  • zakius

    nie jest zbyt dostosowana do dłuższych tras, ale z drugiej strony 800km zasięgu może wymagać dość długiego ładowania (znacznie dłuższego, niż przeciętny obowiązkowy postój), czyli póki co i tak postoje na trasie raczej niekoniecznie
    tylko czy ktokolwiek będzie zainteresowany takim pojazdem?

    • Kaki

      Przecież piszą że naładujesz 80% w 30 minut przy założeniu ze zatrzymasz się na odopwiednio wyposażonej stacji. To chyba okolo tyle co obowiązkowy postój?

    • zakius

      na odpowiednio wyposażonej stacji, czyli na początku na firmowym parkingu

    • Niekoniecznie – sieć superchargerów rozwija się dość prężnie, więc ładowarki dla ciężarówek też mogą po kilku latach zapewnić płynny ruch na najważniejszych trasach

    • xaxa24342

      to za kilka lat zainteresujemy się takimi wynalazkami.

    • To nie jest rynek smartfonów, gdzie klient zmienia telefon co dwa lata – tu trzeba inaczej planować.

    • LooZ

      Ty się zainteresujesz? Masz firmę logistyczną? Na prezentacji wczoraj byli właściciele firm transportowych którzy JUŻ ZAMÓWILI, bo kalkulacje zysku takich aut przeprowadza się na wiele lat do przodu.

    • Czy ktoś będzie zainteresowany? Jeśli firma dotrzyma słowa w kwestii tańszej jazdy i niższych kosztów serwisowania, to zyska mocny atut

    • Marcin Laskowski

      CCC, jeżeli będzie tańsza w eksploatacji to nawet dłuższy postój nie jest problemem. Dodatkowo jeżeli byłaby pełna autonomia to człowiek większość czasu odpoczywa (ale to przyszłość).

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Na dłuższych trasach pociąg, na krótszych ciężarówki.

    • AndHol

      Rendery elektrycznego pociągu Tesla zaprezentuje w przyszłym roku ;-)))

    • AndHol

      Coś jest nie tak, miało być Tesla a pisze Tarnów! ;-)

    • Pewnie jedzie do najbliższego charging point.

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Kurde, będę musiał tory do garażu dociągnąć

    • zakius

      wiesz jak jest, tych ciężarówek i tak jeździ niemało

  • AndHol

    Nie bardzo mam czas teraz sprawdzać różne doniesienia prasowe, więc zapytam tutaj, może ktoś już wie:
    – Jaką pojemność ma bateria
    – 30 minut na ładowanie wystarczające na przejechanie 640 km. To raczej sporo. Ktoś wie czy to będzie ładowane z jednego gniazdka czy może dwóch (kilku?) równoległych?

    • Daniel Stawicki

      Bateria to 200 kWh, bedzie nowa ladowarka Mega z jednym gniazdkiem.

    • AndHol

      Dzięki za odpowiedź. Jesteś pewien z tym 200 kWh? Trochę mało…

    • N1234

      Bateria przy tych założeniach dla ciężarówki to będzie 1MWh, ładowarka aby ładować w czasie 30min 80% musi mieć moc 1,5MW to oznacza napięcie 3000-5000VDC i prąd 500A. Takie duże maszyny buduje się do testowania baterii w fabryce. Na wielkość takie jedno stanowisko to będzie mniej więcej jedna trzecia tego ciągnika jak na renderach.

      Niezła bajeczka żeby zdobyć trochę kasy od naiwnych inwestorów.

    • Samuraj

      No patrz. To jeden rozwjałeś cały misterny plan Elona.

  • Mateusz Gdanietz

    Na pewno nie boją się wyzwań. Podziwiam i szanuję.
    Szczerze trzymam kciuki aby udało się z ciężarówką. Jeśli odniesie sukces – zbliży to nas o wiele bardziej do ery autonomicznych ciężarówek a co za tym idzie, samochodów osobowych.

  • elemele

    Ciężarówka, która bije rekordy przyśpieszania do setki (po co?), a w kabinie brak miejsca dla autostopowiczki i leżanki na której można się przespać z tirówką. W jakim świecie żyje Musk?

    • Sugerujesz, że to zniecheci kierowców? ;)

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      To nie jest ciężarówka na długie trasy.

    • Widać, że sporo miejsca jest w okolicach kolumny kierownicy.

  • Pan Kleks

    3 pytania:
    1. Czy zasięg 800 km jest z pełnym załadunkiem?
    2. Ile wynosi max załadunek?
    3. Czy znajdą się chętni do mieszkania w kabinie gdzie jest tylko fotel?

    • LooZ

      1. Tak.
      2. Ok 40 ton.
      3. Są dwie wersje, jedna z „mieszkaniem”, druga bez. Na jednym renderze widać sporo miejsca z tyłu na dodatkowy fotel.

    • Dzięki za odpowiedź

  • Kiedyś czytałem biografię Pana Elona Muska. Mimo fantastycznych projektów które udało się ukończyć jego firmom, absolutnie nigdy nie udało się ich wykonać na czas :)

  • Mailosz

    „akumulator umieszczony pod kabiną kierowcy nie powinien się zapalać czy wybuchać”

    „Dajemy 96% gwarancji, że nie wybuchnie z mocą większą niż 2 kilotony!”

  • LooZ

    Zadziwiająco dobry artykuł Maćku.

  • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

    Nie wiem jak wy ale ja już zamówiłem. Świetne do jeżdżenia do sklepu!

  • LooZ

    Jest już pierwsza reakcja branży:
    – WalMart (!) ogłosił, że będzie testował Tesla Semi;
    – branżowy gigant (11mld dolarów wartość firmy) – JB Hunt – zapowiedział, że zamówili już „wiele” Tesla Semi (sami mają ponad 12.000 (!) samochodów);
    – bardziej lokalne firmy też już złożyły zamówienia – Michigan Grocery Chain zamówiła 4 Semi;

  • adi

    Ciekawe, czy branża da się przekonać. Jeżeli cena zakupu nie będzie dożo wyższa niż „zwykłego” to pewnie tak. Trzeba poczekać i ocenić po kalkulacjach. Jak to w teorii z takimi projektami wszystko się zgadza, ale praktyka to co innego. 800 km zasięgu wydaje się być ok, przy założeniu, że kierowcy ciężarówek i tak muszą robić obowiązkowe postoje. Widzę, tutaj następny segment rynku dla stacji, gdzie same będą montować takie punkty doładowania, czyli tankowania.