8

Tak kupują Polacy. Zaskoczeń nie ma – król jest jeden

Jakimi trendami zakupowymi kierują się Polacy? Jeżeli chodzi o nowe technologie, w dalszym ciągu bardzo chętnie sięgamy po laptopy - obok smartfonów, konsol do gier oraz komputerów stacjonarnych. Wysoka uniwersalność tych urządzeń powoduje, że zdecydowanie jeszcze długo nie będziemy mogli obejść się bez przenośnych komputerów.

Badania Ipsos Mori oraz BrainLab na zlecenie Microsoftu wskazują jednoznacznie – Polacy w dalszym ciągu najczęściej rozglądają się za laptopami. W przypadku pierwszej analizy, przeprowadzono ją w lecie na pięciu rynkach: polskim, węgierskim, rumuńskim, rosyjskim i greckim i przeprowadzono ją w reprezentatywnej grupie ankietowanych w przedziale wiekowym 18-65 lat. Tam laptop kupiło 9 na 10 badanych. Natomiast ta, skonstruowana przez BrainLab wskazuje na to, że wśród Polaków liczących sobie co najmniej 15 lat, takie urządzenie kupiło 80 procent badanych. Czyli całkiem sporo.

Aż 91 procent konsumentów w Polsce korzysta z laptopów. Nieco rzadziej z tabletów (66%), a w przypadku komputerów stacjonarnych nieco ponad połowa. Konsole do gier to w dalszym ciągu dla nas „novum” – takie urządzenie posiada około 30 procent konsumentów nowych technologii w Polsce. Laptop to sprzęt absolutnie uniwersalny – nadaje się do pracy, do surfowania po sieci, a nawet do grania – oczywiście mając na uwadze pewne ograniczenia tej platformy. Nad Wisłą podchodzi się bardzo praktycznie do kwestii użycia nowych technologii i dlatego laptop – będący właściwie „wszystkim po trochu” w dalszym ciągu zyskuje zainteresowanie Polaków.

polacy laptopy

Komputery stacjonarne w odwrocie. Polacy coraz rzadziej sięgają po „blaszaki”

Według BrainLab, z tego typu sprzętów korzysta jedynie 52 procent ankietowanych. Jak się okazuje, po takie sprzęty sięgają przede wszystkim ci, którzy bardzo mocno przywiązują uwagę do wydajności sprzętu – ilości rdzeni procesora, pamięci operacyjnej, pojemności dysku twardego. Niewątpliwą zaletą stacjonarnych pecetów jest fakt, iż oferują spore możliwości rozbudowy i mogą dzięki temu służyć nieco dłużej.

Nie dość, że laptopy są niesamowicie popularne w polskich domach (87 procent gospodarstw domowych ma przynajmniej jeden taki sprzęt), to w dodatku cały czas są popularną pozycją zakupową. Co piąty z przebadanych uczestników badania BrainLab planuje w najbliższym czasie zakupić laptopa. Co więcej, połowa z tej grupy dokona transakcji z nim związanej jeszcze w tym półroczu.

Gdzie kupujemy i dlaczego? Polacy są w tej kwestii… tradycyjni

Irytuje nas fakt, że komputer zwalnia, a ponadto to, że bardzo krótko działa na jednym cyklu ładowania. Również ewentualne awarie mocno skłaniają nas do wymiany urządzenia na nowsze. Jeżeli już decydujemy się na zakup, najczęściej udajemy się do elektromarketów (40 procent badanych zadeklarowało zakupy właśnie tam), nieco ponad co piąty badany udaje się na zakupy do internetu. Supermarkety i znajomi to zdecydowanie niszowe kanały sprzedaży – odpowiadają jedynie za 3 procent ogółu.