Pimax 8K
11

Zaprojektowali pierwsze gogle VR 8K i zebrali już milion dolarów

No dobrze, 974 662 dolary, ale możliwe, że w chwili gdy czytacie ten artykuł, milion został już przekroczony. Cel był pięć razy niższy - a to oznacza, że ludzie chcą wirtualnej rzeczywistości, ale w jakości dużo wyższej niż to, co oferują dostępne na rynku rozwiązania.

Celem twórców Pimax jest stworzenie headsetu po założeniu którego nie trzeba będzie iść na żadne ustępstwa jeśli chodzi o jakość wyświetlanego w goglach obrazu. A jeśli mieliście na głowie którykolwiek z dostępnych na rynku zestawów, doskonale wiecie, że to nie jest ich najmocniejsza strona. I widać to doskonale w grafice porównawczej dostępnej na stornie zbiórki społecznościowej gogli Pimax.

różnice w goglach VR co do obrazu

Zarówno HTC Vive, jak i Oculus Rift oferują rozdzielczość 1080×1200 pikseli na każdą z gałek ocznych, co daje łączną rozdzielczość 2160×1200 pikseli. Dla odmiany Pimax zaoferuje 4K na każde z oczu, co da łączną rozdzielczość 8K. Jakby tego było mało, dostaniemy 15 ms opóźnienie i 200 stopniowe pole widzenia (a to może całkowicie ograniczyć nudności, których doświadczają niektórzy użytkownicy). Nowa platforma będzie kompatybilna z OR i Steam VR, czyli uruchomi te same gry i aplikacje – a jak sami wiecie, jest ich naprawdę sporo.

Na papierze brzmi to wręcz niesamowicie, a i cena urządzenia wcale nie odstrasza. Tańszy model 8K ma kosztować 499 dolarów. Droższy 8K X zaoferuje rozdzielczość 8K przy odświeżaniu 90Hz, bez wewnętrznego skalowania obecnego w tańszym modelu. Pimax oferuje jeszcze kosztujące 349 dolarów gogle 5K, na chwilę obecną wyglądają one jednak jedynie na opcję przy zbiórce na Kickstarterze.

specyfikacje różnych typów gogli VR

Jaki komputer do VR-u w 8K?

I tu niestety czar trochę pryska, najprawdopodobniej ciężko będzie sobie pozwolić na nową jakość wirtualnej rzeczywistości. Pimax wymagać będzie oczywiście komputera i to naprawdę mocnego. Na chwilę obecną mówi się przynajmniej o karcie graficznej GeForce GTX 1080 Ti lub nawet dwóch takich kartach na SLI. Twórcy wciąż testują rozwiązanie i nie wykluczają konieczności wykorzystania nowych GPU Volta.

steam VR - Pimax

Co z tym VR?

Ja cały czas kibicuję i cały czas używam PlayStation VR. Znam jednak osoby z dwóch obozów – jedni twierdzą, że problemem tej generacji sprzętu jest właśnie jakość oferowanego obrazu, która nie pozwala całkowicie wejść w wirtualną rzeczywistość. Druga jako problem wskazuje brak przełomowych gier i oprogramowania, która usprawiedliwiałyby wydatek. Prawda oczywiście zawsze leży gdzieś pośrodku. Owszem, mi też dokucza jakość wyświetlanej grafiki, nie umiem też znaleźć jednej gry, która kazałaby nazwać VR przełomem i namawiać wszystkich znajomych do zakupu gogli. Co nie zmienia faktu, że świetnie bawię się w VR, niezależnie od tego, który zestaw mam na głowie. Ale żeby zastąpiły zwykły monitor czy telewizor? Dziś na pewno nie, ale kiedyś – jak najbardziej. Czy będzie to właśnie Pimax? Zobaczymy – jeśli chcecie się dołożyć i kupić własne urządzenie, możecie to zrobić na kickstarterowej stronie gogli.

