194

Polacy nie zrozumieli jednak nowego roamingu i zasad RLAH

Mnóstwo publikacji i wyjaśnień, to było za mało, niektórzy Polacy nie zrozumieli nowych zasad panujących w roamingu w UE. Minęło 4 miesiące od zniesienia dodatkowych opłat dla podróżujących po UE i operator Plus wyłapał delikwentów, którzy korzystali sobie z numeru za granicą przez cały ten czas.

Prawdopodobnie to Polacy pracujący za granicą, którzy usłyszeli o zniesieniu roamingu, ale go nie zrozumieli lub nie chcieli zrozumieć. Na Wykop.pl pojawił się wpis rozżalonego klienta, który dostał SMS-a od Plusa o nadmiernym wykorzystaniu usług za granicą:

19.10.2017 zaobserwowano przewazajace uzycie uslugi SMS i obecnosc w roamingu regulowanym, w stosunku do poziomu uzycia tej uslugi i obecnosci krajowej co stanowi naruszenie zasad Polityki Uczciwego Korzystania z uslug roamingu. Jesli nie ulegnie to zmianie do 02.11.2017, moze zostac zastosowana dodatkowa oplata roamingowa zgodnie z cennikiem. Smsa tej treści dostałem od Plus GSM. Czyli klasycznie – dostaliśmy zgodę na pobieranie dodatkowych opłat od KE, ale nie będziemy z niej korzystać, chyba że akurat będziemy.

Klient ten wspomina o zgodzie UKE na zastosowanie przez Plusa dodatkowych opłat w roamingu, ale obsługa Plusa od razu zdementowała te insynuacje:

Komunikat, który otrzymałeś, nie ma nic wspólnego z ostatnią decyzją UKE. Jest to informacja, że mogą zostać naliczone dodatkowe opłaty związane z Polityką Uczciwego Korzystania z usług w UE. Może to nastąpić, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, które zostały podane w wiadomości. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w regulaminie promocji.

O co chodzi z tą Polityką Uczciwego Korzystania? Pisaliśmy o tym od samego początku, samo zniesienie dodatkowych opłat w roamingu nie oznacza, że można sobie kupić numer w którymś z krajów UE, gdzie jest najtaniej i korzystać z niego w innym kraju przez dłuższy okres. Jaki to okres? Sama UE dokładnie to określiła w nowych zasadach RLAH, pisaliśmy o tym już w kwietniu tego roku:

Obowiązywać będzie tu zasada, że jeśli korzystamy z telefonu w kraju większą część czasu niż za granicą, nie ponosimy dodatkowych opłat. Natomiast, jeśli w nieprzerwanym okresie czterech miesięcy ten bilans wypadał będzie na korzyść częstszego korzystania z telefonu za granicą niż w kraju, operator może nas poprosić o wyjaśnienie i po 14 dniach może zacząć naliczać dodatkowe opłaty. Te ustalone zostały na nie więcej niż 0,032 euro za minutę rozmowy, a za SMS-y 0,01 euro za wiadomość. Jeśli chodzi o dane, maksymalna dopłata będzie wynosiła 7,7 euro za 1 GB transferu danych i dalej stopniowo będzie obniżana do 6 euro za 1 GB (od 1 stycznia 2018 r.), 4,5 euro za 1 GB (od 1 stycznia 2019 r.), 3,5 euro za 1 GB (Od 1 stycznia 2020 r.), 3 euro za 1 GB (od dnia 1 stycznia 2021 r.), do 2,5 euro za 1 GB (począwszy od 1 stycznia 2022 r.).

Cztery miesiące minęły 15 października i jak najbardziej zasadne działanie Plusa w stosunku do osób, które nie zrozumiały nowych zasad. Czy to jednostkowy przypadek ten na Wykopie? Niestety nie, mamy wręcz wysyp podobnych, co najśmieszniejsze obrażonych klientów na ich fanpage na Facebooku.

Witam,Proszę mi wytłumaczyć czemu zostałam wprowadzona w błąd dwa razy przez Waszych konsultantów.Gdyż wyjeżdżając do…

Opublikowany przez Basia Nowak na 20 października 2017

Ewidentnie, pani jest w Holandii od 5 miesięcy i korzysta z numeru Plusa bez ograniczeń.

Może to ktoś wyjaśnić?! "19.10.2017 zaobserwowano przewazajace uzycie uslugi polaczenia odbierane i obecnosc w…

Opublikowany przez Kamil Antoniewicz na 20 października 2017

Jak według was wygląda uczciwie korzystanie?

Opublikowany przez Paweł Skoszewski na 20 października 2017

Tu ciekawe jest zdanie tego pana w komentarzu: Ciekawe jakim SMS? To po co Roaming został zlikwidowany?

Czyli jednak nie można w pełni korzystać z roamingu danych?"19.10.2017 zaobserwowano przewazajace uzycie uslugi…

Opublikowany przez Piotr Szuszkiewicz na 20 października 2017

Co to ma byc?

Opublikowany przez Wioletta Koszal na 20 października 2017

"19.10.2017 zaobserwowano przewazajace uzycie uslugi SMS i obecnosc w roamingu regulowanym, w stosunku do poziomu uzycia…

Opublikowany przez Mateusz Dziedzina na 20 października 2017

Dzisiejsza akcja Plusa jest normalnie nie do przyjęcia.!a dokładnie chodzi mi o SMS brzmiący jak groźba a ja jako…

Opublikowany przez Maja Katarzyna Sroka na 20 października 2017

Szanowni Państwo, rozesłali Państwo dzisiaj swoim klientom smsy o zastanawiającej treści. Czytając Państwa odpowiedzi na…

Opublikowany przez Michał Markowski na 20 października 2017

Mógłbym tak bez końca i skala tego mnie przeraża, to wszystko ludzie, którzy są przecież internetowi, mają konto na Facebooku, na pewno wielokrotnie mieli okazje zapoznać się z nowymi zasadami. Nie wierze, że działali tak, bo ktoś im powiedział, że zniesiono roaming, to przyjęli do wiadomości i korzystali do woli. Najsmutniejsze w tym wszystkim jest to, że nie tylko operator na tym traci, ale i my, którzy korzystamy z roamingu w UE, dokładnie tak, jaki był zamysł tych zmian, czyli jedynie w okazyjnych wyjazdach za granicę czy podczas urlopu. Nie zdziwię się teraz, jeśli operatorzy rzeczywiście zaczną naliczać znowu dodatkowe opłaty wszystkim, jeśli skala tych nadużyć będzie rosła.

Dla wszystkich tych, co jeszcze mają jakieś wątpliwości, co do zasad panujących w roamingu UE, zapraszam do naszego ostatniego wpisu w tym temacie sprzed tygodnia – ABC roamingu. I powiedzmy to jeszcze raz – roaming nie został zniesiony, zmieniły się zasady panujące w roamingu w UE.

Aktualizacja

Po publikacji wpisu dostaliśmy oświadczenie Plus w tej sprawie, publikujemy je w całości:

Zgodnie z Polityką Uczciwego Korzystania z Roamingu UE znajdującą się w obowiązujących cennikach taryf, operator może stosować mechanizm obserwacji w celu ustalenia ewentualnego niewłaściwego lub niestandardowego korzystania przez abonenta z następujących usług: wykonywane lub odebrane połączenia głosowe, wysyłane wiadomości SMS, wysyłane wiadomości MMS, transmisja danych w roamingu w Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Liechtensteinie (tzw. Roaming Regulowany). Okres obserwacji wynosi cztery miesiące i 15 października minął właśnie taki czas od wdrożenia Euroregulacji dotyczącej roamingu w UE.

Niewłaściwe lub niestandardowe korzystanie z usług w Roamingu Regulowanym może polegać na:

  • przeważającym korzystaniu przez abonenta z Roamingu Regulowanego, wykraczającym poza okresowe podróże, oraz obecności abonenta w państwach objętych Roamingiem Regulowanym przez więcej niż połowę 4–miesięcznego okresu obserwacji,
  • długim okresie nieaktywności w Polsce karty SIM użytkowanej głównie, a nawet wyłącznie, w Roamingu Regulowanym, lub
  • aktywowaniu i korzystaniu kolejno z wielu, kart SIM przez tego samego abonenta w ramach Roamingu Regulowanego.

Klienci, którzy zgodnie z powyższym niewłaściwie bądź niestandardowo korzystali z usług Roamingu Regulowanego otrzymują w tej sprawie stosowny komunikat SMS. Nie oznacza on natychmiastowego naliczania dodatkowych opłat. Pojawią się one dopiero, jeśli w ciągu dwóch tygodni od otrzymania SMSa klient nie zmieni sposobu korzystania z usług w Roamingu Regulowanym.

Podstawą do wprowadzenie tych zasad jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr531/2012 z dnia 13 czerwca 2012 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii, a informacje dotyczące wysokości dodatkowych opłat wraz z innymi postanowieniami Polityki Uczciwego Korzystania znajdują się w cennikach taryf dostępnych na naszej stronie internetowej.

