18

Wiecie skąd wzięły się popularne nazwy i logotypy znanych marek?

Mówi się, że dobre logo może być proste, choć na ogół na ten często banalny pomysł ktoś zwyczajnie musi wpaść. Logotypy towarzyszą nam od lat i często kojarzą się z firmą bardziej niż jej nazwa. Często zarówno nazwy powstały jednak w ciekawych okolicznościach lub do ich stworzenia wzorowano się na niezbyt oczywistych rzeczach.

LEGO to firma produkująca najpopularniejsze na świecie klocki. Kiedyś dla Polaków luksusowy towar dostępny za dolary w sklepach Pewex i Baltona dziś zabawki te obecne są w prawie każdym dziecięcym pokoju. Firma powstała w 1932 roku, ale wiecie skąd wzięła się jej nazwa? „Leg godt” oznacza po duński „graj dobrze„.

 

Nazwa Fanta to pomysł jednego z pracowników niemieckiego oddziału Coca-Coli. Jego szef zaproponował, by do wymyślenia nazwy użyli swojej wyobraźni. Wybraźnia/fantazja to po niemiecku „fantasie„, dlatego jeden z pracowników krzyknął „Fanta!„.

Nazwa Nintendo to tak naprawdę „Nin-ten-do” (運を天に任せる」(“un wo ten ni makaseru”), co oznacza „leave luck to heaven„, czyli po polsku „pozostaw szczęście niebiosom„. Niektórzy idą dalej twierdząc, że można to interpretować jako „pozostaw swój los przeznaczeniu„. Wszystko zależy zarówno od tłumaczenia, jak i interpretacji oryginalnych słów.

Nazwa Durex pochodzi od „Durable, Reliable, Excellence„, czyli „trwała, niezawodna doskonałość” – i w sumie brzmi tak, jakby każdemu użytkownikowi tych produktów właśnie na tym zależało.


Bardzo fajnym pomysłem jest logotyp firmy Toyota. Na pierwszy rzut oka to po prostu okrągła, fikuśna wariacja litery T. Okazuje się natomiast, że w logosie znajduje się każda z liter nazwy. Sprytnie.

Logo Levi’s na pierwszy rzut oka nie ma żadnego znaczenia. Zwykły napis na przypadkowo wyciętym tle. Jeśli jednak przyjrzycie się dolnemu fragmentowi logotypu, zauważycie pewne kształty. Na czym opiera się firma? Na jeansach. Na czym się je nosi? No własnie.

Sam przez lata myślałem, że eBay to skrót od Electronic Bay. Ma to sens, w końcu to taka elektroniczna zatoka, gdzie spotykają się handlarze i klienci. No cóż, chodziło o coś zupełnie innego. Założyciel eBaya – Pierre Omidyar pracował wtedy dla Echo Bay Technology Group w Echo Bay, w Nevadzie. I chciał zarejestrować nazwę Echo.Bay.com, okazało się jednak, że jest ona już zajęta. Skrócił więc swój pomysł i został ebay.

Teraz coś łatwiejszego, choć to chyba zasługa samego Samsunga, który często przypomina znaczenie swoje nazwy. Sam w języku koreańskim oznacza cyfrę 3, Sung natomiast gwiazdę. Jak nietrudno więc się domyślić, Samsung (Samseong,) to po prostu 3 gwiazdy.

Carrefour to po francusku „skrzyżowanie”. Stąd wzięły się strzałki w logo. Kolory to oczywiście kraj pochodzenia – jeśli jednak dobrze się przyjrzycie – zauważycie, że pusta przestrzeń to tak naprawdę litera C.

Powstała w 1940 roku firma zajmowała się na początku dostarczaniem automatów na monety amerykańskim żołnierzom w barwach wojskowych (przede wszystkim pinballi). Nazwa SEGA to skrót od Service Game of Japan. Nic nadzwyczajnego.

Audi ma chyba najprostsze logo jeśli chodzi o kojarzenie go przez najmłodszych miłośników motoryzacji. Cztery koła symbolizują czterech założycieli firmy (1932 rok) – DKW, Horch, Wanderer oraz Audi. Sama nazwa Audi to natomiast łacińska transkrypcja nazwiska Horch i oznacza „słuchaj!„.

Logo Gillette to na pierwszy rzut oka prosta czcionka. Jeśli jednak przyjrzycie się literom G oraz i zauważycie, że mają ostre, precyzyjne przycięcia. Dokładnie takie, jakie powinny oferować maszynki do golenia.

źródło

  • Jakub Kolasiński

    Po niemiecku Horch oznacza to samo co Audi po łacinie. Inżynier Horch, założyciel tej marki musiał zostawić swoje nazwisko w nazwie firmy jak z niej odchodził, bo taka była umowa, że prawa do nazwy ma firma, nie on. Zakładając konkurencyjne przedsiębiorstwo użył tej samej nazwy, tylko zmienił język.

