8

Płatności autoryzowane z pomocą selfie lub odcisku palca od Mastercard udostępnione w 12 krajach Europy

Dostaliśmy właśnie informację od Mastercard o wprowadzeniu nowej mobilnej aplikacji płatniczej wykorzystującej technologie biometryczne do autoryzacji płatności przy zakupach online.

Aplikacja Identity Check Mobile przeszła pozytywne testy w Holandii, USA i Kanadzie i właśnie udostępniona została finalnie w Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Norwegii, Szwecji, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii. W przyszłym roku udostępniana będzie etapami na całym świecie.

Jak to działa? Autoryzować płatności będziemy mogli na dwa sposoby. Jeśli dysponujemy smartfonem z czytnikiem linii papilarnych, do zatwierdzenia płatności online wystarczy przyłożyć palec do czytnika. Z aplikacji pobrane zostaną niezbędne dane i płatność zostanie automatycznie zatwierdzona:

Podobnie szybko będzie to działać w przypadku autoryzacji technologią rozpoznawania twarzy:

A tak o premierze aplikacji wypowiada się Ajay Bhalla, prezes Mastercard ds. ryzyka korporacyjnego i bezpieczeństwa:

Nieustannie usprawniamy proces dokonywania płatności online, tak żeby był on możliwie bezproblemowy, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. To ważny krok w rozwoju technologii płatniczych. Rozwiązania takie jak karty zbliżeniowe, płatności mobilne i wearables zrewolucjonizowały zakupy w sklepach fizycznych. Obecnie wprowadzamy aplikację Identity Check Mobile do płacenia za zakupy online w Europie, a wkrótce również na całym świecie.

Czy klienci są już gotowi na taki sposób autoryzacji za zakupy w sieci? Mastercard za twierdzącą odpowiedzią na to pytanie, przytacza wyniki badań, przeprowadzonych w zeszłym roku:

  1. Zgodnie z niedawno opublikowanym badaniem Mastercard pt. „Postawy wobec cyfrowych innowacji”, polscy konsumenci są gotowi na biometryczne metod autoryzacji płatności. Ponad 1/3 ankietowanych chciałaby swoje transakcje płatnicze autoryzować za pomocą odcisku palca. Większość z nas uważa, że biometryczne autoryzowanie transakcji jest innowacyjne (65%), szybkie (61%) i łatwe (58%). Oprócz tego, prawie 2/3 z nas uważa tę metodę za bezpieczną. To istotne, ponieważ najważniejsze czynniki, jakie bierzemy pod uwagę przy wyborze metody autoryzacji, to bezpieczeństwo konta bankowego (54%) oraz danych osobowych (27%).
  2. W globalnym badaniu Mastercard i Norstat ankietowani zwracają też uwagę na fakt, że często zapominają haseł (84% odpowiedzi). Co więcej, 40% konsumentów używa tego samego hasła na wszystkich stronach WWW, a 58% zna hasła swoich bliskich. Ponad połowa badanych deklaruje, że zdarzyło im się, że nie mogli wejść na daną stronę, ponieważ zapomnieli hasła, a 1/3 – zrezygnować z tego powodu z zakupów online.
  3. Z kolei z badań na holenderskich konsumentach biorących udział w testach usługi Identity Check Mobile wynika, że 9 na 10 ankietowanych chciałoby zastąpić hasła technologią biometryczną. 95% użytkowników płacących z pomocą odcisku palca i 80% z pomocą zdjęcia typu selfie twierdzi, że zakupy stały się łatwiejsze dzięki biometrii. Prawie ¾ ankietowanych wierzy też, że biometria pomaga zapobiegać oszustwom.