Cała ta sytuacje nie ma nic wspólnego z decyzją Prezesa UKE, a wynika wprost z wprowadzonych przez Unię Europejską zasad roamingu regulowanego stosowanych także przez pozostałych operatorów działających na polskim rynku.

Powiadomienia SMS o możliwości naliczania dodatkowych opłat otrzymują klienci, którzy równocześnie spełnili dwa warunki:

  • ponad połowę czasu 4-miesiecznej obserwacji spędzili w Roamingu Regulowanym, czyli byli poza Polską.
  • oraz więcej korzystali z usług w Roamingu Regulowanym niż z usług w Polsce.

  • lol

    Elita wyKLOPU za granica.

    • Niestety to nie był jednostkowy przypadek

    • Qba

      Zaraz zaraz, ale czy Plus informował o tym użytkowników?

    • Oczywiście, w regulaminach jest to dokładnie opisane

    • Qba

      Ale ja pytam czy wysłał ten regulamin do klientów.

      Bo pamiętam, że ogłosił zmianę 2 dni przed jej wprowadzeniem.

      Czyli nie dochował ustawowego terminu na poinformowanie o zmianach z wyprzedzeniem 30 dni.

    • Proszę Cię, te zmiany podyktowane były zmianami w prawie, narzucone z góry nie było tu obowiązku informowania z wyprzedzeniem i o tym wszędzie się pisało, na pewno czytali, ale niestety niedoczytali

    • Qba

      Naprawdę myślisz że ci ludzie czytali portale technologiczne?

      Ewidentnie wygląda na to że operator nie poinformował klientów o szczegółach zmiany.

    • Według Ciebie dowiedzieli się o zmianach, ale nie o ich szczegółach, więc do kogo pretensje?

    • Qba

      No do operatora, który tylko ogólnie informował smsami o zniesieniu opłat.

      Nie zdziwi mnie jeśli UOKIK dopatrzy się tu naruszenia zbiorowego interesu konsumentów.

    • Elmot

      Ale jak ogólnie? Nawet przekraczając granicę dostajesz SMS z informacją.

    • Qba

      Ale bez tych szczegółów o rozliczaniu.

    • Regulamin z FUP był miesiąc wcześniej. Dzień przed obniżono tylko ceny na korzyść klienta. Zadowolony?

    • Qba
    • Każda sieć opublikowała cennik do 15 maja. Dopiero potem na wieść o decyzji Orange wszyscy myśleli co zrobić i w różnych terminach obniżyli ceny. Na pewno znajdziesz pierwotny cennik na portalach typu Telepolis. Jak jesteś taki przepisowy, to napisz reklamację do Plusa, że zmiana była niezgodna z prawem i mają ci przeliczyć roaming między 15 czerwca, a 14 lipca według droższego cennika.

    • Qba

      Ale pierwszy cennik z 14 maja nie obowiązuje i nie ma tu zastosowania.
      Nawet na stronie Plusa jest opisany jako ARCHIWALNY.
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty

      Mówimy o drugim ostatecznym cenniku, a ten Plus ogłosił dopiero 14 czerwca.
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-roaming-06-2017
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-cennikow-06-2017
      W takiej sytuacji Plus nie poinformował o zmianie z miesięcznym wyprzedzeniem czym naruszył warunki umowy, a to jest podstawą do odstąpienia od umowy z jego winy.

    • sylwekZolkusza

      Teoretycznie masz rację, masz prawnika w rodzinie, możesz dochodzić swoich praw, UKE zmiana cennika w roamingu, jest podstawą do wypowiedzenia umowy, taka wykładnia została dopiero teraz opublikowana.

    • Qba

      Ustawa Prawo Telekomunikacyjne artykuł 61 ustęp 5.1 mówi:
      „W przypadku, gdy proponowana zmiana w cenniku wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, powoduje obniżenie cen usług telekomunikacyjnych, dodanie nowej usługi lub wynika z decyzji Prezesa UKE dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej wiadomości treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeśli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. ”

      Plus poinformował o zmianie 14 czerwca, weszła w życie 15 czerwca.

      https://www.plus.pl/aktualn
      https://www.plus.pl/aktualn

      Czyli nie zachował obowiązku poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem, więc zmiana nie jest wiążąca dla jego klientów i mogą odstąpić od umowy z winy operatora.

    • Konrad Kubrak

      A jak w Państwie wprowadzą zmiany w podatku, to uznasz, że Cie one nie dotyczą ponieważ nie wysłali do Ciebie poleconym aktów prawnych i ich nie podpisałeś? nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania, to nie Plus sobie wymyślił a UE, której jesteśmy częścią (jeszcze).. ;D

    • Qba

      Prawo czyli stosowna ustawa wyraźnie mówi, że operator ma obowiązek poinformować klienta o zmianie.

    • Pan Rafał (r4ph4ell)

      Tylko to nie jest zmiana podyktowana przez widzimisię operatora, tylko przez UE.

    • Qba

      Nieistotne, operator ma obowiązek poinformować o takiej zmianie.

    • Pan Rafał (r4ph4ell)

      I pewnie poinformował, elektronicznie, na email, który trafił do spamu albo który olałeś. Informacja była też pewnie na koncie użytkownika do której każdy się loguje i nie czyta wiadomości od operatora, tylko faktury opłaca… Mnie Play informował o zmianach. Operator nie ma obowiązku informować smsowo o zmianach regulaminu.

    • Qba

      Pewnie?
      Czyli nie może tego potwierdzić?

      Wg ustawy ma obowiązek poinformować i powinien to zrobić na piśmie.
      Gdy tego nie zrobi konsument ma prawo odstąpić od umowy.

    • Pan Rafał (r4ph4ell)

      Nie ma obowiązku informować na piśmie jeśli sobie zastrzegli taka ewentualność

    • Qba

      Ale jest obowiązek poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem.

      Ustawy Prawo Telekomunikacyjne artykuł 61 ustęp 5.1 mówi:
      „W przypadku, gdy proponowana zmiana w cenniku wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, powoduje obniżenie cen usług telekomunikacyjnych, dodanie nowej usługi lub wynika z decyzji Prezesa UKE dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej wiadomości treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeśli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. ”

      Plus poinformował o zmianie 14 czerwca, weszła w życie 15 czerwca.

      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-roaming-06-2017
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-cennikow-06-2017

      Czyli nie zachował obowiązku poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem, więc zmiana nie jest wiążąca dla jego klientów i mogą odstąić od umowy z winy operatora.

    • Pan Rafał (r4ph4ell)

      No i gratuluję, znalazłeś wpadkę Plusa więc możesz teraz odstąpić od umowy, ale nie wmawiaj ludziom że Plus nie poinformował klientów.

    • Qba

      Nie poinformował w wymaganym terminie.

    • Pan Rafał (r4ph4ell)

      Nie, nie twierdziłeś że nie było informacji W WYMAGANYM TERMINIE, ale że nie poinformował klientów o szczegółach zmiany… Tu masz screena swojej wypowiedzi: https://uploads.disquscdn.com/images/79a511a6735da7553b46afbac5a15ad85a9eb7b0a69fc2130f3526983019abac.jpg

    • Qba

      Ta informacja nie jest wiążąca dla klientów.

    • Pan Rafał (r4ph4ell)

      Informacja o czym? Bo informacja o tym że wcześniej pisałeś co innego, a potem co innego (po zapoznaniu się z przepisami) rzeczywiście nie jest wiążąca dla klientów (nie wiem o czyich klientach myślisz, pewnie myślałeś o klientach Plusa). Twoja odpowiedź jest bezsensowna w tym przypadku i ma się nijak do tego co napisałem w poprzednim komentarzu.

    • metzo

      No to odstąp od umowy. Może innych poinformował a Ciebie właśnie nie. Ty za to możesz skorzystać ze swojego prawa w tym zakresie.

    • Marcin Czajka

      Powiadomienia były. Mam dwa telefony w Plusie. Tylko co zrobić jak większość klientów wszystkie wiadomości operatora nie będące mailem z fakturą wyrzuca do kosza? Nie brnij dalej, bo widzę, że już po kolana ugrzązłeś.

    • Qba

      Ale 1 dzień przed zmianą, a prawo wymaga miesiąc wcześniej.

      Ustawa Prawo Telekomunikacyjne artykuł 61 ustęp 5.1 mówi:
      „W przypadku, gdy proponowana zmiana w cenniku wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, powoduje obniżenie cen usług telekomunikacyjnych, dodanie nowej usługi lub wynika z decyzji Prezesa UKE dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej wiadomości treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeśli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. ”

      Plus poinformował o zmianie 14 czerwca, weszła w życie 15 czerwca.

      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-roaming-06-2017
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-cennikow-06-2017

      Czyli nie zachował obowiązku poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem, więc zmiana nie jest wiążąca dla jego klientów i mogą odstąipć od umowy z winy operatora

    • Elmot

      To odstąp. Powodzenia życzę.

