Škoda Superb
130

Škoda Superb – królowa segmentu średniego wciąż na topie. Diesel (TDI) czy benzyna (TSI)? Test

Aktualna generacja auta Škoda Superb niemalże jednogłośnie została okrzyknięta przez dziennikarzy królową segmentu D (klasa średnia). Choć jest z nami już prawie 3 lata, to wciąż imponuje niedoścignioną w tym segmencie praktycznością, przestronnością, a także poziomem wyposażenia jaki możemy otrzymać za określoną cenę. Gdy Superb debiutował, zachwycał również poziomem zaawansowania technicznego. Pytanie czy dziś to stwierdzenie jest wciąż aktualne? Którą wersję wybrać? Benzynę (TSI) czy może diesla (TDI)?

Škoda Superb to jeden z najlepiej opisanych, przetestowanych i omówionych samochodów jakie obecnie są dostępne na rynku jako nowe. Pozwolicie więc, że nie będę zagłębiał się przesadnie w kwestie związane z przestronnością i praktycznością tego modelu, bo w tej kwestii niczego odkrywczego nie napiszę – choć żeby była jasność: nie pominę ich. Skupię się na aspektach technicznych dotyczących systemów bezpieczeństwa, wsparcia kierowcy oraz szeroko pojętych multimediach i łączności.

Škoda Superb 2.0 TDI diesel

Škoda Superb 2.0 TSI benzyna

Volkswagen Passat jako punkt wyjścia dla Škody Superb

Superb korzysta z płyty podłogowej MQB, która to jest bardzo powszechna wśród aut z grupy Volkswagena. Wariant przeznaczony dla Superba jest oczywiście odpowiednio wydłużony, by zapewnić legendarną wręcz ilość miejsca w środku – w końcu możliwość założenia nogi na nogę w tylnym rzędzie siedzeń to nie są przelewki. Aktualna generacja Passata również korzysta z tej płyty podłogowej, ale okazuje się, że auto to stanowiło punkt wyjścia dla Superba również w kwestii elektronicznych systemów pokładowych. A jest to bardzo dobra informacja, bo pod tym względem Passat wciąż jest w czołówce nie tylko wśród swoich bezpośrednich rywali, ale także w porównaniu z autami klasy premium. Dość powiedzieć, że Audi A4 pod pewnymi względami ustępuje Passatowi właśnie – nie ma asystenta awaryjnego zatrzymania w razie zaśnięcia/zasłabnięcia kierowcy. Oczywiście w innych aspektach A4 oferuje szerszą paletę rozwiązań, ale naprawdę możemy mówić o w miarę porównywalnym poziomie.

Škoda Superb z boku

Škoda Superb – zgodnie z porządkiem wyznaczonym przez firmę matkę – Volkswagena – nie mógł otrzymać wszystkiego, co w Passacie było dostępne. Jednak i tutaj osoby odpowiedzialne za projekt Superba wykazały się sprytem i zrezygnowano wyłącznie z tych elementów, które są najmniej istotne z punktu widzenia przeciętnego kierowcy. Superba nie wyposażymy w wirtualne zegary czy wyświetlacz przeziernikowy HUD i… w zasadzie to wszystko. Cała reszta rozwiązań została zaaplikowana praktycznie w niezmienionej formie do Superba. Przyjrzyjmy się im dokładniej.

Škoda Superb - nowoczesne systemy wsparcia

Škoda Superb - reflektory bi-xenonowe

Nowoczesne systemy wsparcia kierowcy w Škoda Superb

Škoda Superb, tak jak wspomniałem wcześniej, wyposażona jest w naprawdę pokaźny zestaw systemów wspierających kierowcę podczas codziennego użytkowania. Najważniejsze z nich to moim zdaniem system adaptacyjnych świateł bi-xenonowych oraz w pełni funkcjonalny asystent jazdy w korku. Superb wyposażony może być również w układ wspierający parkowanie. Ale po kolei:

Adaptacyjne reflektory przestają już powoli być wyposażeniem luksusowym i coraz częściej możemy je dostać w stosunkowo tanich samochodach, czego najlepszym przykładem jest Opel Astra i jego reflektory Intellilux LED. W przypadku Superba mamy do czynienia ze starszym rozwiązaniem. Nie są to bowiem matrycowe reflektory typu LED, jak np. we wspomnianej Astrze czy w Audi Matrix LED, a światła bi-xenonowe, które realizują tą samą funkcję: oświetlają “długimi” drogę przed nami nawet jeśli z przodu jedzie jakiś inny samochód, ale jego kierowca nie jest oślepiony. Zobaczcie jak to w praktyce działa:

Komentarz: w przypadku Škody Superb mamy do czynienia z typowym oświetleniem bi-xenon o dobrej jakości i dobrym zasięgu światła. Względem adaptacyjnych i matrycowych systemów korzystających z LED-ów Superb zapewnia stosunkowo wąski snop światła (typowe dla reflektorów soczewkowych). W momencie pojawienia się innego uczestnika drogi przed nami soczewki odchylają się na boki, dzięki czemu nie jest on oślepiony, a jednocześnie my mamy bardzo dobrą widoczność na pobocza. I tutaj jest sedno całej sprawy: w przypadku reflektorów adaptacyjnych typu LED zwykle pobocza są bardzo szeroko oświetlone, a w momencie wykrycia innego pojazdu wyłączane są diody odpowiedzialne za świecenie zupełnie na wprost.

Škoda Superb - adaptacyjny reflektor

W momencie mijania się z innym pojazdem lewa soczewka jest stopniowo zasłaniana by nie oślepić jego kierowcy. Tuż po minięciu się z nim na nowo aktywowane jest światło drogowe w tym reflektorze. System oceniam jako całkiem skuteczny i szybko działający: nie zapewnia tak wysokiego poziomu jak auta z segmentu premium (pełne LED-y), ale to i tak nieporównywalnie więcej od jakiegokolwiek standardowego oświetlenia, bo przez większość czasu mamy znacznie lepszą widoczność na pobocza właśnie, co w oczywisty sposób poprawia bezpieczeństwo.

