5

Wysyłamy coraz mniej SMS-ów, więcej MMS-ów i dużo więcej transferu danych. Dane od Play i Orange

Po Nowym Roku, zarówno rzecznik Orange jak i Play pochwalili się ciekawymi danymi odnośnie do wykorzystania ich sieci przez klientów w święta Bożego Narodzenia oraz w Sylwestra.

Zaczął Wojciech Jabczyński z Orange, publikując na Twitterze dane ze świąt, czyli za okres od 24 do 26 grudnia, kiedy to klienci przesłali w sieci 4,79 PB danych. Co było wzrostem w porównaniu do roku ubiegłego na poziomie aż 82%.

Podobny, 80% wzrost, odnotowano w Sylwestra i Nowy Rok – 3,29 PB danych. Natomiast za 81% tego transferu odpowiedzialna technologia 4G. Na koniec wspomina o spadającej liczbie wysłanych SMS-ów i wzrostach w przypadku MMS-ów, ale już bez konkretów, których nie szczędził z kolei Play.

Rzecznik Play zaczął swoje podsumowanie końcówki roku od informacji, że obyło się bez awarii w tym gorącym okresie, choć jednemu z operatorów zdarzyły się drobne problemy z dostarczaniem MMS-ów. Najwięcej połączeń wykonywali klienci Play 24 grudnia o godzinie 13, rok temu najwięcej odnotowano ich o 11:30. Wigilię natomiast większość rozpoczęła o godzinie 17:00, widać to było po gwałtownym spadku korzystania z wszystkich usług, czyli ilości wykonanych połączeń, wysłanych wiadomości czy wykorzystania transferu danych.

Po raz pierwszy odnotowano spadek liczby wysyłanych SMS-ów. W ubiegłym roku podczas Wigilii wysłano ponad 100 milionów SMS-ów, w tym roku było ich 90 milionów, czyli spadek o około 10%. Najwięcej wysłanych SMS-ów było o godzinie 15:23 – 5200 SMS-ów na sekundę. W ubiegłym roku w podobnym czasie wysyłano ponad 6 tysięcy SMS-ów na sekundę. W przypadku Sylwestra największy skok nastąpił o 00:16 – ponad 4 tysiące wiadomości na sekundę.

Co ciekawe z zebranych danych Playowi udało się odgadnąć godzinę, w której najwięcej klientów zaczęło rozpakowywać prezenty. Po czym? Otóż najwięcej nowych telefonów z kartami SIM Play włączonych zostało o 18:25, rok temu była to godzina 18:15.

Spadkowi ilości wysłanych SMS-ów towarzyszyło z kolei zwiększenie liczby wysłanych MMS-ów – 5 milionów. Rzecznik Play nie bardzo wiedział z czego to może wynikać, osobiście wydaje mi się, że w tych wiadomościach świąteczno-noworocznych nie mogło zabraknąć elementów graficznych, takich jak gify czy emotikony okolicznościowe (choinka, otwierany sampan itp.), które z automatu zmieniały SMS-y na MMS-y.

A jak z transferem danych w tym okresie w Play? Odnotowali średni wzrost w tym parametrze o 60% w porównaniu z rokiem ubiegłym. W okresie świątecznym, czyli od 24 do 26 grudnia o 58% do poziomu 6,34 PB, w Sylwestra i Nowy Rok o 60% do poziomu 4,35 PB. Można więc powiedzieć, że mocniej i więcej wykorzystują transferu danych klienci Play niż Orange, pamiętając, że obecnie oba telekomy mają podobna liczbę klientów.

Photo: AntonMatyukha/Depositphotos.