91

Sprawdź własność telefonu kupowanego z drugiej ręki, unikniesz blokady w Plusie

Jakiś czas temu zrobiło się głośno w sieci o blokadach telefonów w sieci Plus. Chodziło o sprzęt kupowany na rynku, w komisach czy przez Allegro. Często klienci biorąc na raty telefon, od razu sprzedają go w sieci, w sytuacji gdy przestają płacić raty, operator blokuje numery IMEI takich telefonów.

Jeden z takich przypadków opisał serwis Telepolis, do którego napisał jeden z czytelników. Kupił on Samsunga Galaxy S7 Edge właśnie w jednym z komisów.

Smartfon z kompletem dokumentów, naprawiany (wymiana płyty głównej, ekranu i akumulatora), co było potwierdzone stosownymi zapisami w karcie gwarancyjnej. Po pewnym czasie telefon przestał logować się do sieci, więc został ponownie wysłany do serwisu z podejrzeniem kolejnej awarii płyty głównej. Serwis Samsunga w odpowiedzi udzielił informacji, że urządzenie jest w pełni sprawne, ale ma zablokowany numer IMEI. Pierwszy właściciel smartfonu przestał opłacać w terminie (lub całkowicie) raty za sprzęt, więc operator zablokował numer IMEI.

Okazało się, że jak najbardziej miał do tego prawo na podstawie zapisów w regulaminie: Polkomtel zastrzega sobie prawo własności przedmiotu sprzedaży aż do uiszczenia ceny w całości, tak więc do momentu spłaty wszystkich rat, Plus jest właścicielem telefonu, a blokada numeru IMEI jest jednym ze sposobów ściągnięcia zaległości.

Problem oczywiście pojawia się w sytuacji, gdy właściciel pozbywa się tego telefonu i sprzedaje go w sieci, a nabywca nie ma możliwości sprawdzenia powyższego. Tak było do teraz, dziś dostaliśmy informację od Plusa, że uruchomił specjalną stronę, gdzie każdy będzie mógł sprawdzić czy dany telefon jest nadal własnością Plusa.

W formularzu na stronie wystarczy wpisać numer IMEI oraz swój adres email, na który Plus przesyła informację po weryfikacji podanego numeru.

Plus uruchomił na swojej stronie internetowej specjalny formularz pozwalający na sprawdzenie czy sprzedane na raty urządzenie telekomunikacyjne stanowi nadal własność operatora. Specjalnie dla osób chcący kupić lub sprzedać na rynku wtórnym sprzęt telekomunikacyjny, Plus wprowadza mechanizm umożliwiający weryfikację jego własności i sprawdzenie czy urządzenie należy do operatora. Odbywa się to za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej i wystarczy podać numer IMEI sprawdzanego urządzenia oraz swój adres e-mail by otrzymać stosowną informację zwrotną.

Weryfikacji można poddać sprzęt zakupiony w sieci Plus po 8 lipca 2016 roku. Adres strony znajdziecie pod tym linkiem.