Adaptacyjny tempomat + aktywny asystent pasa ruchu = półautonomiczna jazda drogami szybkiego ruchu i w korku. Te rozwiązania już dobrze znamy m.in. z Passata i raczej zaskoczeniem nie będzie jeśli powiem, że tutaj są one równie skuteczne. Najpierw praktyka:

W korku Škoda Superb radzi sobie bardzo dobrze właśnie dzięki systemom wspomagającym jazdę. Szybko wykrywa linie rozdzielające pasy jak i inne pojazdy i skutecznie prowadzi po aktualnie zajmowanym torze. Jest to poziom porównywalny do tego, co oferuje np. Audi A4 i A5, a to już bardzo duża pochwała. Oczywiście kierowca cały czas musi czuwać nad poczynaniami samochodu, szczególnie wtedy gdy ruch nieco się rozrzedza, ale to akurat całkowicie normalne. Podobną pewność siebie można odczuwać podczas jazdy drogami ekspresowymi, na których Superb również bardzo dobrze prowadzi zajmowanym pasem nawet po stosunkowo ciasnych zakrętach. Samodzielne otwarcie napoju nie będzie stanowiło problemu także przy większych prędkościach. Szczególną funkcją wspomnianych systemów jest asystent awaryjnego zatrzymania w razie zasłabnięcia lub zaśnięcia kierowcy. Analogiczny system znajdziemy w Passacie.

Na koniec zostawiłem asystenta parkowania, który w sposób półautonomiczny wprowadzi samochód na znalezione wcześniej miejsce parkingowe zarówno prostopadle jak i równolegle:

Wspomnieć należy również o kamerze cofania, która w przypadku Superba jest raczej średniej jakości. Za dnia wystarcza, choć razi nieco jej niska rozdzielczość. Gorzej sprawa wygląda nocą, kiedy to jakość obrazu jest już mocno przeciętna.

Podsumowując tą część: Škoda Superb wciąż oferuje bardzo wysoki poziom systemów wsparcia kierowcy. Lepsze są wyłącznie znacznie droższe auta z segmentu premium.

Škoda Superb z tyłu

Škoda Superb - asystent martwego pola

Aktywne systemy bezpieczeństwa

Škoda Superb wyposażona jest w całkiem spory pakiet nowoczesnych aktywnych systemów bezpieczeństwa i część z nich omówiłem już powyżej, w sekcji dotyczącej asystentów wsparcia kierowcy. Najbardziej chyba oczywistym jest system monitorujący martwe pole. Tutaj, zgodnie z oczekiwaniami, wszystko działa w pełni poprawnie. Superb, za pomocą radaru, aktywnie monitoruje sytuacje przed nami. Dzięki temu jest w stanie zareagować na krytyczne sytuacje na drodze: najpierw ostrzegając o zbyt małej odległości względem poprzedzającego pojazdu, później wzywając do hamowania, a w razie braku reakcji ze strony kierowcy także samodzielnie uruchomić hamulce. Działa to w zasadzie identycznie jak w przypadku Passata:

Warto też zaznaczyć, że wszystkie samochody z grupy Volkswagena są obecnie wyposażone w hamulec pokolizyjny. Oznacza to, że w razie np. uderzenia powiedzmy w barierki auto samodzielnie się zatrzyma nie czekając aż oszołomiony kierowca samodzielnie rozpocznie ten proces. To pozwala często uchronić od następnej kolizji. Dodatkowo: w razie poważniejszego wypadku – dzięki funkcji Care Connect – auto samodzielnie może zadzwonić do centrum pomocy, którego operator w razie niemożności nawiązania kontaktu z pasażerami samodzielnie wezwie pomoc na miejsce wypadku (informacja z GPS). Pasażerowie w każdej chwili mogą również samodzielnie użyć tego przycisku by skontaktować się z obsługą w razie gdyby konieczna była np. pomoc medyczna.

Škoda Superb 2.0 TSI z boku

Škoda Superb pomaga również podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego (podobnie jak czyni to Passat). Najpierw ostrzega dźwiękowo o przeszkodzie, a jeśli mimo to kierowca będzie kontynuował manewr hamulce mogą zostać użyte w pełni automatycznie. Szkoda, że w testowanym samochodzie nie było analogicznego systemu podczas wyjeżdżania przodem. Według informacji podanych przez producenta, auta wyprodukowane w roku modelowym 2018 już to mogą mieć. Do systemów bezpieczeństwa należy zaliczyć wspomniany wcześniej system awaryjnego zatrzymania. Film prezentujący jego działanie znajdziecie nieco wyżej.

Škoda Superb - kierownica

Jak jeździ Škoda Superb?

Nie da się ukryć, że Škoda Superb jest samochodem zestrojonym komfortowo. Skutecznie wybiera nawet większe nierówności, co czyni ją naprawdę świetnym autem rodzinnym – szczególnie w połączeniu z dużą przestronnością i wzorową praktycznością. Bardziej dynamicznie nastawieni kierowcy powinni przełączyć adaptacyjne amortyzatory (opcja) na ustawienie sportowe, co znacząco poprawia właściwości jezdne samochodu, ale nie odbija się bardzo na komforcie. Superb w takim ustawieniu daje się prowadzić bardzo precyzyjnie (oczywiście jak na tej wielkości auto) i pewnie. W ustawieniu komfortowym auto odczuwalnie bardziej się przechyla (szczególnie podczas slalomu), przez co odbiór jest nieco inny, choć w granicznym wychyleniu zapewnia pełne bezpieczeństwo.

Škoda Superb - automatyczna skrzynia biegów DSG

Nastawy silnika i skrzyni biegów wpisują się w charakter zawieszenia. Przekładnia, typowo dla DSG, bardzo szybko i niemalże bez nawet niezauważalnie zmienia biegi na wyższe. Do spokojnej i komfortowej jazdy sprawdza się idealnie. Problem pojawia się tylko wtedy, gdy za kierownicą zasiądzie osoba o większym temperamencie. Co prawda utrzymywane są niższe przełożenia, a sama skrzynia szybciej rotuje biegami, to jednak często przy wyjściu z ostrzejszego łuku mamy zapięty nie ten bieg co trzeba – zbyt wysoki. To niestety typowe dla zdecydowanej większości aut ze skrzyniami DSG. Na całe szczęście można domówić opcję ręcznej zmiany przełożeń, co powinno zaspokoić ambicje osób chcących jeździć rodzinną limuzyną bardzo dynamicznie :)

Škoda Superb - we wnętrzu

Układ kierowniczy jest raczej typowy dla tej wielkości aut z grupy Volkswagena z poprzecznie umieszczonym silnikiem. Dosyć mocno izoluje kierowcę od drogi, ale jest wystarczająco precyzyjny i na granicy przyczepności informuje kierowcę o sytuacji.

Opcjonalny w tym samochodzie napęd na cztery koła realizowany jest za pomocą sprzęgła wielopłytkowego (popularnie zwanego “Haldex”). Jest to rozwiązanie wystarczająco skuteczne w codziennym użytkowaniu i pozwalające wyjść z opresji na śliskiej nawierzchni. W przypadku mocniejszych wersji silnikowych uważam go wręcz za wyposażenie obowiązkowe.

