50

Specjalnie dla Antyweb: Tak Minecraft uczy polskie dzieciaki

Latem ubiegłego roku uczestniczyłem w jednym z warszawskich pikników przeznaczonych dla najmłodszych. Zaciekawiło mnie tam stoisko startupu MindCloud, na którym mój syn zauważył…Minecrafta, za pomocą którego dzieciaki uczą się kodowania. Niedawno pisałem o tym, że Microsoft będzie wprowadzał nową edycję edukacyjnej wersji do szkół. A teraz pokażę Wam, jak nauka za pomocą Minecrafta wygląda w […]

Latem ubiegłego roku uczestniczyłem w jednym z warszawskich pikników przeznaczonych dla najmłodszych. Zaciekawiło mnie tam stoisko startupu MindCloud, na którym mój syn zauważył…Minecrafta, za pomocą którego dzieciaki uczą się kodowania. Niedawno pisałem o tym, że Microsoft będzie wprowadzał nową edycję edukacyjnej wersji do szkół. A teraz pokażę Wam, jak nauka za pomocą Minecrafta wygląda w Polsce.

Porozmawiałem z Justyną Płatek z MindCloud, która przybliżyła mi sposób wykorzystania popularnej gry w edukacji najmłodszych, szczególnie w podnoszeniu kompetencji cyfrowych. Warszawski startup postrzegany jest jako pierwsza pozalekcyjna szkoła Minecrafta w Polsce – prowadzi zajęcia dla dzieci w wieku od 7 do 11 lat, które za pomocą specjalnego moda ComputerCraftEdu, poznają podstawy języka LUA Script. W grze stworzono mapy edukacyjne z misjami – dzieciaki mają wyznaczone specjalne zadania, takie, jak na przykład stworzenie programu wykopującego diamenty lub automatycznie obsługującego farmę (sianie i zbieranie plonów). W ten sposób najmłodsi uczą się praktycznego zastosowania prostych sformułowań programistycznych – takich, jak pętle czy warunki. Ćwiczą także umiejętność logicznego myślenia poprzez zadania związane z poszukiwaniem błędów w istniejącym kodzie oraz wymyślaniem własnych programów (np. walki robotów).

Stół, przy którym spotyka się wirtualna społeczność uczniów – w tle zbudowana przez nich wioska

Programowanie to jednak nie wszystko. Na warsztatach pojawiają się misje wymagające współpracy i podejmowania decyzji w zespole, co rozwija wśród najmłodszych umiejętności miękkie. Środowisko Minecrafta pozwala ponadto na swobodną ekspresję twórczą – w taki sposób powstało na przykład wesołe miasteczko i park pikselowych rzeźb. Sprzętem, na którym prowadzone są zajęcia jest Raspberry Pi pozwalający na zabawę grą przy użyciu języka Python. Tego typu warsztaty prowadzi Fundacja CoderDojo Polska – specjalistą w tym zakresie jest natomiast Adam Jurkiewicz – „haker edukacji”, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych.

W sieci komputerowej mamy serwer RaspberryPi (Linux z MinecraftPi), a uczniowie korzystają z komputerów z dowolnym systemem operacyjnym z zainstalowanym językiem Python i biblioteką MCPI. Poprzez sieć wysyłają do serwera polecenia, np. dowolne napisy, które się pojawią lub komendy sterujące postacią w grze lub budowanie bloków. Nauczyciel zadaje im polecenie: napisać program, który spowoduje pojawienie się w świecie Minecraft’a węża o kształcie sinusoidy, który będzie się poruszał i zmieniał materiał, z jakiego jest stworzony (…) można nauczyć się tu matematyki, programowania, podstaw sieci komputerowych, protokołu TCP/IP i pewnie jeszcze kilku innych elementów. A to wszystko przy zabawie….

Wnętrze domu stworzonego przez dzieci – po lewej znajdują się łóżka a dla członków drużyny.

Wspomniana grupa SuperbelfrzyRP to nauczyciele z powołania, którzy mają chęć i ambicję poszukiwania nowych rozwiązań w edukacji. Entuzjastycznie podchodzą do tematyki Minecrafta, dzięki czemu (póki co na skalę lokalną) pojawiają się nowe projekty pokazujące, że grę można wykorzystać nie tylko w nauczaniu informatyki. W zeszłym roku, w ramach nauki angielskiego, uczniowie gliwickiego gimnazjum robili projekty w Minecrafcie, w ramach których odbyli np. wirtualną wycieczkę po moście Tower Bridge, odgrywali dialogi w miejscach zbudowanych w grze i bawili się w anglojęzyczne mini-gry. Projektem zajmuje Agnieszka Bilska, możecie też poczytać bloga Michała Hordejuka, który jest ekspertem od wykorzystania gier w edukacji, między innymi w szkole podstawowej i gimnazjum.

MindCloud

Prowadząca firmę MindCloud Justyna Płatek jest pedagogiem i trenerem dziecięcym – prowadzi również bloga, na którym zbiera spostrzeżenia z prowadzonych zajęć oraz analizuje innowacje pod kątem ich zastosowania w edukacji. Jeśli jesteście zainteresowani tematem, koniecznie sprawdźcie przeczytajcie ten i ten wpis.