11

Rynek mobilny w Polsce – raport Generation Mobile 2013

W jaki sposób Polacy korzystają z telefonów i smartfonów? Czy internet i usługi mobilne takie jak zakupy czy bankowość zyskują na popularności? Podsumowujemy najciekawsze fakty na temat polskiego rynku mobilnego, bazując na raporcie z naszej tegorocznej imprezy Generation Mobile 2013. Tak się składa, że w trwającym roku 2013 mija dokładnie 20 lat od wypuszczenia na rynek pierwszego smartfona przez firmę IBM. Od tego czasu świat telefonów przeobraził się […]

W jaki sposób Polacy korzystają z telefonów i smartfonów? Czy internet i usługi mobilne takie jak zakupy czy bankowość zyskują na popularności? Podsumowujemy najciekawsze fakty na temat polskiego rynku mobilnego, bazując na raporcie z naszej tegorocznej imprezy Generation Mobile 2013.

Tak się składa, że w trwającym roku 2013 mija dokładnie 20 lat od wypuszczenia na rynek pierwszego smartfona przez firmę IBM. Od tego czasu świat telefonów przeobraził się prawie nie do poznania, a moda na smartfony rozprzestrzeniła się na całym świecie. W tym również w Polsce. Jak pokazuje przeprowadzane badanie, tylko 1% przepytanych osób deklaruje, że na co dzień nie korzysta z żadnego telefonu mobilnego. Ze smartfonów najczęściej korzystają osoby młode, choć widać również tutaj większe zainteresowanie nowoczesnymi słuchawkami wśród mężczyzn niż u kobiet. Przeciętny użytkownik smartfona w Polsce to zazwyczaj mężczyzna, w wieku do 35 lat, o wykształceniu średnim, zamieszkujący miasto z co najmniej 20 tys. mieszkańców.

Zrzut ekranu 2013-06-11 o 18.47.19

Zrzut ekranu 2013-06-11 o 18.47.22

W Polsce największą popularnością cieszą się smartfony firmy Samsung – w grupie wiekowej 13-14 lat Samsung zawłaszczył aż połowę rynku. W porównaniu do ubiegłego roku popularność tej marki spadła wśród mężczyzn, lecz jednocześnie wzrosła wśród kobiet. Na kolejnych miejscach w rankingu popularności marek producentów smartfonów znajduje się Nokia, Sony, HTC oraz LG. Co interesujące, mocno rozpoznawalny iPhone firmy Apple wcale nie tak często ląduje w kieszeniach Polaków – jego udział w runku w naszym kraju to zaledwie kilka procent. Być może dlatego, że przy zakupie kierujemy się głównie ceną?

Zrzut ekranu 2013-06-11 o 19.34.28

Patrząc na listę najpopularniejszych producentów smartfonów w Polsce łatwo dojść do wniosku, że kochamy Androida. Udział w rynku tego systemu mobilnego wzrósł od poprzedniego roku z 54 do 61%. Co ciekawe, aż 12% przebadanych osób nie wiedziało, jaki system posiada w swoim smartfonie. iOS wykorzystuje zaledwie 4% badanych.

Skoro już wiemy jak wygląda przeciętny użytkownik smartfona w Polsce, jakiej marki telefon posiada i jakiego systemu używa, warto odpowiedzieć sobie na pytanie – do czego wykorzystujemy współczesne telefony? Zaskoczę Was – wcale nie do komunikowania się ze światem! Do tego smartfona wykorzystuje „zaledwie” 80% ich właścicieli. Najpopularniejszą czynnością wśród posiadaczy smartfonów w naszym kraju jest robienie zdjęć – w porównaniu do ubiegłego roku odsetek ten wzrósł aż dwukrotnie. Jak widać aparaty w telefonach skutecznie zastępują nam tradycyjne aparaty fotograficzne. Wysokie wzrosty – o około 20% – można zaobserwować również w przypadku takich funkcji jak słuchanie muzyki (co może być związane z wejściem na rynek serwisów takich jak Deezer czy Spotify), gry czy wideo.

Zrzut ekranu 2013-06-11 o 19.46.57

Smartofny w Polsce odgrywają coraz większą rolę w kwestii zakupów. Około 30% ich posiadaczy szukało za pomocą telefonu informacji o produkcie lub zamówiło go ze sklepu internetowego. Warto zauważyć, że w porównaniu do poprzedniego roku zmalał odsetek osób dokonujących płatności za pośrednictwem smartfona (poprzez SMS lub aplikację) czy osób biorących udział w aukcjach internetowych. Połowa właścicieli smartfonów nie wykorzystywało swojego urządzenia do czynności związanych z zakupami.