Škoda Superb - opcjonalny napęd 4x4

Superb TDI (diesel) czy TSI (benzyna)?

Testowałem dwie wersje Škody Superb: diesla 2.0 TDI 190 KM 4×4 DSG oraz benzynowe 2.0 TSI 220 KM DSG. Ta druga była napędzana na koła przednie wyłącznie. Bez dwóch zdań jednostka wysokoprężna jest oszczędniejsza. 2.0 TDI słynie z bardzo oszczędnego obchodzenia się z paliwem. W mieście zejść poniżej 7 l/100 km nie stanowi większego wyzwania. Na trasie można uzyskać nawet poniżej 5 l/100 km. To naprawdę świetne wyniki!

Niezbyt imponująco wypada ten silnik podczas przyspieszenia, aczkolwiek 8,5 s do 100 km/h wcale nie jest złym wynikiem, szczególnie że przyspieszenia od 80 do 120 km/h zajmuje nieco ponad 5 sekund.

Interesująco na tym tle wypada wersja benzynowa z przednim napędem. Niby tylko 30 KM więcej (220 KM w sumie), ale benzynowy Superb 2.0 TSI sprawiał wrażenie znacznie bardziej żwawego. Zresztą potwierdzają to liczby: Poniżej 7 s w sprincie od 0 do 100 km/h oraz mniej niż 4 sekundy od 80 do 120 km/h:

Czy jest to okupione znacznie większym zużyciem paliwa? Niekoniecznie. Procentowo może różnice nie są małe, ale bezwzględnie… Po mieście 8 l/100 km jest do osiągnięcia – to o około 1,5 l/100 km więcej niż we wcześniej omawianym dieslu. Na trasie różnice będą wynosiły od 0,5 do 1,5 l więcej. To chyba nie jest dużo biorąc pod uwagę znacznie lepsze osiągi. Oczywiście gdyby Superb TSI był sparowany z napędem na cztery koła, to rezultaty byłyby nieco gorsze. Ale też na autostradzie mogłyby być niższe, gdyby skrzynia biegów miała 7, a nie 6 przełożeń.

Kolejną zaletą wersji benzynowej jest oczywiście dźwięk silnika, który jest całkiem przyjemny dla ucha.

Škoda Superb we wnętrzu

Powiedzieć, że Škoda Superb jest przestronna to jak nic nie powiedzieć. Ilość miejsca w środku jest doprawdy powalająca. Odczuwają to w szczególności osoby siedzące z tyłu, które mają więcej miejsca od… niemalże wszystkich aut z segmentu E. Tak z segmentu E, którego przedstawicielami są m.in. Audi A6, BMW serii 5, Mercedes-Benz Klasy E. To może szokować. Jednak wcale nie to musi być najważniejsze. Wnętrze Superba została bardzo rozmyślnie zaprojektowane. W środku znajdziemy mnóstwo schowków, a większość z nich została wyścielona albo miękką gumą albo tkaniną, co eliminuje większość hałasów generowanych przez przedmioty tam leżące podczas jazdy. Pasażerowie mają też możliwość wykorzystania z całkiem sporej liczby złącz zasilających: dwa USB, dwie zapalniczki oraz opcjonalne złącze 220V. Tego nie można nie pochwalić.

Škoda Superb - ilość miejsca z tyłu

Škoda Superb - wnętrze Laurin & Klement

Škoda Superb - materiałowa tapicerka

Jeśli chodzi o wykończenie wnętrza, to jest to poziom, który uznaję za poprawny i wystarczający. W Passacie znajdziemy materiały nieco lepszej jakości, a ich spasowanie jest nieco lepsze, ale różnica nie rzuca na kolana. Najważniejsze, że raczej ciężko będzie się doszukać skrzypiących elementów wnętrza.

Fotele w testowanej wersji wyposażenia są bardzo wygodne i mają szeroki zakres regulacji. W połączeniu z kierownicą, którą można dopasowywać w bardzo dużym zakresie, zapewnia to świetną pozycję dla kierującego. Kilkugodzinna podróż w Škodzie Superb naprawdę nie stanowi problemu.

Škoda Superb - pamięć foteli

Akapit należy się za praktyczność. Superb to ucieleśnienie filozofii Škody: “Simply clever”. Przykłady? Parasolki schowane w podłokietnikach w drzwiach. Sprytne przegrody mocowane na rzepę do podłogi bagażnika, które pomogą ustabilizować przewożony towar w bagażniku. Mnóstwo haczyków na zakupy, które tam znajdziemy. Oprócz tego oświetlenie bagażnika właśnie, którego jedno ze źródeł w rzeczywistości jest samodzielną lampką z magnesem, dzięki czemu można ją przytwierdzić do dowolnego metalowego elementu nadwozia. Możliwość regulacji prawego fotela za pomocą przycisków znajdujących się po jego lewej stronie. To może się przydać, gdy np. dyrektor wożony tym samochodem zechce wygospodarować sobie jeszcze więcej miejsca na nogi siedząc z tyłu po prawej stronie.

Škoda Superb - bagażnik

Multimedia i łączność

Choć system multimedialny Škody Superb ze stosunkowo – jak na dzisiejsze standardy – niewielkim ekranem centralnym nie wygląda jakoś imponująco, to jego obsługa jest prosta i bardzo intuicyjna. Dzięki przyciskom znajdującym się po bokach ekranu mamy bardzo szybki i precyzyjny dostęp do najważniejszych funkcji takich jak telefon, nawigacja, dane dotyczące jazdy, radio itd. Jednocześnie: zawartość komputera pokładowego jest bardzo przemyślana i całkowicie wystarczająca. System nawigacji jest responsywny, choć jak na dzisiejsze standardy nie wygląda już atrakcyjnie. Na szczęście Superb umożliwia podłączenie smartfona za pomocą jednego z trzech protokołów: Android Auto CarPlay lub MirrorLink. Ten ostatni jest bardzo elastyczny, ale niestety współpracuje tylko z niektórymi smartfonami.

Škoda Superb - w kolorze białym

Škoda Superb - zegary kierowcy

W Superbie nie znajdziemy elektronicznego wyświetlacza w miejscu zegarów (prędkościomierza i obrotomierza). Znajduje się tam jedynie niewielki ekran wyświetlający dane z komputera, wskazania nawigacji lub np. ostatnie połączenia telefoniczne. Niewątpliwie jest to wada, choć obiektywnie rzecz biorąc: niewielka. Akurat tutaj kompromis był dopuszczalny moim zdaniem.