  • kofeina

    Trochę kłóciłbym się z historią znaku Audi opisaną powyżej.

    • Elmot

      Dokładnie, to logo Auto Union, które po połączeniu, wchłonięciu i przejęciu finalnie zaczęło nosić nazwę Audi.

    • cookie1

      Dokładnie. Aby było zabawniej, po wojnie próbowano wrócić z nazwą Auto Union, ale zablokowała to holenderska firma Union, ówcześnie chyba najbardziej luksusowa firma robiąca rowery holenderskie, która w dość tajemniczych okolicznościach (między innymi podpalenie nowo wybudowanej fabryki) splajtowała w latach siedemdziesiątych. Union oponował już w latach trzydziestych, ale jak się łatwo domyślić niełatwo było negocjować ze strategicznym partnerem III Rzeszy.

  • Można dodać, że nazwa Toyota pochodzi od nazwiska Toyoda.

    • kofeina

      Czyli Gwiezdne Wojny :)

  • MDW

    Złośliwi mówią, że „Sam” + „sung” to znaczy „copy” + „paste”. ;) ;)

  • naros

    Super artykuł, dzięki!

  • Nintendo zaczynało działalność od produkcji kart do gry, które były w tych czasach kojarzone głównie z hazardem, ludźmi burakumin i wywodzącą się od nich yakuzą. Myślę, że to pasuje do nazwy :D

  • Zbigniew Fistaszek Trzeci

    Fanta najlepsza ;-) Po prostu wyluzowany sokiem pomarańczowym Hans mówi, zróbmy sobie napój Fanta ;-) Nic o tym, że niemieccy socjaliści narodowi byli w trakcie wojny z zachodem i mieli trudności ze zdobyciem składników niezbędnych do produkcji oryginalnej Coca Coli, którą bardzo lubili i byli w ogromnej potrzebie stworzenia zamiennika tego napoju. Wtedy wykombinowali brązowy napój gazowany z jabłek i serwatki, który wyglądał i smakował podobnie do Coca Coli. Jako, że Niemcy to naród skrupulatny, zdecydowali się na stworzenie nowej marki aby się Coca Cola nie czepiała. Stworzyli brązową Fantę ze słowa Fantsie. Dopiero po latach po wojnie Amerykanie zrobili Fantę pomarańczową jaką dziś znamy.

    • kofeina

      Po co się wysilać z rozeznaniem ;)

    • Zbigniew Fistaszek Trzeci

      Podobnie jest z Gillette ;-) Firma ma 116 lat a od ośmiu lat stosuje opisywane przez autora logo. Logo, którego literki G oraz i mają ostre, precyzyjne przycięcia. Dokładnie takie, jakie powinny oferować maszynki do golenia. Z tego może wynikać, że przed 2009 rokiem firma Gillette nie przykładała wagi do tego aby produkować maszynki z ostrymi i precyzyjnymi ostrzami ;-) Bo jakoś przez wiele lat używała zwykłej kropki nad i zamiast precyzyjnego cięcia ;-) https://i.pinimg.com/564x/92/db/74/92db744ece515c7b6c90327761d954ef.jpg

    • YY

      Wiedziałem, że ktoś w komentarzach opisze historię wynalezienia Fanty przez nazistów (czyt. Niemcy Hitlerowskie) :D

  • Łukasz Ostapczuk

    Logo i logotyp to dwie różne kwestie. Jako przykład weźmy Toyotę, którą opisałeś wyżej: cały znak graficzny określa się mianem „logo”, sam tekst „Toyota” to logotyp, a część graficzna/symbol to inaczej „sygnet”. Jeśli logo składa się tylko z samej nazwy i całość opiera się o liternictwo, to nie jest błędem nazwać takie logo mianem logotypu (jak np. Lego czy Samsung), bo sygnetu tam nie ma, jedynie same litery są stylizowane.

  • trenda ten

    Zaskoczyło mnie logo Carrefour, nie spodziewałem się wyjaśnienia i nie spodziewałem się też, że ktoś go potrzebuje. To tak samo logiczne jak 1 w F1.

  • Driggooziz

    W przypadku Lego to akurat „baw się dobrze” ;)

  • Gryzlii

    Logo Audi wzięło się stąd: https://www.youtube.com/watch?v=yOxQ341Afgo

  • YY

    Co do Nintendo, to „leave luck to heaven” nie tłumaczyłby jako „pozostaw los przeznaczeniu”, tylko bardziej coś w stylu, że postaw na własne umiejętności, a szczęście zostaw niebiosom:)