    • Qba

      Ustawa Prawo Telekomunikacyjne artykuł 61 ustęp 5.1 mówi:
      „W przypadku, gdy proponowana zmiana w cenniku wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, powoduje obniżenie cen usług telekomunikacyjnych, dodanie nowej usługi lub wynika z decyzji Prezesa UKE dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej wiadomości treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeśli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. ”

      Plus poinformował o zmianie 14 czerwca, weszła w życie 15 czerwca.

      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-roaming-06-2017
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-cennikow-06-2017

      Czyli nie zachował obowiązku poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem, więc zmiana nie jest wiążąca dla jego klientów i mogą odstąpić od umowy z winy operatora

    • Elmot

      Sorry, ale nie pracuję w Plusie :)

    • Qba

      Twoje szczęście ☺

    • Qpiszon

      A kogo to interesuje czy ludzie czytali portale technologiczne czy jakiekolwiek inne? Jak pojedziesz za granicę i złamiesz tam prawo czynem który w Polsce zakazany nie jest to też będziesz się sprzeczać o to że państwo w którym przebywasz cię nie poinformowało że to jest zabronione? Nieznajomość prawa szkodzi – w tym przypadku prawa unijnego.

    • Qba

      Prawo wyraźnie mówi że operator ma poinformować o zmianie cennika z miesięcznym wyprzedzeniem, a gdy tego nie zrobi klientowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy z winy operatora i bez kar umownych.

    • Grzegorz

      Idź do sądu i tam udowadniaj swoje racje, a nie produkujesz się na forum.

      Typowe polskie pieniactwo. Będę krzyczał jak mi źle i nie dobrze ponieważ jak JA kombinowałem na swoją korzyść to wszystko było OK, ale jak już zostałem na tym złapany to będę szukał dziury, zgodnie z zasadą tonący brzytwy się chwyta. Jak ktoś nie rozumie pojęcia „Uczciwy” to tak właśnie kończy.

    • Qba

      Uczciwy to ten kto postepuje zgodnie z prawem.

    • Zenobiusz

      Chyba sobie kpisz! W ten sposób na przykład ludzie dorabiają się fortun okradając społeczeństwo – ale w majestacie prawa :))

    • Marek Strzelczyk

      Weź się nie pogrążaj. Typowy januszowy cwaniak, który na siłę próbuję (sobie) udowodnić, że januszem nie jest.

    • metzo

      No to odstąp od umowy.

    • Tomasz

      w przypadku gdy kupujesz kartę sim, zaczynasz z niej korzystać, domniema się (i to jest zapisane w prawie) że znasz regulamin. TAk jest i nic tego nie zmieni. korzystasz = znasz zasady

    • Qba

      Ale prawo nie działa wstecz.

    • Kobal

      Będę kupował co cztery miesiące nową kartę prepaid i korzystał w roamingu bo jak mi się opłaca to przecież nie będę przepłacał. Co mnie interesują inni i co mnie operator interesuje. Mogę to korzystam.

    • Danio

      Jest wzmianka w fupie o nr telefonu i dodatkowo o każdej osobie wiec nie przejdzie kupowanie nowej sim bo i tak masz wpisane na nr pesel z automatu dodatkowe oplaty

      Btw widze ze Qba przeniosl sie ze spidersweb tutaj, tam napisal pierdyliard krzykow , tu tak samo 🙁

    • Yugopol

      Dokładnie – będzie Ci trudno, od kiedy się rejestruje karty. Co nie zmienia faktu, że połączenia w Plusie z zagranicy są teraz bardzo przyjazne, że się tak wyrażę. Dobrze się z rlah korzysta.

  • Zdzisław Dyrman

    Mieszkam w Polsce, a pracuję za granicą więc bywam w zasięgu roamingowym jakieś 50 h/tydzień. Nadużywam?

    • Tu pewnie dotyczą Cię zasady przygraniczne – raz dziennie musisz się zalogować do macierzystej sieci

    • Diabell

      Gdy komuś mówię o tej zasadzie, dopytują: „aha, czyli wystarczy, że raz dziennie zadzwonię na jakiś polski numer?” :-D

    • Qba

      A sprzedawca w salonie Plusa na to „tak, dokładnie”.

    • Piotr

      A teraz mu udowodnij że tak powiedział :D

    • Qba

      Ale to on musi udowodnić 😃

    • Piotr

      Nie musi.
      Ty składasz reklamacje, że Ci źle powiedzieli, salon twierdzi ze dobrze powiedzieli (zakładając że rozpatrującemu zgłoszenie się wogle chce tracić czas na pytanie salonu), a potem dostajesz info ze widziałeś co podpisywałeś, więc możesz sobie płakać a płacić będziesz do końca umowy, albo karę

    • Qba

      Nie sądzę

      Ustawa Prawo Telekomunikacyjne artykuł 61 ustęp 5.1 mówi:
      „W przypadku, gdy proponowana zmiana w cenniku wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, powoduje obniżenie cen usług telekomunikacyjnych, dodanie nowej usługi lub wynika z decyzji Prezesa UKE dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej wiadomości treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeśli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. ”

      Plus poinformował o zmianie 14 czerwca, weszła w życie 15 czerwca.

      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-roaming-06-2017
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-cennikow-06-2017

      Czyli nie zachował obowiązku poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem, więc zmiana nie jest wiążąca dla jego klientów i mogą odstąpić od umowy z winy operatora

    • Piotr

      Primo, Twój spam cytatem z ustawy sugeruje, że jesteś trolem, lub masz syndrom małego fiutka, który próbujesz równoważyć e-penem w internetach.
      Po drugie wszyscy operatorzy spełnili obowiązek zawarty w tym punkcie publikując nowe cenniki w maju. Tyle że UKE / Komisja Europejska (nie chce mi się szukać kto) oprotestowali, ponieważ cenniki te zostały uznane za niespełniające wymogów RLAH. Przy pierwszym podejściu z cennikami klapasa nie dostało chyba tylko Orange, T-mobile i któryś z mniejszych operatorów.
      To co linkujesz jest ostateczną wersją zmian w przypadku Plusa i mieści się w wyjątku dyktowanym w tym punkcie prawa telekomunikacyjnego, z uwagi na to że dyrektywa unijna podawała termin wejścia w życie przepisów, bez terminu w którym operatorzy muszą mieć nowe cenniki zatwierdzone przez regulatorów lokalnych (UKE w Polsce).
      Operatorzy cenniki przedstawili. Dostali info że cenniki są „do poprawy”. Plus poprawiony / zatwierdzony cennik podał dzień przed wejściem w życie RLAH.Nie zmienia to faktu że o zmianie informował w ustawowym terminie.

    • Qba

      No ale to problem Plusa, że najpierw zgłosił cennik niezgodny z dyrektywą. A dopiero w ostatniej chwili nowy zgodny z nią.

      Gdyby od razy miesiąc wcześniej zgłosił cennik zgodny z dyrektywą to wyrobiłby się w ustawowym terminie, tak jak np. Orange.

      Tak, że nie ma tu mowy o wyjątku.
      Dyrektywa i decyzja UKE o RLAH były znane dobre kilka miesięcy wcześniej.

      To Plus przecwaniakował.

    • Zenobiusz

      Moim zdaniem to Ty cwaniaczkujesz. Skoro nie chcesz „po nowemu” to płać wg tego cennika, który był ogłoszony przez plusa w odpowiednim terminie tzn. na miesiąc przed wejściem w życie, albo w ogóle płać stawki jakie były przed zmianą w roamingu. Tak Ci pasuje?

      Zrozum, że i tak masz najtańszą opcję z tych trzech do zapłaty ale cwaniaczkujesz, bo myślałeś że możesz mieszkać za granicą korzystając z kart polskich operatorów bez żadnych limitów i bez opłat dodatkowych. Teraz jesteś zdziwiony, że obejmą Cię kary dlatego szukasz luki w prawie by nie płacić.

    • Qba

      Nie obejmą mnie, bo operator nie dopełnił obowiązku informacyjnego.

    • Zenobiusz

      To jest tylko Twoje zdanie. Daj znać gdy Plus uwzględni Twoje roszczenia, albo gdy zrobi to sąd. Póki co tylko bijesz pianę i się mądrzysz na forum pisząc w kółko to samo.
      No chyba, że czekasz na 2 listopada :)

    • Qba

      Ale ja nic nie podpisywałem.

    • Tomasz

      No to w czym jest problem? Były stare stawki – drogo. UE wprowadziła nowe stawki – jest taniej. Plus zawalił z terminem. Co więc wg Ciebie powinno się stać? Za zawalenie terminu masz mieć coś :
      a – po staremu – drogo
      b – po nowemu, tanio, ale z ograniczeniami (zgodnie z UE)
      c – coś innego, czego nikt tu nie umie zgadnąć
      d – jestem trolem i nawet jak dostanę snikersa to będę trolował

    • Qba

      Za zawalenie terminu mam prawo odstąpienia od umowy z winy operatora.