Ceny

Cennik Škody Superb startuje od około 90 tys. zł. Za tę kwotę otrzymamy podstawowe wyposażenie z silnikiem benzynowym 1.4 TSI o mocy 125 KM i ręczną skrzynią biegów. Nietrudno jednak tak skonfigurować Superba, by kosztował drugie tyle. Będzie miał wówczas znacznie mocniejszy silnik, napęd na cztery koła, dodatkowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Taka kwota może być odbierana jako wysoka, ale to mylne wrażenie. Za taki poziom wyposażenia i jakości – szeroko pojętej – to wciąż atrakcyjna propozycja.

Škoda Superb z tyłu

Podsumowanie

Zadaniem inżynierów Škody było zaprojektowanie samochodu, który uplasuje się poniżej Passata. Zadanie było o tyle utrudnione, że nie mogli oni skorzystać ze wszystkich rozwiązań dostępnych w Volkswagenie. Zadanie wykonali a nawiązką. Tam gdzie nie było z góry narzuconych ograniczeń wykorzystano budżet do maksimum. Efektem jest naprawdę dopracowany, bardzo przestronny i praktyczny samochód w segmencie średnim. Czy Škoda Superb wciąż jest nowoczesna? Choć w 2015 roku próżno było szukać równie zaawansowanych rywali (za wyjątkiem Passata), tak dziś konkurencja już mocno depcze po piętach. Ale właśnie! Wciąż depcze po piętach, bo Superb pomimo kilku lat na karku to wciąż high-tech na bardzo wysokim poziomie, w tym segmencie: na wręcz topowym poziomie.

Škoda Superb

Škoda Superb diesel

  • Luke

    TSI przy wiekszej mocy jest też tańszej wiec wybór prosty

    • KrisK

      Na długich trasach lepszy będzie jednak diesel bo ma mniejsze spalanie

    • Morski Morświn

      Plus kura znosi jajko a to 70gr do przodu

    • Gruby81

      + normalne brzmienie a nie terkot

    • Marek

      Zrozumcie że z punktu widzenia wiekszosci kierowcow liczy sie ekonomia i jeszcze raz ekonomia. Brzmienie silnika? Nie w tym segmencie

    • Morski Morświn

      Kura musi gdakać!

    • ErnestN

      Dokładnie. Ważne że jest wybór

  • Extreeme

    Skoda pokazuje, że można zrobić fajne auto bez wsadzania wszędzie gdzie tylko się da dotykowych ekranów zamiast przycisków. Końcowa opinia nie jest dla mnie zaskoczeniem bo to naprawdę kawał solidnej niemieckiej techniki z czeskim pomysłem

    • Franz

      Pytanie ilu rzeczywisxie Czechow pracuje przy projektowaniu?

    • BadLuck

      Jakie to ma znaczenie? Liczy się że zarząd jest czeski i większość pracowników

    • Morski Morświn

      Oraz to źe skoda to takie beEmwu za 1/3 ceny…

    • luk_morphos

      wikipedia:

      „Po upadku komunizmu nawiązano współpracę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG, który 16 kwietnia 1991 roku nabył 30% udziałów marki. Kilka lat później koncern dokupił kolejne 30% udziałów w firmie, a w 2000 roku stał się jedynym akcjonariuszem firmy, która od 1998 roku nosi nazwę Škoda Auto”

  • Morski Morświn

    Skodziarz to styl życia. Osobiście uważam że skoda powinna fabrycznie montować zielone listki z przodu i z tyłu na wszystkie auta.

    • Franz

      Ale tyczy się to raczej Fabii moze Octavii

    • KrisK

      Superbem jeździ albo rodzina albo dyrektor niższego szczebla

    • BadLuck

      Jeśli już to właściciele Skody dzielą się na trzy grupy: auta firmowe, maruderzy w starych skodach i normalne rodziny które całkiem sensownie zarabiają

    • Morski Morświn

      Skoda to skoda…. ale co mówi na to prawdziwy skodziarz… „jak w bmwuu”

    • Abc

      Te listki i ostrzeżenia to w oplu corsa powinny byc i wszystkich tych maluchach

    • Andrzej Śliwa

      Odpuśćmy sobie zabawę w stereotypy bo dla BMW i Audi też takowe są

    • Jo_gurt

      Nie lubię stereotypów, ale jednak skądś się biorą. A przy markach samochodów widać te źródła.

  • Ja

    Superb w cenie Audi A6?

    • BadLuck

      Gołe A6 owszem ale takie nawet xenona nie ma o ledzie nie wspominając

    • Gruby81

      I do tego z przednim napędem

    • Morski Morświn

      I to jeszcze bez zielonej kury na kierownicy… :(

    • Qba

      To akurat największa wada Skody.

    • Andrzej Śliwa

      Mało kto kupuje maksymalnie doposażoną Skodę jak i gołe Audi, taka prawda

    • Marek

      Za podobnie wyposażone A6 trzeba bedzie zaplacic ponad 400K a z tyłu wciaz będzie mniej miejsca niż w Superb

    • Morski Morświn

      Czyli #skodaleprza?

    • dudik

      Pomijając kwestie prestiżu i pokazania się somsiadom coby im klopki z nogów spadły tak bedo zazdrościły to tak, bo oferuje to samo a jest tańsza.

    • Qba

      Nie bardzo bo A6 ma płytę podwoziową MLB Evo z Porsche Panamera, tylny napęd i silniki V6 oraz V8.

      Superb to płyta MQB z Golfa, przedni napęd i rzędowe 4 cylindrowe silniki

    • ErnestN
    • Qba

      Zapisz sobie

    • Qba

      A6 ma płytę podwoziową MLB Evo z Porsche Panamera, tylny napęd i silniki V6 oraz V8.

      Superb to płyta MQB z Golfa, przedni napęd i rzędowe 4 cylindrowe silniki.

    • Randalf

      Chyba nie xD A6 dodaj jeszcze 100 tys.

  • Morski Morświn

    Czemu skodziarz jedzie max 80km/h nawet na autostradzie?
    ….
    Bo na forum napisali że wredy najmniej pali

    • alf2

      Ja swoją Octavią na autostradzie jadę 140km/h.

    • Morski Morświn

      140 licznikowe to 129 gpsowe czyli ciągle blokujesz…dopompuj koła!

    • aaaaa

      Idź pogadać z doogopidem. Jesteś na jego poziomie. Na pewno się dogadacie.