Zrzut ekranu 2013-06-11 o 19.51.33

W roku 2012 najchętniej korzystaliśmy na smartfonach z aplikacji informacyjnych. W tym roku nasze preferencje zmieniły się, przez co największą popularnością cieszą się aplikacje muzyczne. Chętnie korzystamy również z programów umożliwiających komunikację – wysyłanie maili czy uczestniczenie w czatach. W gry gra około połowa właścicieli smartfonów. Najczęściej w telefonie posiadamy od 10 do 20 zainstalowanych aplikacji. Ku mojemu zaskoczeniu, w porównaniu z rokiem ubiegłym spadł odsetek osób korzystających z aplikacji płatnych – z 26% do 21%.

Zrzut ekranu 2013-06-11 o 19.55.41

O tym jak bardzo smartfony zawładnęły naszym życiem mówią dane pokazujące sytuacje, w których korzystamy z telefonu. Najczęściej jest to toaleta, obiad rodzinny, seans w kinie czy moment prowadzenia samochodu i to bez wykorzystania zestawu głośnomówiącego!

Zrzut ekranu 2013-06-11 o 19.58.50

Pełną wersję raportu Generation Mobile 2013 możecie pobrać pod tym adresem.

  • Michał Korzeniowski

    przepraszam ale czy te wykresy są na podstawie tej samej grupy respondentów? jeśli nie to jakakolwiek korelacja czy wytyczanie tendencji między nimi jest bezpodstawne:)

    • kris

      Czy badania marketingowe prowadzi się na stałej grupie respondentów? Zresztą pod pierwszym wykresem jest informacja na temat ilości respondentów – już ona odpowiada na twoje pytanie.

    • Michał K.

      Nie ale jeśli się zestawia 2012 z 2013 sugerując tendencję , badanie powinno być na tej samej grupie respondentów bo inaczej jaki jest związek między tym ,że Adam używał tel do gier w 2012 a Arek w 2013 do dzwonienia…

    • Netoperek

      Jeśli oczekujesz, że grupa respondentów powinna być stała to jak byś przeprowadził np. badania zmian wieku inicjacji seksualnej wśród licealistów na przestrzeni 20 lat?
      Albo zmian sposobu spędzania wolnego czasu wśród ośmiolatków?

      Jest coś takiego jak próba reprezentatywna…

    • Michał Korzeniowski

      Próba reprezentatywna na podstawie której można generalizować o społeczeństwie jest ustalona w Polsce na ponad 3000 respondentów. Bardzo często wykonuje się badania na tej samej grupie kontrolnej w celu wyznaczania korelacji czy tendencji w danym okresie czasu więc nie rozumiem po co się tak spinasz?

    • Netoperek

      Próba reprezentatywna na podstawie której można generalizować o społeczeństwie jest ustalona w Polsce na ponad 3000 respondentów ???

      Zazwyczaj jest około tysiąca, dająca akceptowalne błędy statystyczne.
      Powtórzę: Poczytaj o próbie reprezentatywnej.
      Podany poniżej link prowadzi do strony z kalkulatorem wielkości próby.

      „”Jedną z najistotniejszych kwestii jest określenie wielkości próby, co zależy od kilku czynników, z których cztery są najważniejsze:
      · wielkość akceptowalnego błędu pomiaru (mniejszy oczekiwany błąd – większa próba)
      · zakres zmienność mierzonej cechy w populacji (większa wariancja – większa próba)
      · zakładany przedział ufności (mniejszy przedział ufności – większa próba)
      · wielkość populacji (im większa populacja, tym próba może stanowić mniejszy odsetek populacji)

      http://www.pbs.pl/x.php/1,139/Dobor-proby.html

  • nixk

    Ciekawy wniosek z tego raportu jest tani, ze ostro rośnie popularność snartfonow nokii w polsce

  • Krys

    Popularność marek: wykres pokazuje, że Samsung i Nokia u kobiet cieszył się w zeszłym roku taką samą popularnością, ale oba takie same słupki mają odpowiednio przypisane 27 i 17%. Tymczasem 29% zainteresowanie Sony na wykresie to prawie 1/3 więcej… Co jest więc bliższe prawdy: słupki czy liczby? Jak traktować taki raport poważnie?…

  • Dan

    Wniosek z tych ankiet jest taki, że Polacy korzystają głownie za Samsungów do robienia zdjęć siedząc na klopie.

  • JJ

    Czyste herezje! Jedyny wniosek jest taki, że Autor powinien wrócić się do szkoły (na uczelnię) na porządny kurs statystyki! Same wnioski świadczą dobitnie o błędnej metodyce! Pomijam już błędy w prezentacji danych.

  • Piotr

    więcej na temat
    handlu mobilnego, mozna przeczytać w raporcie ‚m-commerce w praktyce
    2013’, dostepnym pod adresem: http://mgenerator.pl/