    • Tomasz

      A! no to masz 100% prawo – sprawa rozwiązana. LEcisz do salonu rozwiązać umowę. przed tym oczywiście musisz uregulować rachunek. Według starych lub nowych zasad

    • Danio

      Na pewno żyjesz w PL? Ty go oskarzasz wiec ty udowadniasz

    • Diabell

      Pracowałem kilka lat temu w Plusie właśnie i z własnej inicjatywy stworzyłem ulotkę informacyjną, odnośnie cen i zasad roamingu, którą wręczałem wszystkim zainteresowanym. Nie wszyscy więc pracownicy są takimi ignorantami ;-)

    • Qba

      A dostarczyłeś te ulotki klientom w wymaganym przez prawo terminie miesiąc przed 15 czerwca?

    • Diabell

      Dotyczyły one stanu aktualnego, nie dotyczyły zmian oferty. Poza tym, jak pisałem, była to moja własna inicjatywa, wychodząca naprzeciw potrzebom klientów. Po wtóre, doinformowani abonenci wracali ze wczasów z bagażami pamiątek i miłych wspomnień, zamiast bagażami niespodziewanych rachunków za komórkę. Mniej wkurzonych klientów = milszy dzień w pracy :-)

    • Damian

      Jak czytam te komentarze Qba, to przypomina mi się historia moich czasów studenckich nomem omen prawniczych.
      Impreza, naprawdę porządna domówka, głośno na cały blok – ogólnie „seks, zabawa – wydział prawa”.
      Co zrozumiałe około północy zjawiła się Policja.
      I był ze mną na roku gość kropka w kropkę jak wyżej wymieniony, ludzie z infolinii mieli z typem piekło, taki z typu co na czole miał napisane „Studiuje prawo – jestem lepszy”. Sypał paragrafami z rękawa lepiej niż wujek Stalin z dziury w suficie cukierki.
      No i co oczywiste jako pierwszy rzucił się na ochotnika do rozmowy z policją. Rozmowa standard, panowie policjanci nad wyraz wyrozumiali, widzą studenci, impreza, dziewczyny itp. ogólnie „też kiedyś byliśmy młodzi” : „Dzień dobry starszy posterunkowy taki i takie otrzymaliśmy zgłoszenie o zakłócaniu ciszy nocnej, Panowie wszystko rozumiem ale nie dało by się ciszę i proszę o okazanie dowodu tożsamości przynajmniej przez jednego z Panów.”
      Wtem wkracza nasz orzeł temidy i wypala „Niczego nie damy, dopóki nie usłyszę na jakiej podstawie prawnej tu jesteście i żądacie dokumentów”.

      Historia jest, krótka i z morałem bo nasz orzeł temidy wylądował ale na wytrzeźwiałce a my z pouczeniem. Można by rzec, że niektórym znajomość prawa szkodzi.

      pozdrówki

      https://img2.dmty.pl//uploads/201703/1488410290_lvmshe_600.jpg

    • Piotr Zet

      Jeśli masz w plusie to pewnie niedługo takiego SMS dostaniesz natomiast konkurencja jak na razie takich SMS nie wysyła

  • Rav-X

    Po pierwsze część winy jest po stronie portali „informacyjnych”, między innymi i waszej, ponieważ wszędzie tytułowaliście artykułu o tym, że roaming będzie darmowy, będą zniesione opłaty za roaming, itp.
    Po drugie, typowy Polak to „proste zwierze” czyta tylko teksty napisane dużymi i pogrubionymi literami, resztę dopowie sobie sam.
    Po trzecie większość (nie wszyscy) Polaków pracujących zagranicą to ludzie którzy w kraju nie znaleźli zatrudnienia z powodu braku lub słabego wykształcenia oraz nie grzeszący znaczną inteligencją.

    • Pisaliśmy, że zniesione zostaną dodatkowe opłaty w roamingu i to jest fakt, w tytule dokładnych zasad nie zmieścisz, ale w treści dokładnie to wyjaśnialiśmy

    • Rav-X

      Ja to rozumiem i pewno znakomita większość czytelników których interesuje tego typu tematyka też to rozumie, ale „przeciętnemu” Polakowi wystarczy tytuł w którym jest napisane „darmowe, gratis, promocja”, resztę sam sobie dopowie, bo co on będzie czytał jakieś długie wypociny autora, a jeszcze jakieś Unijne i operatorów przepisy, i jeszcze jakieś dziwne sumy z zerami i przecinkami, i wyliczenia. Zapewne pierwsza myśl jaka się takiemu nasuwa to „łola boga to nie na mój rozum panie, ale gratis pisze to darmo musi być”. Wydaje mi się, że to jeszcze pozostałość mentalności zamierzchłej przeszłości Polaków, niekiedy przekazywana z pokolenia na pokolenie (chociaż coraz mniej, na szczęście).

      Dobrą metodą żeby uchronić się przed tym, jest napisanie słowa „prawie”, czyli np. „prawie za darmo” lub „prawie zniesione opłaty” i wtedy niektórym zapala się „żarówka” nad głową żeby doczytać o co chodzi.

    • Qba

      Artykuły to jedno, ale nawet operator nie informował o szczegółach.

    • Rav-X

      Wydaje mi się, że PLUS wysyłał wiadomość o zmianach w roamingu z linkiem do regulaminu, ale nie jestem pewien na 100% bo nie mam już tej wiadomości. Inna sprawa ile ludzi by to przeczytało? Jak najprawdopodobniej nie zainteresowali się od początku jak dokładnie będzie wyglądać kwestia roamingu w UE.

    • Qba

      Bez linku. Nie mieli obowiązku się interesować. To operator ma obowiązek poinformować.

    • Diabell

      Więc może niech ludzie wreszcie zaczną czytać i rozumieć treść, a nie kończyć lekturę na tytule. Pamiętajmy, że nieznajomość prawa nie zwalnia nas z jego przestrzegania. Choć mam wrażenie, że ze strony operatorów dołożono za mało starań, by objaśnić kwestie zasad uczciwego korzystania z roamingu.

    • Rav-X

      Zgadzam się, ale nikt takiego osobnika nie zmusi do czytania, sam musi chcieć to zrobić inaczej będzie „głupio mądry”. Operatorzy również powinni się postarać o proste wyjaśnienie zagadnień z roamingiem, ale z drugiej strony może być im na rękę nie wiedza klienta, bo zawsze mogą go „skasować” za przekroczenie „limitu” i zarobić na nim.

    • Qba

      Prawo wyraźnie mówi że operator ma obowiązek poinformować o zmianie umowy czy cennika.

      Artykuły w prasie czy internecie nie są treścią umowy.

      Zresztą nikt nie ma obowiązku ich czytać.

    • Marcin Czajka

      Umowa się nie zmieniła. Zmiany wynikają z nowelizacji przepisów.

    • Qba

      Ustawa Prawo Telekomunikacyjne artykuł 61 ustęp 5.1 mówi:
      „W przypadku, gdy proponowana zmiana w cenniku wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, powoduje obniżenie cen usług telekomunikacyjnych, dodanie nowej usługi lub wynika z decyzji Prezesa UKE dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej wiadomości treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeśli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. ”

      Plus poinformował o zmianie 14 czerwca, weszła w życie 15 czerwca.

      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-roaming-06-2017
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-cennikow-06-2017

      Czyli nie zachował obowiązku poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem, więc zmiana nie jest wiążąca dla jego klientów i mogą odstąpić od umowy z winy operatora

    • Elmot

      Skoro „proste zwierzę” ogranicza się do czytania tytułów, to niech winie siebie samego. Jak to jest, że „cebula” ma czas na smarowanie komentarzy na stronie Plusa, a nie ma czasu na przeczytanie regulaminu?

    • Qba

      A skąd ma o nim wiedzieć skoro nawet nie dostał tego regulaminu?

    • Elmot

      Nie miał obowiązku (podobnie jak i inne sieci) wysyłać regulaminu.

    • Qba

      Ale miał obowiązek poinformować o nowym cenniku.

    • Elmot

      Przecież informował o zmianach, a to że nikomu w temat nie chciało się wgłębić, to sorry. Reszta tak samo ogólnikowo informowała, więc kto chciał, ten się dowiedział. Ja też nie wiedziałem dokładnie ile mam limitu, ale i z Plusa i z Play dostaliśmy info na granicy włącznie z przysługującym limitem do wykorzystania i numerami pod którymi możemy sprawdzić dokładnie ile minut/transferu nam zostało. Logiczne, że przy tych cenach w PL za przesył danych każdy (a na pewno większość) z UE chciałby mieć abo w PL, ale korzystać w innym kraju, gdzie jest drożej. Do myślenia też potrzebujesz regulaminu?

