234

Najlepsze laptopy produkuje Apple i… Samsung, ASUS na szarym końcu

Rescuecom, firma zajmująca się naprawą między innymi notebooków, opublikowała swój doroczny raport awaryjności tego typu sprzętu w podziale na producentów. O ile wyniki nie są może aż tak bardzo zaskakujące jeśli chodzi o czołówkę tego zestawienia, o tyle na końcu stawki jest całkiem ciekawie. To też dobra okazja aby podzielić się swoimi wrażeniami na temat jakości sprzętu różnych producentów w komentarzach pod tekstem, do czego serdecznie zachęcam.

Apple na czele, zaraz za nim Samsung

Rescuecom publikuje swoje doroczne rankingi już od jakiegoś czasu i co ciekawe, pozycje poszczególnych marek potrafią się w nich zmieniać bardzo znacznie. Apple jednak od lat jest bezkonkurencyjne i może się pochwalić niezawodnym sprzętem. Przy udziale w rynku na poziomie 20%, zaledwie nieco ponad 3% zgłoszeń dotyczy urządzeń tej firmy. Na drugie miejsce awansował Samsung, który poprzednio okupował 4. lokatę, osiągając ocenę A- (poprzednio było to B). Trzecim producentem charakteryzującym się całkiem korzystnym stosunkiem udziału w rynku do zgłoszeń awarii jest Lenovo, które też awansowało z 4. na 3. lokatę.

Reliability score to nic innego jak udział w rynku podzielony przez procent zgłoszonych awarii i pomnożony przez 100. Im wynik wyższy, tym komputery tej marki są bardziej niezawodne. Rescuecom dodatkowo stworzyły syntetyczny wskaźnik bazujący na amerykańskich ocenach szkolnych, gdzie A+ to najlepsza ocena, a F najgorsza.

Tajwan okupuje dół stawki

Na przeciwnym biegunie znalazły się takie marki jak Acer oraz ASUS, które cieszą się również sporo popularnością w Polsce. Szczególnie ASUS odnotował większy spadek, bo jeszcze rok temu był w połowie stawki. Wygląda więc na to, że tajwański producent obniżył w ostatnich latach nieco loty. Bardzo słabą pozycję zajmuje również HP, notebooki tego producenta stanowią aż ponad 1/3 zgłoszeń serwisowych jakie przyjmuje Rescuecom.

Na względnie niezłym poziomie jest Dell, który poprawił się w stosunku do poprzedniego roku. Według specjalistów z serwisu, Dell zniżkuje z jakością od momentu gdy firma ponownie stała się prywatna i rozpoczęło się gorączkowe poszukiwanie możliwości obniżenia kosztów. Największym problemem podczas napraw jest natomiast różnorodność użytych komponentów. Okazuje się, że nawet dwa takie same notebooki, z tej samej serii, nie zawsze używają tych samych komponentów, co utrudnia naprawę, bo dopóki nie rozkręcimy komputera, nie wiemy jakie części zapasowe będą potrzebne.

A jakie są wasze opinie?

O ile Apple czy Samsung produkuje raczej urządzenia z wyższej półki, którym można przykleić łatkę premium i tym samym lepsze wykonanie nie powinno dziwić, o tyle Lenovo raczej do takich producentów nie należy. Według specjalistów z Rescuecom to właśnie chiński producent, który przejął dział komputerów osobistych od IBMa kilka lat temu, oferuje obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości sprzętu.

A jak jest waszym zdaniem? Podzielcie się swoimi opiniami na temat używanego sprzętu w komentarzach, może uda się nam stworzyć własny ranking.