Mercedes-Benz Klasy A 2018
38

Rozszerzona rzeczywistość dla nawigacji samochodowej MBUX. Nowy Mercedes-Benz Klasy A prowadzi jak żadne inne auto

Nowy Mercedes-Benz Klasy A (2018) wyposażony jest w nawigację wzbogaconą o rozszerzoną rzeczywistość. Dla mnie to przełom, którego w tej dziedzinie nie obserwowaliśmy od wielu już lat. Choć najlepsze spośród stosowanych systemów nawigacyjnych potrafią wyświetlać widok 3D wraz z odwzorowaniem rzeczywiście stojących budynków, to wciąż błędne zjazdy się zdarzają. Ten z nowej Klasy A ma realną szansę zmniejszyć wspomniane pomyłki niemalże do zera.

Jestem już po pierwszych jazdach testowych nowego Mercedesa Klasy A (2018), z którym miałem już styczność kilka miesięcy temu. Producent deklaruje, że auto to zostało wyposażone w rozwiązania znane z topowej limuzyny: Klasy S, a także dobrze nam znanej Klasy E. Okazuje się, że w wielu kwestiach nowa Klasa A wyprzedza wspomniane samochody! Jednym z tych obszarów jest nawigacja MBUX (Mercedes-Benz User Experience) z rozszerzoną rzeczywistością. Funkcja ta jest na tyle innowacyjna i tak bardzo ułatwia podróżowanie, że postanowiłem poświęcić jej osobny materiał.

Nowy Mercedes-Benz Klasy A 2018

Rozszerzona rzeczywistość dla nawigacji MBUX w Mercedes-Benz Klasy A

Nawigacja MBUX z rozszerzoną rzeczywistością – jak to działa?

Pomysł jest wbrew pozorom bardzo prosty: podczas wolniejszej jazdy, np. tuż przed skrzyżowaniem lub w gąszczu wąskich uliczek, włącza się w pełni automatycznie obraz ze specjalnej, zamontowanej za przednim lusterkiem kamery (świetnej jakości!), na który nanoszone są w czasie rzeczywistym wskazania i informacje. Są to m.in. numery budynków, POI (Point of Interest), a co najważniejsze: strzałki jasno i precyzyjnie wskazujące kiedy i gdzie dokładnie należy wykonać skręt. Zobaczcie jak to wygląda w praktyce:

Robi wrażenie, prawda? Muszę przyznać, że na wielu skrzyżowaniach, na których naprawdę trudno było odnaleźć właściwy kierunek, jechałem pewnie we właściwym kierunku właśnie dzięki omawianej rozszerzonej rzeczywistości MBUX w nowym Mercedesie Klasy A. Jak już wspomniałem, tryb ten włącza się automatycznie przy niższych prędkościach gdy dojeżdżamy do skrzyżowania bądź gdy poruszamy się wąskimi uliczkami. Właśnie w takich sytuacjach dodatkowa strzałka jest bardzo przydatna. Co ważne, świetnej jakości i szybko przekazywany obraz z przedniej kamery pozwala w zasadzie prowadzić auto patrząc na ekran centralny. Jest to możliwe dzięki temu, że jest to obraz z kamery przed lusterkiem wstecznym, a więc mniej więcej na wysokości głowy kierowcy, choć w nieco innej orientacji względem osi pojazdu.

Nowy Mercedes-Benz Klasy A - wnętrze

Dlaczego dopiero teraz?!

Rozszerzona rzeczywistość funkcjonuje na rynku już kilkadziesiąt lat. Wykorzystywana jest także w motoryzacji: w końcu Head-Up Display (HUD) czy specjalne okulary dla mechaników, to można powiedzieć chleb powszedni. Mocną implementację rozszerzonej rzeczywistości pokazywał wcześniej m.in. Jaguar czy Continental, ale były to wyłącznie rozwiązania prototypowe – głównie z tego względu, że wskazania pojawiały się na całej szybie. Propozycja Mercedesa wydaje się być prostym i stosunkowo tanim rozwiązaniem (projekcja obrazu na całej powierzchni przedniej szyby jest bardzo skomplikowana), który można zaimplementować także do stosunkowo tanich samochodów (czyli innych niż flagowe limuzyny).

Nowy Mercedes-Bez Klasy A z tyłu

Ile to kosztuje?

Sama rozszerzona rzeczywistość dla MBUX kosztuje niewiele bo 1227 zł. Jest to jednak cena dla auta wyposażonego już w centralny ekran, w pakiet nawigacji, dodatkowe kamery itd. Jeśli więc zamierzacie kupić nowego Mercedesa Klasy A w wersji bazowej, ale z omawianym systemem nawigacji, to trzeba będzie dopłacić w sumie 17 442 zł. Realnie jednak nowego Mercedesa Klasy A kupować się będzie najpewniej z przynajmniej podstawowym wyposażeniem z zakresu wsparcia kierowcy. Wówczas pierwsza podana cena będzie jak najbardziej aktualna. Moim zdaniem zdecydowanie warto!

Na koniec

Przyznać należy, że nowy Mercedes-Benz Klasy A imponuje pod względem wyposażenia z zakresu wsparcia kierowcy i systemów bezpieczeństwa. Rozszerzona rzeczywistość MBUX dla nawigacji to dopiero jedna z wielu innowacji, jakimi zachwyca to auto. Choć kolejne materiały na temat tego auta są w drodze, to już teraz mogę zdradzić, że nowa Klasa A nie tyle przebija dotychczasowych rywali w swoim segmencie, co zawstydza pod względem technicznego zaawansowania znacznie większe i droższe auta!

Nowy Mercedes-Benz Klasy A 2018