    • Qba

      Kiedy informował?
      I jak może udowodnić że poinformował tego konkretnego klienta?
      Stwierdzenie, że kto chciał się dowiedział tylko potwierdza, że operator nie poinformował klientów.

    • Elmot

      Rozumiem, ze Ty intuicyjnie wyczułeś, że po 15 czerwca coś Ci się włączyło, i że nagle w ramach pewnego limitu możesz bez opłat korzystać z telefonu za granicą. Aha, no i limit danych też na czuja, albo z prasowych tytułów wziąłeś?

    • metzo

      No to odstąp od umowy.

    • Hiwatari

      z Plusa i z Play dostaliśmy info na granicy włącznie z przysługującym limitem do wykorzystania i numerami pod którymi możemy sprawdzić dokładnie ile minut/transferu nam zostało

      Play wita w Wielkiej Brytanii. Połączenia głosowe, SMS-y i MMS-y do Polski oraz lokalnie są rozliczane tak jak w kraju do innych sieci. Połączenia przychodzące bez opłat. Połączenia z nr 112 bez opłat. Więcej informacji o roaminu w Wielkiej Brytanii – wyślij bezpłatny SMS o treści ‚E’ na nr 115 lub zadzwoń na darmowy nr +48790500115.

    • Elmot

      Co miesiąc dostaję takie info z Play (te z granicy usunąłem)

      Bezplatny limit to 5.86 GB, potem zaczniemy doliczac 4 gr/1 MB (z VAT) zgodnie z Polityka uczciwego korzystania, naliczanie co 1 kB.

      Limit GB jest odnawiany zgodnie z Twoim Okresem Rozliczeniowym.

    • Patryk7588

      Nie było ani nowego cennika ani nowego regulaminu.

    • Qba

      To na jakiej podstawie operator chce pobrać dodatkowe opłaty?

    • Patryk7588

      RLAH

    • Qba

      A co to jest?
      Czy operator poinformował o tym klienta?
      Czy może to udowodnić?

    • Andrzej

      Tak samo powiedzieć możesz o prawie i jego nowelizacjach nikt mi do domu nie wysyła każdej nowelizacji ustawy ale za nie przestrzeganie już jej zapisów się każe :)

    • Rav-X

      Zgadzam się w 100%. Na „cebule” działają krótkie i proste slogany, a jak nie zgadza się po ich myśli to nagle potrafią zalewać internet swoimi żalami i wymyślać swoje „prawdy”, pomijając swoją winę i niewiedzę.

    • Qba

      Ustawy Prawo Telekomunikacyjne artykuł 61 ustęp 5.1 mówi:
      „W przypadku, gdy proponowana zmiana w cenniku wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, powoduje obniżenie cen usług telekomunikacyjnych, dodanie nowej usługi lub wynika z decyzji Prezesa UKE dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej wiadomości treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeśli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. ”

      Plus poinformował o zmianie 14 czerwca, weszła w życie 15 czerwca.

      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-roaming-06-2017
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-cennikow-06-2017

      Czyli nie zachował obowiązku poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem, więc zmiana nie jest wiążąca dla jego klientów i mogą odstąić od umowy z winy operatora

    • metzo

      No to odstąp od umowy..

    • Piotr Zet

      Dokładnie zgadzam się z tym. Jednak z innej strony jeśli konkurencja tego nie wprowadzi tzn nie zacznie wysyłać SMS to tylko i wyłącznie straci na tym plus bo zaczną się odejścia do konkurencji

    • Piotr Zet

      Fakt jest jeden z tego co wiadomo to jak na razie tylko plus wysłał takie SMS konkurencja nie i jeśli tak zostanie to tylko na tym stracą

    • Zenobiusz

      „Po trzecie większość (nie wszyscy) Polaków pracujących zagranicą to ludzie którzy w kraju nie znaleźli zatrudnienia z powodu braku lub słabego wykształcenia oraz nie grzeszący znaczną inteligencją.”

      Prowadziłeś może na ten temat jakieś badania? Zgodnie z postawioną tezą IQ statystycznego emigranta z Polski powinno być niższe niż statystycznego Polaka mieszkającego w Polsce. A jeśli nie jest, to przynajmniej mediana czy rozkład normalny powinny wskazywać na taki trend.

      Osobiście nie wyrywałbym się z takim wnioskiem. Zwłaszcza, że od kilku lat problem znalezienia pracy w Polsce z powodu bezrobocia jest zjawiskiem marginalnym i to nie brak możliwości znalezienia pracy w kraju jest głównym czynnikiem decydującym o wyjeździe za granicę, a możliwość zarobienia dużo większych pieniędzy i ogólna lepsza jakość życia.

      Nie przyszło Ci na myśl, że potrzeba odwagi, kwalifikacji zawodowych i inteligencji by odnaleźć się w obcym kraju i tam znaleźć pracę, nauczyć się obcego języka, panujących zwyczajów, przepisów? Nie mówię tu o pracy sezonowej, tylko na stałe. I żeby było jasne – nigdy nie pracowałem za granicą, nawet sezonowo. Po prostu uważam, że takie opinie są krzywdzące dla ludzi, którzy wyjechali do pracy i śmiem wątpić, czy są prawdziwe. Nie róbmy z naszych emigrantów głupków, nieuków i nieudaczników – to często bardzo sprytni, inteligentni i pracowici ludzie którym żyje się na obczyźnie lepiej i zamożniej niż żyłoby im się w kraju.

    • Rav-X

      Może trochę, źle sformułowałem to zdanie, na pewno nie miało na celu obrażania innych. Znam sporą grupę ludzi wyjeżdżających za pracą zagranicę i wracających co parę tygodni lub miesięcy do kraju (jedni to znajomi, drudzy to obcy ludzie z którymi mam kontakt z powodu zawodu jaki wykonuję). Większość z nich to prości ludzie, jeżdżą do prac których Niemcy, Anglicy, Irlandczycy, itd. nie chcą wykonywać. Jedni jeżdżą żeby zarobić na utrzymanie rodzin drudzy na „przehulanie” tej kasy. Ale są to ludzie którzy nie czytają regulaminów, nie interesują ich szeroko rozpisane artykuły o roamingu. Z resztą podobnie było jak wchodziły zmiany co do reklamacji i zwrotów zakupionych towarów przez internet i stacjonarnie. Oczywiście, że znajdzie się grono osób które jest wykształcone lub nie ale mają „głowę na karku” i wyjeżdżają do pracy zagranicą bo wiedzą, że po mimo ofert pracy tutaj tam zarobią lepiej i mają lepsze perspektywy.

    • Andrzej

      To tłumaczy dlaczego większość Polaków za granicą (np w Niemczech) nie chce się ze sobą spotykać itd każdy uważa że jest w mniejszości i tak to wygląda :)

  • popigo com

    Dziękuję za ten artykuł!! Dzięki niemu upewniłem się, że większość ludzi których mijam na ulicy naszego pięknego kraju to totalni idioci!! Co ciekawe podobnych debili ma wielka Brytania, dzięki którym zawdzięcza brexit tak jak my PiS

    • Qba

      Co jest w tym głupiego?

      Skoro operator informował o zniesieniu opłat w roamingu.
      I tylko tyle, nie podawał żadnych dodatkowych ograniczeń.

    • popigo com

      Niech Cię kiedyś prąd kopnie, bo ewidentnie nie czytasz nigdy instrukcji tak samo jak regulaminów.
      Poza tym ich jeszcze rozumiem bo po prostu głupota, ale Ty czytasz jak widać portale. A antyweb i każdy portal technologiczny, a prócz tego zwykłe portale wyjaśniały o co chodzi.
      Poza tym przyznaj się jeszcze, że jak wyjeżdżasz za granicę, to nie interesujesz się jakie jest wyposażenie obowiązkowe auta, czy obowiązują winiety, itd.?

    • Qba

      Co ma piernik do wiatraka?

      Mówimy o zmianie cennika, operator informował o zniesieniu opłat w roamingu.
      Nic poza tym nie dodawał.

    • Pan Rafał (r4ph4ell)

      To powiedz mi dlaczego wiedzialem o tym że nie będzie można dowoli korzystać za granicą z roamingu, tak to by wszyscy przyjeżdżali do Polski i tu brali by abonament lub karty, bo u nas najtaniej

    • Qba

      Bo się zainteresowałeś tematem?
      To jeszcze nie znaczy, że operator cię o tym poinformował.

    • metzo

      No to odstąp od umowy.

    • Ludzie to nie idioci, po prostu nie weryfikują informacji. ;) Nie istnieje żadna korelacja między kompetencjami w zakresie researchu, a idiotyzmem. ;)

    • Daniel

      A ja wciąż uważam że ludzie to idioci bo nie weryfikują informacji.