    • Morski Morświn

      No nie wiem… on chyba nie wierzy w gpsy bo to za blisko kosmosu

    • alf2

      Wiem o tym i nie patrzę na licznik tylko GPS.
      A twoja dacia sandero poleci tyle?

    • pros

      Jaką ci to robi różnicę, skoro prawko zrobisz dopiero za 5 lat?

    • Morski Morświn

      Może i tak… wtedy będą Skody Mustank 120KM w turbo gazie lpg… elektryczne szyby tylko po stronie kierowcy i regulacja reflektorów bez srubokręta heh http://www.sjp.pl/śróbowkręt

    • Morski Morświn

      Debil z Ciebie niczym syn nazira. Może jesteście spokrewnieni?:)

    • dudik

      Zabawne że z gazu śmieją się zazwyczaj ludzie którzy nie mają zielonego pojęcia o motoryzacji.

  • Gruby81

    Wreszcie coś bliższego polskiej kieszeni. Szczerze mówiąc sądziłem że Skoda cały czas jest mocno do tyłu jeśli chodzi o dostępne w VW technologie

    • NG

      Zobacz o czym pisze ten autor i jakie artykuły pisze. U niego Skoda to sam top technologii. Rzeczywistość to jednak coś zupełnie innego niż te artykuły :)

    • Gruby81

      Słaby troll :) Top technologii to u niego akurat BMW i Audi co wyraźnie widać w jego artykułach http://antyweb.pl/bmw-serii-6-gran-turismo-miedzy-5-7-i-suv-x5-test-bmw-630d-xdrive-gt/

    • NG

      ha ha… ok, po wyłączeniu marek premium zostaje Skoda i długo długo nic :)

    • Qba

      Bo to artykuł sponsorowany przez VAG

    • Tomasz Niechaj

      Czy zamierzasz przedstawić DOWODY na to, że powyższy artykuł jest sponsorowany przez Volkswagen AG? To co napisałeś – jeśli nie masz na to dowodów – to bezpodstawne naruszenie mojego dobrego imienia. Jeśli więc masz dowody, przedstaw je, jeśli nie żądam usunięcia posta szkalującego mnie!

    • Qba

      Nie, to ty udowodnij że nie miałeś do czynienia z działem prasowym VAG Polska.

      Bo artykuł wygląda na promocyjny czy też partnerski, wręcz zawiera treści prosto z materiałów marketingowych działu prasowego Skody.

    • Adam

      Nie Ty przypadkiem wyskoczyłeś niedawno jak Filip z konopii twierdząc że 4×4 jest zbędne? Smiechu bylobb bez konca …

    • NG

      A do czego Ci służy? Pośmiejemy się razem :)

    • Tomasz Niechaj

      Już rozmawialiśmy w tym temacie i podobnie jak wtedy, nie przedstawiasz ŻADNYCH argumentów na to, że „rzeczywistość jest zupełnie inna niż moje artykuły”.

    • NG

      Argumenty? A z czym tu dyskutować. Skoda organizuje imprezkę, PŁACI za nią, przekazuje materiały na podstawie których pisze Pan artykuł. Ot testy :) Co z tym pozwem?

    • Tomasz Niechaj

      Na tej samej zasadzie: producent dostarcza produkt na testy, płaci za przesyłkę, wypożycza go (urządzenie traci na wartości), a dziennikarz nie musi przez ten okres używać telefonu/auta i dostarcza materiały na podstawie których przygotowuje się test/artykuł. Jakoś pod absolutnie WSZYSTKIMI innymi testami samochodów, telefonów, komponentów itd. itd. nie piszesz podobnych artykułów. Dla mnie temat jest zakończony.

  • Robert Lewandowski

    Superb udał się Czechom.
    Akurat cyfrowe zegary z nawigacją to fajna rzecz.
    Ładne zdjęcia.

    • BadLuck

      Zgoda, mapa jest bardziej na widoku

    • dudik

      Gdyby tylko nie pakowali lipnych 60hz ekranów do aut to byłbym za. Póki jednak wyświetlacze nie będą lepsze to będę całkowitym zwolennikiem zegarów analogowych. Tak naprawdę to tylko jedna rzecz mi w tym przeszkadza, brak płynności na obrotomierzu w przypadku wyświetlacza. 60 Hz to za mało by zapewnić płynność tej wskazowce.

  • Superb z 2.0 TSI to jedyna Skoda jaką byłbym skłonny kupić ;-) za ~120k PLN można już kupić bardzo sensownie wyposażoną wersję i trudno szukać wśród konkurencji czegoś równie mocnego i pojemnego.

    • Jo_gurt

      A 4×4 da się dobrać? Kiedyś oferowali tylko w kopciuchu.

    • Mario

      2.0 TSI 280KM 4X4

    • Gruby81

      A szkoda że w niższych wersjach mocy nie można dostać 4×4

    • Mario

      na stronie jest tez 1.4 TSI 148KM 4X4 ale bez dsg (tylko manual)

    • Tylko w wersji 280KM.

    • Qba

      W tej cenie jest Toyota Camry 2.5 V6.

    • ErnestN

      Przecież co dopiero Toyota była be, a teraz jest już OK? Skończyły się już rabaty w wysokośći 10 tysięcy Euro na Golfa za oddanie jakiegokolwiek diesla? Audi A6 ma tylny napęd według ciebie powiadasz? :D

    • Qba

      Owszem, Audi zrezygnowało z przedniego napędu na rzecz tylnego

  • Marek

    Bardzo dobry i rzeczowy material o samochodzie który zdobył serca Polaków i co ciekawe Niemców też. Volkswagen nie bez powodu boi sie o swoją pozycje w tym segmencie

    • Andrzej Śliwa

      Superb akurat taki popularny nie jest chyba nawet przegrywa z Passatem w Polsce. Co innego Octavia

    • Qba

      Superb jest popularniejszy niż Corsa

      https://www.samar.pl/__/75/Ranking-TOP-50-TOP-10.html

    • Andrzej Śliwa

      A Clio jest popularniejsze niż Passat i co z tego? Argument tak z dupy że aż szkoda komentować

  • Marcin Bartkowiak

    Testowany na zwierzętach jak volkswagen bo to ponoć jest jedna firma

  • Dan

    Jakiej marki auta nigdy nie kupię?Volkswagena i Skody,Volkswagena po prostu nie lubię,a od Skody zawszę znajdzie się lepsze auto.Od Toyoty,Audi czy Seata, praktycznie większość marek motoryzacyjnych zaoferuje w tej cenie coś lepszego.

