UOKiK ukarał Polkomtel
8

Jak się kiedyś wprowadzało w błąd w reklamach. Przykład Plusa, ukaranego przez UOKiK karą prawie 5 mln zł

UOKiK co jakiś czas publikuje zestawienie wyroków sądowych, które są wynikiem odwołań różnych firm i instytucji na kary nałożone przez ten urząd. Wczoraj został opublikowany wyrok, według którego Polkomtel musi zapłacić prawie 5 mln zł kary za wprowadzenie w błąd klientów w swoich reklamach 9 lat temu.

Chodzi o ofertę 36,6, to była wtedy taka submarka Plusa, później zamieniona na ofertę na kartę, obecnie już nie ma jej w ofercie. Operator w przekazach reklamowych (ulotki, spoty telewizyjne, plakaty i billboardy) tej oferty podawał opłatę za połączenie „do wszystkich” – 29 groszy. Zobaczcie sami tę reklamę (wynalazł ją dziś w czeluściach YouTube Bankier).

Wyraźnie nakreślony przekaz – wszystkie połączenia z tej sieci będą kosztować 29 groszy. Nie ma tu jednak informacji, że promocja nie dotyczy połączeń do sieci Play (wtedy więcej się płaciło za połączenia do numerów Play) oraz, że stawka ta obowiązywała jedynie przy połączeniach na wcześniej zdefiniowane numery stacjonarne lub komórkowe.

Co na to UOKiK?

Przewinienie ewidentne, tak więc UOKiK w grudniu 2012 roku nałożył na Polkomtel karę w wysokości 4,9 mln zł, ten odwołał się w październiku 2014 r., kiedy to SOKiK zmienił decyzję UOKiK, wyłączając zarzut nie poinformowania, że promocja nie dotyczy numerów Play, zaś całą karę obniżył do kwoty 2,5 mln zł. Sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego, który dwa lata później skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez SOKiK. Po ponownym rozpatrzeniu w marcu 2018 roku, sąd oddalił odwołania Polkomtela uznając, że przekaz reklamowy był nieczytelny i wprowadzał w błąd konsumentów, cofnięta też została decyzja o zmniejszeniu kary, więc do zapłaty pozostała cała pierwotna kwota 4,9 mln zł.

To nie pierwsza kara podtrzymana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, o podobnej decyzji względem Polkomtela pisaliśmy w listopadzie 2017 roku.

Źródło: UOKiK.