    • zakius

      najciekawsze jest to, że duża część świadomie łamie postanowienia z umowy/regulaminu mając nadzieję, że odnosząc się do prostych sloganów, które były znacznie lepiej widoczne złamią usługodawcę

    • Piotr Zet

      Poczekajmy na ruch konkurencji jak nie wyślą takich SMS to plus straci tylko i wyłacznie nikt więcej

    • Sławomir Lech

      Brytyjczycy to bardzo mądry naród, podobnie jak Szwajcarii i Norwegowie, dwa najbogatsze kraje w Europie.

  • Diabell

    Pracuję za granicą i poruszając temat zasad roamingu z innymi emigrantami, może 1 osoba na 10 coś tam słyszała, że po czasie operator może zacząć naliczać opłaty, ale co i jak… Na to pytanie jeszcze nie uzyskałem od nikogo prawidłowej odpowiedzi. Gdy wyjaśniam, jak to funkcjonuje, oburzają się, albo niedowierzają.

    • Daniel

      Imigrantami Polskimi czy z innych krajów też?

    • Diabell

      Polskimi, czeskimi, rosyjskimi. Narodowość nie ma wielkiego znaczenia. W media poszedł ogromny sygnał o zniesieniu roamingu i większość, bez zagłębienia się w szczegóły, przyjęła go do wiadomości. O ile większość ludzi nigdy nie naruszy ram czasowych korzystania z telefonu za granicą, o tyle pracując na obczyźnie wypadałoby zgłębić temat.

    • Marcin Czajka

      Pracując za granicą wypadałoby się zapoznać z podstawowymi zasadami. Ignorancja nie zwalnia z konieczności płacenia rachunków czy przestrzegania lokalnego prawa. No ale nie od dzisiaj wiadomo, że oprócz inteligentnych ludzi za granicę uderzyła też masa hołoty. A na wykopie też idiotów nie brakuje. Nie każdy Mirek jest inteligentny.

    • Sławomir Lech

      Widzisz nie takie matołki jak tu sugerujesz. Większość ma telefony na kartę, więc tylko będą zmieniać kartę co 4 miesiące na innego operatora.

    • Marek Roszatycki

      Ale z wyprzedzeniem zostaną poinformowani SMSem, że opłaty będą naliczane, więc nie powinno być niespodzianki, gdy zobaczą rachunek.

  • abradab

    Drogi GRzegorzu. Mam taką sprawę, nie wiem czy ktoś ją poruszał tutaj ale.. Na początku czerwca Orange dawał swoim klientom przy wysokim abonamencie ok 5 GB internetu w roamingu. Obecnie jakimś magicznym sposobem- jak to tłumaczą przez ich wewnętrzny błąd, zmiejszyli do 3,4 GB, bez żadnej informacji. Czy to jest fair? Oferta dla firm, wysoki abonament dla kilku numerów.

    • Wyliczenie GB przysługujących w UE też bazuje na oficjalnym przeliczniku UE, więc wszelkie skorygowane według tego przelicznika pomyłki są obowiązujące

    • Elmot

      Też mi się wydaje, że operatorzy coś pozmieniali w roamingu. Jakiś czas temu przeglądałem oferty Orange i TM (małe firmy) i wydawało mi się, że było tego więcej. Obecnie w P4 mam prawie 6 GB na zagranicę, z tego w ciągu tygodnia (raz w miesiącu jestem mniej więcej przez tydzień za granicą) zużywam jakieś 4 GB (tablet i telefon). Jako że zmieniam operatora (roaming krajowy w P4 to totalna porażka) zacząłem sie rozglądać i lipa. W podobnym abo, dostaję jakieś 2 do 2,5 GB w roamingu, a kurcze jestem prawie pewien, że ze 2 miesiące temu było znacznie więcej.

    • Zerknij proszę na moje ostatnie zestawienie, aktualizowałem transfer w UE – http://antyweb.pl/oferty-na-abonament-karte-bez-limitu-i-internet-mobilny/

    • Elmot

      Ulala, szału nie ma ogólnie z tego co widzę :(

    • Qba

      Nie ma tam nawet Orange no limit na kartę za 25 i 28 zł.

    • metzo

      Własnie udowodniłeś swoje cebulactwo i to jak czytasz ZE ZROZUMIENIEM:
      – „(…) każda oferta obejmuje nielimitowane rozmowy do wszystkich sieci komórkowych i stacjonarnych.” – oferta za 25zł NIE OBEJMUJE połączeń na numery STACJONARNE.
      – oferta Orange Free na kartę za 28zł (dla przenoszących numer, bo pewnie o tą ci chodzi – sam z niej korzystam) NIE WYSTĘPUJE od jakiegoś czasu w oficjalnym cenniku. Sprawdziłem dodatkowo przed momentem: nie ma takiej oferty za 28zł NA OFICJALNEJ STRONIE firmy Orange.

      Gratulacje samozaorania.

    • Qba
    • metzo

      Toż piszę przecież, że to oferta za 25zł do wszystkich komórkowych ale bez stacjonarnych. Masz problemy z mózgiem? Mówisz, że nie ma w zestawieniu nawet ofert Orange na kartę za 25 zł a zestawienie NIE OBEJMUJE ofert BEZ STACJONARNYCH, o czym było napisane przez Grzegorza… co za dzieciak…

    • Qba

      Kliknij w ten link geniuszu, bo to jest oferta za 28 zł która obejmuje stacjonarne.

  • Elmot

    Plus i tak wykazał się czujnością wysyłając takiego SMS, bo teraz wyobraźcie sobie całą, niczego nieświadomą resztę abonentów innych sieci, która w tym momencie nabija sobie rachunki :)

    • Czekaj chwilę, zaraz się dopiero zacznie:)

    • Elmot

      No chyba że konkurencja widzi co się dzieje i już skrobie podobne sms-y :)

    • O tym samym pomyślałem jak pisałem ten wpis:)

    • Elmot

      Powinni Wam jakąś działę odpalić za nagłośnienie tematu :)

    • Piotr Zet

      Szczerze to moim zdaniem takie SMS dostaną jeszcze może tylko użytkownicy play. Plus jak widaomo zawsze dawał najmniej a chciał jak najwięcej kasy i tutaj moim zdaniem mogą tym zyskać jak dobrze rozegrają to tylko zyskają klientów

  • YY

    Czyli po prostu rozmowy są wyceniane według cennika tego kraju, w którym korzystamy najwięcej?

    • Marcin Czajka

      Rozmowy mogą być wyceniane zgodnie z zasadą opłat maksymalnych w roamingu, co zostało w artykule napisane.

      „Obowiązywać będzie tu zasada, że jeśli korzystamy z telefonu w kraju większą część czasu niż za granicą, nie ponosimy dodatkowych opłat. Natomiast, jeśli w nieprzerwanym okresie czterech miesięcy ten bilans wypadał będzie na korzyść częstszego korzystania z telefonu za granicą niż w kraju, operator może nas poprosić o wyjaśnienie i po 14 dniach może zacząć naliczać dodatkowe opłaty. Te ustalone zostały na nie więcej niż 0,032 euro za minutę rozmowy, a za SMS-y 0,01 euro za wiadomość. Jeśli chodzi o dane, maksymalna dopłata będzie wynosiła 7,7 euro za 1 GB transferu danych i dalej stopniowo będzie obniżana do 6 euro za 1 GB (od 1 stycznia 2018 r.), 4,5 euro za 1 GB (od 1 stycznia 2019 r.), 3,5 euro za 1 GB (Od 1 stycznia 2020 r.), 3 euro za 1 GB (od dnia 1 stycznia 2021 r.), do 2,5 euro za 1 GB (począwszy od 1 stycznia 2022 r.).”

    • YY

      wkleiłeś mi tę część artykułu, której nie przeczytałem bo była nudna :)

    • Marcin Czajka

      I dlatego popełniłeś niemądry komentarz ;)

  • Typowe Grażyny i Janusze. Debile, wszędzie debile ;-) szkoda, że aż 4 miesiące są na tą „obserwacje”, powinny być dwa…

    • Qba

      Ustawa Prawo Telekomunikacyjne artykuł 61 ustęp 5.1 mówi:
      „W przypadku, gdy proponowana zmiana w cenniku wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, powoduje obniżenie cen usług telekomunikacyjnych, dodanie nowej usługi lub wynika z decyzji Prezesa UKE dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej wiadomości treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeśli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. ”

      Plus poinformował o zmianie 14 czerwca, weszła w życie 15 czerwca.

      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-roaming-06-2017
      https://www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty/informacje-o-zmianie-cennikow-06-2017

      Czyli nie zachował obowiązku poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem, więc zmiana nie jest wiążąca dla jego klientów i mogą odstąpić od umowy z winy operatora.

    • Bardzo dobrze, niech odstępują, plus się co najwyżej ucieszy, że pozbył się pijawek Grażyn, które tylko wykorzystują brak roamingu niezgodnie z jego przeznaczeniem.