    • Michal Gajewski

      W Audi nie znajdziesz za tą kasę. Seat nie mam pojęcia – mam awersję jak Ty na VW. Co do Toyoty to niestety Avensis (podobną kasa) jest tak nieprzemyślanym samochodem wewnątrz, z praktycznie zerową możliwością konfiguracji.
      Alternatywa to Mazda 6 – piękny samochód :-)

    • ErnestN

      Mazda 6 może jest i ładna ale diesel jest awaryjny i nie jest to uznawane na gwarancji, a benzyny niestety nie jadą na niskich i średnich obrotach bo są wolnossące

    • Qba

      Na jesieni dostanie silnik 2.0 SkyActive-X 190 KM z kompresorem i zapłonem samoczynnym.

    • Jo_gurt

      Mazda jest fajna, tylko nadal gnije od spodu… Szkoda.

    • dudik

      Mazda byłaby spoko gdyby nie była w pakiecie dołączana do niej jej ruda koleżanka.

  • Morski Morświn

    Suberp 4×4 to jak kura na sterydach z czterema nogami hehe

  • ErnestN

    Ta Giulia na jednym z filmów chyba nie jest przypadkiem ;) Przecież ona ma gorsze systemy wsparcia niż Superb

  • Adam

    Muszę przyznać ze Superb wygląda bardzo dobrze na sensownej feldze. Styl mocno wypracowali. Swoja drogą fajne filmy w materiale, wszystko jak na dłoni

  • smik

    Dla zainteresowanych kilka spostrzeżeń od rzeczywistego użytkownika wersji kombi 2,0 TSI 280 KM L&K. Samochód użytkuję od miesiąca. I tak: Przestronność wnętrza doskonała. Wysoki komfort dla wożonych dzieci z uwagi na regulację temperatury z tyłu, podgrzewane siedzenia czy roletki na okna. Użyteczny bagażnik z dużym otworem na snowboard i narty. Dodatkowo składany sprytnie hak (na bagażnik rowerowy jak znalazł). Jakość wykonania bez zarzutu. Dodatkowo wnętrze w wersji z jasną beżową skórą i oświetleniem nastrojowym LED wygląda naprawdę świetnie i wciąż świetnie też pachnie :) Wszystkie systemy wsparcia działają bez zarzutu. Najfajniejsze jest podjeżdżanie automatyczne w korkach. Zawieszenie (za)bardzo komfortowe. Po wyborze trybu sport staje się zdecydowanie bardziej sprężyste wraz z bardziej bezpośrednio reagującym układem kierowniczym. Na koniec clou: silnik, napęd i skrzynia. Zarówno do przyjemnej jazdy po autostradach na wakacje jak i do „zabawy” (łopatki przy kierownicy) niezależnie od pogody (4×4) Reasumując, jest to świetne auto typu „śpioch” tzn. wygląda jak duże ociężałe kombi z „kurą” na masce, ale gdy przyjdzie tacie ochota to zaskoczenie na światłach czy autostradzie kierowców aut klasy premium gwarantowane. Oczywiście wciąż to „tylko” Skoda :) Bezpiecznej jazdy wszystkim!

    • Qba

      Akurat silnik i dołączany napęd typu haldex to jej największa wada, bo konkurencja ma V6 i stały napęd na 4 koła.

    • ErnestN

      Tak? Stały napęd na cztery koła? Jaka to konkurencja? Czy może Audi A6 z tylnym napędem jakie sobie wymyśliłeś?

    • Qba

      Nowe A6 C8 ma tylny napęd lub stały Quattro.

    • ErnestN

      Nie no to trzeba zachować dla potomnych :D

    • Qba

      Zrezygnowali z przedniego napędu na rzecz tylnego, bo chcą rywalizować z BMW i Mercedesem

    • ErnestN
  • Jj

    Wszystko fajnie, nawet bym kure na kierownicy czyms zalepil ale dolewac olej co 1000 km to jakis absurd. Tak dolewa sie olej bo nawet instrukcja o tym mowi. Swoja droga wystarczy ponezdzic dluzszymi trasami i widac na parkingach jak ludzie dolewaja olej. Uczono mnie w szkole ze jesli silnik zlopie olej to albo potrzebny jest remont silnika albo zlomiarz ktory dobrze zaplaci. W samochodzie za 1000 zl jeszcze bym przebolal dolewki ale w nowym? Uzytkowalem skode w tsi i w tdi, w obu byly dolewki. W tsi nawet mi przewazali olej w serwisie zeby sprawdzic ile silnik go zlopie, w odpowiedzi powiedzieli ze miesci sie w normie.

    • skd

      Superb podoba mi się bardzo. Ale jak tu sprzedać moją Octavię, gdy silnik 1,6 MPI spala 0 oleju od przeglądu do przeglądu (15 tys. km) i potem dolewać olej w nowym samochodzie…

    • Andrzej Śliwa

      Daj zdjęcie tej instrukcji obsługi z której wynika że trzeba dolewac olej co 1000 km jak sugerujesz. Problem był z 1.8 TSI i 2.0 TSI w latach 2007 do 2009 ale później to poprawiono i problemy zdarzają się sporadycznie. A jak każdy turbodoładowany silnik trochę oleju może wziąć. Sam jeżdżę Passatem 2.0 TSI z 2012 roku i nie dolewam więcej niż pół litra na 15K km

    • Pan Kleks

      Oczywiście że w instrukcjach grupy vag jest jak byk napisane że dolewki co 1000 km to „normalna” rzecz. Na stronie producenta są dostępne manuale, możesz ściągnąc i poczytać. Z tego co piszesz wynika że te 0,5 l oleju gdzieś znika a to nie jest normalne zjawisko w silniku spalinowym.

    • Andrzej Śliwa

      Przecież mam takie auto i wiem co jest napisane w instrukcji. A zużycie niewielkich ilości oleju w silniku turbodoładowanym jest czymś zupełnie normalnym

    • Pan Kleks

      Nie nie jest niczym normalnym, bo albo masz luz na pierścieniach albo w spasowaniu. Poczekaj a lada moment zaczną się problemy z nagarem ze spalonego oleju. Dziwnym trafem żaden z moich poprzednich samochodów nie brał oleju a wszystkie miały turbo.

    • Andrzej Śliwa

      Nie ma opcji by w ogóle silnik turbo nie brał oleju. No chyba że nie używa się tego turbo to wtedy tak :)

    • NG

      Obecna norma dla tych silników to chyba litr na 1000 km. VAG poprawiał i poprawiał chyba z dwa razy te pierścienie po pierwsza poprawka nie poskutkowała i trochę to trwało. Teraz chyba ostatecznie jest lepiej, ale norma dalej obowiązuje i dalej można jednak źle trafić.

