15

Sony prezentuje PlayStation 4 Slim i PlayStation 4 Pro gotową na 4K i HDR w grach

PlayStation 4 Pro oraz PlayStation 4 Slim. Sony na swojej konferencji zaprezentowało dwie nowe wersje PS4. Czym się różnią i co mają do zaoferowania?

PlayStation 4 Slim to po prostu mniejsza i bardziej kompaktowa wersja standardowego PS4. Różnice w porównaniu z poprzedniczką są bardzo subtelne. Widać je przede wszystkim w konstrukcji urządzenia. Po wierzchu obudowy poprowadzono podświetlany pasek. Na froncie zwiększono odstęp między portami USB, co pozwoli na podłączenie większych wtyczek i pamięci USB. Zrezygnowano też ze złącza optycznego. Ogółem konsola jest o 30 proc. mniejsza od oryginalnego PS4.

PlayStation 4 Slim zadebiutuje już niebawem, bo 15 września. Cenę konsoli ustalono na 299 dolarów.

PlayStation 4 Pro z 4K i HDR

Konkretnych nowości powinniśmy szukać w PlayStation 4 Pro. Sony zapewnia, że zastosowany tutaj układ graficzny AMD Polaris ma oferować ponad dwukrotnie większą wydajność. W rezultacie nowy sprzęt ma radzić sobie z rozdzielczością 4K, a także wspierać standard HDR. Zastosowanie znajdzie tutaj zatem również złącze HDMI 2.0. Szczegółów technicznych niestety nie ujawniono. Wiemy jedynie, że gry mają wyglądać zdecydowanie lepiej nawet na telewizorach starszego typu. Mark Cerny zapewnia, że zobaczymy lepsze odbicia, bardziej wyraziste kolory kolory. Co ciekawe, starsze gry, jak Paragon, Infamous First Light czy Shadow of Mordor mają otrzymać aktualizacje, które dostosują je do nowej konsoli. Sony używa tutaj marketingowego sloganu „forward compatibility”. Brzmi nieźle, ale ktoś tu chyba nie zarobi na remasterach.

PlayStation Pro to oczywiście również lepsze działanie gier na PlayStation VR. Podczas konferencji zapewniano, że będą one oferować więcej detali i efektów, a przy tym działać płynniej. Przykładowo shooter FarPoint na PS Pro ma posiadać aż dwukrotnie więcej detali niż na PS4 czy PS4 Slim. To doprowadzi do dość dużej fragmentacji w segmencie PlayStation. Te same gry będą wyglądać i działać inaczej na różnych sprzętach.

Podczas konferencji Sony ogłosiło również partnerstwo z Netfliksem. Jak wiadomo ten posiada już w swojej bazie treści w HDR oraz 4K. Użytkownicy PS4 Pro mają otrzymać nową wersję aplikacji, która da im dostęp do tego typu treści. Jest jednak też zła wiadomość, a mianowicie:

Cóż, nie można mieć wszystkiego. Chyba.

Sony PlayStation 4 Pro zadebiutuje 10 listopada w cenie 399 dolarów.

  • FallenLeaf

    Warto nadmienić, że Xbox One S ma zarówno Netflixa (4k hdr) jak i BluRay (4k hdr). Tak więc w tym segmencie to nic nowego. I to o 100 $ taniej. Genialnie to XBO S to dziś najtańszy odtwarzacz Blu Ray. Jeśli zaś chodzi o 4K, warto poczekać miesiąc na nowego Chromecasta z 4K.

  • Karol Hamann

    2x mocniejsze GPU = 4x większa rozdziałka…ładne bajki.

    • Prawda? Też mnie ciekawi ta zależność… ;)

    • Jarek Dziekan

      Obraz będzie renderowany w 2k i rozciągany do 4k. Będzie i tak ładniejszy niż FHD, ale 4k tylko na papierze ;)

    • Piotr Piter

      Teoretycznie GPU z PS4 równa się gtx 970, na tej karcie da się grać w 4k.

    • Karol Hamann

      W co się da? Chyba tylko w popierdółki.

    • Piotr Piter

      Jeśli Battlefield 4 i Gta V to popierdółki to tak można grać w popierdółki.

    • Karol Hamann

      Jak ktoś lubi spadki poniżej 15fps i zejście z teksturami do poziomu PS3 to jego sprawa.

  • Larusso

    Wersja pro ma dwa razy większą wydajność więc wyświetli cztery razy więcej pikseli. Jakoś im nie wierzę.

  • MutedVideo

    Tomaszu, zapomniałeś wspomnieć o tym, że funkcję HDR otrzymają wszystkie PS4 w najbliższej aktualizacji. Na dodatek ( z tego co ja zrozumiałem) obraz wyświetlany przez PS4 Pro to nie jest prawdziwe 4K, tylko zastosowano tutaj jakąś inną metodę renderingu, możliwe że tą samą co znamy z multi Killzone Shadowfall albo Rainbow Six Siege. Koleś na Meetingu mówił „Brute Force rendering techniques can be ofcourse used to support these displayes ( mowa o telewizorach 4K), but they have unfortunate consequences for console costs and form factor, so with PS4 Pro our strategy has instead been to foster streamlined rendering techniques that can take advantage of custom hardware”

  • kejwmen

    I pojawiają się presety ustawień graficznych. http://gematsu.com/2016/09/rise-tomb-raider-ps4-pro-showcase-gameplay

  • QWERTY

    Brzydkie

  • PC Master Race

    Coś mi się w zapewnienia Sony nie chce wierzyć, bo po prostu nie ma jeszcze na rynku żadnej karty graficznej, która sama byłaby w stanie pociągnąć 4k w 60 fps’ach przy ustawieniach graficznych „ultra”. Więc albo będzie to 4k w 30 fps’ach ( lepsze wyjście ), albo gry będą miały detale na poziomie znane z pc’towych ustawień minimalnych :)
    Wniosek z tego taki, że przepaść pomiędzy PC s konsolami tylko się zwiększa i to w takim tempie, że niedługo będzie większa niż odległość z księżyca do ziemi :)
    Jak to dobrze, że na PC przy 2 zastosowaniu 2 pożądanych kart graficznych jest prawdziwe 4k, a zapaleńcy, którzy sprzedali nerkę, coby kupić 4 sztuki nVidii 1080 ( oczywiście po modyfikacji firmware i zdjęciu ograniczeń narzuconych przez nVidie ) przechodzą już powoli na 8k ;)

    • sith44

      Pewnie zrobią 2k i upscaling do rozdzielczości 4k, a po wydaniu Scorpio, przygotują PS5 :) Pisał o tym Karol wcześniej, że 2x mocniejsze GPU nie przełoży się na 4k, ale kit można wciskać i do tego nie ma napędu BR 4K, więc to taka trochę wydmuszka pseudo PRO ale jak brzmi :)

  • Tom

    czyli robi się tak jak w świecie PC… mamy mocniejsze konfigi i słabsze… taa :)