Felietony

Rynek mobilny w Polsce - raport Generation Mobile 2013

Marcin Kamiński
Rynek mobilny w Polsce - raport Generation Mobile 2013
10

W jaki sposób Polacy korzystają z telefonów i smartfonów? Czy internet i usługi mobilne takie jak zakupy czy bankowość zyskują na popularności? Podsumowujemy najciekawsze fakty na temat polskiego rynku mobilnego, bazując na raporcie z naszej tegorocznej imprezy Generation Mobile 2013. Tak się skł...

W jaki sposób Polacy korzystają z telefonów i smartfonów? Czy internet i usługi mobilne takie jak zakupy czy bankowość zyskują na popularności? Podsumowujemy najciekawsze fakty na temat polskiego rynku mobilnego, bazując na raporcie z naszej tegorocznej imprezy Generation Mobile 2013.

Tak się składa, że w trwającym roku 2013 mija dokładnie 20 lat od wypuszczenia na rynek pierwszego smartfona przez firmę IBM. Od tego czasu świat telefonów przeobraził się prawie nie do poznania, a moda na smartfony rozprzestrzeniła się na całym świecie. W tym również w Polsce. Jak pokazuje przeprowadzane badanie, tylko 1% przepytanych osób deklaruje, że na co dzień nie korzysta z żadnego telefonu mobilnego. Ze smartfonów najczęściej korzystają osoby młode, choć widać również tutaj większe zainteresowanie nowoczesnymi słuchawkami wśród mężczyzn niż u kobiet. Przeciętny użytkownik smartfona w Polsce to zazwyczaj mężczyzna, w wieku do 35 lat, o wykształceniu średnim, zamieszkujący miasto z co najmniej 20 tys. mieszkańców.

W Polsce największą popularnością cieszą się smartfony firmy Samsung - w grupie wiekowej 13-14 lat Samsung zawłaszczył aż połowę rynku. W porównaniu do ubiegłego roku popularność tej marki spadła wśród mężczyzn, lecz jednocześnie wzrosła wśród kobiet. Na kolejnych miejscach w rankingu popularności marek producentów smartfonów znajduje się Nokia, Sony, HTC oraz LG. Co interesujące, mocno rozpoznawalny iPhone firmy Apple wcale nie tak często ląduje w kieszeniach Polaków - jego udział w runku w naszym kraju to zaledwie kilka procent. Być może dlatego, że przy zakupie kierujemy się głównie ceną?

Patrząc na listę najpopularniejszych producentów smartfonów w Polsce łatwo dojść do wniosku, że kochamy Androida. Udział w rynku tego systemu mobilnego wzrósł od poprzedniego roku z 54 do 61%. Co ciekawe, aż 12% przebadanych osób nie wiedziało, jaki system posiada w swoim smartfonie. iOS wykorzystuje zaledwie 4% badanych.

Skoro już wiemy jak wygląda przeciętny użytkownik smartfona w Polsce, jakiej marki telefon posiada i jakiego systemu używa, warto odpowiedzieć sobie na pytanie - do czego wykorzystujemy współczesne telefony? Zaskoczę Was - wcale nie do komunikowania się ze światem! Do tego smartfona wykorzystuje "zaledwie" 80% ich właścicieli. Najpopularniejszą czynnością wśród posiadaczy smartfonów w naszym kraju jest robienie zdjęć - w porównaniu do ubiegłego roku odsetek ten wzrósł aż dwukrotnie. Jak widać aparaty w telefonach skutecznie zastępują nam tradycyjne aparaty fotograficzne. Wysokie wzrosty – o około 20% – można zaobserwować również w przypadku takich funkcji jak słuchanie muzyki (co może być związane z wejściem na rynek serwisów takich jak Deezer czy Spotify), gry czy wideo.

Smartofny w Polsce odgrywają coraz większą rolę w kwestii zakupów. Około 30% ich posiadaczy szukało za pomocą telefonu informacji o produkcie lub zamówiło go ze sklepu internetowego. Warto zauważyć, że w porównaniu do poprzedniego roku zmalał odsetek osób dokonujących płatności za pośrednictwem smartfona (poprzez SMS lub aplikację) czy osób biorących udział w aukcjach internetowych. Połowa właścicieli smartfonów nie wykorzystywało swojego urządzenia do czynności związanych z zakupami.

W roku 2012 najchętniej korzystaliśmy na smartfonach z aplikacji informacyjnych. W tym roku nasze preferencje zmieniły się, przez co największą popularnością cieszą się aplikacje muzyczne. Chętnie korzystamy również z programów umożliwiających komunikację - wysyłanie maili czy uczestniczenie w czatach. W gry gra około połowa właścicieli smartfonów. Najczęściej w telefonie posiadamy od 10 do 20 zainstalowanych aplikacji. Ku mojemu zaskoczeniu, w porównaniu z rokiem ubiegłym spadł odsetek osób korzystających z aplikacji płatnych - z 26% do 21%.

O tym jak bardzo smartfony zawładnęły naszym życiem mówią dane pokazujące sytuacje, w których korzystamy z telefonu. Najczęściej jest to toaleta, obiad rodzinny, seans w kinie czy moment prowadzenia samochodu i to bez wykorzystania zestawu głośnomówiącego!

Pełną wersję raportu Generation Mobile 2013 możecie pobrać pod tym adresem.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

MobileGeneration Mobile