    • Andrzej Śliwa

      Realnie te silniki nie mają już z tym problemu i to jest ważne. Według normy w Peugeotach należy wymieniać olej co 30K a każdy pracownik serwisu powie Ci że lepiej to robić przynajmniej dwa razy częściej

    • NG

      Kto wymienia olej zgodnie z zaleceniami producenta ten skraca życie jednostki i to u wielu producentów. Przykład to 1.5 dCi od Renault. Wymiana oleju zgodnie z zaleceniami to murowane obrócenie się panewek i to właściwie w każdym momencie. Standardowe wymiany pozwalają rzekomo bez niespodzianek dotrwać do sensownego przebiegu w którym prewencyjnie wymienia się panewki na nowe – takie przynajmniej mam info od mechanika znającego dobrze specyfikę aut od Renault.

  • SmackThat

    Jeśli chodzi o ten segment to Ford Mondeo nie ma sobie równych.

    • Andrzej Śliwa

      Dużo gorsze prowadzenie, fatalne automatyczne skrzynie biegów, wątpliwa jakość wykonania i do tego przestarzałe systemy bezpieczeństwa i wsparcia. Nie, dziękuję

    • SmackThat

      Dużo lepsze prowadzenia, bardzo dobre skrzynie biegów, super jakość wykonania, w szczególności vignale, systemy bezpieczeństwa i „wsparcia” są na podobnym poziomie.

      Jeśli chodzi o prowadzenie to pojechałeś ostro w marzenia… Mondeo prowadzi się najlepiej w klasie, aktualnie bezkonkurencyjny model.

      Widać, że nie miałeś do czynienia z aktualnym modelem, a wszystko co napisałeś jest wymyślone.
      Wypożycz sobie to auto choćby na weekend i zobaczysz różnicę.

    • Andrzej Śliwa

      Tak się składa że jeździłem wcześniejszym modelem, MK4 i to było dobrze prowadzące się auto. MK5 niestety już nie jest, sam rozważałem to auto ale zrezygnowałem właśnie przez to i przez średnią skrzynię biegów. Zresztą poczytaj sobie testy w Motorze czy Auto świat. Vigniale może i jest dobrze wykonane ale to już zdecydowanie za drogo jest.

    • Auto Świat to marny argument na wiarygodny test.

      Co do Vignale, to co innego cennik, a co innego rabaty, Vignale często wychodzi taniej niż doposażonego do tego samego poziomu wersje Titanium.

    • Andrzej Śliwa

      Motor to też marny argument? No proszę Cię…..
      Gdy sprawdzałem ofertę ciekawych rabatów nie było, a nijakie prowadzenie i skrzynia biegów mnie skutecznie zniechęciły

    • Andrzej Śliwa

      Poczytaj sobie: http://www.mondeoklubpolska.pl/showthread.php/142310-Kupujemy-Mk5 „to co było od zawsze mocną stroną Mondeo czyli zawieszenie i prowadzenie w MK5 w zasadzie jest na poziomie konkurencji”
      „Drzwi i klapa tylna wyglądają, jakby ten mój wymarzony samochód był składakiem z siedmiu innych bryk. Wszędzie coś odstaje, nic nie jest dobrze spasowane, jednym słowem – jak po naprawie blacharskiej w średnim ukraińskim warsztacie.”

    • Czytam sporo forum Forda bo sam jeżdżę Focusem MK3FL i tam o Mondeo na 2 opinie o słabym zawieszeniu jest 8, że jest bardzo dobre, więc podchodzę do tych rewelacji z dystansem. Za to ze spasowaniem pełna zgoda, moja Foka też nie jest pod tym względem rewelacyjna ;)

    • Andrzej Śliwa

      No a jeśli dziennikarze piszą że prowadzi się dużo gorzej od MK4 to chyba coś w tym jest

    • SmackThat

      Ja nie piszą o poprzednim modelu.

      Czytać nie muszę bo akurat chrzestny żony wpada dość często i mam okazję nim jeździć. Ma 210 konnego diesla z powershiftem, ja akurat nie jestem zwolennikiem diesla. Sam przyznał mi rację i kupi benzynę następnym razem.

      240 konną benzynę jeździłem przez weekend i nie mogę powiedzieć złego słowa.

      Superby mają u nas w firmie i wiem, że nie jest to absolutnie dobre auto. No ale jak masz klapki na oczach to myśl cos chcesz :-)

      Skoda, volkswagen, audi.

      3 największe porażki motoryzacji, w każdej kategorii cenowej można kupić samochód dużo lepszy :-)

      Ludzie się tak podniecają, a jak się przejadą np. Porsche czy choćby Lexusem i Fordem to mówią: ale to zej*****ie jeździ.

      Pisanie bzdur jeździłem i mi nie spasował zostaw dla dzieci, bo jeśli coś jest lepsze to jest, tym bardziej w samochodach różnicę czuć naprawdę mocno.

    • Andrzej Śliwa

      Widzisz, różnica między Tobą a mną polega na tym że Ty piszesz „superb to nie jest absolutnie dobre auto” i widać że masz awersję do VAG (tak dla zasady), ale nie podajesz ani jednego argumentu na poparcie swoich twierdzeń. Jak pisałem, MK4 miałem, przymierzałem się do MK5 ale zrezygnowałem bo auto było bardzo przeciętnie wykonane, skrzynia była powolna i słabo dobierała biegi a prowadzenie…. to tragedia jednak była

    • SmackThat

      Nie mam awersji do VAG, uwielbiam Porsche.

      Nie wiem dlaczego napsiałeś, że nie podałem argumentu? Napisałem wyraźnie, że jak i poweshift jak i 6 biegowy automat działa super. Teraz ford wprowadza nowe 10 biegowe skrzynie, poierwsze opinie na temat mustanga z tą skrzynią są naprawdę bardzo pozytywne.

      Piszesz o jakiści wykonania, o co Ci chodzi? Co lepiej wykonane ma superb od mondeo? Antenę? Proszę Cię, podejdź do sprawy bardziej realnie :-)

    • Andrzej Śliwa

      I dalej nie podajesz żadnego argumentu przeciwko Superbowi który według Ciebie jest taki kiepski. Jakie ma znaczenie że Ford teraz wprowadza nowe 10 biegowe skrzynie? Poprawi się działanie starych dzięki temu? Bo nie rozumiem

      Tak, superb ma lepsze wykończenie kokpitu, wygodniejsze i solidniejsze fotele i nic nie trzeszczy. Wcześniej wkleiłem info z forum Forda:
      „Drzwi i klapa tylna wyglądają, jakby ten mój wymarzony samochód był składakiem z siedmiu innych bryk. Wszędzie coś odstaje, nic nie jest dobrze spasowane, jednym słowem – jak po naprawie blacharskiej w średnim ukraińskim warsztacie.”

