4

67,5 miliona konsol PlayStation 4 trafiło już do sklepów. Sony zarabia na tym sprzęcie jak szalone – a traci na…smartfonach

PlayStation 4 to żyła złota. Konsola sprzedaje się świetnie, a zyski firmy z działu związanego z grami są o 35% większe - rok do roku. I chyba bez zaskoczenia - dział mobile radzi sobie dużo gorzej, przynosząc straty.

To już ten czas by podzielić się najnowszym raportem finansowym za trzeci kwartał bieżącego roku (czyli okres od 1 lipca do 30 września). Dla nas to natomiast świetna okazja by zobaczyć nie tylko kondycję finansową firmy, ale również określić który katalog produktów sprzedaje się najlepiej, a który generuje straty. Taki raport udostępniło właśnie Sony. Co z niego wynika?

PlayStation 4 to żyła złota

W komentarzach cały czas czytam, że konsole hamują rozwój gier, że „tylko PC”, a gry nie są dla poważnych i dorosłych osób. Powiedzcie to Sony, które zarabia krocie na swojej konsoli PlayStation 4. Na przestrzeni trzech ostatnich miesięcy do sklepów wysłano aż 4,2 miliona konsol obecnej generacji. W porównaniu z rokiem ubiegłym zanotowano wzrost, jednak nie jakiś kosmiczny – w analogicznym okresie 2016 roku sprzętów do sklepów wysłano o 300 tysięcy egzemplarzy mniej. W poprzednim kwartale mówiło się o 3,3 miliona konsol, tu wzrost jest więc większy.

PlayStation świetnie radzi sobie też w naszym kraju:

Coraz chętniej kupujemy gry cyfrowe

PlayStation Store nie jest idealnym sklepem, fajnie jest jednak patrzeć jak Sony cały czas stara się by z usługi korzystało się lepiej. A powinno się starać, bo gracze coraz chętnie dokonują zakupów gier właśni w tym kanale. Cały segment „Gaming and Network Services” zanotował wzrost o 35,4 % względem tego samego okresu w ubiegłym roku i wygenerował 433,2 miliarda yenów.

Dział mobile notuje straty

Jakiś czas temu plotkowano o tym, że Sony zamierza pożegnać się z nieprzynoszącym pieniędzy działem mobile, podobnie jak zrobiło to kiedyś z laptopami. I niestety czarne chmury zdają się nie znikać znad tej działki japońskiego koncernu. Dział mobile jako jedyny wygenerował nie zyski, a straty – rzędu 22,1 miliona dolarów. Firma pewnie pociesza się tym, że konkurencyjne LG mobile w tym samym okresie straciło aż 331 milionów dolarów. Marne pocieszenie, w końcu smartfony tworzy się po to żeby zarabiały, a nie dla posiadania mobilnego portfolio. Mnie mówiąc szczerze trochę taki obrót sprawy jednak zaskakuje – firma miała ostatnio kilka mocnych premier, w tym świetny smartfon Xperia XZ Premium i mocniejsze, ulepszone XZ, czyli XZ1. Widać to nie wystarczy by konkurować z Samsungiem, Huawei czy Xiaomi na rynku telefonów z Androidem. Nie jeżdżę zbyt często komunikacją miejską, ale kiedy już z niej korzystam patrzę, jakiś telefonów używają moi współpasażerowie. Kiedyś widywałem sporo „soniaczy”, dziś to rarytas. Dominuje oczywiście Samsung, często widzę też starsze modele iPhonów. No i oczywiście Huawei, czyli „no ten telefon Lewandowskiego„.

Oczywiście trzymam kciuki by dział mobile zaczął wreszcie zarabiać i niech firma nie rezygnuje z tworzenia telefonów, o ile oczywiście będą tak udane jak ostatnie modele. No, a jeśli chodzi o PlayStation – moim zdaniem w tej generacji jest już pozamiatane i premiera świetnie zapowiadającego się Xboksa One X raczej niewiele w podziale sił zmieni.

Tu znajdziecie cały raport.

źródło: 1, 2

  • PIT

    Sony ma 1 model konsoli i wiadomo do czego Playstation ma służyć.
    W przypadku telefonów długo zalewali rynek całą masą modeli „po nic” Xperia M, Xperia Miro,Xperia L1

    Komunikacja też kuleje:
    Sony: http://www.sonymobile.com/us/products/phones/ vs Samsung: http://www.samsung.com/pl/smartphones/

    • tomiga

      Piszesz o PS4 i PS4Pro ;)

  • Driggooziz

    Jak przestaną wypluwać co pół roku „flagowca” to może ten dział również zacznie zarabiać.

  • Zzssss

    Szkoda, że mobilne słabo im idzie, mam xz premium od niedawna, które obecnie można kupić za śmieszne pieniądze jeśli się poszuka. A sam telefon rewelacja. A ramki na które tak wszyscy narzekają są niesamowicie wygodne w codziennym użytkowaniu. Widać że ludzie kupują tylko oczami. To moja druga już xperia flagowa. Co nie zmienia zdania, że działy mobilne są ciężkie do zarabiania.