    • Piotr Zet

      Bez klientów plusa nie ma więc nie wiem czy to taki dobry pomysł

    • To nie są klienci tylko pijawy, które wykorzystują nielegalnie darmowy roaming. Plus na nich traci. Im mniej ich, tym lepiej :-)

    • Piotr Zet

      Na nich traci i bez nich jest nikim więc i tak i tak po plusie i tak i bardzo dobrze obecnie najgorsza sieć w Polsce pod wieloma względami. Tylko oni potrafią robić nielimitowany internet który po 400 GB zwalnia bo stosują FUP dziwne że konkurencja problemu nawet z 900 GB nie ma i FUP-a nie stosuje i podejrzewam że podobnie będzie z RLAH

    • Chyba trochę mylisz klienta, który podpisał umowę, żeby używać telefonu tylko za granica, a zwykłego klienta, który używa w kraju i ewentualnie czasem sobie wyjedzie za granice.

    • Piotr Zet

      Nie mylę. Korzystanie po 20 h dzienie z telefonu owszem należy się FUP natomiast osoba która przypuśćmy płaci abonament ponad 100 zł i korzysta normalnie tzn nie przekracza tego co jest w kraju moim zdaniem takiego FUP-a nie powinna dostać. Nie przesadzajmy kto siedzi za granicą i pracuje nie ma czasu na telefony itd. Tym bardziej że konkurencja ma Vowifi i dzięki temu może obniżać koszty a plus co dalej testuje swoją śmieszną aplikację od kilku lat zamiast normalnie udostępnić ją dla telefonów.

    • Teraz trochę nie rozumiem Twojego toku myślenia :-) teraz zazwyczaj oferty są bez limitu wiec ciężko cokowiek przekroczyć w kraju. Limity powinny dostawać osoby, które siedzą za granicą, tam pracują, i wykorzystają telefon z polska karta do kontaktu z znajomymi tutaj. I to powinni dostać po miesiącu, a nie po 4, bo w kraju pełnym oszustów to było pewne, że znajdzie się tyle Grażyn :-)

    • Piotr Zet

      Jasne tylko zwróć uwagę na to jak te osoby które dostały SMS korzystały ja np mam znajomą która jest za granicą 4 miesiące i w Polsce 1 miesiąc i ona cały czas jak siedzi w domu bo się opiekuje osobami starszymi ma włączone Vowifi i jak wychodzi to wiadomo korzysta z sieci i co ma mieć opłaty naliczane za to że siedzi 4 miesiące chociaż przez większość czasu połączenia i tak są po Vowifi a przez sieć komórkową niewielka ilość?

    • Ale takie są zasady, jasno określone w regulaminie. Przebywa praktycznie na stałe za granica, niech sobie kupi telefon w tamtym kraju. Jak chce taniej dzwonic do polski to są na to inne sposoby tez.

      Swoją droga, w momencie jak zaczną jej naliczać te dodatkowe opłaty, to czy w momencie dzwonienia za pomocą VoWiFi tez będą naliczane? Bo chyba nie? 🤔

    • Piotr Zet

      No nie tylko chodzi o sam fakt korzystania a nie. Co z tego że 4 miesiące korzysta jak z sieci korzysta normalnie koło 100 min miesięcznie maksymalnie nawet nie. Jeśli konkurencja tak zrobi a plus będzie naliczał opłaty to wiadomo kto na tym straci i bardzo dobrze takiego kombinatora jak plusa to w Polsce nie ma.

    • Każda sieć będzie naliczać opłaty, nie tylko plus. Żadna sieć nie będzie utrzymywać oszustów przebywających cały czas za granica i notorycznie wykorzystujących RLAH.

    • Piotr Zet

      Zobaczymy jak to będzie. Jak na ten moment nic nie jest pewne. W każdym razie i tak nic nie zmieni tego że obok play to plus najgorsza sieć w Polsce najbardziej krętacka. Coś jak Janusze i Grażyny właśnie idealnie się nadają

    • Nie lubię plusa osobiście, nigdy nie byłem u nich i nie mam zamiaru. Od ponad 3 lat szczęśliwy posiadacz nju ;-) mnie tam nie kantują :-D

    • Piotr Zet

      Nju całkiem spoko tylko ostatnio te awarie co chwilę w Orange trochę mi to nie odpowiada

    • Rzeczywiście, były. Ale nie tylko w Orange ostatnio ;-) osobiście ich nie odczułem. Niestety Play to gunwo, Plus to gunwo i odpada ze względu na brak umowy z Apple, T-Mobile jest drogie i to krętacze :-D zostaje Orange ;-)

    • Piotr Zet

      T-Mobile jest drogie? Chyba nie widziałeś ofert do tego VoLTE leży od 2 miesięcy w Orange i nie potrafią go uruchomić. Obecnie najlepszym wyborem jest T-Mobile a tyle awarii ile miało Orange to ostatnio nikt nie miał.

    • Darkherring

      Nie mogą odstąpić bo zmiana wynika ze zmiany prawa a poza tym jest ona na korzyść klientów.

    • Qba

      Mogą bo operator nie poinformował o zmianie z miesięcznym wyprzedzeniem.

    • Damian Borowczyk

      „Okres ten może być krótszy, jeśli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE.”

      A czy czasem Plusa nie chroni ten zapis, który sam przytoczyłeś?

    • Qba

      Nie bo dyrektywa i decyzja UKE zostały opublikowane kilka miesięcy wcześniej.

      Zwróć uwagę że konkurencyjny Orange bez problemu poinformował o zmianie z miesięcznym wyprzedzeniem.

      A że Plus dopiero w ostatniej chwili 14 czerwca to sam jest sobie winny.

    • Darkherring

      Poinformował.

    • Qba

      Dopiero 14 czerwca, czyli nie zachował wymogu z miesięcznym wyprzedzeniem.

    • Marek Roszatycki

      „mogą odstąpić od umowy z winy operatora”

      A czy mogą to zrobić ponad 4 miesiące po zmianie? I czy jeśli uważają, że zmiana nie jest wiążąca, to czy powinni zapłacić za roaming przez te cztery miesiące po starych/normalnych stawkach?

    • Qba

      Mogą w ciągu pół roku od dowiedzenia się o naruszeniu umowy przez operatora.

  • HoЯRorysta

    Przecież nie tylko serwisy technologiczne o tym pisały, od początku było wężem i wobec wiadomo, że zmiana przyniesie udogodnienia tylko urlopowiczom… Litości, ludzie, do kogo te żale? Do nauczycieli z podstawówki, że czytać ze zrozumieniem nie nauczyli?

  • Renata Almén

    Od 2009 roku moja karta sim jest praktycznie cały czas poza granicami Polski. Patrzę na moje rachunki i cały czas był tam roaming na fakturach. I jakiś to nikomu nie przeszkadzało że karta sim nie jest w Polsce.Wprowadzono jakieś limity roamingu . Starałam się dowiedzieć jak wygląda to w abonamencie który mam. Dostałam 100 linków do przeczytania od pracowników Plus GSM. Nie konkretną odpowiedź. Z resztą nadal nic mi się nie wyświetla a powinno ma moim koncie w Plus. Skoro już mam ten limit. PYTAŁAM I NIE UDZIELONO MI ODPOWIEDZI .PLUS OLEWA INFORMACJE DOTYCZĄCE KONKRETNYCH KLIENTÓW.

  • Jakub

    Bo to Plus, pazdroty które były przeciwne wprowadzenia i już skarżyły się do UKE po dopłaty jak to biedni nie wytrzymają tego finansowo… #PlusOut

    • Piotr Zet

      Dokładnie i tylko na tym stracą zawsze plus był najdroższy i teraz to udowadnia

  • DH

    Taaak, pracuje na infolinii u jednego z operatorów. Klienci nie chcą rozumieć co znaczy RAHL, a operatorzy/doradcy/sprzedawcy (różnie to bywa…) też nie za specjalnie chcą o tym informować.
    U nas jak tłumaczyliśmy sprawę RAHL, kl. wyzywali nas od oszustów, naciągaczy i manipulatorów. Mówili, że to niezgodne z UE i ta zgłoszą (bo przecież przeczytali dyrektywy, cenniki albo pewnie sami uchwalali te zmiany, że byli tak dobrze poinformowani).
    Doradcy którzy o tym informowali to zło konieczne i są niekompetentni.
    A w innej firmie dają bez żadnych ograniczeń ten roaming i połączenia międzynarodowe więc się przenosza.
    Więc jak nie chcieli słuchać to niech teraz płacą.

    Oczywiście najbardziej krzyczeli ci którzy za granicą pracowali.

    • Piotr Zet

      Jak na razie to tylko klienci plusa płacą i nikt więcej. Zobaczymy czy się to zmieni czy nie

  • Turzy Rgd

    Tylko czy będą nanosili te dopłaty za cały okres włącznie z tymi 4 miesiącami czy od momentu kiedy miną 4 miesiące za granicą?

  • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

    Więc po prostu polaki cebulaki ;)

  • Krzysztof Łoziński

    Problemem jest to że ludzie nie lubią czytać wielostronicowych napisanych maczkiem regulaminów oraz samo czytanie ze zrozumieniem (czasem nawet samo czytanie). Plus powinien zrobić wyciąg z regulaminu pod postacią max. 10 punktów gdzie najważniejsze postanowienia powinny być napisane dużą grubą czcionką i skrócone do zdania lub dwóch

  • Michał Ulfik

    Jak to zinterpretować, jeśli mam telefon z obsługom dwóch kart, i tą polską po prostu tam mam na wszelki wypadek, jest ona cały czas aktywna, ale jakiekolwiek jej działanie to jakieś pojedyncze smsy na bardzo długi czas od zagubionych znajomych? Nie chodzi o fakt płacenia 0.01e bo to śmieszne, ale bardziej czy nie będę na jakiejś czarnej liście sieci, tylko zwyczajnie automatycznie po czterech miesiącach zostaną włączone opłaty?

    • Łukasz

      Osoba pisząca „obsługom” powinna mieć obowiązek przeczytania 10 razy jednego z tysiąca kompleksowych artykułów, tłumaczących zmiany w działaniu roamingu. Chociaż wątpię, aby i tak zrozumiała, skoro nie jest w stanie pojąć jednej z elementarnych zasad ortograficznych…

    • Michał Ulfik

      Rany, jakie wy musicie mieć nudne życie tracić czas na takie wysrywy.
      A zatem, ktoś ma już z tym doświadczenia? Bo to nawet ciekawe. Ani nie mam w zamyśle niczego nadużywać, ani nie interesuję się tym zbytnio, a jednak jeśli już technologia to umożliwia, to szkoda mi rzucić simkę gdzieś do szuflady.

    • Elmot

      Jeśli w okresie 4 miesięcy logujesz się cześciej za granicą, i Twój transfer danych w tym okresie jest również wyższy za granicą niż w kraju, to tak, włączą Ci opłaty. To samo dotyczy połączeń głosowych i SMS. I podobnie jeśli kartę masz aktywną tylko za granicą (możesz z niej korzystać sporadycznie, ale jeśli robisz to tylko poza PL, to również naliczą opłaty). I nie, nie ma czarnej listy, blokad itp, generalnie chodzi tylko to to, żeby nie kupować usług w krajach gdzie są najtańsze, a korzystać z nich tam gdzie jest drożej (operatorzy z tych tańszych stref są w plecy przy rozliczeniach za przesył danych w „drogich” krajach).

    • Piotr Zet

      Na razie to tylko plus włączył i nikt więcej

    • Sławomir Lech

      Zawsze jak urzędasy wezmą się za regulacje rynku, skutek jest jeden wyższe ceny. Nie ma nic za darmo, osoby które nie jeżdżą na zagraniczne wczasy będą płacić wyższe rachunki by pokryć te dodatkowe koszta jakie operatorzy muszą ponieść.

  • Marcin Ważny

    Powiem tak, troche autora tego artykulu chyba ponioslo, bo przed wprowadzeniem zmian i w trakcie szukalem mnostwa informacji na ten temat i nawet tu na antyweb nie pisalo, ze roaming bezplatny bedzie posiadal ograniczenie czasowe. To samo dotyczy operatorow chyba w 5 salonach w play i na infolinii oraz na chacie pytalem jak ten roaming bedzie wygladal bo chce kupic telefon na abonament i korzystac z niego za granica, dzwonic do Polski. I czasem mowili, ze mam polaczenia za darmo czasem, ze tylko 200 min w miesiacu, i kilka innych teorii. Ostatecznie przy zakupie, ktorego dokonalem w sierpniu uslyszalem, ze bezplatny roaming jest tylko przez 4mc na rok. Tak wiec prosze nie pisac glupot, ze kazdy powinien wiedziec. Co ciekawe w orange mi powiedzieli, ze nie ma ograniczenia, a play ustalil te 4mc bezprawnie. W sieci tez bylo kilka artykulow na temat, ze operatorzy Polscy nie stosuja sie do dyrektywy UE. Ogolnie w sieci i nie tylko panuje dezinformacja w tym zakresie. Ten artykul cos rozjasnia, ale nie podoba mi sie jego forma pretensjonalna, ze jak ktos tego nie wiedzial to jest sam sobie winny i jest analfabeta, ktory nie umie czytac ze zrozumieniem. Dodam takze, ze pisanie o regulaminach, ktore rzekomo operatorzy udostepnili swoim klientom odnosnie zmian w roamingu jest smieszne. Posiadam dwie umowy w play i nigdy, ani na maila ani listownie nie otrzymalem takich informacji. Pozdrawiam

  • K

    Pytanie czy np.sprzedawcy nie pomijali tych informacji podczas rozmów z klientem… Ja miałem sytuację, ze sprzedawcą twierdził, że nie ma problemu, chyba że rażąco naruszę ofertę – będę rozmawiał po kilka godzin. Słowem nie wspomniał o proporcjach przebywania za granicą. Nie oszukujmy się regulaminów to ludzie nie czytają…

  • Konrad

    Skoro są takie problemy, to może coś jest na rzeczy i warto bardziej przejrzyście informować o zmianach? Od wprowadzenia RLAH panuje niezła dezinformacja. Natomiast łatwiej powiedzieć, że ludzie to debile, bo nie zrozumieli…

  • tomasz_kw

    To jest obecnie standard… Prawie nikt nie szuka najpierw winy u siebie (może coś źle zrozumiałem, nie przeczytałem, przeoczyłem) – najlepiej od razu zbluzgać w necie, albo w realu…
    Idealnie pokazuje to scena z filmu „Pitbull nowe porządki”: „ty k…o, sz…o p…..a dałaś mi dwa różne buty”

  • Vir

    Co do głównego tematu artykułu – spoko, nie zrozumieli. Ale akurat w tym wypadku stanę po stronie użytkowników. Cała ta jazda telekomów to jest płakanie typu „o mój borzu, to już nie będziemy zarabiali 2.5 miliardów rocznie, a jedynie 2.4, matko kryzys ratujta upadającą biedną firmę!”.

    Pieprzenie w bambus drodzy telewidzowie i tyle. Telekomy od lat rżną ludzi na lewo i prawo, a to muzyczką na czekanie po dwie dychy miesięcznie, a to nienależnymi opłatami itd. To telekomy są winne patologicznej sytuacji, w której w 2020 roku nadal będziemy mieli interenet na wiaderka z lejkiem, a pojemność tego wiaderka to będzie nada 1-2GB + 0.5 w promocji. No bo „nam się sieci przeciążą”. Nadal gigantycznym problemem dla nich jest wydanie dwóch kart sim do tego samego numeru telefonu, o e-sim to już w ogóle nie słyszeli chyba.

    Dla mnie w ogóle chore jest, że UE zgodziło się na jakieś „polityki używania” i „warunkowe opłaty”. Za morde te telkomy i trzymać krótko, bo to co tworzą to są sztuczne bariery (zarówno w przypadku roamingu jak i internetu na wiaderka), wynikające z ich wewnętrznych zapyziałych procedur i innych wymysłów, wstrzymujące rozwój technologii i komunikacji.

  • Fidel

    Tak się zastanawiam, że nikt nie bierze pod uwagę jednego czynnika. Niby roamingowcy naciągają polskich operatorów, głównie na transferze danych. Ale… naciągają też siebie. A to dlatego, że w sieciach GSM odbiorcy mają różne priorytety. I roamingowi mają, jak łatwo zgadnąc, najniższy.

    W związku z tym tam, gdzie mam na „lokalnej” karcie SIM transfer rzędu 50 Mbps, na polskiej (korzystając z tego samego operatora i siedząc 300 m od BTSa) transfer sięga maksymalnie 5 Mbps – i to można dosyć wyraźnie odczuć. Dodam, że akurat Orange PL nie ma ogranicznika prędkości w roamingu – to sieci „goszczące” tak zarządzają ruchem.

    Naciągać więc mogą chcieć albo nieświadomi ograniczeń za granicą, albo ci, którzy nie tyle korzystają z netu, co całymi dniami rozmawiają głosowo.

  • akki

    „Więcej informacji na ten temat znajdziesz w regulaminie promocji” czy te matoly z Plusa, wlasnie nazwaly dyrektywe EU swoja promocja ?

  • plusowiec

    Niby jak do woli. mam dwa numery Zagranczny i Polski z plusa. Karzą mi płacić abonament więc co jakiś czas dzwonie raz w tygodniu oraz odbieram raz w tygodniu połaczenie z polski. I nagle dostaje sms że nadużywam??? Że wszystkei połaczenai sa wykorzystywane w roamingu i będą mi naliczać. Jakas paranoja. Pytałem sie wyrazneiw punkcie obsługi i powiedzieli mi że tak mogę używać i nie ma dodatkowych opłat.

  • agent tom

    to dlaczego play tego nie robi t=mobil też nie. tylko fucken plus