solaris autobus na prąd
20

Polski Solaris z zamówieniami na kilkadziesiąt autobusów elektrycznych

Po cichu, pomału, ale do przodu - tak w skrócie można podsumować działania firmy Solaris na rynku pojazdów elektrycznych. Może i nie są one tak spektakularne, jak poczynania Tesli, może nie wywołują tyle emocji, co zapowiedzi Volvo, ale powinny nas interesować, ponieważ sprawa dotyczy rodzimego producenta. Pomoże on zmienić obraz komunikacji miejskiej, przestawić ten segment na bardziej "zielony".

Solaris zbyt często nie pojawia się na AW, ale… może znaczcie się to zmieniać. Poświęcamy uwagę zagranicznym koncernom motoryzacyjnym, jednocześnie jesteśmy tak łakomi „odrodzenia” własnych marek samochodowych, więc dlaczego nie sprawdzać doniesień z podpoznańskiej firmy? A jest na co zwracać uwagę.

Firma poinformowała, iż w ostatnich tygodniach pozyskała zamówienia na dostawę łącznie 22 autobusów elektrycznych od włoskich klientów. To przewoźnicy z Mediolanu i Bergamo, obaj zamówili zbliżone do siebie konstrukcje Urbino 12 electric. Producent przekonuje, że pojazd jest cichy, ekonomiczny i nowoczesny. To zresztą wynika z opisów konfiguracji autobusów, na które zdecydowali się klienci. Co z zasilaniem?

Urbino electric można wyposażyć zarówno w złącze typu plug-in, jak również w innowacyjny system ładowania pantografowego. W ofercie jest także autobus, którego baterie ładowane są indukcyjnie lub z wodorowego ogniwa paliwowego zwiększającego zasięg. Klienci mają także możliwość wyboru pomiędzy centralnym silnikiem trakcyjnym lub osią napędową z silnikami elektrycznymi zamontowanymi w kołach.[źródło]

Opcji jest sporo, przewoźnicy zdecydowali się ponoć na różne rozwiązania. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że dostawcą sprzętu elektrycznego dla autobusów jest polska firma Medcom. Na tym przykładzie widać wyraźnie, że sukces jednego gracza, może napędzać wyniki lokalnego biznesu, tworzyć sieć powiązań, która pozytywnie wpływa na gospodarkę. Należy mieć to na uwadze rozważając kwestie opracowywania w Polsce rozwiązania Hyperloop.

polski autobus solaris

Do samego Mediolanu w przeszłości trafiło już ponad 120 autobusów marki Solaris, ale w ostatnim czasie rośnie popyt na elektryczne modele tego producenta. Trzeba to wykorzystać, rząd nie może jedynie mówić o milionie elektryków na polskich szosach, powinien wspierać intensywnie eksport tych maszyn. Wypada też wspomnieć, że za elektryki na tym polu bierze się inna znana polska marka: Ursus. Czekam na kolejne newsy.

  • krzysiek

    brawo

  • Morski Morświn

    Może jednak warto wrócić do niezawodnych trolejbusów, tylko trakcje pociągnąć nowocześniej?

    • Rincewind

      Szczególnie w zimę są niezawodne… Pamiętam jak 3 lata temu 4 albo 5 stało na przystanku, bo trakcja dalej była oblodzona.

    • pasqal

      Ale teraz masz napęd alternatywny: akumulator lub agregat (tak, bardzo ekologicznie…). No i przynajmniej jak jeden pojazd siądzie, to nie blokuje przejazdu jak tramwaj. Trolejbusy są niedoceniane.

    • Rincewind

      Trolejbusy jako takie są gorsze niż elektryki. Najlepsza sytuacja jest kiedy mamy elektryka z możliwością jazdy na trakcji. To eliminuje większość wad obydwu rozwiązań. Akumulator się ładuje podczas jazdy więc nie ma obaw, że się rozładuje, a w razie uszkodzenia trakcji lub fragmentu trasy bez niej taki autobus spokojnie może jechać dalej.

    • Takie rozwiązanie testują już w Skandynawii z ciężarówkami: na autostradzie trakcja, poza nią akumulator

    • Piotr Potulski

      Po Gdyni jeżdżą już takie trolejbusy – nie pamiętam dokładnie czyjej produkcji. Tam gdzie jest trakcja jadą korzystając z niej, a tam gdzie jej nie ma korzystają z akumulatorów.

    • Marek Ryń

      W Gdyni takie trolejbusy już jeżdżą. Nawet są linie mieszane gdzie część trasy jest na trakcji a część na baterii. Wszystkie są produkcji Solarisa.

    • pasqal

      Mieszane trasy są i w Lublinie. Jak napisałem wcześniej: zarówno akumulatorowe, jak i z agregatem. Produkty i Solarisa, i Ursusa.

    • Rincewind

      W Lublinie też. Ale „czystych”trolli też nie brakuje.

    • pasqal

      Czyli w sumie coś krok dalej od trolejbusów z napędem akumulatorowym. Swoją drogą trochę mnie dziwi, że jeszcze nie opracowali takiego systemu, choć teoretycznie bardzo podobne.

    • Rincewind

      Nie no, jak nie opracowali? W Lublinie na Linii 159 takie jeżdżą, a jeszcze kilka takich linii pewnie też się znajdzie.

    • A może lepiej rozwijać jednak elektryki, które mogą być niezależne od trakcji?

  • Rincewind

    W Lublinie przegrali z Ursusem przetarg na mpk-i

  • jj

    Dobrze że to polskie firmy produkują elektryczne autobusy bo niektóre miasta kupiły chińszczyznę i połowa z nich się pali na trasie. Chytry traci 2 razy!