    • SmackThat

      To, że Ty tak twierdzisz nie znaczy, że tak jest.

      Wspomniałem o nowych skrzyniach, nie naprawią one aktualnych bo nie ma takiej potrzeby.

      Proponuję zapoznać się z vignale, wtedy miżemy kontynuować konwersację na temat wykończenia, bo jak narazie to jedziesz po bandzie ostro :-)

    • Andrzej Śliwa

      Po bandzie to jedzie osoba która nie podaje żadnych argumentów a Ty właśnie ich nie podajesz. Do „nie” widzenia.

    • SmackThat

      Idź po rozum do głowy, zapatrzony Jesteś w skodę jakby to był samochód marzenie, a w dodatku bezczelnie kłamiesz, dostałeś wysyp argumentów i jeszcze bezczelnie piszesz, że ich nie podaje. No coż mogę napisać, Jesteś totalnym zerem, nie wiesz co napisać, na każde moje pytanie odpowiadasz ogólnie, nie rzeczowo. Nie masz konkretnej argumentacji która przemawia za tym samochodem. Mało tego, uważam, że Jesteś kłamcą, ja jako właściciel ****** i ******* mogę Ci napisać o choćby najdrobniejszym szczególe w każdym z moich aut. Ty nie potrafisz się wypowiedzieć na temat najmniejszej rzeczy, a to oznacza, że albo tylko coś usłyszałeś na temat tego modelu, albo poczytałeś bzdury ludzi na forach lub obejrzałeś filmik na YT. WOW cóż to za doświadczenie jazdy tym samochodem, jeździłeś nim na YouTube? Chyba gapiąc się w ekran monitora :-)

    • Andrzej Śliwa

      „Idź po rozum do głowy” „Jesteś totalnym zerem” itp od człowieka który kupił sobie mondeo MK5 i broni się rękami i nogami żeby nie wyszło że dokonał złego wyboru. Cała Twoja pseudo argumentacja znajduje się tutaj „Dużo lepsze prowadzenia, bardzo dobre skrzynie biegów, super jakość wykonania, w szczególności vignale, systemy bezpieczeństwa i „wsparcia” są na podobnym poziomie.” problem w tym że jest ona w sporej części nieprawdziwa. Jak systemy wsparcia mają być podobne jak nie ma tempomatu działającego do zera? super jakość wykonania? Ludzie na forum Forda mają na ten temat inne zdanie, Zachar też i Marek Drives także: https://www.youtube.com/watch?v=vuXoQaubBoA

    • SmackThat

      Dla Twojej nikłej świadomości:

      NIE MAM MONDEO !!!

      Zrozumiałeś czy mam napisać powtórnie?

      PS coś jeszczs?

    • Andrzej Śliwa

      OK, przyjąłem nie masz Mondeo tak samo jak nie masz rzeczowych i prawdziwych argumentów :)

    • SmackThat

      Brawo, pierwsza rzecz jaką zrozumiałeś.

      No ale niestety musiałeś zostawić coś dla siebie prawda?

      Moje argumenty tak Cię przytłaczają, że nie wiesz co napisać, przepczytaj całą naszą konwersację bardzo dokładnie a zobaczysz, że nie dałeś żadnego sensownego kontrargumentu :-)

      Weźmy np. ostatnią wypowiedź, zapytałem czy PDK i SP AMG to dobre skrzynie z sugestią jazdy samochodami z tymi skrzyniami, nie odpowiedziałeś bo boisz się tego jak blado skoda wypada w porównaniu do aut z powyższymi skrzyniami oraz, że mam doświadczenie w jeździe różnymi samochodami. To Ci bardzo nie odpowiada.

      Mógłbyś to wykorzystać i zapytać np. co poleciłbym Ci za np 200.000, ale nie Ty wolisz pisać farmazony wzięte z jakiś wyimaginowanych marzeń, że skoda to bentley…

    • Qba

      Porównaj do A4 czy A6 to zrozumiesz, że Superb jest kiepski.

    • Andrzej Śliwa

      Szkoda strzępić na ciebei klawiaturę. jesteś zwykłym trolem sugerując że superb jest kiepski bo dwa razy droższe Audi A6 jest lepsze

    • Qba

      Jest kiepski bo kiepsko się prowadzi, jest marnie wykonany i ma braki w wyposażeniu.

    • Qba

      Ja podam argument: słabe silniki R4, przedni napęd, 4×4 to tylko dooączany Haldex i płyta MQB z Golfa.

    • ErnestN

      Tak? To jakie auto za ~150K ma stały napęd na cztery koła przynajmniej 280KM i jest wielkości Superba

    • Qba

      Żadne, auta tej wielkości ze stałym napedem są droższe.

      Ale z mniejszych jest Focus RS który ma 350 KM.

    • Taa Ford i gorsze prowadzenie, trochę nie w tę nutę co trzeba uderzyłeś ;-) Skrzynie w benzynie to też stary dobry, trwały, hydrokinetyk, więc zależy dla kogo jest to fatalne ;-)

    • Andrzej Śliwa

      Kamil, przeczytaj uważnie co napisałem. Odnoszę się wyłącznie do Mondeo MK5. Focus prowadzi się dobrze, Mondeo MK4 też, ale nie Mondeo MK5. Nie wypowiadam się co do trwałości tej skrzyni, ale działała fatalnie źle dobierając przełożenia.

    • SmackThat

      Mondeo MK5 prowadzi się bardzo dobrze, podkreślam BARDZO DOBRZE. To, że Ty nie masz o tym pojęcia przynajmniej zachowałbyś resztki godności i nie pisał głupot.

      „…fatalnie żle dobierając przełożenia” – bajeczka

    • Andrzej Śliwa

      Jak mówiłem, jeździłem długo MK4 i MK5 się do niego nie umywa, a jeśli powershift jest „bajeczny” to nie jeździłeś z dobrą skrzynią

    • SmackThat

      PDK to dobra skrzynia?
      SpeedShift AMG to dobra skrzynia?

      Dodasz coś jeszcze?

      Wypowiada się szanowny Pan co zjadł zęby na skodach, ludzie cóż za euforia :-)