17

Wiecie skąd wzięły się popularne nazwy i logotypy znanych marek?

Mówi się, że dobre logo może być proste, choć na ogół na ten często banalny pomysł ktoś zwyczajnie musi wpaść. Logotypy towarzyszą nam od lat i często kojarzą się z firmą bardziej niż jej nazwa. Często zarówno nazwy powstały jednak w ciekawych okolicznościach lub do ich stworzenia wzorowano się na niezbyt oczywistych rzeczach.

LEGO to firma produkująca najpopularniejsze na świecie klocki. Kiedyś dla Polaków luksusowy towar dostępny za dolary w sklepach Pewex i Baltona dziś zabawki te obecne są w prawie każdym dziecięcym pokoju. Firma powstała w 1932 roku, ale wiecie skąd wzięła się jej nazwa? „Leg godt” oznacza po duński „graj dobrze„.

 

Nazwa Fanta to pomysł jednego z pracowników niemieckiego oddziału Coca-Coli. Jego szef zaproponował, by do wymyślenia nazwy użyli swojej wyobraźni. Wybraźnia/fantazja to po niemiecku „fantasie„, dlatego jeden z pracowników krzyknął „Fanta!„.

Nazwa Nintendo to tak naprawdę „Nin-ten-do” (運を天に任せる」(“un wo ten ni makaseru”), co oznacza „leave luck to heaven„, czyli po polsku „pozostaw szczęście niebiosom„. Niektórzy idą dalej twierdząc, że można to interpretować jako „pozostaw swój los przeznaczeniu„. Wszystko zależy zarówno od tłumaczenia, jak i interpretacji oryginalnych słów.

Nazwa Durex pochodzi od „Durable, Reliable, Excellence„, czyli „trwała, niezawodna doskonałość” – i w sumie brzmi tak, jakby każdemu użytkownikowi tych produktów właśnie na tym zależało.


Bardzo fajnym pomysłem jest logotyp firmy Toyota. Na pierwszy rzut oka to po prostu okrągła, fikuśna wariacja litery T. Okazuje się natomiast, że w logosie znajduje się każda z liter nazwy. Sprytnie.

Logo Levi’s na pierwszy rzut oka nie ma żadnego znaczenia. Zwykły napis na przypadkowo wyciętym tle. Jeśli jednak przyjrzycie się dolnemu fragmentowi logotypu, zauważycie pewne kształty. Na czym opiera się firma? Na jeansach. Na czym się je nosi? No własnie.

Sam przez lata myślałem, że eBay to skrót od Electronic Bay. Ma to sens, w końcu to taka elektroniczna zatoka, gdzie spotykają się handlarze i klienci. No cóż, chodziło o coś zupełnie innego. Założyciel eBaya – Pierre Omidyar pracował wtedy dla Echo Bay Technology Group w Echo Bay, w Nevadzie. I chciał zarejestrować nazwę Echo.Bay.com, okazało się jednak, że jest ona już zajęta. Skrócił więc swój pomysł i został ebay.

Teraz coś łatwiejszego, choć to chyba zasługa samego Samsunga, który często przypomina znaczenie swoje nazwy. Sam w języku koreańskim oznacza cyfrę 3, Sung natomiast gwiazdę. Jak nietrudno więc się domyślić, Samsung (Samseong,) to po prostu 3 gwiazdy.

Carrefour to po francusku „skrzyżowanie”. Stąd wzięły się strzałki w logo. Kolory to oczywiście kraj pochodzenia – jeśli jednak dobrze się przyjrzycie – zauważycie, że pusta przestrzeń to tak naprawdę litera C.

Powstała w 1940 roku firma zajmowała się na początku dostarczaniem automatów na monety amerykańskim żołnierzom w barwach wojskowych (przede wszystkim pinballi). Nazwa SEGA to skrót od Service Game of Japan. Nic nadzwyczajnego.

Audi ma chyba najprostsze logo jeśli chodzi o kojarzenie go przez najmłodszych miłośników motoryzacji. Cztery koła symbolizują czterech założycieli firmy (1932 rok) – DKW, Horch, Wanderer oraz Audi. Sama nazwa Audi to natomiast łacińska transkrypcja nazwiska Horch i oznacza „słuchaj!„.

Logo Gillette to na pierwszy rzut oka prosta czcionka. Jeśli jednak przyjrzycie się literom G oraz i zauważycie, że mają ostre, precyzyjne przycięcia. Dokładnie takie, jakie powinny oferować maszynki do golenia.

źródło