10

Dla jednej trzeciej Polaków smartfony zastąpiły już komputery przy realizacji wielu zadań

To już czwarta edycja raportu POLSKA.JEST.MOBI 2018, obrazująca rynek smartfonów w Polsce ze wsparciem statystyk rozwiązań i trendów mobilnych w naszym kraju.

Najlepiej zapowie Wam ten raport jego pomysłodawca, Monika Mikowska:

Gdy w 2012 roku publikowaliśmy pierwszą edycję niniejszego raportu, edukowaliśmy wówczas społeczeństwo, że smartfony służą nie tylko do dzwonienia i wysyłania SMS i można pobierać na nie coś takiego jak „aplikacje mobilne”. Dziś, niecałe 6 lat później, przy czwartej edycji tego raportu, dla jednej trzeciej Polaków smartfony już zastąpiły komputery przy realizacji wielu zadań.

Tak więc jaki jest teraz odsetek Polaków korzystających ze smartfonów? Okazuje się, że już 64% Polaków korzysta ze smartfonów i 13% z tabletów, co przekłada się na 20,93 mln smartfonów i 4,25 mln tabletów. Przy czym nie sposób nie zauważyć, że trend wzrostowy jakby wyhamował już w 2016 roku. W obecnym wzrost ten był na poziomie jedynie 2%, a porównując 2016 do 2015 było to 5%, jeszcze rok wcześniej 10%.

Mimo, iż te wzrosty nie są już tak duże, wzrasta intensywność korzystania z urządzeń mobilnych z 43% w 2016 roku do 46% w 2017 roku. 48% Polaków deklaruje, że korzysta z mobilnych urządzeń ponad 2 godziny dziennie, z czego średnia wychodzi na poziomie 2,3 godziny, w roku 2016 było to 1,8 godziny.

Jak wypadamy z tym na tle innych krajów? Polska z uwagi na niewielką przewagę korzystania z PC 54,16% nad urządzeniami mobilnymi 45,8%, zakwalifikowana została jako borderline, ale przewiduje się, patrząc po trendach wzrostowych na korzyść urządzeń mobilnych kosztem PC, że już w tym roku powinniśmy „awansować” do kategorii multi-device mobile centric.

Polacy poświęcają ponad 5 godzin dziennie na aktywność online (nie związaną z pracą zawodową), jak wyżej na jednym ze slajdów już zostało pokazane, udział smartfonów wynosi tu 40%, 6% tabletów, a 54% PC. Porównując całość z tradycyjnymi mediami, na aktywność na PC i urządzeniach mobilnych przypada 57% czasu w ciągu dnia, a na TV, radio czy prasę poświęcamy 43% czasu.

Z jakich urządzeń korzystają internauci? Zdecydowana większość posiada internet w domu, 88% i 79% deklaruje, że rozsyła w domu sygnał WiFi. Nadal spory odsetek korzysta z telewizora, również 79%, a 32% ze Smart TV. Serwisy streamingowe typu Netflix czy Showmax nie cieszą się jeszcze zbyt dużą popularnością, korzysta z nich na razie jedynie 12% internautów.

Polacy wykonują w ciąg tygodnia ponad 11 aktywności w sieci, ponad 70% korzysta z mediów społecznościowych i wykorzystujemy do tego średnio 4,6 platform. Do najpopularniejszych w Polsce mediów społecznościowych należą Facebook (82% korzystających), YouTube (79%), Instagram (28%). Jeśli chodzi o komunikatory, króluje tu Facebook Messenger (66%), WhatsApp (24%), Skype (20%).

Jakie to są aktywności? Do najpopularniejszych należy korespondencja mailowa, korzystanie z social mediów, czytanie artykułów w internecie, oglądanie darmowego video w internecie i korzystanie z bankowości internetowej. Niewiele mniej popularne jest szukanie produktów do zakupienia, czatowanie czy oglądanie wideo w social mediach.

Na smartfonie najczęściej czatujemy (53%), nieco mniejszy odsetek umieszcza zdjęcia w sieci (42%) i korzysta z social mediów (48%). Zdecydowaną przewagę ma PC w przypadku pisania wiadomości email (70%), oglądania darmowych filmów (67%) czy korzystanie z bankowości online (64%).

W porównaniu z resztą świata, Polacy zdecydowanie intensywniej korzystają z social mediów, a porównywalnie w przypadku komunikatorów. Widać przy tym, że mocno spadła w ostatnim roku popularność Skype w Polsce.

Zerknijmy jeszcze na jakich urządzeniach dokonujemy zakupów online, nadal przoduje PC, ale już 31% polaków dokonuje zakupów przy użyciu tylko smartfona, a 22% włącznie z płatnościami za te zakupy.

Podobny odsetek korzysta z bankowości mobilnej (34%), a odsetek ten dość intensywnie rośnie z roku na rok.

Całość raportu dostępna jest na stronach jestem.mobi do pobrania za darmo, za posrednictwem usługi Pay with a tweet (Facebook, Twitter, Linkedin).