23

Technologiami zaczyna rządzić moda

Wybierałem niedawno hybrydę dla dziewczyny – w myślach miałem znaleźć dla niej taki sprzęt, który będzie po prostu dobrze działał i był stosunkowo niedrogi. Idąc z nią do sklepu poczułem się trochę tak, jakbym wizytował w obuwniczym – kiedy ja przedstawiałem argumenty racjonalne za tym i tym sprzętem, otrzymałem kontrę w postaci: „to jest brzydkie”. Wtedy jeszcze nie pomyślałem, że granica między modą, a technologiami po prostu się […]

Wybierałem niedawno hybrydę dla dziewczyny – w myślach miałem znaleźć dla niej taki sprzęt, który będzie po prostu dobrze działał i był stosunkowo niedrogi. Idąc z nią do sklepu poczułem się trochę tak, jakbym wizytował w obuwniczym – kiedy ja przedstawiałem argumenty racjonalne za tym i tym sprzętem, otrzymałem kontrę w postaci: „to jest brzydkie”. Wtedy jeszcze nie pomyślałem, że granica między modą, a technologiami po prostu się zatarła.

Producenci jak projektanci mody

Urządzenia, którymi się otaczamy jeszcze nigdy nie były tak osobiste. Smartfon jest częścią naszego życia – nie tylko pracy, ale i codziennej aktywności wokół tego. Pomagają nam w umówieniu się ze znajomymi na piwo, podzielimy się za ich pośrednictwem ważnymi dla nas treściami. Trudno bez nich wyobrazić sobie życie. I o ile „geek” będzie zwracać się raczej w stronę specyfikacji skonfrontowanej z ceną, to „zwykły śmiertelnik” – taki, który niekoniecznie wie co siedzi w tym i tym kawałku technologii złapie się na haczyk wyrzucony za burtę przez producentów. Coraz lepszą przynętą jest właśnie moda.

iphone-6-rose-gold-001

Różowy iPhone

Rose Gold. Właściwie to po prostu różowy. Kolor „Rose Gold” wygląda odrobinę inaczej niż to, co zostało pokazane wraz z premierą iPhone 6S. O tym wiadomo było w sumie już wcześniej, ale nie tylko ten akcent mocno uderzył mnie w twarz i powiedział: „już nie technologia, głupcze!”. Ogółem, cała konferencja miała charakter raczej show niż standardowej konferencji, na której pokazuje się po prostu nowy sprzęt. Już sam fakt tego, że powiedziano niewiele na temat specyfikacji nowych urządzeń wskazuje na to, że ludzi to właściwie nie interesuje. Liczy się wszystko wokół nowych technologii, a otoczka zaczyna mocno zahaczać o modę.

I siostra i dziewczyna potwierdziły mi, że kupiłyby różowego iPhone’a nawet, gdyby był droższy i gorzej wyposażony (sytuacja hipotetyczna). Dlaczego? Bo do nich by pasował. Nie interesuje ich zastosowany procesor, ilość RAM-u, nawet pamięć masowa ma drugorzędne znaczenie. Dobrze komponowałby się z torebką, z butami, z samochodem – czymkolwiek.

aw7paski

To nie jest jedyny przykład. Apple pozyskał przecież bardzo ważnego partnera w dziedzinie pasków do Watcha – tym został Hermes Replica, który ma dopełnić portfolio producenta o atrakcyjnie wyglądające akcesoria. Takie, które pozwolą skomponować taki produkt, który będzie się nie tylko podobać, ale i będzie stosowny do każdej sytuacji. Watch ma być równie eleganckim urządzeniem na spotkanie biznesowe, jak i do pracy, czy na ślub. Ma pasować do drogiej (lub nie) marynarki, do koszuli w kratę, zwiewnej sukienki na lato i ciepłego płaszczyku jesienią.

Apple jedyne nie jest

Samsung przecież bardzo mocno kombinował ze Swarovskim – były dostępne tylne plecki dla telefonów tego producenta sygnowane logo oraz okraszone wstawkami od tej firmy. Miał to być sposób na to, by przyciągnąć nieco innych klientów – tych oczekujących nie tylko odpowiednich funkcji w telefonie, ale i wartości dodanej do niego w postaci stylu. Gdyby tylko nie było tak, że konsumenci mają zupełnie gdzieś to jak wygląda telefon, to nie byłyby tworzone warianty urządzeń z luksusowymi obudowami. Zrobione ze szczerego złota iPhone’y, Samsungi Galaxy S6 – wszystko to skrojone pod pewien rodzaj konsumenta – majętnego, lubiącego się otaczać pięknymi i drogimi rzeczami. Ale… klasa średnia też chce się z czymś pokazać, dopasować bardzo osobiste urządzenia do swojego osobistego stylu. To zaś wyłania się jako jeden z kolejnych wyznaczników przy kupowaniu danego urządzenia.

cont_img

Moda zatem niczym złym nie jest. Technologie są dla ludzi – wszystkich. Wydaje mi się, że zapaleńcy nieco zagarnęli sobie technologie jako własne pole do popisu. Tymczasem już od dawna wiedziano, że gdyby gadżety sprzedawały się tylko w wąskim kręgu, to nikt by na tym zwyczajnie nie zarobił. Niech nie dziwi „różowy iPhone”, czy kryształy na plecach obudowy Samsunga. Naturalna kolej rzeczy.