  • Blazi

    8K? I żeby to działało na tym GTX1080 Ti gry dalej będą wyglądały jak ciosane toporem indyki na Unity? Co dalej, 16K i więcej gierek na godzinę o strzelaniu z miejsca do kosmitów/zombie/kaczek? Na wyświetlacz i rozdzielczość i tak po kilkunastu minutach nie zwraca się uwagi (o ile nie zrywa animacja) – w przeciwienstwie do nieoteksturowanych ścian i wielkich poligonów krzyczących wręcz, że twórcy nie mają kasy.

    Główne problemy VR są dwa – biedne gry i męczenie się gracza.

    W temacie pierwszego MOŻE coś zmieni port na VR Skyrima i Fallouta. W temacie drugiego… Eh, co mi po satysfakcjonującej grze jak po godzinie w hełmie ma się już tego po prostu dosyć…

    • Diabell

      Myślę, że na VR największe szanse mają symulatory pojazdów, statków kosmicznych etc. Inne typy gier wymagają poziomu inercji, którego obecna technologia dać nam nie może. Bo jak rozwiązać tak prozaiczny problem, jak poruszanie się po świecie? Jak wiarygodnie oddać uczucie chodzenia, skakania, będąc jednocześnie ograniczonym kablem i małą przestrzenią pomieszczenia, w którym się znajdujemy? Chyba musimy poczekać na zaawansowaną wersję neuro-koronki od Elona Muska.

    • Poczytaj o Virtuix Omni.

    • Diabell

      Tak, słyszałem o tym urządzeniu. Niestety z racji gabarytów, nie jest odpowiednie do większości mieszkań graczy. Prędzej znajdzie zastosowanie w salonach gier, lecz to i tak dość pokraczny krok w kierunku zwiększania realizmu symulacji.

    • Zgadzam się, że treści odstają. Content is king i tyle w temacie.

  • razer666

    Nie no rewolucja… Sądzicie że HTC i Sony nie wpadły na to?

  • Maciej Lewczuk

    Oby to nie skończyło jak 3D w tv.

  • kim

    2x4K(16milionow pixeli) nie daje 8K(33.2 millionów pixeli). To będzie połowa rozdzielczosci 8K. ściema marketingowa. Bo ładniej sie to sprzeda. Choc prawdziwego 8K to raczej jedna karta 1080TI nie dałaby rady. Tak jak piszesz z połową tego 8K będzie tak czy siak ciężko.

    • MW

      Bo nie wspomniał o ‚brainwarpie’ – systemie Pimaxa, który ma działać jak okulary migawkowe (raz jedna klatka, raz druga) – co ma teoretycznie zredukować o połowę wymagania dla GPU. Oficjalne wymagania dla tego Pimaxa to min. GTX 1070. Ale co tu gadać – pożyjemy, zobaczymy.

    • D Kawin

      Nie do końca :) Bo problem jest czysto matematyczny łamane na zwykłą ludzką niewiedzę . Mianowicie każda matryca jest 2 wymiarowa ( jest prostokątem) i łącząc dwie matryce 4k ( 3840 x 2160) nie dostaniemy matrycy 8k (7680×4320) tylko bo stawiając 2 obok siebie podwoimy jej długość (7680 x 2160) lub stawiając jedną pod drugą podwoimy jej wysokość (3840 x 4320) dopiero zestawiając 4 takie matryce (podwajając wysokość i szerokość ) otrzymamy 8k.
      Dlatego ilość pixeli 4K względem 8K wzrasta 4 krotnie a nie 2 krotnie . Bo podwajając każdy rozmiar powierzchnia zmienia się o 2^2 gdy Potrajamy 3^2, dla powiekszenia x , x^2

  • MW

    Virtual Reality musi byc… Reality. Dlatego jakość obrazu (w przeciwieństwie do monitora 2d jest tu absolutnie decydującą i dlatego obecne HMDki sa absolutnie do niczego-w swojej cenie). Jeśli coś ma odwzorowywać rzeczywistośc (a temu służy VR) nie moze byc marną kalka jakości obrazu i zawart z monitora 2d, juz na pewno nie z -o zgrozo-smartfona. A tak niestety wyglada obecny VR. I dlatego nie ma perspektyw.
    Ten Pimax wygląda niezle-na papierze. Ale zeby dac ponad 4k na okulary i drugie 4 na GPU musiałby byc NAPRAWDĘ dobry.