Grafika: 1, 2, 3, 4

  • Czyli to co Apple robi od 30 lat. Wystarczy rzucić okiem na biografię Johnego Ive’a. Ludzie wybierają w większości standardowe modele ale zawsze znajdzie się grupa ludzi, gotowa zapłacić za to co będzie ładniejsze czy wygodniejsze.

    • regoat

      Pewnie chętnie wybrali by coś bardziej cool ale nie tego w odpowiedniej cenie.

    • Johny Ive jest przereklamowny. Robił to co mu Jobs kazał. Relacje Jobs – Ive można przyrównać do relacji Michała Anioła ze swoimi pracownikami.
      Projekty samego Ive’a to jakaś parodia. Wystarczy się im przyjrzeć, ani to ładne, ani użyteczne.
      http://ksiazki.audio/jony-ive

    • prawda ale sam Ive jest mocno przereklamowany (jak ktoś już pisał)
      Koleś produkował dziesiątki projektów i czekał co zaakceptuje Jobs – ot geniusz oparty na metodzie prób i błędów i guście Jobsa… ja bym go tak nie kanonizował za życia bo jest o nim książka :)

  • Metek

    Siema tak z innej beczki, czy ktoś na Antywebie planuje test/recenzje MyKronoza ZeCircle?

  • Tomasz Wagner

    Mają dużo dziewczyn, ale w .jpg :D

    • Dobrze wiedzieć. ;)

    • JamesVoo

      To jacyś podstarzali, modne geeki mają w .webm :P

    • Tomasz Wagner

      Nie liczy się format, liczy się wnętrze :D

    • wnętrze to koniecznie VP10 (no ostatecznie VP9)

  • Turbo Zamoyski

    Powien był wybrać dziewczynę dla hybrydy.

  • Adi

    Autor myli trochę pojęcia modne/niemodne a ładne/brzydkie. Kupowanie sprzętu elektronicznego kierując się tym który jest akurat modny to idiotyzm ale sugerowanie się przy wyborze jego wyglądem to kryterium dobre jak każde inne.

    • Karamba

      Dokładnie, poza tym nie rozumiem dzielenia ludzi na tych, którzy kupują ładne rzeczy a tymi, którzy patrzą na parametry. Obecnie mamy taki wybór, że można kupić urządzenie i ładne i nowoczesne.
      Kierowanie się wyglądem, też nie jest niczym nowym, kryterium wyglądu zawsze było ważne.

  • Tomasz Budzyński

    Po tekście, „ja chce taki telefon bo jest różowy” przychodzi wyczekiwanie aż przychodzi użytkowniczka różowego telefonu i mówi że coś nie działa/pomóż/… bierzesz telefon do ręki, oglądasz uważnie z każdej strony i odpowiadasz: „Przecież nadal jest różowy, taki chciałaś” :D

    • dobre, bardzo dobre :)

      ale tak serio to ja nie widze problemu, zeby dobry kawalek technologii nie mogl byc ladny – wrecz przeciwnie – powinie byc przyjemny dla oka :) a ze dzis „technologii” uzywaja i kobiety…

      a one chyba w kazdej kwestii bardziej zwracaja uwage na wyglad niz na parametry czy to tel. czy samochod – a ile ma koni i ile pali… kogo to… szczegolnie jak u boku jest techniczny mezczyzna, ktory sie tym zajmie :)

    • Tomasz Budzyński

      Ja nie mówię że gadżety nie mogą być ładne. Ale jeśli jest to jedyne kryterium wyboru to nie najlepiej. Fiat multipla to bardzo praktyczne auto, duże z dobrą widocznością, ale jest strasznie brzydkie więc ludzie go nie kupowali.

    • ja zawsze mówię, że każdy ma takie kryterium jakie jest w stanie ogarnąć :) dlatego uważam, że to co napisałeś wcześniej świetne oddaje to motto :) :)

  • Pingback: Microsoft potwierdza - nasze opaski nie są dla modnisiów, lecz ludzi aktywnych - AntyWeb()

  • Pingback: Kto kogo kopiuje - czyli o tym, jak HTC upodabnia swoje sprzęty do iPhone'a - AntyWeb()

  • Pingback: Patrzę na ten telefon z Windows 10 na pokładzie i aż chcę zakrzyknąć: "Można? Można!" - AntyWeb()

  • Pingback: Jak bardzo media technologiczne są niekonsekwentne - na przykładzie OnePlus X - AntyWeb()

  • Pingback: Sony uważa, że ma sposób na dłuższy czas pracy Twojego smartfona - AntyWeb()

  • Pingback: Chcę to zobaczyć! Oto muzeum nie tylko dla fanów urządzeń Apple - AntyWeb()